Lupo [part 2]
Fra : Patrick Blom

Dato : 25-03-04 19:18

Hej igen...

Nu er jeg nået så langt i min konklusion, at det ikke er kat'en på lupoen
det er galt med.

Jeg har efterfyldt den med olie, der er tilpas med vand på og der er hul
igennem til udstødningsgas.

Når den står i tomgang ruller den, og forsøger man at gasse op tager den
maks. 1100 omdrejninger. Virker som om den er elektronisk begrænset for at
beskytte motoren?!

Tilfælles har både 1100 rpm. og tomgang at den oser utrolig meget! Helt sort
os!

Ifølge min (simple) viden er det enten fordi den får for lidt luft, eller
for meget diesel.

Jeg har haft skruet bælgen af før luftfilteret, for at se om det var
stoppet. Stadig ingen forandring.

Jeg har haft stikket taget af til luftmængdemåleren. Stadig ingen
forandring.

Jeg har haft skilt lufttilførslen ad helt ned til turboen for at konstatere
(med en lang top) at møllen snurrer fint.

Tilbage kan der næsten kun være, at den overfodrer med diesel.

På min gamle BMW røg lamdasonden sig en tur, og det var lidt samme
symptomer... den rullede lidt i tomgang (Lupoen ruller meget og går ud) og
kunne ikke tage gas. Den druknede simpelthen sig selv!

Håber I har lidt ledetråde her.

På forhånd tak!

/Patrick

NB: Også postet i dk.teknik.bil

Fra : Jesper Juul

Dato : 25-03-04 19:41

"Patrick Blom" <patrick@kaffekrogen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej igen...
>
> Nu er jeg nået så langt i min konklusion, at det ikke er kat'en på lupoen
> det er galt med.

Hvad sagde værkstedet ?

Deaster

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 19:58

Patrick skrev

<SNIP om genvordigheder med Lupo>

> Håber I har lidt ledetråde her.
>
> På forhånd tak!

Jeg skyder lige fra hoften... megen røg og manglende trækkraft.... Har
nogen tjekket turbo'en ?????? De står jo gerne af, hvis man bruger
funktionen med motorstop ved rødt lys og start igen ved grønt....

VenHils
Peter

Fra : Patrick Blom

Dato : 25-03-04 20:34

> [...]
> nogen tjekket turbo'en ?????? De står jo gerne af, hvis man bruger
> funktionen med motorstop ved rødt lys og start igen ved grønt....

Bruger (brugte) aldrig eco funktionen = start/stop.

/Patrick

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-03-04 07:52

Patrick Blom wrote:

> Bruger (brugte) aldrig eco funktionen = start/stop.

Så husker du vel også at betale lidt ekstra i 'grøn' afgift ikke?
Det var jo derfor at den blev tildelt det grinagtige afgiftsniveau.

--
Roberto Saldo

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 25-03-04 20:03

On Thu, 25 Mar 2004 19:17:59 +0100, "Patrick Blom"
<patrick@kaffekrogen.dk> wrote:

>Jeg har haft skilt lufttilførslen ad helt ned til turboen for at konstatere
>(med en lang top) at møllen snurrer fint.

Nu kan man jo næppe checke en turbo's funktion ved at pirre lidt til
skovlhjulet med en "finger". Turbo'en er defket, IMO...

/Mogens

Fra : AA

Dato : 25-03-04 20:06

En dyse eller Turbo er deffekt - ryger den i tomgang? hvis ja er det en
dyse - ryger den først når den skal trække er det enten en dyse eller
turboen. Få målt ladetryk etc.

Kør dog ned til en mekanikker og få det checket før du får ødelagt mere

Fra : Henrik B.

Dato : 25-03-04 20:12

AA wrote:
:: Kør dog ned til en mekanikker og få det checket før du får ødelagt
:: mere

ENIG!!!

M.v.h.

