Hvilke biler taler manden om...?
Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 09:42

Urban side 2 i dag:

Hvilke biler taler den allesteds nærværende René la Cour Sell mon om -
Scania 142 med sættevogn, Ford T eller noget helt andet ...?

"Rådet for Større Færdselssikkerhed frygter, at motorvejsbilisterne bliver
delt op i et A- og et B-hold, når farten på motorvejene sættes op. Det
skyldes, at *de mange gamle og brugte biler, som i dag kører rundt på de
danske motorveje, ikke kan nå op på de 130 km/t*, som andre bilister vil øge
hastigheden til efter den 30. april. René la Cour Sell fra Rådet for Større
Færdselssikkerhed fortæller, at den øgede forskel mellem langsomkørende og
hurtigkørende motorvejstrafikanter øger risikoen for uheld."

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-03-04 09:46

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
> danske motorveje, ikke kan nå op på de 130 km/t*, som andre bilister vil øge

man kunne tilføje efter sidste '*' '- før de bliver torpederet af en
galning uden kontrol over køretøjet'.

> hastigheden til efter den 30. april. René la Cour Sell fra Rådet for Større
> Færdselssikkerhed fortæller, at den øgede forskel mellem langsomkørende og
> hurtigkørende motorvejstrafikanter øger risikoen for uheld."

Hvis Har Sell tænker på motorveje med kun 2 baner må de bare lave
flere baner.

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 09:47

> Hvilke biler taler den allesteds nærværende René la Cour Sell mon om -
> Scania 142 med sættevogn, Ford T eller noget helt andet ...?

Fandt denne i Nordjyske Stiftstidende:

"Der eksisterer ingen tal for, hvor mange danske biler der har svært ved at
komme op i højere omdrejninger. I Statens Bilinspektion gætter kontorchef
Andreas Roest på, at én procent af bilerne har svært ved at nå 130 km i
timen"

Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om Citroën 2CV og måske de ældste
Skoda´er. Tror simpelthen ikke engang på, at der endda tale er tale om een
procent.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-03-04 10:02

Jan W Nielsen wrote:

> [...]
> Skoda´er. Tror simpelthen ikke engang på, at der endda tale er tale om een

Jeg tror ikke man kører meget på motorvej hvis bilen har svært ved at
nå 130.

Selv en gammel rusten Opel fra 80'erne kommer let til 130.
Faktisk gør rusten bilen lettere og dermed hurtigere ;)

--
Roberto Saldo

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-03-04 10:13

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message
> Selv en gammel rusten Opel fra 80'erne kommer let til 130.
> Faktisk gør rusten bilen lettere og dermed hurtigere ;)

Nix - rusthullerne forøger CW værdien voldsomt, og det er langt mere
betydende end vægten ved de hastigheder

vh
Torben

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-03-04 10:14

Torben Scheel wrote:
> "Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> wrote in message

> Nix - rusthullerne forøger CW værdien voldsomt, og det er langt mere
> betydende end vægten ved de hastigheder

Nah! Tærede vanger forøger ikke Cw i nævneværdig grad.
Hullerne kan lappes med gaffer-tape. Det har jeg set brugt på
skærmkanterne af en forhistorisk limegrøn 320'er.

--
Roberto Saldo

Fra : EjS

Dato : 25-03-04 15:18

> Selv en gammel rusten Opel fra 80'erne kommer let til 130.
> Faktisk gør rusten bilen lettere og dermed hurtigere ;)

Hvis eller ikke rusten falder af vil bilen komme til at veje mere.

Rust = oxideret jern/metal/etc. = højere vægt (molmasse oxygen: 15 [unit])

MVH EjS

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-03-04 14:29

Roberto Saldo wrote:
> Jeg tror ikke man kører meget på motorvej hvis bilen har svært ved at
> nå 130.

Jeg har svært ved det.

Maks. ca. 138 km/t via GPS når det går godt.
Til daglig skal den slide for at nå 130 km/t...

Bil: Mitsubishi L200 2,5 TDi med 105 kg. Brovægten siger 2270 kg.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 26-03-04 18:13

On Fri, 26 Mar 2004 14:28:59 +0100, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Jeg har svært ved det.
>Maks. ca. 138 km/t via GPS når det går godt.
>Til daglig skal den slide for at nå 130 km/t...
>Bil: Mitsubishi L200 2,5 TDi med 105 kg. Brovægten siger 2270 kg.

