KN-luftfilter - virker det?
Fra : Jacob

Dato : 26-03-04 05:58

Hej NG

Jeg har fornylig investeret i en Toyota Sportsvan 2,2 TD fra 98 med 95000 på
tælleren.
Den kører fantastisk, helt sikkert, og det er rart for den skal fragte mig
ca. 70000 km om året.
Jeg overvejer at give den et KN luftfilter - ikke så meget for at øge
effekten, men måske mere for at få den til at gå en km længere på literen.
Som jeg kører nu ligge brændstoføkonomien på 14 km/l og det er jo egentlig
også ok, men kunne jeg køre 15 var det jo bedre. Filteret koster 780 kr. men
så skal det jo heller ikke udskiftes i resten af min tid med bilen. Jeg ved
ikke hvad et almindeligt koster.
Over 70000 km vil jeg spare 2000 kr i brændstof, hvis den løber en km mere
på dieselen, så det er jo ikke alverden, men sammenholdt med at luftfilteret
også skal udskiftes et antal gange giver det vel alligevel en fornuftig
besparelse.

Er der nogen der har erfaringer, tanker, meninger ?

Hilsen Jacob

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-03-04 08:01

Jacob wrote:
> [...]
> besparelse.
>
> Er der nogen der har erfaringer, tanker, meninger ?

Jeg mener bestemt at du kan opnå samme effekt ved at skifte
papirfilteret ofte nok.

Hvis du vil køre længere på literen må du æve din højre fod:

Ikke køre hurtigere end absolut nødvendigt (Hellere 75 end 80),
ikke accelere mere and absolut nødvendigt, holde speederen i ro,
bruge motorbremsen meget (moderne motorer lukker helt for brændstoffet
ved motorbremsning) og i deet hele taget køre så roligt og jævn som
muligt.

--
Roberto Saldo

Fra : Moller

Dato : 26-03-04 11:27

> Er der nogen der har erfaringer, tanker, meninger ?

KN filter køber du ene og alene for at spare luftfilter skiftet
fremover... så tjek hvad et alm. originalt filter koster, og hvad skifte
intervallet er... så ved du hvor hurtigt det er tjent ind igen :)

Men husk at det ikke skal skiftes, betyder ikke at filteret ikke skal
serviceres... det skal renses og olieres i bestemte intertvaller :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi .. med KN
Suzuki GSF 1200 S ... med KN

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-03-04 11:40

Moller skrev:

> [...]
> fremover... så tjek hvad et alm. originalt filter koster, og hvad
> skifte intervallet er... så ved du hvor hurtigt det er tjent ind igen

....og på en motorcykel ka man så lige sætte nålene et par hakker op og
få reduceret momentet ved de lave omdrejninger...
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : KASO

Dato : 26-03-04 11:35

"Jacob" skrev d. 26-03-04 05:58 dette indlæg :
> [...]
fornuftig
> besparelse.
>
> Er der nogen der har erfaringer, tanker, meninger ?

Jeg kontaktede på et tidspunkt FDM's tekniske afdeling med et lignende
spørgsmål. De var da igang med en undersøgelse til "Motor", hvor de
teste luftfiltre og sportsudstødning. De var *ikke* istand til at
registrere nogen fordele. Undersøgelsen endte med kun at blive nævnte
kort i et svar i deres brevkasse - man kan jo gisne om, om det har en
sammenhæng med indtægten fra de store annoncer, der altid er for
KN-filtre i Motor.....

Jeg har endnu ikke set veldokumenterede, uafhængige undersøgelser, der
viser, at KN-filtre har en (positiv) effekt - men din bil vil muligvis
køre længere på literen, når din tegnebog bliver lettet for vægten af de
mange penge for filteret

(PS. Husk, at den lange levetid er betinget af, at du jævnligt renser
filteret i specielle væsker, som du skal købe istedet - så denne
besparelse er (også) tvivlsom)

http://www.kandu.dk/

Fra : AA

Dato : 26-03-04 12:33

Et problem med KN og andre olievædede filtre er at oliepartikler fra filtret
kan sætte sig på luftmassemåleren hvorefter den er kaput.
Har selv eksperimenteret med KN - men der er IMHO ingen fordele ved det -
ulemper er der da det bla. kan ødelægge Luftmassemåleren.

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 26-03-04 19:58

"AA" <AA@nomail.com> wrote in

> [...]
> Har selv eksperimenteret med KN - men der er IMHO ingen fordele ved
> det - ulemper er der da det bla. kan ødelægge Luftmassemåleren.

Er der luftmængdemåler på moderne dieselmotorer til biler? De bruges på
benzin-motorer, ved jeg, men diesel?

Mvh. NKJensen

Fra : AA

Dato : 26-03-04 20:00

> Er der luftmængdemåler på moderne dieselmotorer til biler? De bruges på
> benzin-motorer, ved jeg, men diesel?

Alle dem jeg har roder med (TDI BMW) har luftmassemåler så det har de

Fra : Christian S

Dato : 26-03-04 13:42

Et KN-Filter virker kun bedre end det gamle filter, hvis din bil ikke får
luft nok
Der kan strømme mere luft igennem et KN.
Mvh
Christian S

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-03-04 13:45

Christian S wrote:
> Et KN-Filter virker kun bedre end det gamle filter, hvis din bil ikke får
> luft nok
> Der kan strømme mere luft igennem et KN.

Der kan også strømme mere sand og snavs igennem ...
Man kan som forsøg prøve at fjerne luftfilteret og køre en kort tur.

--
Roberto Saldo

Fra : Jacob

Dato : 26-03-04 21:22

Tak for jeres svar. Jeg tror bare at jeg glemmer det filter.

Jacob