love og paragrafer
Fra : TH[4450]

Dato : 26-03-04 20:36

Hej

Er der nogen der har nogle gode link, som omhandler regler omkring hvordan
man er stillet
overfor en gammel arbejdsgiver der hævder at man ikke må kontakte de af hans
kunder, som man har lært at kende i den tid man var ansat i hans firma.(det
er 2,5 år siden jeg stoppede hos ham)
jeg har idag et enkeltmandsfirma i metalbranchen og er vel ved at blive
konkurrent til ham.

Mvh TH

Fra : Knud Berggreen

Dato : 28-03-04 10:12

On Fri, 26 Mar 2004 20:35:43 +0100, "TH[4450]"
<trh66@hotmail.com> wrote:

> [...]
>er 2,5 år siden jeg stoppede hos ham)
>jeg har idag et enkeltmandsfirma i metalbranchen og er vel ved at blive

Jeg mener ikke at der er nogen direkte lov, så med mindre
der er en konkurrenceklausul i din ansættelseskontrakt, så
er det ikke direkte forbudt.
Derimod kan man påstå at hvis du har gemt et adressekartotek
som du har opbygget under din ansættelse, så tilhører dette
kartotek din forhenværende arbejdsgiver og skulle have været
afleveret da du fratrådte. His du ikke har gjort det, så kan
det måske tangerer med tyveri af betroet materiale.
En tredje ting er det rent moralske i en sådan handling.
Hvis du gør det, så kan du være sikker på at du ikke vil få
ansættelse hos denne igen, og andre vil nok som minimum
sikre sig en konkurrenceklausul i ansættelseskontrakten hvis
det skulle komme til det.
Det sidste har igen noget med moral at gøre - nemlig hvordan
vil den af din tidligere arbejdsgivers kunde opfatte dit
moralkodeks og vil denne så overhovedet give dig nogen
opgaver?
Så i bund og grund så er det bedøvende ligegyldigt om det er
lovligt, det som det drejer sig om er hvorledes dette vil
blive opfattet af de forskellige aktører i branchen.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Thomas V. Nielsen

Dato : 29-03-04 21:31

> [...]
hans
> kunder, som man har lært at kende i den tid man var ansat i hans

Jeg har ikke noget link, men er "truselsbrev" fra en advokat der var
kurator, i forbindelse med det firma jeg var ansat i gik konkurs.

Det er i strid med reglerne i Markedsføringslovens § 10 at tage kontakt til
tidligere kunder, dette forbud gælder i 3 år.

Så du må klappe hesten et ½ år mere.

Mvh
Thomas

Fra : Jonathan Stein

Dato : 30-03-04 09:25

Thomas V. Nielsen wrote:

> Det er i strid med reglerne i Markedsføringslovens § 10 at tage kontakt til
> tidligere kunder, dette forbud gælder i 3 år.

Loven kan læses på
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20000069929-REGL - §10 stk. 1 og
2 lyder:
* * * * * * * * * * * *
§ 10. Den, der er i tjeneste- eller samarbejdsforhold til en virksomhed
eller udfører et hverv for denne, må ikke på utilbørlig måde skaffe sig
eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over
virksomhedens erhvervshemmeligheder.

Stk. 2. Har den pågældende fået kendskab til - eller fået rådighed over
- virksomhedens erhvervshemmeligheder på retmæssig måde, må den
pågældende ikke ubeføjet viderebringe eller benytte sådanne
hemmeligheder. Forbudet vedvarer i 3 år efter tjenesteforholdets,
samarbejdsforholdets eller hvervets ophør.

- Man må altså ikke udnytte "erhvervshemmeligheder", men det er ikke det
samme som at man slet ikke må kontakte en kunde, som man ellers kunne
have slået op i telefonbogen.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.