Ang. pensionsopsparing:
Fra : Daniel

Dato : 24-03-04 20:50

Hej Alle,

Jeg var så uheldig at miste min kone i slutningen af februar, og da jeg
så efterfølgende gennemgår hendes papirer opdager jeg at hun har
indbetalt et pensionsbeløb hos PBU (en ordning åbenbart oprettet af BUPL
for pædagoger). Da hun jo er død tager jeg kontakt til PBU med den tanke
at få udbetalt opsparingen og en eventuel
livsforsikring/begravelseshjælp. Der er 3 børn så penge, uanset beløbet,
er ikke ligegyldige.

Jeg modtager nogle dage efter et brev fra dem, hvor de skriver at hun
ikke er berettiget til noget fra PBU, da hun var hvilende medlem
(manglende indbetalinger til kontoen i en rum tid) og at
forsikringssummen/hjælpen derfor var ophørt. Dette er forståeligt og jeg
ar læst vedtægterne og fundet det sort på hvidt. Nu tænker jeg så at det
indbetalte beløb må tilfalde ægtefællen (mig) eller boet om I vil, men
bliver også her skuffet med at det skam tilfalder pensionkassen og da
jeg beder dem om at fortælle mig hvor jeg kan læse det (da jeg åbenbart
må have overset det) og får jeg af vide at sagen nu er videregivet til
deres jurist.

Og så til spørgsmålet: Har I erfaring med, om dette er normal praksis i
pensionskasserne .. altså ikke deres sagsbehandling/videregivelse til
jurist .. men mere om sådanne penge skal tilfalde dem og ikke mig. Jeg
tænker jo at det er min kones penge og burde tilfalde mig ved hendes død.

Tak for hjælpen

Daniel

--
Daniel Henriksen
dsh@vip.cybercity.dk

Soccer Games Homepage:
http://sgh.soccergaming.com

Fra : Karsten Hansen

Dato : 24-03-04 22:24

"Daniel" <sgh@soccergaming.com> skrev i en meddelelse
> Og så til spørgsmålet: Har I erfaring med, om dette er normal praksis i
> pensionskasserne ..

Jeg har 3 forskellige pensioner i den SAMME pensionskasse og alle med forskellige regler,
som jeg selv delvis har været med til at vælge/fravælge og det fremgår af policerne for de
enkelte pensioner hvordan de skal fortolkes, så der findes ingen entydige regler. Jeg
fortrød noget så inderligt at overflytte en pension fra en kasse til en anden, hvilket
straks medførte at den afgivende kasse skulle have et ikke ubetydeligt beløb i
Administration som de kaldte det.
Forsikringspensionskasser er nogle som gennem tiderne har TJENT store penge, undtagen
pædagogernes der tabte på et underskudsgivende sommerlandsinvestering.
KH