Skjult videoovervågning af ansatte ?
Fra : Jakob M

Dato : 27-03-04 14:35

Jeg har, gennem en ven, fået kendskab til en forretning, der har skjult
videoovervågning af et kontor. Det drejer sig om et kamera der sidder skjult
i hvad der ligner en rumføler. Der er ingen skilte eller andet der indikerer
at rummet er videoovervåget, og rummet er klart markeret "Personale", så
kunder ikke vader derind. I butikken er der kameraer og tydelig skiltning,
så det er ikke noget problem.

Må den pågældende forretning overvåge medarbejderne skjult ?

Mvh
Jakob

Fra : jan@stevns.net

Dato : 27-03-04 14:52

"Jakob M" <fandens@klog.dkXXX> skrev :

>Må den pågældende forretning overvåge medarbejderne skjult ?

Hvem siger det er skjult ?

Hvis medarbejderne er informeret om det, er alt iorden, derfor kan det
jo sagtens være skjult for ubudne gæster.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-03-04 15:18

In article <gk1b60p8bkv0tdjvcsl8ii0dncpgongu9c@dtext.news.tele.dk>, jan@stevns.net wrote:

> Hvem siger det er skjult ?
>
> Hvis medarbejderne er informeret om det, er alt iorden, derfor kan det
> jo sagtens være skjult for ubudne gæster.

Hvis man har informeret dem der har tjenestlig adgang til
lokationen, er det så i orden ? Og dermed fange de ulovligt
indtrængende på video ?

Fra : Jakob M

Dato : 27-03-04 19:54

> Hvem siger det er skjult ?
>
> Hvis medarbejderne er informeret om det, er alt iorden, derfor kan det
> jo sagtens være skjult for ubudne gæster.

Medarbejderne er ikke informeret. Min ven opdagede det ved et tilfælde.

Mvh
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-04 22:14

Jakob M skrev:

>Medarbejderne er ikke informeret. Min ven opdagede det ved et tilfælde.

Fra tv-overvågningsloven:

§ 3.   Private, der foretager tv-overvågning af steder eller
   lokaler, hvortil der er almindelig adgang, eller af
   arbejdspladser, skal ved skiltning eller på anden tydelig
   måde give oplysning herom.

Det er altså forbudt.

--
Bertel

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-03-04 23:24

On Sat, 27 Mar 2004 22:13:52 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospamius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
Informeret omkring dette ene kamera, i dette lokale ?

Opdagede dette ene kamera, i dette lokale. Der kan saktens være flere.

> [...]
>   lokaler, hvortil der er almindelig adgang, eller af
>   arbejdspladser, skal ved skiltning eller på anden tydelig

Nu nævnes der, at der er tydelig skiltning (I butikken)
Hvis der på alle indgangsdøre er skiltet med at der er
"tv-overvågning" (også personale indgangene) eller på anden tydelig
måde (Det kunne være at det står i personalehåndbogen / står nævnt på
enes ansættelseskontrakt) er overvågningen iorden, også selvom selve
kameraet er skjult.
Der nævnes i § 3 kun at der skal oplyses tydeligt, omkring det at der
er tv-overvågning, ikke at der skal oplyses omkring hvor
tv-overvågningen specifikt finder sted (altså oplyses omkring selve
kameraets placering).

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-03-04 23:34

Hans Kjaergaard skrev:

>Nu nævnes der, at der er tydelig skiltning (I butikken)

Du har ret i at det ikke er til at udtale sig om uden at se den
pågældende skiltning.

Det er tydeligt at Jakob M. har opfattet skiltningen som om den
kun omfatter kunderummene. Det er vel afgørende hvordan skiltene
er udformet?

Hvis der f.eks. står "Dette lokale er under videoovervågning" i
kunderummet, er det så ikke ulovligt at overvåge
medarbejderrummene uden yderligere skiltning/oplysning?

--
Bertel

Fra : Jakob M

Dato : 28-03-04 10:31

> Informeret omkring dette ene kamera, i dette lokale ?

