Bil og samlivsophør.
Fra : KL

Dato : 24-03-04 16:52

Hej alle

For cirka 4 år siden købte jeg og min ex kæreste en bil. Af
finasieringsmæssige årsager stod jeg som ejer og hun som bruger af
bilen. Jeg kunne nemlig optage lån. Hun lagde dog 25.000 i udbetaling på
bilen. Vi flyttede kort tid efter sammen i et hus og havde således
fælles økonomi (papirløst). Dette endte dog for 8 måneder siden hvor vi
gik fra hinanden. Vi har diskuteret bilen en del og hun er stadig bruger
af den og har nøglerne etc. Vi er nu igang med den endelige adskillelse
af økonomien. Hun vil beholde bilen og indfrie lånet. Jeg derimod vil
have at bilen sælges og at vi deler den gevinst der kommer ud af det.
Sjusset kan den sælges til 50.000 og der skyldes stadig 20.000 i den.

Spørgsmålet er så om jeg har nogle former for krav i den forbindelse?
Kan det betale sig for mig og få fat i en advokat og kræve halvdelen af
bilens værdi?

Mvh

Jakob

Fra : anders majland

Dato : 24-03-04 17:22

> [...]
> derimod vil have at bilen sælges og at vi deler den gevinst der
> kommer ud af det. Sjusset kan den sælges til 50.000 og der skyldes

Antager at i har i afdraget ligeligt på gælden i havde fælles økonomi
men hvem har betalt afdrag de sidste 8 måneder hvor hun har haft bilen
alene ?

Har hun betalt afdragene efter brudet og den sælges den for de 50kkr kan
hun vel med rimelighed bede om at få de 25kkr ud som hun har lagt mere
end dig. Så er der 25kkr tilbage og efter gælden 5kkr til deling. Lyder
ikke som noget der er besværet værd at gå efter......

Har du derimod betalt afdragene de sidste 8 måneder efter at i gik fra
hinanden er der lidt mere at kommer efter...

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : KL

Dato : 24-03-04 17:57

> [...]
>
> Har du derimod betalt afdragene de sidste 8 måneder efter at i gik fra
> hinanden er der lidt mere at kommer efter...

Tak for svaret

Afdragene de sidste måneder ender ud med at være noget vi fælles har
betalt for.

Mvh

Jakob

Fra : HP. Eriksen

Dato : 24-03-04 20:35

"KL" <kla@XXXpode.dk> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret
>
> Afdragene de sidste måneder ender ud med at være noget vi fælles har
> betalt for.
>

> Mvh
>
> Jakob

Det er vel kun 25.000 ud af bilens købspris hun har førsteret til. hvis den
kostede 100.000 og nu kan sælges for 50.000, så må den del hun eger selv
være det halve af de 25.000 værd - 12.500.

HP

Fra : anders majland

Dato : 24-03-04 23:14

> Det er vel kun 25.000 ud af bilens købspris hun har førsteret til.
> hvis den kostede 100.000 og nu kan sælges for 50.000, så må den del
> hun eger selv være det halve af de 25.000 værd - 12.500.

Det kan vel anskues fra begge sider. Antages at hun har 25kkr i formue
og han 0 da de slår deres økonomi sammen og bla køber bilen og hus.
Undervejs bidrager de begge ligeligt. De går så hver til sit og gør
aktiver op efter salg af hus mm. Der kan man vel godt argumentere for at
hun kan have ret til at trække sin formue ud igen ?

Men om det er 5kkr eller 15kkr kan det nok stadig ikke betale sig at
bruge advokat på at forsøge at få pengene hjem hvis hun ikke friviligt
vil slippe dem / bilen.

Fra : ronnie gasseholm

Dato : 24-03-04 21:32

løsningen er enkel.

Få bilen vurderet hos en forhandler, så han kan sige hvad han vil give
for den, evt. brug bilpriser.dk som hjælp.

Siger han at han vil give 50.000 kr, så er bilens værdi 50.000,
fratræk så gælden 20.000.

Så er der 30.000 tilbage hvoraf eks'en betaler dig de 50% som er dine
dvs. 15.000.

men dette gælder jo kun såfremt i har haft 100% fælles økonomi og hun
har været med til at afdrage på bilens lån. Det er jo dig der står som
ejer af bilen.

Fra : Steen Hansen

Dato : 24-03-04 23:51

On Wed, 24 Mar 2004 16:51:50 +0100, KL <kla@XXXpode.dk> wrote:

> [...]
>
>Spørgsmålet er så om jeg har nogle former for krav i den forbindelse?
>Kan det betale sig for mig og få fat i en advokat og kræve halvdelen af

Der er noget jeg ikke forstår!!!! Som jeg læser det har I levet samme
papirløst. Hvornår er reglerne ændret? Jeg er ikke jurist, men det har
altid være sådan at ejeren tager sin egne ting med. At du er så flink
at vil dele et evt. overskud er meget sympatisk, og flere bør nok
tænke sådan.

Det gamle gode eksempel: Hun køber en vaskemaskine, men leveringen
sker i hans navn = han er ejer den, upåagtet at hun har betalt.

Som jeg læser det er der her mere tale om moral, så tal dig dog til
rette med hende. At tage udgangspunkt i restgælden i en aldrende bil,
er nok langt fra det rigtige grundlag at diskutere deling på.

