Er PHP-modulerne installeret i OSX/Apache
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-03-04 16:42

Jeg har slået PHP til i Apache's httpd.conf fil, men jeg synes ikke
der sker det jeg forventer...

Og da jeg kun kan finde en beskrivelse af hvordan PHP installeres på
en Linux med Apache, så vil jeg høre om der er nogen som ved, om
PHP-modulerne er installeret i den ver. af Apache der ligger i OSX.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tom

Dato : 24-03-04 16:56

Sidder du og kigger I httpd filen er det med ## foran "slukket" og det uden
er tændt..
Et par gode programmer..er
Webmin ( org/net )
Og
Phpadmin ( org/net/com)
Webmin kan kigge ned I din httpd fil så du slipper for at rode I tekst
filen..
PS
Husk at conf.org og conf.backup.org eller hvad de nu hedder er default
indstillingerne..
De er gode at have hvis du roder for meget..

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-03-04 17:13

Tom wrote:
> Sidder du og kigger I httpd filen er det med ## foran "slukket" og det uden
> er tændt..

Den er jeg med på, og jeg har fjernet # foran flg. to koder:

LoadModule php4_module libexec/httpd/libphp4.so

AddModule mod_php4.c

Mit spørgsmål går på om det er nok, eller om der skal installeres et
PHP-modul....

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tom

Dato : 24-03-04 17:50

php4 skulle også kunne afvikle php3, men jeg har altså ikke fået min OSX
server til at kunne gøre det. ( kan ikke få SPIP.net til at virke, men det
går fint med post nuke etc..!?

Tjek lige om det du vil have til at fungere har de fornødne rettigheder.

Ellers hent php admin og se om det virker.. gør det det, skulle php også
virke..
Webmin er mere til allround problemer mens phpadmin blot er til php..
Tjek evt også cocoamysql det kan også se databaser og andet..

On 24/03/04 17:13, in article 4061B38E.2030207@niels-ebbesen.net, "Niels

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 25-03-04 00:31

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> php4 skulle også kunne afvikle php3, men jeg har altså ikke fået min OSX
> server til at kunne gøre det. ( kan ikke få SPIP.net til at virke, men det
> går fint med post nuke etc..!?

Det kan også være en idé at gennemse /etc/php.ini. Jeg måtte sætte
'register_globals = On' fordi jeg selv var kommet til at skrive nogle
scripts, som forventede det.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-03-04 02:16

In dk.edb.mac, slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk wrote:

> Det kan også være en idé at gennemse /etc/php.ini. Jeg måtte sætte
> 'register_globals = On' fordi jeg selv var kommet til at skrive nogle
> scripts, som forventede det.

Og så kan man kun håbe at du læste dette inden:

<http://www.php.net/manual/en/security.registerglobals.php>

Der er en grund til at default blev sat til 'off' pr. PHP 4.2.0.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: It's those computer people in X {city of world}.
They keep stuffing things up.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 25-03-04 23:51

Jonas Voss <hexley@spymac.com> wrote:

> Og så kan man kun håbe at du læste dette inden:
>
> <http://www.php.net/manual/en/security.registerglobals.php>
>
> Der er en grund til at default blev sat til 'off' pr. PHP 4.2.0.

Ja, advarslen står også i php.ini. Bare rolig: jeg bruger det kun
internt.

Mit indlæg var egentligt blot ment som en påmindelse om, at når man har
problemer med Apache og PHP, så bør man selvfølgelig kigge i begges
konfiguationer.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-03-04 01:10

> Ja, advarslen står også i php.ini. Bare rolig: jeg bruger det kun
> internt.

Pyha, så er jeg rolig igen (:

> Mit indlæg var egentligt blot ment som en påmindelse om, at når man har
> problemer med Apache og PHP, så bør man selvfølgelig kigge i begges
> konfiguationer.

Helt bestemt, sådan opfattede jeg det også. Mit indlæg tjente mest til
at gøre opmærksom på, at der er en grund til at det er slået fra som
default på nyere PHP-versioner, idet det udgør et sikkerhedshul. Det er
ikke sikkert folk ville forstå det udfra dit indlæg.

Der er alt for mange der bare slår det til, uden at vide hvad det
betyder for deres applikationer.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Operators killed when huge stack of backup tapes fell over.

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-03-04 18:32

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Jeg har slået PHP til i Apache's httpd.conf fil, men jeg synes ikke
> der sker det jeg forventer...

Hvad havde du forventet der ville ske?

> Og da jeg kun kan finde en beskrivelse af hvordan PHP installeres på
> en Linux med Apache, så vil jeg høre om der er nogen som ved, om
> PHP-modulerne er installeret i den ver. af Apache der ligger i OSX.

De er installeret, og skal blot udkommenteres i httpd.conf. Ydermere
skal du lige sikre dig, at apache sender filer med endelsen .php til
php-fortolkeren og ikke bare sender rå dokumenter tilbage til
efterspørgeren.

