problemer med summasummarum til nystartet ~
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 27-03-04 18:23

Hej NG.

Jeg har forgæves i de sidste par timer forsøgt at få summasummarum til at
makke ret, uden held. Jeg er generelt små-forvirret mht. det program
(hvornår var det at man kunne købe det hæfte der til summa...?)

Jeg startede mit enkeltmandsfirma i midten af februar. Inden da købte jeg
nogle domæner, lad os sige for kr.500,-. Jeg ringede til told og skat og jeg
forstod at jeg åbenbart ikke kunne trække momsen fra dette beløb, fordi
udgiften er afholdt inden firmaets opstart.

Dernæst købte og betalte jeg for et webhotel, kr.500,- for 12 mdr. Dette
beløb skal der regnes moms af går jeg udfra...
Udgifter ialt, indtil nu: kr.1000,-, som jeg vil lade indgå som egenkapital
i firmaet så kontoen lige nu i øjeblikket, bliver på kr. 0,-, hvilket så vil
passe overens med saldoen på firmaets bankkonto...

Hvordan fører jeg ovenstående ind i kassekladen i summasummarum? Jeg er
kommet så langt at jeg har krediteret egenkapitalen, kontonr. 60500 med
kr.1000,- Hvad skal debiteres og hvad gør jeg nu? Gerne inkluder kontonumre
i jeres (detaljerede, fyldestgørende) svar...

Spørgsmål 2: Hvordan opretter jeg en privatforbrugskonto i kontoplanen? Det
virker ikke at højreklikke og indsætte en linje........

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Britt Malka

Dato : 27-03-04 19:12

Hej Martin

On Sat, 27 Mar 2004 18:23:10 +0100, "Martin Jørgensen"
<unoder.spam@jay.spam.net> wrote:

>(hvornår var det at man kunne købe det hæfte der til summa...?)

Det bliver vist i slutningen af april.

>Dernæst købte og betalte jeg for et webhotel, kr.500,- for 12 mdr. Dette
>beløb skal der regnes moms af går jeg udfra...

Ja, hvis det er købt efter firma-starten.

>Hvordan fører jeg ovenstående ind i kassekladen i summasummarum? Jeg er
>kommet så langt at jeg har krediteret egenkapitalen, kontonr. 60500 med
>kr.1000,- Hvad skal debiteres og hvad gør jeg nu?

Herefter skal du debitere konto 7650 med kr. 500 for dit webhotel, som
du skal lade Summa beregne moms af.

Debiter igen konto 7650 med kr. 500 for dine domæner, men slet
momskoden, så Summa ikke beregner moms.

Klik herefter på Rapporter -> Kassekladde posteret for at tjekke, at
der kun bliver bogført kr. 100 i moms.

> Gerne inkluder kontonumre
>i jeres (detaljerede, fyldestgørende) svar...

Javel, hr., jeg håber, at det var fyldestgørende nok

>Spørgsmål 2: Hvordan opretter jeg en privatforbrugskonto i kontoplanen? Det
>virker ikke at højreklikke og indsætte en linje........

Filer -> Ny -> Ny konto... - eller genvejen Ctrl+N
--
Britt Malka
Køb SummaSummarum og få "Bogføring på pc med SummaSummarum" gratis.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 28-03-04 10:42

Hej Britt.

Britt Malka wrote:
> Hej Martin

> Det bliver vist i slutningen af april.

Det glæder jeg mig til at læse... Jeg håber der er nogle gode eksempler

-snip-
> Herefter skal du debitere konto 7650 med kr. 500 for dit webhotel, som
> du skal lade Summa beregne moms af.
>
> Debiter igen konto 7650 med kr. 500 for dine domæner, men slet
> momskoden, så Summa ikke beregner moms.

Ok, tak for ovenstående. Det er jeg nu med på.

> Klik herefter på Rapporter -> Kassekladde posteret for at tjekke, at
> der kun bliver bogført kr. 100 i moms.

