thailand
Fra : Gitte S.

Dato : 25-03-04 19:40

Hejsa

Mig og min kæreste overvejer at rejse til thailand 2 uger i August. Nogen
som ved hvordan klimaet er i denne periode?
Jeg har desuden kigget div. steder efter hvor vi skal tage hen i thailand,
men der er jo mange muligheder. Nogen der har nogle gode erfaringer?

Mvh Gitte

Fra : RH

Dato : 25-03-04 20:10

> [...]
> Jeg har desuden kigget div. steder efter hvor vi skal tage hen i thailand,
> men der er jo mange muligheder. Nogen der har nogle gode erfaringer?

Der er mange tidligere tråde om emnet Men jeg vil gerne fortælle lidt
alligevel.......(de rejselystne er slet ikke til at stoppe, når først de
bliver spurgt )

Der er regntid i Thailand i august - dette er ikke ensbetydende med at der
regner konstant døgnet rundt, men der er en risiko. Da jeg var i Phuket i
oktober (som er den sidste officielle måned af regntiden) regnede der næsten
uafbrudt i 7 dage. Men jeg kom lige fra Phi Phi Island (som ligger meget tæt
på Phuket) og der havde vi ikke set skyggen af regn i mange dage. Så jeg
synes ikke I skal lade jer skræmme af vejret. Der er også et plus ved at
rejse på den tid af året - det er nemlig meget billigere end i højsæsonen,
som oftest går fra november til april.

Nå, men hvis I er interesserede i lækre bounty-øer og snorkling/dykning så
skal I tage til syd-thailand. Der er en masse lækre øer i området omkring
Krabi og øen Phuket. Jeg er ikke selv imponeret over Phuket, men I kan tage
på utrolig mange ture derfra, så det er OK som base. Jeg vil dog fraråde at
bo på Patong Beach, da det er enormt turistet og stranden er ikke speciel
lækker.

Phi Phi er en fantastisk hyggelig og lækker ø, hvor strandene og vandet er
lækkert og palmerne står tæt. Det er blevet en del turistet indenfor de
senere år, men det er stadig et hyggeligt og roligt sted, da der ingen veje
eller biler er på øen. Hvis man er til det vilde natteliv, er der dog også
en del barer mv. Hvis I er til snorkling kan I tage på nogle fantastiske
snorkelture herfra - det er også på Phi Phi at filmen The Beach blev
optaget.

Koh Lanta er en ø meget tæt på Phi Phi - strandene er knap så lækre som på
Phi Phi og her er noget mere roligt, da det ikke er så populært blandt
backpackere.

Ao Nang området er et fantastisk sted at tage på sejltur - hvis du har set
billeder fra Thailand hvor der står kæmpestore klipper lodret op fra vandet,
så er det sikkert herfra. Koh Khai er to bitte-små øer, som er perfekte til
afslapning og snorkling.

Nord for Phuket er der en fantastisk regnskov, hvor der er mulighed for
jungle-trekking. Har ikke selv prøvet det, men skulle efter sigende være
virkelig skønt.

Ellers er der de tre øer lidt længere nordpå ved østkysten - Koh Samui, Koh
Pangnan og Koh Tao. Samui er meget "main-stream", hvor mange
charterselskaber sender deres kunder hen. Øen er berømt for de mange palmer
og lækre strande - nogle mener dog at øen er blevet alt for turistet.
Pangnan er meget mindre turistet og her findes slet ikke samme udbud af
resorts og hoteller - det er mere bungalows der præger billedet her. Stedet
er meget populært blandt backpacker og her er en meget mere tilbagelænet
atmosfære. Koh Tao er en rigtig dykker-ø, hvor det nogle gange kan være
svært at booke et værelse, hvis man ikke vil tage dykkercertifikat

Nord Thailand har jeg ikke så meget forstand på.

/Sanne

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-03-04 21:26

"RH" <robin@stofanet.dk> skrev:

>.......(de rejselystne er slet ikke til at stoppe, når først de
>bliver spurgt )

Så sandt, så sandt!

> [...]
>uafbrudt i 7 dage. Men jeg kom lige fra Phi Phi Island (som ligger meget tæt
>på Phuket) og der havde vi ikke set skyggen af regn i mange dage.