Fra : Patrick Blom

Dato : 25-03-04 20:33

> AA wrote:
> :: Kør dog ned til en mekanikker og få det checket før du får ødelagt
> :: mere
>
> ENIG!!!
>
> M.v.h.

I hvad eller med hvad? Jeg har ikke lige en autotrailer til rådighed, heller
ej den bil der må trække den og sidst men ikke mindst kender jeg ingen der
har kørekort til at køre med den.

Fra : Henrik B.

Dato : 25-03-04 20:44

Patrick Blom wrote:
::: ENIG!!!
:::
::: M.v.h.
::
:: I hvad eller med hvad? Jeg har ikke lige en autotrailer til
:: rådighed, heller ej den bil der må trække den og sidst men ikke
:: mindst kender jeg ingen der har kørekort til at køre med den.

Ring efter Falck. Koster ca. 800,-, som du får modregnet det halve af, hvis
du samtidig melder dig ind (åbenbart en god idé med en Lupo).

M.v.h.

Fra : Patrick Blom

Dato : 25-03-04 20:51

SNIP (åbenbart en god idé med en Lupo).

Kunne ikke være mere enig...

/Patrick

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 26-03-04 20:10

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> [...]
hvis
> du samtidig melder dig ind (åbenbart en god idé med en Lupo).

Ah det kommer da an på hvor langt den skal..
Sidst jeg havde brug for falck (og ikke var medlem) ville de have 3000(!!!!)
for at hente bilen og det var kun små 100km den skulle
Siden den dag har jeg haft falck ;)

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : AA

Dato : 25-03-04 21:25

..

> I hvad eller med hvad? Jeg har ikke lige en autotrailer til rådighed,
heller
> ej den bil der må trække den og sidst men ikke mindst kender jeg ingen der
> har kørekort til at køre med den.

Ja så er du jo på den - så må bilen blive holdende til den går til - du kan
jo tilsyneladende ingen muligheder for at flytte den. .

PS Har du flere biler holdende rundt omkring som du har opgivet ?

Fra : JBH

Dato : 25-03-04 23:52

> I hvad eller med hvad? Jeg har ikke lige en autotrailer til rådighed,
heller
> ej den bil der må trække den og sidst men ikke mindst kender jeg ingen der
> har kørekort til at køre med den.

Så slæb den dog hjem med et træktov og en anden bil. Det kræver ikke stort
kørekort. men husk kun 30 kmt.

mvh
JBH

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 26-03-04 08:29

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> writes:

> Så slæb den dog hjem med et træktov og en anden bil. Det kræver ikke stort
> kørekort. men husk kun 30 kmt.

Nu kender jeg ikke lige detaljerne med en lupo og dens gearkasse, men
jeg har hvert fald fået at vide at jeg aldrig aldrig må slæbe min bil
med alm. automatgear, noget med at den køling der skal til
momentomformer eller noget ikke virker hvis ikke motoren trækker
gearkassen. Det kan i værste fald betyde en smadret automatkasse der
skal hovedrenoveres. Det står også i manualen til bilen at hvis man
skal slæbe den skal man huske at afmontere trækaksel/kadanaksel,
ligegyldig om den står i Neutral eller gear.

Så hvis lupo'en har samme forbehold, så pas på med det. Ring istedet
efter falck eller Dansk Autohjælp eller lign. Der må da være en af dem
der gider smide din bil på fejeblad og videre på værksted. Det undre
mig faktisk at du er så modvillig for dette, 800kr for at få din bil
repareret istedet for at du bliver ved med at starte den op, pille ved
turbo med værktøj og lign. halvunderlige forsøg, virker som om at du
hurtigt kan komme til at ødelægge noget der koster væsentlig mere end
800kr!

Mvh
Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Lars

Dato : 26-03-04 09:35

Hejsa,

"Patrick Blom" <patrick@kaffekrogen.dk> wrote in message

> I hvad eller med hvad? Jeg har ikke lige en autotrailer til rådighed,
heller
> ej den bil der må trække den og sidst men ikke mindst kender jeg ingen der
> har kørekort til at køre med den.