Nu skriver den: "Fejl i kladde. Linje 2+3: Der er angivet et fakturanummer,
men ikke en debitor eller kreditorsamlekonto". Det forstår jeg ikke. Under
"bilag" og "kreditorbilag" har jeg oprettet mine bilag i nummereret
rækkefølge. De står under "Ordrer" og er blevet oprettet ved at højreklikke
og vælge Ordre/købsfaktura (ctrl+alt+n). Tilbage i kassekladen, står der en
kolonne med først "dato", dernæst "bilag" i kolonne 2. Bilagstallene i
kolonne 2, refererer åbenbart ikke til noget i programmet eller hvordan?
Disse tal i kolonne 2, med navnet "bilag", de står fortløbende fra nummer 1.
Skal jeg skrive, med en blyant disse tal på de fysiske papirer???

Længst til højre har vi dernæst "faktura"-kolonnen. Når jeg klikker på denne
er overskriften "ubetalte fakturaer" og både debitor-bilag og kreditor-bilag
er tomme... Jeg kan altså ikke vælge noget, selvom jeg gerne ville... Jeg
går udfra at det er smart at sætte linjerne i kassekladden sammen med et
bilagsnummer fra "ordrer" eller "betalte fakturaer"...

1) Jeg har jo betalt fakturaerne. Det må være muligt at føre dem ind
"baglæns", altså ca. 1 måneds tid efter jeg startede firmaet.

2) Mine "ordrer" burde måske hellere være under "betalte fakturaer", men jeg
kan ikke se hvordan jeg får dem derhen...

> Javel, hr., jeg håber, at det var fyldestgørende nok

Det var meget, meget fornemt og lige i øjet...

Jeg håber at mine nye spørgsmål er til at forstå

-snip resten-

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-03-04 08:58

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@jay.spam.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> makke ret, uden held. Jeg er generelt små-forvirret mht. det program
> (hvornår var det at man kunne købe det hæfte der til summa...?)

Du kunne også registrere din udgave af Summarum. Så modtager du et ganske
udmærket hæfte, der trin for trin fortæller hvordan du anvender programmet.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 29-03-04 09:34

Allan Soerensen wrote:

> Du kunne også registrere din udgave af Summarum. Så modtager du et ganske
> udmærket hæfte, der trin for trin fortæller hvordan du anvender
> programmet.

Ingen grund til at registrere det, før man har prøvet det og fundet ud af om
det er sagen. Hvis det er sagen, beholder jeg programmet, ellers ryger det
ud.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 29-03-04 10:41

> [...]
om
> det er sagen. Hvis det er sagen, beholder jeg programmet, ellers ryger det

Du har jo problemer med at finde ud af at bruge programmet fordi du mangler
manualen/introduktionshæftet. Du ville nok have lettere ved at vurdere
programmet, hvis du havde den del også.
Du kan gratis registrere programmet som freeware og bestille manualen til
kr. 60,00 ex. moms + porto, så det er ikke en herregård det koster.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 30-03-04 21:34

Allan Soerensen wrote:

> [...]
> Du kan gratis registrere programmet som freeware og bestille manualen til
> kr. 60,00 ex. moms + porto, så det er ikke en herregård det koster.

Den tanke havde jeg slet ikke overvejet... Jeg havde kun det i tankerne, at
der i slutningen af April kommer et summa-hæfte som jeg vil købe... Men det
kunne være at man skal helgardere sig og både købe Britt Malka's hæfte og
"det officielle"

Det var iøvrigt en god ide, så jeg slipper for at stille en masse dumme
spørgsmål, her i gruppen

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Allan Soerensen

Dato : 31-03-04 12:57

> [...]
det
> kunne være at man skal helgardere sig og både købe Britt Malka's hæfte og

Jeg skal skam også have et eksemplar af Britt's hæfte, selv om jeg har
manualen og har arbejdet med Summarum i snart 2 år.

> Det var iøvrigt en god ide, så jeg slipper for at stille en masse dumme
> spørgsmål, her i gruppen

Jeg vil ikke være med til at kalde det for "dumme spørgsmål". De bære bare
præg af at du er helt grøn med bogføring