Efter sigende, jeg har ikke selv prøvet, skulle steder på østsiden af
tangen, f.eks. Ko Samui, have lidt omvendt vejr og være meget bedre i
regntiden. Måske andre ...

>Nå, men hvis I er interesserede i lækre bounty-øer og snorkling/dykning så
>skal I tage til syd-thailand.

Jep. Men syd har meget mere regn i sæsonen for den slags end nord.

>Der er en masse lækre øer i området omkring Krabi og øen Phuket.

Jep. Men Ko Chang på den anden side af golfen er nu heller ikke at
kimse ad.

>Jeg er ikke selv imponeret over Phuket,

Den er ellers dejlig - bare man kommer lidt væk fra gettoen. Phuket By
er en oplevelse, og næsten fri for andre turister.

>Jeg vil dog fraråde at bo på Patong Beach,

Jep! Stor bue udenom.

>Nord for Phuket er der en fantastisk regnskov, hvor der er mulighed for
>jungle-trekking. Har ikke selv prøvet det, men skulle efter sigende være
>virkelig skønt.

Det er det!

>Nord Thailand har jeg ikke så meget forstand på.

Der er ellers meget fedt.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : RH

Dato : 25-03-04 21:56

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> Så sandt, så sandt!

> Efter sigende, jeg har ikke selv prøvet, skulle steder på østsiden af
> tangen, f.eks. Ko Samui, have lidt omvendt vejr og være meget bedre i
> regntiden. Måske andre ...

Her er lidt info om vejret på henholdsvis Samui og Phuket

Det ser ud til at de dårligste perioder ligger på samme tid, men at der på
Samui generelt regner mindre og at der regner mest i det danske
efterår......

http://samui.sawadee.com/general/weather.htm

http://phuket.sawadee.com/weather.htm

/Sanne

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-03-04 13:28

"RH" <robin@stofanet.dk> skrev:

>http://samui.sawadee.com/general/weather.htm

>http://phuket.sawadee.com/weather.htm

Fint! Gitte nævnte august. Der regner det iflg. dine links dobbelt så
meget på Phuket som på Samui.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Carsten Keller

Dato : 26-03-04 08:35

"Peter Loumann" <me@privacy.net> wrote in message
> Efter sigende, jeg har ikke selv prøvet, skulle steder på østsiden af
> tangen, f.eks. Ko Samui, have lidt omvendt vejr og være meget bedre i
> regntiden. Måske andre ...

Der er 2 forskellige monsuner der rammer de to kyster. Vi var derovre i
august forrige år, og der var der generelt noget skrammelvejr i Krabi og
Trang. Vi turde ikke tage chancen og tage ud til PhiPhi, selvom jeg godt har
hørt at vejret på øerne ofte er meget forskelligt fra fastlandet.
Vi krydsede over istedet og tog ud til Phangnan og Koh Tao. Vejret var ikke
strålende, men der var i det mindste ikke regn. Det var stadig monsunsæson,
så vi fik noget af en vippetur derover, og båden fra Koh Tao til Chumphon
blev aflyst da vi skulle retur til Bangkok. Måtte lige en tur over Samui
lufthavn istedet, utrolig hyggelig forresten.

Jeg har været 2 gange i Thailand i februar-april og der har vejret altid
været suverænt hele ferien, så det er ubetinget det tidspunkt jeg vil
anbefale folk at rejse, selvom jeg absolut ikke ville sige nej til et lille
smut derover i sensommeren igen.

Som en lille sidebemærkning har vi faktisk været en tur i Malaysia i august,
og der var vejret helt suverænt på østkysten. Ca. en halv gang dyrere end
Thailand, men lige så dejligt...

Keller

Fra : Peter Loumann

Dato : 26-03-04 13:31

"Carsten Keller" <ck@no-more-swen.adm.iha.dk> skrev:

>Måtte lige en tur over Samui lufthavn istedet, utrolig hyggelig forresten.

Ja, det har jeg hørt, har ikke været der. Den nuserste er sikkert
Sukotai, men den i Trat

http://pedalo.dk/thailand/farvel/boarding1.html

er også nuser.

http://pedalo.dk/thailand/