Veteranbil papirer
Fra : Michael C. Andersen

Dato : 24-03-04 15:32

Hej.

Jeg er blevet den lykkelige ejer af 1 stk veteranbils projekt fra '37.

Dog har jeg visse betænkeligheder...Bl.a papirerne

Det viser sig det har været en gammel politibil, som har kørt i svendborg,
og er blevet solgt på en politi auktion i '47.
Det eneste stykke papir jeg har, er et hvor der står at ejeren har købt
bilen af politiet for xx antal kroner, og at der er betalt for dette.
Der er selvfølgelig også anført stelnummer på papiret, og stemplet af
politiet i '47

Er dette nok til at kunne rekvirere en ny reg. attest ?

--
Med venlig hilsen / Regards

Michael C. Andersen

Fra : Møller

Dato : 24-03-04 16:54

"Michael C. Andersen" <NEVER.Give@way.your.email.adress.here> wrote in
message news:40619bde$0$289$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> politiet i '47
>
> Er dette nok til at kunne rekvirere en ny reg. attest ?

Prøv: dansk veteranbil klub:
http://www.veteranbil.dk/
--
Møller

Fra : Kim Olsen

Dato : 24-03-04 18:45

Hej Michael

Det er jeg sikker på. Politiet har sikkert orden i tingene.

MEN MEN det kunne jo være at politibiler også i 1947 var fritaget for
afgift, og så kommer du vel alligevel til at betale den afgift svarende til,
hvis du importerede bilen fra udlandet??

HIlsen
Kim

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 24-03-04 19:44

Kim Olsen wrote:

> MEN MEN det kunne jo være at politibiler også i 1947 var fritaget for
> afgift, og så kommer du vel alligevel til at betale den afgift svarende til,
> hvis du importerede bilen fra udlandet??

Jo, men der er, mig bekendt, en regel om at man ikke kan komme til
at betale mere i afgift end der blev betalt i afgift oprindeligt..
Så hvis bilen i 1937 kostede den svimlende sum af 1400 kroner, var
afgiften næppe meget over et par hundrede.. Det er dog muligt jeg
tager fejl..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Lars Detlef

Dato : 24-03-04 20:40

Korrekt - så det bliver næppe dyrt

Der står mere og er lidt forskellige links på www.oldtimer.dk

/lars

Fra : Buhl

Dato : 24-03-04 20:40

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> wrote in message

> [...]
> Så hvis bilen i 1937 kostede den svimlende sum af 1400 kroner, var
> afgiften næppe meget over et par hundrede.. Det er dog muligt jeg

Det er korrekt at der skal betales afgift ved nyregistrering, selv om bilen
har kørt i DK - tjenestekøretøjer i statsligt regi har svjv. altid været
fritaget for afgift. Ved nyregistring betales afgift udfra nyprisen.

Jeg kan som eksempel nævne min nimbus fra 1949 (faktisk blev den leveret fra
fabrikken til forsvaret d. 24/3-1949 - jubilæum i dag!!) som jeg kom til at
betale ca 1500,- på i afgift. Som kuriosum kan jeg nævne at nyprisen i 1955
på en nimbus var omkring 5500,- og i 1936 kostede den ca. 1900,- - altså
bliver afgiften billigere jo ældre/billigere køretøjet er/var.

Yderligere gik Nimbussen ud af produktion fordi den ikke kunne hamle op med
de billige biler fra italien der dengang begyndte at dukke op - en fiat 600
kostede dengang vist kun omkring 1000,- mere, og så var der 4 hjul, tag,
vinduer, varmeapperat osv. - således har din politibil nok kostet i omegnen
af 8-10.000 fra ny, så regn med 3-4000 i afgift, og ca. 1000,- for en ny
registreringsattest (er ikke 100% på dette beløb).

Bare henvend dig til din lokale told og skat - de plejer altid at være
villige når det drejer sig om penge ind i huset - og hvis du siger
"registreringsafgift" får de sikkert julelys i øjnene

Held og lykke med projektet !

Mvh.
Hans Houmøller

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-03-04 06:46

Buhl wrote:

> Jeg kan som eksempel nævne min nimbus fra 1949 (faktisk blev den leveret fra
> fabrikken til forsvaret d. 24/3-1949 - jubilæum i dag!!) som jeg kom til at

Tillykke..

> vinduer, varmeapperat osv. - således har din politibil nok kostet i omegnen
> af 8-10.000 fra ny, så regn med 3-4000 i afgift, og ca. 1000,- for en ny
> registreringsattest (er ikke 100% på dette beløb).

Nu er det jo lidt svært at gætte på prisen når vi ikke har fået at
vide hvilken bil det er. Min forrige Volvo 142 kostede 27.000 i
1972, jeg så den originale faktura da jeg købte den, så
umiddelbart synes jeg 8-10.000 for en bil fra 1937 lyder dyrt. Det
er jo lige før vi skal lave sådan en "Gæt en pris" konkurrence..

--
Hygge..
Thomas