Er han rigtig klog? - placering af afbal k~
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-03-04 18:27

Jeg har lige fået Pug'en til bag fra mekanikus igår efter at have haft
problemer med det rystede i rattet ved over 100.

Til min store skræl ser jeg idag at afbalanceringsklodserne sidder på den
udvendige sider af eerne?!
Det kan da ikke være rigtigt?
De gamle sad på indersiden - og for at gøre ondt værre er der brugt nogle
helt klare metal klodser til en mørk fælg )(¤=#)(¤)=#(¤)=#¤(=

--
/Dennis - der vist skal have fat i kraven på sin megger mandag morgen
Pug 106GTI

Fra : Peter G C

Dato : 26-03-04 19:26

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:406467d1$0$211$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> problemer med det rystede i rattet ved over 100.
>
> Til min store skræl ser jeg idag at afbalanceringsklodserne sidder på den

Jeg har lige fået min tilbage fra aut. citroen værksted - samme metode. Og
hvorfor ikke? Det ser jo meget pænere ud!

- noget andet er, at værkstedet ikke har klaret afbalanceringen godt nok

/Peter

Fra : John Sahl

Dato : 26-03-04 19:53

Peter G C wrote:
> Jeg har lige fået min tilbage fra aut. citroen værksted - samme
> metode. Og hvorfor ikke? Det ser jo meget pænere ud!

HVAD? Det er da for grimt med synlige afbalanceringsklodser?

> - noget andet er, at værkstedet ikke har klaret afbalanceringen godt
> nok

Trist, de må på den igen.!

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Cosworth POWER

Dato : 26-03-04 19:52

> HVAD? Det er da for grimt med synlige afbalanceringsklodser?

Enig - amatører (!!).
--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : John Sahl

Dato : 26-03-04 20:06

Cosworth POWER wrote:
> Enig - amatører (!!).

Jeg ser ALTID på når mine hjul bliver ordnet, og de får sgu
lov at gøre tingene om hvis det ikke tilfredsstiller herren

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-03-04 21:06

> Jeg ser ALTID på når mine hjul bliver ordnet, og de får sgu
> lov at gøre tingene om hvis det ikke tilfredsstiller herren

He-he..

Fuldkommen enig. Mine nuværende sommerhjul var af og på FIRE gange, før jeg
var tilfreds. Der er angiveligt en minimal skævhed i en af fælgene, men jeg
vidste, at de kunne blive 100 procents vibrationsfri ved alle hastigheder.

De bliver afbalanceret - først i maskine, dernæst med spinner - og så var
der een fælg, der skulle sidde der, hvor jeg begyndte med at sige det til
dækmanden. (Han mente ellers den (meget lidt) skæve skulle sidde bagpå.).

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 26-03-04 21:10

On Fri, 26 Mar 2004 21:06:22 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

> (Han mente ellers den (meget lidt) skæve skulle sidde bagpå.).

Det er jo fordi, man mærker det mindre dér.
(forsøgte Volvo også på mig med en skæv fælg, men den gik ikke!)

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-03-04 21:15

> Det er jo fordi, man mærker det mindre dér.

Jep - det er rigtigt.

Men af en eller anden grund kan bilen ikke balanceres helt ud med fælgen på
den plads. Den eneste måde, hvor tingene går 100 procent op er med fælgen i
forreste højre side.

Ingen kan fortælle hvorfor - blot konstatere det.

Ros til Arne, der har Point S i Skanderborg. Manden giver ikke op, før
resultatet er perfekt. Jeg har aldrig set dem sætte en fælg på, der ikke gik
i rent nul.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 26-03-04 21:44

Hejsa

Jan W Nielsen skrev:

> Ros til Arne, der har Point S i Skanderborg. Manden giver ikke op, før
> resultatet er perfekt. Jeg har aldrig set dem sætte en fælg på, der
> ikke gik i rent nul.

Er du sikker ?
Nyere maskiner viser ikke de sidste par gram, inden den går rent nul, de
kan kun ses ved at holde en tast inde. Det er lavet netop for de
"nævenyttige"
kunders skyld, der tror at 1-2 gram gør en forskel

/Brian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-03-04 21:48

> [...]
> "nævenyttige"
> kunders skyld, der tror at 1-2 gram gør en forskel

Ok, det vidste jeg faktisk ikke....!!

Men han er ikke typen, der bliver træt af kunden, hvis man siger, det ikke
er i orden, og det er rart. Tredje gang hans personale ikke kunne løse
gåden, kørte han selv en tur i den, og kørte tilbage og flåede hjulene af.
Han begyndte at måle på centreringsringe og alt muligt og til sidst spillede
det altså bare.