Meld dig ind i FDM til 515 kr/årlig og tegn igennem dem Dansk Autohjælp til
285 kr/årligt. Så får du en udmærket medlemsblad oven i hatten, lidt
rabatter hist og pist og sørger for at nogen i det mindste bare prøver at
tale lidt fornuft til vor politikere ind imellem... Altsammen for 800 kr +
100 kr i selvrisiko hver gang du har brug for Dansk Autohjælp.

** Lars

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-03-04 09:51

Lars skrev:

> [...]
> hatten, lidt rabatter hist og pist og sørger for at nogen i det
> mindste bare prøver at tale lidt fornuft til vor politikere ind

....men deres opfordring til at sænke registreringsafgiften igennem mange
år har været som at slå vand på en gås, så den store gennemslagskraft
hér vil jeg ikke påstå de har...

....jeg har trods dét dog været medlem af FDM i knap 25 år...
Hans

Fra : Lars

Dato : 26-03-04 11:48

Hej Hans,

"Hans Paulin" <hans@it.dk> wrote in message

> ...men deres opfordring til at sænke registreringsafgiften igennem mange
> år har været som at slå vand på en gås, så den store gennemslagskraft
> hér vil jeg ikke påstå de har...

Næh.. Det har du ret i - men hvis nu de ikke var der, var der jo endnu færre
der sagde det tit og ofte. Jeg ved ikke hvad det er med
registeringsafgiften, hvem som helst bliver panisk angste for at pille ved
den så snart de kommer i regering. Jeg huskede da tydeligt udtalelser før
valget om at NU skulle der gøres noget ved det.. *BAH* En eller anden
halvhjertet justering for at undgå priserne gik helt amok i forbindelse med
prisudjævningen mellem EU landende.

> ...jeg har trods dét dog været medlem af FDM i knap 25 år...

Jeg syntes jo stadig de siger nogen rigtige ting, så også derfor er jeg
medlem. Og derudover har vi nu taget den alternative løsning på at få
reduceret registeringsafgiften - konen og jeg flytter til Sverige til
efteråret, og så skal du bare se løjer (okay, det var så ikke kun DERFOR
vi flytter - men alligevel ganske dejlig sideeffekt). Bankens budget for
os - og det er konservativt/forsigtigt lagt - giver os cirka 1.000 kroner
mere om måneden og oven i hatten: Gård med plads til heste 40-50 km uden for
Malmö (i dag landhus i Sorø), 2000-2001 BMW 530d touring (i dag 2000 Citroën
Xsara VTS), "anden mindre bil" (i dag Citroën Saxo), konen på skolebænken
(sygeplejerskestuderende i Herlev - i dag arbejdsløs markedsførsingsøkonom,
dvs SU + lidt bijob i stedet for kontanthjælp). Hvis ikke det at bosætte sig
i Sverige som koncept virker skræmmende, og det gør det ikke for os, var der
jo ikke meget at betænke sig over...

** Lars

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-03-04 12:00

Lars skrev:

> Hej Hans,
>
> "Hans Paulin" <hans@it.dk> wrote in message
>
> Næh.. Det har du ret i - men hvis nu de ikke var der, var der jo
> endnu færre der sagde det tit og ofte.

....rigtigt...

> [...]
> pille ved den så snart de kommer i regering. Jeg huskede da tydeligt
> udtalelser før valget om at NU skulle der gøres noget ved det.. *BAH*

....havde jeg sq da helt glemt...

> Jeg syntes jo stadig de siger nogen rigtige ting, så også derfor er
> jeg medlem.

....og jeg vil gerne via deres bil-tests ha sorteret de helt håbløse
biler fra på min ønskeseddel...

