Sortering af listview
Fra : Neo

Dato : 24-03-04 15:00

Hej alle !

Jeg håber på at der en her der kan hjælpe mig lidt !

Jeg forsøger at sortere følgende data i en listview:

9,3
13,8
18,6
9,3
13,8
18,6
9,3
13,8
18,6

ved hjælp af følgende kode:

Private Sub ListView1_ColumnClick(ByVal ColumnHeader As ColumnHeader)

If ListView1.SortOrder = 0 Then
ListView1.SortOrder = 1
ListView1.SortKey = ColumnHeader.Index - 1
ListView1.Sorted = True
Exit Sub
End If

If ListView1.SortOrder = 1 Then
ListView1.SortOrder = 0
ListView1.SortKey = ColumnHeader.Index - 1
ListView1.Sorted = True
Exit Sub
End If

End Sub

men resultatet bliver ikke som forventet, og jeg kan ikke lige gennemskue
hvorfor !

Ved første tryk på columheader bliver resultatet presenteret således:

13,8
13,8
13,8
18,6
18,6
18,6
9,3
9,3
9,3

Ved andet tryk på columheader bliver resultatet presenteret således:

9,3
9,3
9,3
18,6
18,6
18,6
13,8
13,8
13,8

Jeg havde forventet at der blev sorteret sådan her (hhv. stigende/faldende
orden)

9,3
9,3
9,3
13,8
13,8
13,8
18,6
18,6
18,6

Er der nogen der gider/kan hjælpe mig med en forklaring på fænomenet ?

På forhånd tak

Mvh Neo

Fra : Gert Krabsen

Dato : 24-03-04 16:20

Det skyldes, at VB opfatter værdierne som strings og ikke som tal. Prøv at
udskiftedecimaltegnet:

9.3
13.8
18.6

o.s.v.

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Jan V.

Dato : 25-03-04 08:48

"Gert Krabsen" <news@fjernkrabsenfjernes.dk> skrev i en meddelelse
newsr5dgvcxa0p03yo@news.sunsite.auc.dk...
> Det skyldes, at VB opfatter værdierne som strings og ikke som tal. Prøv at
> [...]
Naa

Det er ikke helt rigtigt.

Hvis du kigger i hjælpen til listview kan den KUN sortere på string

Men prøv at kigge tilbage til den 25/2 til indlægget "er der nogen der har
prøvet Listboxen fra Windows Common Controls 6.0" - der er en løsning på
problemet.

Jan

Fra : Neo

Dato : 28-03-04 21:38

> [...]
> prøvet Listboxen fra Windows Common Controls 6.0" - der er en løsning på

Hej Jan

Perfekt ... det er lige det der skal til !

Jeg har dog lige et spørgsmål til som jeg håber at du kan besvare.

Jeg har flere kolonner i min listview, - hvordan får jeg index for hvilken
columnheader der trykkes på ?

Mvh Neo

Fra : Jan V.

Dato : 29-03-04 06:59

"Neo" <neo___dk@hotmail.removethis.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har dog lige et spørgsmål til som jeg håber at du kan besvare.
>
> Jeg har flere kolonner i min listview, - hvordan får jeg index for hvilken

Jeg har desværre ikke selv haft tid til at lege med sorteringen, blot
indlemmet den i mit bibliotek.

Men prøv en

Private Sub ListView_ColumnClick(ByVal ColumnHeader As
MSComctlLib.ColumnHeader)
MsgBox ColumnHeader.Index
End Sub

Jan

Fra : Neo

Dato : 30-03-04 08:31

> [...]
> indlemmet den i mit bibliotek.
>
> Men prøv en
>
> Private Sub ListView_ColumnClick(ByVal ColumnHeader As

Det virker perfekt ... tak for det !

Neo

Fra : Anders Zuschlag

Dato : 25-03-04 15:44

Hej
Når listen fyldes, skal du sørge for at alle tal har samme format, se mit
eksempel her nedenunder.

'''''
While Not rs.EOF
Set lstItem = Liste.ListItems.Add()
lstItem.Text = rs![Dansk artsnavn]
lstItem.SubItems(1) = rs![Latinsk artsnavn]
lstItem.SubItems(2) = Format(rs![Sys-nr], "000000")
Wend

Du skal så bare angive et format med decimaltegn i. Eks. format(ditdat,
"0000.00")
VH AZ