Det plejer at kunne klares ved at sikre sig at der ikke står nogen
octothorpe[1] foran denne linie:

# AddType application/x-httpd-php .php .php3

Prøv at fjerne den, og genstart Apache

[1] <http://www.sigtel.com/tel_tech_octothorpe.html>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Me no internet, only janitor, me just wax floors.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-03-04 20:14

Jonas Voss wrote:

> Det plejer at kunne klares ved at sikre sig at der ikke står nogen
> octothorpe[1] foran denne linie:
>
> # AddType application/x-httpd-php .php .php3
>
> Prøv at fjerne den, og genstart Apache

Jeg satte flg. ind i httpd.conf. filen

LoadModule php4_module /usr/lib/apache/libphp4.so
AddModule mod_php4.c

<IfModule mod_php4.c>
AddType application/x-httpd-php .php .php3 .phtml .html
AddType application/x-httpd-php-source .phps
</IfModule>

Og nu spiller det fint, jeg skal dog lige ha' fundet ud af om jeg
skal tilføje ".htm", for der skal afvikles php kode som er indlejret
i et dokument som ender på ".htm"

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-03-04 20:24

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Og nu spiller det fint, jeg skal dog lige ha' fundet ud af om jeg skal
> tilføje ".htm", for der skal afvikles php kode som er indlejret i et
> dokument som ender på ".htm"

Så ryger alle dine html-dokumenter gennem PHP-fortolkeren. Det vil
nok kræve lidt cpu-kraft.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-03-04 20:55

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:
> Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Så ryger alle dine html-dokumenter gennem PHP-fortolkeren. Det vil
> nok kræve lidt cpu-kraft.

Det er jeg ikke interesseret i, foreløbig skal jeg kun ha' en meget
simpel counter på forsiden til at tælle sidevisninger...

Vil det virke bedre med flg. kode...?

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-03-04 22:00

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Det er jeg ikke interesseret i, foreløbig skal jeg kun ha' en meget
> simpel counter på forsiden til at tælle sidevisninger...

Dig om det. Er det normale ikke at lave et link til en gifgenerator?

> Vil det virke bedre med flg. kode...?

Ingen anelse. Kan du ikke spørge i den gruppe hvor Apachehajerne
sidder?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-03-04 22:34

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Dig om det. Er det normale ikke at lave et link til en gifgenerator?

Det er jo lidt gammeldags at lave en CGI-couter, og hvis man åbner
op for CGI, så skal man være meget skrap, ellers risikerer man at
åbne for nogle sikkerhedshuller.

> Ingen anelse. Kan du ikke spørge i den gruppe hvor Apachehajerne
> sidder?

Jow det kan jeg da godt, men når nu Apasche er en intigreret del af
MacOSX, så må emnet da være on-topic i denne gruppe, og det kan jo
være, at der er andre som kan svare...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-03-04 23:03

> Det er jo lidt gammeldags at lave en CGI-couter, og hvis man åbner op
> for CGI, så skal man være meget skrap, ellers risikerer man at åbne
> for nogle sikkerhedshuller.

GIFgeneratoren kan sagtens være skrevet i php. Det skulle ikke undre
mig om PHP manualen har det som "dette er et meget simpelt eksempel".

> Jow det kan jeg da godt, men når nu Apasche er en intigreret del af
> MacOSX, så må emnet da være on-topic i denne gruppe, og det kan jo
> være, at der er andre som kan svare...

Naturligvis. Det er der så åbenbart også, og det er jo fint.

Du ville nok også stå dig bedst i Apachegruppen hvis du havde læst på
lektien hjemmefra først.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-03-04 23:26

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Naturligvis. Det er der så åbenbart også, og det er jo fint.
>
> Du ville nok også stå dig bedst i Apachegruppen hvis du havde læst på
> lektien hjemmefra først.

Tja - hvis man skal kunne lektien hjemmefra, så kan jeg ikke rigtig
se ideen med gruppen, udover at den kan bruges til hyggesnak for de
indviede.

Og jeg har i mere end 10 år bidraget med min faglige viden her på
UseNet, så jeg skammer mig ikke over at spørge.

Og mine spørgsmål er jo baseret på, at jeg gerne vil ha' de samme
funktioner og mulighedder i Apache, som jeg kender fra servere under
classic MacOS, jeg har immerværk mere end 10 års erfaring med
AppleShare og over 4 års erfaring med at drive en web-server på Mac
platformen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-03-04 23:43

> Tja - hvis man skal kunne lektien hjemmefra, så kan jeg ikke rigtig se
> ideen med gruppen, udover at den kan bruges til hyggesnak for de
> indviede.

Som du måske ved, er det god kotume at spørgere i en teknisk gruppe
demonstrerer at de selv har gjort en indsats for at løse det de
spørger om. At de har læst FAQ'en hvis en sådan eksisterer, og søgt
efter vejledninger og forsøgt at tyde dem.

Ud fra disse trådes forløb her i gruppen, virker det på mig som om du
har brugt meget lidt tid på andet end at fifle med tekniske
finurligheder som rettigheder og på at lave smårettelser i en
konfigurationsfil. Dvs ikke forsøgt nogen af de ting jeg beskriver
ovenfor.

Det er fint her i gruppen på grund af den gode omgangstone, men som vi
ved er dk.edb.mac unik, og derfor er rådet godt, da du ellers
risikerer at blive totalt ignoreret i en teknisk tung gruppe.

At OpenSource programmer af høj kvalitet kan være rædselsfulde at
sætte op for en teknisk ukyndig, har Eric Raymond for nyligt causeret
over på http://www.catb.org/~esr/writings/cups-horror.html.

> Og jeg har i mere end 10 år bidraget med min faglige viden her på
> UseNet, så jeg skammer mig ikke over at spørge.

Det har jeg skam heller ikke antydet.

> [...]
> classic MacOS, jeg har immerværk mere end 10 års erfaring med
> AppleShare og over 4 års erfaring med at drive en web-server på Mac

Velkommen til Unixverdenen - hård, kold teknik.

http://bigfoot.com/~thunderbear