Jeg har hørt det fra flere - at sætte hjul på er ikke kun idiotarbejde.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Brian

Dato : 26-03-04 21:54

Hejsa

Jan W Nielsen skrev:

> Men han er ikke typen, der bliver træt af kunden, hvis man siger, det
> ikke er i orden, og det er rart.

Jeps, der er ikke meget der er værre, end at betale en mand 400,- i
timen, og så han ikke tager én seriøst....

> Jeg har hørt det fra flere - at sætte hjul på er ikke kun
> idiotarbejde.

Bestemt ikke, det _kan_ gøres til en mindre videnskab, at afbalancere
et dæk optimalt.
På den anden side, har jeg set en mekaniker stå og pøse flere og flere
vægtklodser på, fordi det sagde maskinen at han skulle

/Brian

Fra : Peter G C

Dato : 28-03-04 15:00

> HVAD? Det er da for grimt med synlige afbalanceringsklodser?

Beklager - læste forkert. De sidder selvfølgelig indvendigt! .... tsk tsk.

> Trist, de må på den igen.!

Jep. Træls

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Møller

Dato : 26-03-04 20:17

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
> meddelelse news:406467d1$0$211$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> - noget andet er, at værkstedet ikke har klaret afbalanceringen godt nok

Det er nok fordi værkstedet ikke er eksperter i dækmontage
På løveungen kan de slet ikke, da der ikke er centerhul, så de sender
hjulene hen til den nærmeste dækpusher har jeg set

Et ordentlig center placerer dæk ud fra gul/rød plet hvis dækket har disse.
Herefter afbalanceres, hvis der skal mere end 10-20 g på, løsnes dækket og
vrides på fælgen, så vægten af klodser der skal limes på en fælg minimeres,
min leverandør kan det.
Han har også momentnøgle

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-03-04 21:09

Møller wrote:
> Et ordentlig center placerer dæk ud fra gul/rød plet hvis dækket har
> disse.

Placeres i forhold til hvad?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 26-03-04 21:20

On Fri, 26 Mar 2004 21:09:12 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Placeres i forhold til hvad?

Møller:
Til daglig brug: privat og på værksteder bliver man mødt til at bruge
momentnøgle, da andet værktøj vil være uforholdsmæssigt dyrt.

Der hvor jeg får monteret dæk og skiftet hjul kan man det gylle.
De kan afbalancere hjul:
Først monteres dækket i henhold til fabrikantens afmærkning : rød hhv.
gul plet placeres korrekt i forhold til ventilen, Dækket udmåles på
afbalanceringsapparat, skal der over 10 g på for at komme
helt ned i begyndelsen af det grønne felt, løsnes dækket og drejes
lidt. På den måde kan de fleste dæk kan komme ned på 5-10 g bly.

Herefter monteres hjulene og efterspændes med momentnøgle.
Om det fordi han kender mig eller det er normal procedure skal jeg
ikke sige, men jeg ved dog, at Kleemann får deres biler 4-punkts
udmålt og afbalanceret samme sted: Ivar i Farum

/Mogens

Fra : Møller

Dato : 27-03-04 09:09

"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> [...]
> ikke sige, men jeg ved dog, at Kleemann får deres biler 4-punkts
> udmålt og afbalanceret samme sted: Ivar i Farum

Det er vel den oplysning du fik fra mig for flere år siden, og var det ikke
det jeg skrev i min mail 2004-03-26 kl. 20.17, men det er jo kun godt at du
gentager det den 2004-03-26 kl. 21.09, når du nu har klippet det væk fra min
mail )

Den med prisen køber jeg ikke, da en momentnøgle for de flest er en
ekstraomkostning, da de har trykluftnøgle eller privat en hjulnøgle i
forvejen :.)

Men her er henvisningen igen:

http://www.orbweb.net/autoshop247/tyre_talk/5_balancing.html

--
Møller

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 27-03-04 14:20

On Sat, 27 Mar 2004 09:08:39 +0100, "Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote:

> [...]
>gentager det den 2004-03-26 kl. 21.09, når du nu har klippet det væk fra min

Ind imellem hopper kæden altså af. HELT af! :)

/Mogens

Fra : Møller

Dato : 27-03-04 15:35

> On Sat, 27 Mar 2004 09:08:39 +0100, "Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote:
>>
> Ind imellem hopper kæden altså af. HELT af! :)

Så synes jeg, at du skulle sætte den på igen
Eller kommer du da ingen steder. )

--
Møller

Fra : Mogens K (Alfa Romeo~

Dato : 27-03-04 15:44

On Sat, 27 Mar 2004 15:34:40 +0100, "Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote:

>Så synes jeg, at du skulle sætte den på igen

Ville jeg også gerne hjælpe dig med, men om det lykkes.....
Tja' :)

>Eller kommer du da ingen steder. )

Gør du?