Damm det gad jeg godt nok ikke køre i. Så kan brændstoføkonomien være
nok så billig - man vil da blive sindsyg af at tulre afsted med dén
fart, IMO

/Mogens

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-03-04 18:25

> Damm det gad jeg godt nok ikke køre i. Så kan brændstoføkonomien være
> nok så billig - man vil da blive sindsyg af at tulre afsted med dén
> fart, IMO

Den er ikke specielt billig i brændstof, tror jeg.

Skal vi gætte på 10 km/ltr ved 135 km/t på speedo.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 26-03-04 18:30

On Fri, 26 Mar 2004 18:24:41 +0100, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Den er ikke specielt billig i brændstof, tror jeg.
>Skal vi gætte på 10 km/ltr ved 135 km/t på speedo.

Okay - det gør jo ikke sagen bedre. Og dén mand er racerkører!

/Mogens

Fra : Leonard

Dato : 26-03-04 20:41

Hr. Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Okay - det gør jo ikke sagen bedre. Og dén mand er racerkører!

Netop, så han behøver ikke at køre ræs på vejene, han får jo fart og
spænding på banerne.
Desuden har Morten nok valgt den bil p.gr.a nogle helt andre ting end
hvor hurtigt den kan køre.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 26-03-04 20:59

On Fri, 26 Mar 2004 20:40:43 +0100, Leonard <nospam@invalid.invalid>
wrote:

>Netop, så han behøver ikke at køre ræs på vejene, han får jo fart og
>spænding på banerne.

Næh, men hvis du nu bevægede dig ud til eet af landets motorløb, ville
du bemærke, hvor stor en mængde sportslige biler, der er samlet i
ryttergården...

>Desuden har Morten nok valgt den bil p.gr.a nogle helt andre ting end
>hvor hurtigt den kan køre.

Jow, jow...

/Mogens

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-03-04 11:20

Hr. Mogens Knudsen wrote:
> Næh, men hvis du nu bevægede dig ud til eet af landets motorløb, ville
> du bemærke, hvor stor en mængde sportslige biler, der er samlet i
> ryttergården...

Jep, der er utroligt mange fede slæder...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-03-04 21:02

Leonard wrote:
> Hr. Mogens Knudsen <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:
> Netop, så han behøver ikke at køre ræs på vejene, han får jo fart og
> spænding på banerne.

Korrekt.

> Desuden har Morten nok valgt den bil p.gr.a nogle helt andre ting end
> hvor hurtigt den kan køre.

Både og. Jeg skifter den ikke ud med en alm. personbil til trods for at jeg
kører 200 km hver dag. Hvis jeg havde en alm. bil, så ville jeg komme alt
for hurtigt hjem...

Men jo, jeg har hang til 4x4 (Nej, Mogens en rigtig 4x4 - ikke en personvogn
med trak på alle 4 hjul).
Det er fedt at kunne køre, hvor jeg vil, når jeg vil, man har et godt
overblik i den højde osv...

Og så er det en god reklamebil...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-03-04 21:07

Hr. Mogens Knudsen wrote:
> Okay - det gør jo ikke sagen bedre. Og dén mand er racerkører!

Jep. Når jeg først har prøvet dét, gider jeg ikke hurtige biler på
landevejen.
Hvad er der fedt ved at have en AR Q4*?
Hvor længe kan du holde pedalen i bund?
Det sjove er hurtigt overstået...

På racerbanen får bilen maks hele tiden...

*Det skal ikke misforståes. Det er helt sikkert en kanon fed bil du har. Når
jeg skriver det tænker jeg på krafterne. Kom bare tilbage, for du misforstår
sikkert, men så må jeg rede den...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-03-04 21:04

Jan W Nielsen wrote:
> Den er ikke specielt billig i brændstof, tror jeg.
>
> Skal vi gætte på 10 km/ltr ved 135 km/t på speedo.

Nu har jeg ca. 15% større dæk på en std. så speedometret passer...