> Og derudover har vi nu taget den alternative løsning på
> at få reduceret registeringsafgiften - konen og jeg flytter til
> Sverige til efteråret, og så skal du bare se løjer

snip

> Gård med plads til heste
> 40-50 km uden for Malmö (i dag landhus i Sorø), 2000-2001 BMW 530d
> touring

....jeg er *slet* ikke spor misundelig!
Hans

Fra : Lars

Dato : 26-03-04 12:59

Hej Hans,

> ...havde jeg sq da helt glemt...

Det er jo det, der er den store fordel for dem. Folk har det med at glemme
den slags "detaljer" når der er gået lidt tid. Og Mogens & Co ville jo
aldrig hive den op af tasken og banke regeringen med alligevel, så det er jo
stort set gratis at løbe fra den slags løfter.

[FDM]
> ...og jeg vil gerne via deres bil-tests ha sorteret de helt håbløse
> biler fra på min ønskeseddel...

Ohja, deres biltests er gode og seriøse.

> ...jeg er *slet* ikke spor misundelig!

Det skal du heller ikke være. Det er jo bare sådan en kedelig diesel-brænder
De fås i øvrigt som nævnt i form af import fra Tyskland til cirka
120-140.000 kroner (inklusive automatgear, læder, navigation, mmm)... Har så
fundet en gut deroppe der står for import og indregistrering og så giver
garanti på at den ikke er trafikskadet osv. Man siger man hvad man vil have,
lægger et depositum - han finder dem så i primært Tyskland - og så 3-4 uger
senere har man så sin "nye" bil.

** Lars

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-03-04 13:23

Lars skrev:

> [...]
> osv. Man siger man hvad man vil have, lægger et depositum - han
> finder dem så i primært Tyskland - og så 3-4 uger senere har man så

....dejligt for jer!
Hans

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 26-03-04 18:21

On Fri, 26 Mar 2004 11:48:01 +0100, "Lars" <news41dot@landligt.dk>
wrote:

> [...]
>i Sverige som koncept virker skræmmende, og det gør det ikke for os, var der

Tak for din fine fremlægning af situationen - det er printet ud og vil
blive brugt ved hver en lejlighed in-house. Jeg er pissemisundelig på
dig og ønsker jer alt mulig held og lykke med fremtiden i Sverige.

Det er jo helt vildt, at I kan få den frihed, som angives - helt
vildt. Der er noget gennemgribemde gamt i den danske samfundsmæssige
opsætning. Jeg MÅ il Sverige at bo!
www.mobile.de/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&id=11111111134261754&top=29&

/Mogens

Fra : Lars

Dato : 27-03-04 16:10

Hej Mogens,

"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> Tak for din fine fremlægning af situationen - det er printet ud og vil
> blive brugt ved hver en lejlighed in-house.

Heheh.. Du siger bare til hvis du skal bruge yderligere argumenter. For mig
var det jo et klart plus at konen er hestetosset og gerne vil have pladsen
til at vi har dem stående selv...

> Jeg er pissemisundelig på
> dig og ønsker jer alt mulig held og lykke med fremtiden i Sverige.

Tak-tak! Vi glæder os rigtig meget, det gør vi. Selv om det da skal
indrømmes at det er med en smule vemod at vi har sat vores ellers dejlige
hus til salg for at flytte til Sverige. Men, det skulle altså bare prøves -
der er så mange åbenlyst positive ting ved at gøre det og kun en håndfuld
"måske-problem" ting. Nu gør vi det - det tager 3½ år at læse
sygeplejerske - og hvis det stadig er godt til den tid bliver vi boende,
ellers kan vi jo altid rykke teltpælene hjem igen. Men ærlig talt, så regner
vi ikke med at det sker - det med at komme hjem.

> Det er jo helt vildt, at I kan få den frihed, som angives - helt
> vildt. Der er noget gennemgribemde gamt i den danske samfundsmæssige
> [...]