/Mogens

Fra : Møller

Dato : 27-03-04 15:54

"Mogens K (Alfa Romeo!)" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Ville jeg også gerne hjælpe dig med, men om det lykkes.....
> Tja' :)

> Gør du?

Den lille mail du startede denne lille snak startede du med:

>Møller:
>Til daglig brug: privat og ..

og så videre, det opfattede jeg som en korrektion og belæring af mig, men
det du skrev var jo næsten ordret hvad jeg for 1-2 år siden skrev her på
siden.

Men dit indlæg skal altså nok tolkes som du er helt enig med mig bortset fra
brugen af værktøj, det glæder mig, at du kan bruge det jeg tidligere har
skrevet og vi næsten er enig ord til anden,

Så hvis jeg har misforstået det du skrev, skal jeg da anmode dig om at
citere andres indlæg, så selv ikke jeg kan være i tvivl ;-(

Sorry
Møller

Fra : Møller

Dato : 27-03-04 15:44

"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message
> On Sat, 27 Mar 2004 09:08:39 +0100, "Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote:
>>
> Ind imellem hopper kæden altså af. HELT af! :)

Meget af det du skriver står efter:

Møller:
Og så en hel masse der kunne se ud til at være en korrektion af mig, men
det var måske ment som et citat af det jeg havde skrevet i for 1-2 års tid
siden, for så fejllæste jeg dit indlæg , jeg undskylder meget

For vi er jo næsten enig.

PS husk lige at sæt kæden på igen eller citer, så selv jeg kan forstå det

Sorry.

Møller

Fra : Mogens K (Alfa Romeo~

Dato : 27-03-04 15:45

On Sat, 27 Mar 2004 15:43:41 +0100, "Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote:

> [...]
>det var måske ment som et citat af det jeg havde skrevet i for 1-2 års tid
>siden, for så fejllæste jeg dit indlæg , jeg undskylder meget. Sorry.

Det er ok.

/Mogens

Fra : Møller

Dato : 27-03-04 09:01

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message

> Placeres i forhold til hvad?

det tungeste punkt / mindste radius på dækket.
ofte ud for ventil med det gule mærket

Fra : Martin Sand.

Dato : 26-03-04 20:35

Peter G C wrote:
> - noget andet er, at værkstedet ikke har klaret afbalanceringen godt
> nok

Jeg synes tit at jeg hører om folk der ikke er tilfredse med afballaceringen
selvom det er lavet hos et dækcenter. Men der kan vel også skyldes skæve
bremseskiver eller generelt slør/slidte gummibøsninger der er skyld i
rystelserne? Hvorfor afballancerer man så ikke hjulene imens de sidder på
bilen?? (hvis der ellers findes sådan en maskine). Det må da løse
problemerne.

MVH Martin

Fra : Møller

Dato : 26-03-04 20:19

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message
> [...]
> De gamle sad på indersiden - og for at gøre ondt værre er der brugt nogle
> helt klare metal klodser til en mørk fælg )(¤=#)(¤)=#(¤)=#¤(=

Ja hvis det er stålfælge, er det da OK.

ellers se mit svar til Peter G C

--
Møller

Fra : Peter Weis

Dato : 26-03-04 20:43

> [...]

> De gamle sad på indersiden - og for at gøre ondt værre er der brugt nogle
> helt klare metal klodser til en mørk fælg )(¤=#)(¤)=#(¤)=#¤(=

Jeg har da været ude for at test-udstyret foreskrev klodser på både yder- og
inderside.

mvh
Peter

Fra : Brian

Dato : 26-03-04 21:05

Hejsa

Peter Weis skrev:

> Jeg har da været ude for at test-udstyret foreskrev klodser på både
> yder- og inderside.

Ja, er det ikke helt normalt at der placeres vægte to steder på fælgen ?
De maskiner jeg har set via jobbet, kræver ihvertfald at man placerer vægte
to steder.

/Brian

Fra : L

Dato : 26-03-04 21:35

Hej
Man kan på maskinen indstille den til, hvor på fælgen man vil have
blyklodserne.

Mvh Torben

Fra : Brian

Dato : 26-03-04 21:41

Hejsa

L skrev:
> Hej
> Man kan på maskinen indstille den til, hvor på fælgen man vil have
> blyklodserne.

Netop, derfor kan jeg heller ikke se det unormale i at der er
to vægtklodser.....

/Brian

Fra : John Sahl

Dato : 26-03-04 21:57

Brian wrote:
> Netop, derfor kan jeg heller ikke se det unormale i at der er
> to vægtklodser.....

Hvis vi taler om alufælge, hvor en af klodserne sidder synligt
på ydersiden vil jeg da helt bestemt betegne det som unormalt.

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 26-03-04 21:55

On Fri, 26 Mar 2004 21:57:22 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Hvis vi taler om alufælge, hvor en af klodserne sidder synligt
>på ydersiden vil jeg da helt bestemt betegne det som unormalt.

