Rensning af sæder
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-03-04 18:23

Hejsa

Min fars nye gamle Citroën Xantia har nu snart gennemgået den komplette
istandsættelse - lakeret om fra postkasse-rød til årgang 2000 sølvgrå
metallic, nye bremser, nye alufælge med Continental Premium Contact (4000
kroner), nye årgang 2000 baglygter, ny tandrem, nye ventilstyrspakninger, ny
vandpumpe, delvis ny hydraulik, osv, osv.

Udenpå ser bilen næsten helt ny ud - men i kabinen ses det stadig, at den
ikke er ny. Betrækket på sæderne, der ellers er hele og i orden, er nusset
og snavset som det nu er, når det brugt i en årrække.

Derfor overvejer vi at leje en tæpperenser og købe en omgang rensevæske for
dernæst at gøre kabinen helt ren og velduftende.

Er der nogen her i klubben, der har erfaringer med prof tæpperenser,
rensevæske til både uld og kunststof og bilsæder...?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Kim Kristensen

Dato : 27-03-04 00:38

> [...]
>
> Er der nogen her i klubben, der har erfaringer med prof tæpperenser,
> rensevæske til både uld og kunststof og bilsæder...?

For et par biler siden forsøgte jeg mig med en VAX, det gav et rigtigt fint
resultat så det bliver sikkert ikke dårligere med en prof. maskine.

Jeg lagde sæben ud uden at suge og lod den trække ca. 30 minutter, kørte så
over med både sæbe og sug på og en ekstra gang kun med sug på. Det er
overraskende hvor mørkt vandet bliver, og hvor meget sand der kommer med op
af sæder der ellers lige er blevet støvsuget. Det tog dog en lille uges tid
inden sæderne var rigtigt tørre igen, men det afhænger selvfølgelig af
maskinen og hvor møblerne bliver stillet til tørre.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-04 08:50

> [...]

> inden sæderne var rigtigt tørre igen, men det afhænger selvfølgelig af
> maskinen og hvor møblerne bliver stillet til tørre.

Husk tørringen ikke skal foregå i solen.
Det kan give et ikke ønskeligt resultat.

/Claus

Fra : Henrik Steffensen

Dato : 27-03-04 10:13

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message

> så
> op
> tid
>
> Husk tørringen ikke skal foregå i solen.
> Det kan give et ikke ønskeligt resultat.
Det har jeg prøvet - og det gav rande på sæderne, eftersom tørringen skete
meget uregelmæssigt! Det tog flere måneder, inden det så ordentligt ud igen.

Fra : www.carlite.dk

Dato : 27-03-04 10:51

Hej Jan.

Hvis sæderne er meget smudset over større flader. Så er der kun én måde at
gøre dem rene på, nemlig som du selv foreslår. Med en prof. tæpperenser. Når
man lejer sådan en maskine, medfølger der som regel forskellige mundstykker,
så du kan komme ordentlig rund i sæderne.
Hvis der efterfølgende er nogle pletter, så kan de tages med noget stofrens.
Du kan evt. se på www.carlite.dk under "Bilplejeprodukter"

Bemærk at når du er færdig med sæderne/tæpperne, så SKAL de impregneres. Da
du jo har vasket det ud...

Med venlig hilsen
Michael Jørgensen
Carlite - Hjørring

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-03-04 15:03

> [...]
> Du kan evt. se på www.carlite.dk under "Bilplejeprodukter"
> Bemærk at når du er færdig med sæderne/tæpperne, så SKAL de impregneres.

OK - og tak for de gode råd til jer alle.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 27-03-04 16:57

On Sat, 27 Mar 2004 15:02:55 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>stofrens.
>Da
>
>OK - og tak for de gode råd til jer alle.

>--

Jeg synes ikke at kunne se, at nogen har advaret om kombinationen af
væde og sædevarme. Det er sædvanligvis ikke nogen god cocktail.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-03-04 20:18

> Jeg synes ikke at kunne se, at nogen har advaret om kombinationen af
> væde og sædevarme. Det er sædvanligvis ikke nogen god cocktail.

Der er ikke ret meget udstyr i den - og heller ingen sædevarme.

Ellers tak for påmindelsen - det ville være lidt ærgerligt med en tur i den
"elektriske stol"

--
/Jan W Nielsen

Fra : SNiP

Dato : 27-03-04 14:05

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
>
> Er der nogen her i klubben, der har erfaringer med prof tæpperenser,
> rensevæske til både uld og kunststof og bilsæder...?

Jeg har tidligere haft stor glæde af at tage sæderne ud af bilen og rense
dem med en tæpperenser
For derefter at spraye dem med noget stoffarve på sprayflaske, resultatet
blev overvældende godt.

Den bedste løsning er at fjerne sæder, og så meget måttesjov som muligt,
rense det du har taget ud og så stille i et kælderrum eller lignende med en
varmluft blæse ovn dims, eller en olieradiator, og lade det stå og tørre
derinde inden det sprayes, det fastliggende tæppe i bunden at bilen kan
renses mens det sidder i, det er nemt nok når alting er væk derinde fra.

Alternativt kan den slags stof købes i metermål og det er ikke SÅ svært igen
at strippe det gamle ud og sætte nyt i. Det kræver den del tålmodighed og en
masse dobbeltklæbende tæppetape, Du kan med stor fordel lægge noget
lyddæmpende materiale under det nye tæppe. Så føles det som en helt anden
bil bagefter.

/J