Den går i snit ca. 8 km/l - men den får lov til at arbejde...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 27-03-04 00:33

On Fri, 26 Mar 2004 18:13:18 +0100, Hr. Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Damm det gad jeg godt nok ikke køre i. Så kan brændstoføkonomien være
>nok så billig - man vil da blive sindsyg af at tulre afsted med dén
>fart, IMO

Jeg prøvede at kører rundt i en af de større Ford Transit vogne, tror at
det er den største model før at de får alukasse bagpå. Den var godt
lastet med 3 EU-Paller med sprut og proviant til et skib i Kalundborg.
Op af storebæltsbroen (Hængebroen) der kunne jeg med klampen i bund lige
knap og nap holde den på 110 Km/t og når at jeg skulle accelerer så
foregik det i samme tempo som de større lastbiler.

Behøves jeg at sige at jeg til sidst var en smule irreteret over alle de
folk der dyttede og blinkede af en selvom at man forsøgte at tage sine
hensyn.

Turen hjemaf gik dog noget mere glidende da vognen var lettet for sin
last, og vil næsten gætte på at jeg havde kørt med overlæs.

Pointe:

At jeg aldrig selv vil sætte mig frivlligt bag rattet i såden et køretøj
igen, ihvertfald såfremt at det er min pengepiung der skal betale.
Flemming Jacobsen

Fra : jacob

Dato : 25-03-04 10:04

Kørte i en ny C3 for nylig, der var rimelig meget blæst. Og jeg kørte over
sjællandsbroen. Jeg kunne ikke få bilen over 105 km/t.. skod bil.

Min søsters gamle polo hit er ikke særlig sjov at køre 130 i

Og så er der dem som ikke vil køre 130 for at spare lidt i brændstof.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-03-04 10:09

jacob wrote:
> [...]
>
> Min søsters gamle polo hit er ikke særlig sjov at køre 130 i
>
> Og så er der dem som ikke vil køre 130 for at spare lidt i brændstof.

Sell er en ignorant, det er ikke et krav med en grænse så den må max
køre 129 men behøves ikke gøre det.

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 10:53

> Kørte i en ny C3 for nylig, der var rimelig meget blæst. Og jeg kørte over
> sjællandsbroen. Jeg kunne ikke få bilen over 105 km/t.. skod bil.

Prøvede du at geare ned til fjerde eller tredie gear?

Så havde sagen sikkert været en anden - hvis ikke var bilen i stykker.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-03-04 11:01

On Thu, 25 Mar 2004 10:03:53 +0100, jacob wrote:

> Og så er der dem som ikke vil køre 130 for at spare lidt i brændstof.

Så må de jo køre langsommere.. ingen tvinger dem til 130

Men fanden tage dem hvis de skal flyde rundt i alt andet end højre spor!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Leonard

Dato : 25-03-04 11:27

"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote:

>Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om Citroën 2CV og måske de ældste
>Skoda´er.

Præstekonens Morris 1000 bindingsværkmodel ...

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 11:51

> Præstekonens Morris 1000 bindingsværkmodel ...

Top Speed...?

--
/ Jan W Nielsen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-03-04 12:10

Leonard <nospam@invalid.invalid> skrev :

>Præstekonens Morris 1000 bindingsværkmodel ...

Sådan en *kan* rende 130 - med høreværn monteret på chaufutten

Fra : Peter C.

Dato : 25-03-04 13:06

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Sådan en *kan* rende 130 - med høreværn monteret på chaufutten

Hvis vi snakker om Morris "10-hundrede" med den go´e gamle stødstangsmaskine
på 50HK der nedstammer direkte fra Morris Eight mener jeg at kunne huske at
topfarten (for sedan-modellen ganske vist) er 121 eller 122 km/t

Der er en stortest i FDM-Motor nr 20/1970 hvor den er med......det finder
jeg lige når jeg kommer hjem.