Man kunne benævne det amatøragtigt. Flere klodser er ikke så ringe
endda - giver en bedre fordeling. Men de fleste dækpushere monterer jo
blot een

/Mogens

Fra : Møller

Dato : 27-03-04 09:18

> Man kunne benævne det amatøragtigt. Flere klodser er ikke så ringe
> endda - giver en bedre fordeling. Men de fleste dækpushere monterer jo
> blot een

På de fleste alu-fælge behøver de ikke at placere nogle på ydersiden, det
der tæller, er i forhold til de roterende massers centerlinie.

Så man kan afbalancere for den radiale og den aksiale påvirkning, gode
værksteder kan ofte klare det med en klods, hvis de altså gider.

Møller

Fra : Brian

Dato : 26-03-04 21:57

Hejsa

John Sahl skrev:

> Hvis vi taler om alufælge, hvor en af klodserne sidder synligt
> på ydersiden vil jeg da helt bestemt betegne det som unormalt.

Ja for søren, det dur sgutte på en alufælg.....
Men ellers er der intet unormalt i to vægtklodser, det var sådan set det
jeg ville frem til

/Brian

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 27-03-04 01:04

> Hvis vi taler om alufælge, hvor en af klodserne sidder synligt
> på ydersiden vil jeg da helt bestemt betegne det som unormalt.

Hvorfor er der så specielle klodser til alufælge, endda malet i en
'fælg-grå' nuance?

Personligt tror jeg de stammer tilbage fra da alufælge så ud som alufælge.
De kunne også bankes på uden at fjerne malingen fra fælgen.

Når du afbalancerer med kun 1 klods, så fjerner du ikke alle former for
ubalance.
Der er gode grunde til at der kommer 2 klodser på.
Vel at mærke hvis de sidder på hver sin side af fælgen

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : John Sahl

Dato : 27-03-04 02:31

Uffe Bærentsen wrote:
> Når du afbalancerer med kun 1 klods, så fjerner du ikke alle former
> for ubalance.
> Der er gode grunde til at der kommer 2 klodser på.
> Vel at mærke hvis de sidder på hver sin side af fælgen

De behøver ikke placeres helt ude i kanten, den samme
afbalancering kan opnås ved at placere klodserne indenfor
egerne. Jeg siger IKKE at der ikke må placeres 2 klodser,
de skal bare ikke sidde synligt.

Fra : Møller

Dato : 27-03-04 09:17

Fra : Møller

Dato : 27-03-04 09:38

"Møller" <Bil@nyhe.dk> wrote in message

> "John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message
> værksteder kan ofte klare det med en klods, hvis de altså gider.
>
> Møller
http://www.sds.dk/sider/dækdata.html
Nævner ikke rød, gul eller hvid plet, men det er jo også et dækcenter, og
de lader sig jo ikke distrahere af konkret viden

http://www.orbweb.net/autoshop247/tyre_talk/5_balancing.html

http://wrxplanet.weblogger.com/discuss/msgReader$9

Til de der ikke har fået fat i alle links, så er der lidt her:
Colour Markings on the Side Wall of the Tyre

Red Point/Red Triangle Indicates the maximum point of Radial Force
Variation (RFV), the stiffest point of the tyre side wall. This mark should
be aligned with the 'L' mark (i.e. the low mark) on alloy wheels when
fitting.

White Point/White Circle In the case of some Original Equipment tyres,
this white mark will indicate the minimum point of RFV, the most flexible
point of the tyre side wall. In these cases, the white mark should be
aligned with the 'high' mark on the wheel, or 180° to the 'L' mark.

Yellow Point/Yellow Triangle If no 'L' mark is visible or in the case
of fitment to steel wheels, the tyre should be fitted with the yellow mark
positioned to line up with the wheel valve. This yellow mark indicates the
lightest point of the tyre determined under static balancing conditions

lidt news:
http://www.eng-tips.com/gviewthread.cfm/lev2/6/lev3/35/pid/68/qid/86379

og der er mere for de der vil sætte sig ind i problematikken omkring
dækafballancering:
www.Goggel.dk og så selvfølgelig leverandører af afballanceringsudstyr, det
behøver ikke at være til jetmotorer, som jeg på et tidspunkt var med til at
afballancere.

--

Møller

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 27-03-04 12:16

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message

> Hvis vi taler om alufælge, hvor en af klodserne sidder synligt
> på ydersiden vil jeg da helt bestemt betegne det som unormalt.

For at gøre ondt værre sidder der faktisk 2(!) synligt på samme fælg

--
/Dennis

Fra : John Sahl

Dato : 27-03-04 12:22

Dennis Pedersen wrote:
> For at gøre ondt værre sidder der faktisk 2(!) synligt på samme fælg

Giv din mekaniker en lammer fra mig