Ja, jeg ved heller ikke helt hvad det er. Man skal selvfølgelig lige gøre
sig klart, at danske lønninger er en pæn sjat højere end de svenske (også
efter skat) - så derfor er boliger, mad, osv altså bare lidt billigere når
man sidder med en dansk indkomst. Men det er jo bare et faktum, og stadig
klart et plus når det nu ER sådan at man arbejder i Danmark. Det med bilerne
er så grotesk at det grænser til at være latterligt. Hvis vi nu tager
foromtalte BMW 530d kan den på mobile.de og autoscout24.de findes til
omkring 15.000 euro, lad os sige det er DKK 130.000 på svenske plader. I
Børsen i Danmark findes annoncer for samme årgang mm med en salgspris på
omkring DKK 500.000. Det er næsten FIRE GANGE så meget. Hvis det ikke er
grotesk, så ved jeg ikke hvad det er...

Faktisk startede vi ud med at savle lidt over et par 750'ere - de kan
sagtens fås i 1997-1998 år i samme prisleje. Men V12 power kombineret med et
kørselsbehov på vel 50.000 kilometer årligt.. Det går bare ikke! Benzin er
jo faktisk dyrere i Sverige end i Danmark. Og den er ret sikkert også meget
dyr i vedligehold, forestil dig bare at skulle købe et sæt nye tændrør til
sådan en fætter.. *GGG*

** Lars

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 26-03-04 10:01

"Lars" <news41dot@landligt.dk> wrote in message news:c40q31$2n7p$1@news.cybercity.dk...

> tale lidt fornuft til vor politikere ind imellem... Altsammen for 800 kr +
> 100 kr i selvrisiko hver gang du har brug for Dansk Autohjælp.

Hvorfor ikke bare tegen et dansk autohjælp abonnement til 500,-
årligt? - så er der ingen selvrisiko.

/Jakob

Fra : Lars

Dato : 26-03-04 11:49

Hejsa,

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message

> Hvorfor ikke bare tegen et dansk autohjælp abonnement til 500,-
> årligt? - så er der ingen selvrisiko.

Tjaeh - det er jo et temperamentsspørgsmål. Men jeg føler bare at jeg får en
del mere ud af den anden løsning, selv om prisen så er lidt højere.

** Lars

Fra : anders majland

Dato : 26-03-04 15:10

> Tjaeh - det er jo et temperamentsspørgsmål. Men jeg føler bare at jeg
> får en del mere ud af den anden løsning, selv om prisen så er lidt
> højere.

Med 3 køretøjer med DAH abb er regnestykket mere fordelagtigt i FDM
løsningen. De er fra 1988, 1990 og 1998 og det er kun den nyeste der
brugt abb. Det har så til gengæld også gjort tit - næsten så tit at et
abb uden selvrisiko kunne være en ide ...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Leonard

Dato : 26-03-04 10:17

> [...]

>ej den bil der må trække den og sidst men ikke mindst kender jeg ingen der

siden du har så mange problemer med den bil, kan du så ikke bare
fortælle hvor den står og hvor jeg kan hente papirer og nøgler, så
skal jeg nok skaffe dig af med den ...
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-04 20:05

> [...]
> maks. 1100 omdrejninger. Virker som om den er elektronisk begrænset for at

Samme symptom som da min kat var stoppet ...

> Tilfælles har både 1100 rpm. og tomgang at den oser utrolig meget! Helt
sort
> os!

På min var det nu grå/hvid røg

> Ifølge min (simple) viden er det enten fordi den får for lidt luft, eller
> for meget diesel.

Det samme troede jeg, og spittede alt ad for at finde fejlen ...

> [...]
> symptomer... den rullede lidt i tomgang (Lupoen ruller meget og går ud) og
> kunne ikke tage gas. Den druknede simpelthen sig selv!

Fik du prøvet at løsne udstødningen ? eller konstaterede du at du kunne
mærke puf i takt med forbrændingen ?

> På forhånd tak!
>
> /Patrick
>
> NB: Også postet i dk.teknik.bil