MVH Peter C:\

Fra : Møller

Dato : 25-03-04 13:30

"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> wrote in message

> [...]
at
> topfarten (for sedan-modellen ganske vist) er 121 eller 122 km/t

1000 super:
0-80 km/t: 14,5
top: 121 km/t
Pris 16.994 kr. 1967
--
Møller

Fra : jan@stevns.net

Dato : 25-03-04 15:02

"Peter C." <pc@FJERNDETTEtping.dk> skrev :

>Hvis vi snakker om Morris "10-hundrede" med den go´e gamle stødstangsmaskine
>på 50HK der nedstammer direkte fra Morris Eight mener jeg at kunne huske at
>topfarten (for sedan-modellen ganske vist) er 121 eller 122 km/t

det er jo den gamle 1000 kubikker - de fleste herhjemme (altså
tilbageværende , har en _lidt_større 1100 motor

så hedder bilen 1000 Super

Fra : Peter C:\\>

Dato : 25-03-04 20:07

> det er jo den gamle 1000 kubikker - de fleste herhjemme (altså
> tilbageværende , har en _lidt_større 1100 motor
>
> så hedder bilen 1000 Super

Go´morn´ Peter....så lærte jeg også lidt om "10-hundrede" idag

Det har egentlig aldrig strejfet mig at den fandtes med flere forskellige
motorstørrelser

MEN

Den topfart jeg mente at kunne huske ER for den med den store motor

Data ifølge Bilrevyen 1967:
Morris 1000 Super
Topfart 121 km/t
1098 ccm
50 SAE HK v. 5100 omdr/min

Data ifølge Bilrevyen 1961
Morris 1000
Topfart 120 km/t (!)
948 ccm
37 hk v. 4150 omdr/min

MVH Peter C:\

Fra : Per Thomsen

Dato : 25-03-04 13:46

> Sådan en *kan* rende 130 - med høreværn monteret på chaufutten

Og nyrebælte :)

Per

Fra : Leonard

Dato : 25-03-04 15:11

jan@stevns.net wrote:

>Sådan en *kan* rende 130 - med høreværn monteret på chaufutten

Men nok ikke med fruen (Margrethe Auken) selv bag rattet ...

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-03-04 09:58

Jan W Nielsen wrote:

> "Der eksisterer ingen tal for, hvor mange danske biler der har svært ved at
> komme op i højere omdrejninger.

Alle dieselbilerne!

> Umiddelbart kan jeg kun komme i tanke om Citroën 2CV og måske de ældste
> Skoda´er. Tror simpelthen ikke engang på, at der endda tale er tale om een
> procent.

Margrethe Aukens Minor??

--
Hygge..
Thomas

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-03-04 10:06

"Jan W Nielsen" <intet svar> wrote in message
> Urban side 2 i dag:
>
> Hvilke biler taler den allesteds nærværende René la Cour Sell mon om -
> Scania 142 med sættevogn, Ford T eller noget helt andet ...?

Jydske biler. Du ved - dem med anhænger.

vh
Torben

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 25-03-04 10:43

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> wrote in message news:4062aa17$1@news.carlbro.dk...

> Jydske biler. Du ved - dem med anhænger.

Næh - de kan da sagtens komme op på 130 km/t. Forleden blev jeg
overhalet på motorvejen (mellem Hobro og Randers) af en 206'er
med tom trailer - den kørte omkring 140 km/t!

/Jakob

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-03-04 11:01

On Thu, 25 Mar 2004 10:43:06 +0100, Jakob Jeppesen wrote:

> Næh - de kan da sagtens komme op på 130 km/t. Forleden blev jeg
> overhalet på motorvejen (mellem Hobro og Randers) af en 206'er
> med tom trailer - den kørte omkring 140 km/t!

Man skal vel fremad

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-03-04 12:17

"Jakob Jeppesen" <for_news_only@hotmail.com> wrote in message

> Næh - de kan da sagtens komme op på 130 km/t. Forleden blev jeg
> overhalet på motorvejen (mellem Hobro og Randers) af en 206'er
> med tom trailer - den kørte omkring 140 km/t!

Det kræver en tung højrefod at nå det sorte arbejde efter man har hentet
dagpengene - (Var det i Søndagsavisen de dragede en paralleller mellem
antallet af trailere og mængden af sort arbejde?)

vh
Torben

Fra : anders majland

Dato : 25-03-04 16:58

> Det kræver en tung højrefod at nå det sorte arbejde efter man har
> hentet dagpengene - (Var det i Søndagsavisen de dragede en
> paralleller mellem antallet af trailere og mængden af sort arbejde?)

