Access Violation....jeg kan bare ikke find~
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 25-03-04 13:05

Hej

Jeg har en funktion i en DLL fil som jeg ønsker at anvende. I
dokumentationen er der angivet:

*****
The following send function is provided:

long TPMTECCOMAPIEXPORT __cdecl OpSndRcvCl(
void * psndbuffer, /* Pointer to send buffer */
void **rcvbuffer); /* Pointer to pointer to receive/error buffer */

Function Returns:

0 => OK : *rcvbuffer may bill filled with pointer to recvbuffer
or NULL
!= 0 => Error
psndbuffer / *psndbuffer may be destroyed !!!
*rcvbuffer may be filled with pointer to Error Struct
tta_Error
*****

Det har jeg oversat til:

function OpSndRcvCl(psndbuffer: pointer; rcvbuffer: pointer): longint;
external tpmteccomapi.dll';

Og jeg kalder det med:
var
sendbuf,receivebuf: pchar;
res: longint;
begin
//Her fylder jeg sendbuf med data...
res:=OpSndRcvCl(sendbuf, @receivebuf);
//her ønsker jeg at behandle data som receivebuf nu gerne skulle pege
på...
end;

Men jeg får altid access violation når jeg kalder OpSndRcvCl...Men jeg er
lidt i tvivl om at fejlen skyldes mig der ikke kalder funktionen rigtigt
eller mig der føder funktionen med de forkerte data i sendbuf-variablen...Så
hvis nogen kan se fejl i ovenstående eller bare kan sige at ovenstående er
100% rigtig vil jeg gerne vide det

På forhånd tak!

MVH
Thomas

Fra : David Konrad

Dato : 25-03-04 13:26

"Thomas Eg Jørgensen" <tejo03@kom.auc.dk> wrote in message
> [...]
sendbuf-variablen...Så
> hvis nogen kan se fejl i ovenstående eller bare kan sige at ovenstående er

Pointerne, dvs PChar'erne peger jo på ingenting, og derfor kommer der en
accesviolation. Prøv at lade dem pege på et område i hukommelsen :

var
sendbuf,receivebuf: pchar;
res: longint;
begin
//Her fylder jeg sendbuf med data...
getmem(sendbuf,255);
getmem(receivebuf,255);
res:=OpSndRcvCl(sendbuf, @receivebuf);
//her ønsker jeg at behandle data som receivebuf nu gerne skulle pege
freemem(...
på...
end;

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 25-03-04 13:38

"David Konrad" <david_konrad_FJERN_@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Pointerne, dvs PChar'erne peger jo på ingenting, og derfor kommer der en
> accesviolation. Prøv at lade dem pege på et område i hukommelsen :

Well, sendbuf fylder jeg op med:
strpcopy(MinStreng, sendbuf);
så den burde vel være ok?

Og Receivebuf sender jeg jo som @Receivebuf til funktionen så jeg gik
sådanset ud fra at den importerede funktion ville ændre addressen på
pointeren til at pege på de returnerede data. Derfor burde det ikke være
nødvendigt at allokere plads til den, eller?

Jeg prøvede naturligvis alligevel, men der kommer stadig access violation

Den access violation opstår også i den importerede DLL-fil:
"Access violation at address 100030F4 in module 'tpmteccomapi.dll'. Read of
address 00C78000."
Har det nogen betydning?

MVH
Thomas

Fra : David Konrad

Dato : 25-03-04 15:37

> Well, sendbuf fylder jeg op med:
> strpcopy(MinStreng, sendbuf);
> så den burde vel være ok?

OK - det så jeg ikke.

> [...]
> pointeren til at pege på de returnerede data. Derfor burde det ikke være
> nødvendigt at allokere plads til den, eller?

Det mener jeg som udgangspunkt man skal forvente. Det er f.eks gennemgående
i windows API'et, at man skal allokere plads i de variable som funktionerne
skal kopiere data over i - typisk skal man endda angive hvor meget plads der
er til rådighed. Det er ikke API'ets opgave at instantiere objekter, oprette
pointere etc.

> [...]
>
> Den access violation opstår også i den importerede DLL-fil:
> "Access violation at address 100030F4 in module 'tpmteccomapi.dll'. Read

Det er svært at vide. Jeg tænker på, om du har husket at tage forbehold for
kaldekonventionen __cdecl ? Den instruerer den kaldende kode om, i hvilken
rækkefølge parametrene overføres og hvis ansvar det er at rydde op. Jeg
påstår ikke det har nogen betydning lige i det tilofælde overhovedet, men
prøv alligevel med

function OpSndRcvCl(psndbuffer: pointer; rcvbuffer: pointer): longint;
external tpmteccomapi.dll'; cdecl;

????

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 25-03-04 15:45

> [...]
> prøv alligevel med
>
> function OpSndRcvCl(psndbuffer: pointer; rcvbuffer: pointer): longint;

Jeg ændrede det til:
function OpSndRcvCl(psndbuffer: pointer; rcvbuffer: pointer): longint;
cdecl; external 'tpmteccomapi.dll';

Men det gør ingen forskel...?

Jeg kan se i hjælpefilerne at cdecl konventionen skal anvendes når dll'en er
lavet i C....så den må jeg hellere beholde...

MVH
Thomas

Fra : David Konrad

Dato : 27-03-04 01:04

> Jeg ændrede det til:
> function OpSndRcvCl(psndbuffer: pointer; rcvbuffer: pointer): longint;
> cdecl; external 'tpmteccomapi.dll';
>
> Men det gør ingen forskel...?

Du må gerne sende mig DLL'en - eller sige hvad den hedder, hvis den tilhører
ét eller andet offentligt tilgængeligt library - og hvis du altså ikke fik
det til at virke med Nicolai Hansens forslag med PPointere...?

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 27-03-04 09:24

> [...]
> ét eller andet offentligt tilgængeligt library - og hvis du altså ikke fik
> det til at virke med Nicolai Hansens forslag med PPointere...?

Mange tak for tilbudet! Jeg fandt løsningen på problemet, det viste sig at
være en fejl der var placeret cirka 40cm fra skærmen

De første 4 bytes i sendbufferen bruges til at angive længden af bufferen og
når jeg stykkede bufferen sammen gjorde jeg det "manuelt" så bufferen blev
samlet med MSB først i stedet for LSB. Længden af bufferen angav jeg derfor
til 00 00 01 11 og ikke 11 01 00 00. Efter jeg droppede slamkodningen og
brugte en TMemoryStream i stedet blev problemet løst...

....Så kan jeg lære det

MVH
Thomas

Fra : Nicolai Hansen

Dato : 26-03-04 11:02

> long TPMTECCOMAPIEXPORT __cdecl OpSndRcvCl(
> void * psndbuffer, /* Pointer to send buffer */
> void **rcvbuffer); /* Pointer to pointer to receive/error buffer */

"pointer to pointer".

> Det har jeg oversat til:
>
> function OpSndRcvCl(psndbuffer: pointer; rcvbuffer: pointer): longint;
> external tpmteccomapi.dll';

type PPointer=^pointer;
function OpSndRcvCl(psndbuffer: pointer; rcvbuffer: PPointer): longint;

eller

function OpSndRcvCl(psndbuffer: pointer; var rcvbuffer: pointer): longint;

burde gøre det. Sidste er nok nemmest.