Medarbejderne er ikke informeret om nogen kameraer i de områder der kun er
for personale. Hverken mundtligt eller skriftligt,

> Opdagede dette ene kamera, i dette lokale. Der kan saktens være flere.

Der er der sikkert også.

> [...]
> er tv-overvågning, ikke at der skal oplyses omkring hvor
> tv-overvågningen specifikt finder sted (altså oplyses omkring selve

Personaleafdelingen er tydeligt markeret, men der er ingen skilte der
indikerer videoovervågning. Der hænger ganske vist et tydeligt kamera, der
overvåger personaleindgangen. Det må så vel også være forbudt, da der ikke
er informeret herom ?.
Selve kameraets blotte tilstdedværelse kan vel ikke tolkes "tydelig
skiltning" ?.

Mvh
Jakob

Fra : Gerner

Dato : 28-03-04 12:13

On Sun, 28 Mar 2004 11:31:07 +0200, "Jakob M" <fandens@klog.dkXXX> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Selve kameraets blotte tilstdedværelse kan vel ikke tolkes "tydelig
>skiltning" ?.

Normal skiltning, som jeg har set det, er blot et pictogram med underteksten
"videoovervågning", og det er ikke ret meget større en f.eks. dankort/diner
skiltene. Er det tydelig skiltning, specielt da pictogrammet er blandet op med
netop andre småskilte på et tilfældigt sted ved indgangen ?

Nu du er orienteret om u-/lovlig video-overvågning, hvad vil du så råde din ven
til ? Så du 19 direkte på dr i sidste uge ? Mandag til torsdag havde de
overvågning på programmet.

--
Gerner
971WU/4560hrs

Fra : Jakob M

Dato : 28-03-04 18:04

> [...]
> f.eks. dankort/diner skiltene. Er det tydelig skiltning, specielt da
> pictogrammet er blandet op med netop andre småskilte på et tilfældigt

Det kan der være noget om.

> Nu du er orienteret om u-/lovlig video-overvågning, hvad vil du så
> råde din ven til ?

Snakke med hans fagforening.

>Så du 19 direkte på dr i sidste uge ? Mandag til
> torsdag havde de overvågning på programmet.

Desværre, nej.

Mvh
jakob

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-03-04 16:30

Jakob M wrote:

> Medarbejderne er ikke informeret om nogen kameraer i de områder der kun er
> for personale. Hverken mundtligt eller skriftligt,

Ta' en snak med fagforeningen.

Selvom du ikke er medlem, så har overvågningen sikkert deres interesse
alligevel.

mvh

Carsten Riis

Fra : Jakob M

Dato : 28-03-04 18:02

> Ta' en snak med fagforeningen.
>
> Selvom du ikke er medlem, så har overvågningen sikkert deres interesse
> alligevel.

Det tror jeg vil anbefale, tak for tippet.

Mvh
Jakob

Fra : jan@stevns.net

Dato : 28-03-04 16:40

"Jakob M" <fandens@klog.dkXXX> skrev :

>Medarbejderne er ikke informeret om nogen kameraer i de områder der kun er
>for personale. Hverken mundtligt eller skriftligt,

Hvis de kun bruges til tyverisikring, efter arbejdstid, er det også
ligegyldigt

Fra : Jakob M

Dato : 28-03-04 18:08

> Hvis de kun bruges til tyverisikring, efter arbejdstid, er det også
> ligegyldigt

Alle kameraerne, også de(t) skjulte snurrer hele tiden, så kan man vel ikke
skelne ?. Der var en medarbejder der blev fyret på baggrund af
overvågningen. Det var i den forbindelse min ven opdagede det skjulte
kamera, han så otagelser af den nu fyrede medarbejder, ved en fejl.

Mvh
Jakob

Fra : Gerner

Dato : 27-03-04 15:51

On Sat, 27 Mar 2004 14:35:10 +0100, "Jakob M" <fandens@klog.dkXXX> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Må den pågældende forretning overvåge medarbejderne skjult ?

I denne tråd blev der fyret nogle lovregler af.

fra midt i februar.

--
Gerner
966WU/4538hrs