Langt det meste gør-det-selv er nu langt fra sort arbejde ... Og bor man
lidt landligt, bygger om eller roder i haven er det næsten et must. Min
bil havde tilbragt sine første 12år i københavn men den fik da også en
trækkrog da vi flyttede så den ikke skulle føle sig udenfor ... Sådan en
ny trækkrog var jo relativt dyr i forhold til bilems værdi.... Vi har i
familien en trailer til deling og den bliver brugt - meget...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk - der har kørt >mange< km med trailer
efter at vi købte hus ...

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-03-04 08:58

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:c3v0gm$qpk$2@sunsite.dk...

> [...]
> ny trækkrog var jo relativt dyr i forhold til bilems værdi.... Vi har i
> familien en trailer til deling og den bliver brugt - meget...

Jeg véd det.. min have et p.t. fyldt med brædder og byggeaffald fra
datterens værelse - men trækkrogen mangler, så det må ligge til jeg gider
pakke det sammen i bagagerummet.

Min lommefilosofi : har man ikke en trailer, kører man mindre med skrald

vh
Torben

Fra : Per Thomsen

Dato : 25-03-04 13:47

> Næh - de kan da sagtens komme op på 130 km/t. Forleden blev jeg
> overhalet på motorvejen (mellem Hobro og Randers) af en 206'er
> med tom trailer - den kørte omkring 140 km/t!

Det er da klart - Traileren var jo tom. (skal fyldes hurtigst muligt)

Per

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 10:57

> Jydske biler. Du ved - dem med anhænger.

Staver man stadig hysk med "d" på Djævleøen..? I givet fald er man da grumme
bagefter "derovre"

Hvad med lige at sætte hastigheden op og komme på omgangshøjde..?

(Sidder der selv)

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-03-04 12:13

> Staver man stadig hysk med "d" på Djævleøen..? I givet fald er man da
grumme
> bagefter "derovre"
>
> Hvad med lige at sætte hastigheden op og komme på omgangshøjde..?

Når det hedder "jydeland", må den korrekte rigsdanske betegnelse være
"jydsk". Jysk er en dunhandler med storhedsvanvid

vh
Torben

Fra : Thomas H.

Dato : 25-03-04 11:48

"Jan W Nielsen" <intet svar> skrev i en meddelelse
> [...]
> Færdselssikkerhed fortæller, at den øgede forskel mellem langsomkørende og
> hurtigkørende motorvejstrafikanter øger risikoen for uheld."

Hvis rådet virkelig skulle leve op til sit navn, "Større færdselssikkerhed",
burde de i stedet råde folk til at være mere opmærksomme i trafikken, og
vise et større ansvar når nu det går lidt hurtigere omkring ørerne på dem, i
stedet for bare at male fanden på væggen, og lufte deres meninger om hvordan
det burde være.
Nu er det besluttet via et flertal i folketinget, så er det fandeme deres
pligt at finde ud af hvordan folk får den største sikkerhed i trafikken, og
det har de hvis de kigger sig for inden de trækker ud i den "hurtige" bane -
meget simpelt i virkeligheden ...bare ikke når man betragter farten som det
vigtigste og farligste i verden.

Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 28-03-04 10:07

"Thomas H." wrote:

> [...]
> meget simpelt i virkeligheden ...bare ikke når man betragter farten som det

Amen!

--
Hygge..
Thomas

Fra : Jan Vennike

Dato : 26-03-04 19:37

> [...]
> Færdselssikkerhed fortæller, at den øgede forskel mellem langsomkørende og
> hurtigkørende motorvejstrafikanter øger risikoen for uheld."

Altså

Vores VW Caravelle fra '82 - den kan lige sniges op på 140, ned af bakke,
medvind og solen i ryggen - og den lyder ikke særlig sjov.

På motorvej er det ikke sjov at komme over 110 km/t, så selv med de nye
grænser, vil den aldrig komme op og køre 130 km/t kontinuert.

Og ja, det er en gammel bil (som Rene Kan Selv køre stærkt snakker om), men
en nyere bil med plads til 6 personer er rævedyr og overhovedet ikke et
alternativ.

Heldigvis er det meget sjældent (max 4-6 gange/år) at den er motorvej - jeg
holder mig helst på hovedvej, hvis det er muligt.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me