Håber i begge er fornuftige og finder en fælles løsning.

Steen

Fra : Gert Dyrn

Dato : 25-03-04 00:07

Tja...er man ikke gift opstår der intet retskrav på deling af formuen ved
samlivets ophør.

Hver part tager sine ejendele med sig.

Situationen kan til dels sammenlignes med et ægteskab med særeje. Her tager
parterne også sine ejendele med sig ved skilsmisse. Ved ægteskab er der
imidlertid mulighed for eventuelle krav mellem ægtefællerne i anledning af,
at den ene har bidraget til at forbedre den andens særeje.

Den mulighed findes som udgangspunkt ikke ved papirløst samliv.

Du er altså ejer af bilen, og som sådan kan du sælge den, når du ønsker.

Hvis du er en flink fyr, kan du så give din eks hvad der tilsvarer hendes
andel.

For hende bliver det det samme som at modtage en gave. Når samlivet er
ophørt, er gaven skattepligtig. Men det bliver jo hendes problem. I
princippet skal du anmelde gaven over for skattemyndighederne.

Fra : anders majland

Dato : 25-03-04 00:28

> Tja...er man ikke gift opstår der intet retskrav på deling af formuen
> ved samlivets ophør.
> Hver part tager sine ejendele med sig.

Hun har jo så lånt ham 25kkr ved samlivets start som hun gerne vil have
med igen ?

Fra : Gert Dyrn

Dato : 26-03-04 00:51

Så´n kan man også se på det.

Som jeg forstår det, er det vist også sådan de ønsker...at give enhver sit.

Pointet er blot, at hun ikke kan modsætte sig salg af bilen, eller kræve den
udleveret.

Gert

meddelelse news:c3u40i$r66$1@sunsite.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-03-04 18:20

anders majland wrote:

> Hun har jo så lånt ham 25kkr ved samlivets start som hun gerne vil
> have med igen ?

Han er ejer af bilen. Slut prut.
Men han skylder hende så 25.000 kr.
Så hvis den er 50.000 kr. værd, og der skyldes 20.000 kr til banken og
25.000 kr. til hende, så er "friværdien" 5.000 kr. De er reelt hans. Dermed
skal hun indfri gælden samt betale 5.000 kr. til KL + det han har betalt i
afdrag i de 8 måneder. At han så burde finde en løsning med hende i stedet
er en anden sag...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : anders majland

Dato : 27-03-04 08:50

> så er "friværdien" 5.000 kr. De er reelt hans.

Dem er vel reelt dem begges - opstået ved at de i fælleskab har betalt
afdragene.

> Dermed skal hun indfri gælden samt betale 5.000 kr. til KL + det han
> har betalt i afdrag i de 8 måneder.

Det halve af de 5000kr + hans andel af afdragene de 8 måneder.

> At han så burde finde en løsning
> med hende i stedet er en anden sag...

Enig - og det ser ud til at KL dropper at gøre mere ved det.
G_S8c.128448$jf4.6965335@news000.worldonline.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-03-04 15:47

anders majland wrote:

> Dem er vel reelt dem begges - opstået ved at de i fælleskab har betalt
> afdragene.

Han står som ejer.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : René E.

Dato : 28-03-04 12:52

meddelelse news:c4445t$8c8$1@sunsite.dk...

> Han står som ejer.

Sådan som jeg læser LKs indlæg så står han kun som ejer på
registreringsattesten og hun står som bruger(flere ejere) men kun på
registreringsattesten.

Hvem har underskrevet slutsedlen/købskontrakten ? dem begge ?

/René

Fra : KL

Dato : 26-03-04 10:47

Jeg takker for svarerne

Jeg har forsøgt at fortælle exen at hun gerne må få bilen, bare jeg så
ikke som det er nu, skal betale halvdelen af de afdrag, der har været
siden forholdet opløstes. Dette synes hun nu også er urimeligt....

Men baseret på svarerne dropper jeg ideen om at forfølge det videre.

Mvh

Klaus

Fra : ronnie gasseholm

Dato : 27-03-04 17:49

Hvorfor droppe sagen, vil du lade hende overtage bilen 100% og så skal
du gå derfra med tab ?

Du har i 8 måneder været med til at afdrage noget du ikke har haft
adgang til i 8 måneder.

Du ejer jo faktisk bilen på papiret så du kan jo i princip tage ned og
hente bilen, sælge den og så dele pengene med hende hvis du mener hun
skal have noget.

Fra : Gert Dyrn

Dato : 27-03-04 21:15

Ja, det vil jeg også mene.

Sælg øsen og stik hende halvdelen. Så må det være op til hende at forfølge
sagen yderligere.

Gert

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-03-04 07:46

Gert Dyrn wrote:
> Ja, det vil jeg også mene.
>
> Sælg øsen og stik hende halvdelen.

Men han kan jo lige så godt sælge den til hende, hvis det endelig er det..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : [6400] - Qbic

Dato : 27-03-04 22:29

Hejsa KL

Nu er jeg så ikke lige på hjemmebane i dette forum, men
Det er vel stadigvæk dig der står som ejer af bilen, og har dermed også
råderet til
at foretage nødvendige skridt hvis du ønsker bilen solgt, men jeg vil
således forelægge
det for din kone at hun kan blive den nye ejer ved at betale din del af evt.
salgsprisen.

/ Qbic