Andet multimedie
bentjuul 3670
kvalitet ved dias scanning
Fra : Dan R. Brock

Dato : 27-03-04 18:30

Hej alle.

Jeg har købt en billig flatbed scanner (Medion Slim U2 TA), med
milighed for
at scanne dias og negativer.
Mit spørgsmål er, om det kan være rigtigt, at kvaliteten ved dias
scanning
er så ringe, at det nærmest ikke er brugbart. Jeg ved godt at det er
en en
scanner til kr. 500,- og forventer ikke super billeder, men det er som
om
billedet ikke bliver skarpt. Der er ingen synlige forbedring uanset om
jeg
scanner ved 600, 1200, 2400 eller højere dpi. Resultatet er det samme
ved
monterede dias og ved film. Noget kan afhjælpes lidt ved
efterredigering, men skarpheden mangler stadig.
Er der noget der kan gøres eller må jeg bare erkende, hvis der skal
scannes
dias, så skal det gøres på en "rigtig" dias scanner).

Venlig hilsen
Dan R. Brock

Fra : Søren Blom

Dato : 27-03-04 18:38

"Dan R. Brock" <danbrock@bolignet-aarhus.dk> skrev
> [...]
> jeg
> scanner ved 600, 1200, 2400 eller højere dpi. Resultatet er det samme

Kunne du ikke prøve at oploade et par af dine scanninger, så vi kan se dem,
hvilket også gør det nemmere når man skal hjælpe dig.

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : Dan R. Brock

Dato : 28-03-04 11:31

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in message news:<4065bbfc$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
> "Dan R. Brock" <danbrock@bolignet-aarhus.dk> skrev
>
> Kunne du ikke prøve at oploade et par af dine scanninger, så vi kan se dem,
> hvilket også gør det nemmere når man skal hjælpe dig.

Hej Søren.

Tak for repons. Jeg vil gerne uploade et par af billederne, men jeg r
helt ny med hensyn til nyhedsgrupper. Hvor kan jeg gøre det?

Venlig hilsen
Dan R. Brock

Fra : Søren Blom

Dato : 28-03-04 15:35

"Dan R. Brock" <danbrock@bolignet-aarhus.dk> skrev

> Tak for repons. Jeg vil gerne uploade et par af billederne, men jeg r
> helt ny med hensyn til nyhedsgrupper. Hvor kan jeg gøre det?

Det med at oploade billeder eller andre filer i en news gruppe er jeg heller
ikke særlig hjemmevandt i, men prøv dig frem. Husk kun at sende filer i de
grupper der hedder noget med binaer, du kan med rette bruge news:dk.binaer
til det, men selvom oploaden ved jeg faktisk lige så lidt om som dig.
Men prøv enten, at lave et indlæg til news:dk.binaer hvor du bare vedhæfter
den fil du vil oploade for at se hvad der sker ved det, der kommer ikke
nogen for at pege finger, hvis det ikke lykkedes første gang. Alternativ kan
du oploade billedet på en web adresse, du har sikkert nogen hjemmesideplads
du kan lægge billedet ud på.