Hvor brede dæk på denne fælg ?
Fra : Morten Juel

Dato : 27-03-04 17:25

Hvis man har en fælg der er 7" bred hvor brede dæk kan man så ha på dem ??

Mvh
Morten

Fra : Mogens K

Dato : 27-03-04 17:37

On Sat, 27 Mar 2004 17:25:27 +0100, "Morten Juel" <kongen[mon ikke her
skal være et @]StarChild.dk> wrote:

>Hvis man har en fælg der er 7" bred hvor brede dæk kan man så ha på dem ??

Nederst på -> www.dkfritidbil.dk/diverse/oplysninger.htm

/Mogens

Fra : Morten Juel

Dato : 27-03-04 21:04

> Nederst på -> www.dkfritidbil.dk/diverse/oplysninger.htm

dvs 225/50/15 ??

Mvh
Morten

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-03-04 17:40

Morten Juel wrote:
> Hvis man har en fælg der er 7" bred hvor brede dæk kan man så ha på dem ??

I hvertfald 215 hvis vi antager alm famileprofil 45-50 stykker, måske
225, men det kommer jo gevaldig an på profilen :)

<http://membres.lycos.fr/binuxracing/wheels.html>

Mvh
Roberto

Fra : NIL

Dato : 27-03-04 18:33

"Roberto Saldo" <robertosaldo@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> I hvertfald 215 hvis vi antager alm famileprofil 45-50 stykker, måske
> 225, men det kommer jo gevaldig an på profilen :)

> [...]

Hej...

Kan én af jer forklare lidt om hvad profilen betyder? Det har jeg aldrig
helt forstået...
Selv har jeg 195/50-15 på min Corolla. Mine fælge er 7" (eller måske 7,5")
brede.
Jeg har haft problemer med at dækkene berørte de bageste støddæmpere. Efter
at have
monteret 5mm spacere (for at afhjælpe problemet) skete der det, at dækkenes
yderkant
nu kom i karambolage med skærmkanterne! Miséren er nok, at mine FÆLGE i
virkeligheden er
en tand for brede. Dækkene er jo ikke ekstremt brede (195).

Men altså - kan en anden profil på dækkene hjælpe mig?
Jeg vil naturligvis helst undgå at investere i et sæt nye fælge, som kunne
være lidt smallere.
(Jeg går ud fra, at 195/50 dæk kan sidde på fælge smallere end 7(½)"?).

Mange hilsner
NIL

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-03-04 19:57

NIL wrote:
> Kan én af jer forklare lidt om hvad profilen betyder? Det har jeg
> aldrig helt forstået...
> Selv har jeg 195/50-15 på min Corolla.

195 er bredden i mm.
50 = profil = % af bredden ? 195 * 0,5 = 97,5 mm højde på dækket
15 = til 15 " fælg.

Diameter = 15" + 2 * 97,5 mm

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : NIL

Dato : 28-03-04 00:08

meddelelse news:c44iq8$gj8$1@sunsite.dk...

> 195 er bredden i mm.
> 50 = profil = % af bredden ? 195 * 0,5 = 97,5 mm højde på dækket
> 15 = til 15 " fælg.
>
> Diameter = 15" + 2 * 97,5 mm
>
> --
> Mvh. Morten Fruergaard

Hej Morten...

Okay...jeg tror jeg fangede den...

I mit aktuelle eksempel på at det går galt (dækkene skraber på) - er det
noget jeg kan 'redde i land' ved valg af en anden profil?
Jeg synes også at det virker underligt, at det er muligt at montere dæk af
en given bredde (f.eks 195/50) på fælge med forskellig bredde.

Det må da se noget forskelligt ud med et 195mm bredt dæk på en 6" fælg i
forh. til det samme dæk på en 7" fælg?

Hilsen
NIL

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-03-04 07:41

NIL wrote:
> I mit aktuelle eksempel på at det går galt (dækkene skraber på) - er
> det noget jeg kan 'redde i land' ved valg af en anden profil?

Måske - kommer an på, hvor meget den skraber på. Hvis du sætter et dæk på
med lavere profil, bliver dækket lavere og dermed kan det ske at det ikke
når på til skærmen...

> Det må da se noget forskelligt ud med et 195mm bredt dæk på en 6"
> fælg i forh. til det samme dæk på en 7" fælg?

Det ser også anderledes ud, men det kan sagtens lade sig gøre. Bredden på
dækker, hvor den står på asfalten, er den samme, men sidevæggen kan jo
bevæge sig. På en smal fælg vil sidevæggen blive trukket ind. På en bred
fælg vil den blive trukket ud - det er det tyskerne gør. Endda så meget, at
fælgen er helt fri, så man ødelægger den første gang man kysser en
kantsten...

Hvis vi snakker 4x4 dæk, så er forskellen på fælgen endnu større.
Det dæk, som jeg kører med, kan man sætte på alt fra ca. 7,5 - 14"..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-03-04 20:03

"Morten Juel" <kongen[mon ikke her skal være et @]StarChild.dk> skrev i en
meddelelse news:4065aaf4$0$18683$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
> Hvis man har en fælg der er 7" bred hvor brede dæk kan man så ha på dem ??

Hej

Har da set 235 monteret på 7½" og så var det med 60 profil.

Må da lige skynde mig at fortælle at det er 20-25 år siden.
Men det var faktisk anbefalet og godkendt montereing.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC