Afdrejning af skiver/tromler?
Fra : Troels Pedersen

Dato : 24-03-04 12:55

Hej folkens

Min Sierra har efter 15.000 km fået problemer med de tromler (De billigste
fra Høyer), jeg satte på for godt et års tid siden. De er blevet skæve, og
bilen ryster ved nedbremsning. Det er tydeligt det er tromlerne, da det kan
fremprovokeres ved at trække håndbremsen. Det er kommet over vinteren, og
tromlerne er også blevet temmelig rustne.

Hvad mener i, kan det svare sig at få dem drejet af, eller skal jeg skifte
til nogle originale Ford? Kan de holde efter en neddrejning, eller vil de
blive skæve igen?

I øvrigt nu vi er ved emnet. Hvis mine nye skiver foran (originale) bliver
skæve, som de jo desværre kan blive på en Sierra. Hvordan forholder det sig
så, vil de blive skæve igen efter en neddrejning, eller slår de sig som de
skal første gang, og forbliver sådan?

Selvfølgelig forudsætter neddrejningerne at der er gods nok at dreje i. Jeg
hører gerne generelle kommentarer omkring afdrejning af skiverne.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-03-04 13:01

> Selvfølgelig forudsætter neddrejningerne at der er gods nok at dreje i.
Jeg
> hører gerne generelle kommentarer omkring afdrejning af skiverne.

Jeg fik afdrejet skiverne på min Citroen ved omkring 40 000 km - jeg har nu
kørt 90 000 og kan endnu ikke mærke nogen slinger i valsen.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-03-04 13:06

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message
> Jeg
> >
> Jeg fik afdrejet skiverne på min Citroen ved omkring 40 000 km - jeg har
nu
> kørt 90 000 og kan endnu ikke mærke nogen slinger i valsen.

Kunne man vel så ikke næsten få den idé at bremse voldsomt med skiverne fra
start, og derefter dreje dem ?
Ikke at jeg har tænkt mig at gøre det.

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : Troels Pedersen

Dato : 24-03-04 13:15

Andreas M. Hansen wrote:
> Jeg fik afdrejet skiverne på min Citroen ved omkring 40 000 km - jeg
> har nu kørt 90 000 og kan endnu ikke mærke nogen slinger i valsen.

Hvilken model er der tale om, har den genrelt problemer med skiverne. Er det
originale skiver?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 24-03-04 13:32

> Hvilken model er der tale om, har den genrelt problemer med skiverne. Er
det
> originale skiver?

Det er en Berlingo, og skiverne er dem den er født med - om der er generelle
problemer ved jeg ikke.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : ham

Dato : 24-03-04 16:42

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til nogle originale Ford? Kan de holde efter en neddrejning, eller vil de
Ja det kan de, men tromlerne på Sierraen er meget følsomme da "bagvæggen"
det plade der ligger an mod navet, er meget tyndt, så vær meget omhyggelig
med at gøre navet rent inden du monterer dem igen.

> [...]
sig
> så, vil de blive skæve igen efter en neddrejning, eller slår de sig som de

Nu er der jo en ting du kan gøre for at mindske risikoen for at skiverne
bliver skæve, få nogle hårde bøsninger i ved stabilisatoren foran, og som
ved baghjulene, navet skal være 100% rent, ellers giver det problemer, jeg
har arbejdet på det lokale bremseværksted i 6 år, hvor jeg drejede skiver,
tromler, renoverede bakker og kardanaksler, og der har jeg set mange skræk
eksempler på folk der ikke har gjort tingene ordentlig rent, så kan et sæt
skiver ødelægges på 1000 km. så vær omhyggelig.

Fra : Troels Pedersen

Dato : 24-03-04 17:45

ham wrote:
> Ja det kan de, men tromlerne på Sierraen er meget følsomme da
> "bagvæggen" det plade der ligger an mod navet, er meget tyndt, så vær
> meget omhyggelig med at gøre navet rent inden du monterer dem igen.

Ok.

> [...]
> og der har jeg set mange skræk eksempler på folk der ikke har gjort
> tingene ordentlig rent, så kan et sæt skiver ødelægges på 1000 km. så

Jeg har monteret nye bøsninger for små 10.000 km siden, det hjalp gevaldigt
på hele undervognen, og har sandsyneligvis også hjulpet på bremserne. Hvad
er det der får bøsningerne til at indvirke på skæve skiver?

Takker for inputtet!

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Møller

Dato : 24-03-04 17:14

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> wrote in message
> [...]
> fremprovokeres ved at trække håndbremsen. Det er kommet over vinteren, og
> tromlerne er også blevet temmelig rustne.

Har du kørt dem varme og så ladet bilen stå med trukket håndbremse:
Det kan næsten få alle tromler til at blive skæve p.g.a den ujævne afkøling.

Jeg kender ikke kvaliteten af tromler fra Høyer.

Men i de flest tilfælder kan det bedst betale sig at købe nye, for så passer
de til bremsebakkerne, og du skal ikke tænke på lang indkøringstid på nye
bakker hver gang.
Og jeg ved godt, at mekanikere og "afdrejere" siger det er da lige meget,
men jeg kan lige citere fra en dækundersøgelse der er helt ny, det kan også
bruges her:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,451614,00.html :

Det samme kan siges om mange dele: jeg har hørt det om dæk, skiver,
koblinger, støddæmpere og pærer(glødelamper) som nogle af de værste tilfælde

Citat:
Men vad händer när bilen är ett par år gammal och däcken är slut? der kunne
der også
Jo, då föreslår gummigubben runt hörnet ett helt nytt däck från
Indonesien. Det kan lika gärna vara försäljaren hos Folkahandlaren Din Bil
som föreslår det indonesiska däcket.
"Lika bra som de kända märkesdäcken", påstår de i kör.
Citat slut

Afdrejning af skiver og tromler bør vel indskrænke sig til større køretøjer,
Max-min tykkelsesmål på skiver til alm. biler er typisk: 2 mm
Min bil: max: 20,4 mm min: 18,4 mm
Max runout: 0.07 mm, så det er frem med måleuret ved montage, og det er
derfor det også er vigtigt, at hjulbolte spændes med det opgivne moment hele
vejen rundt, da det er dem der også holder de fleste skiver på plads !
Der er ikke plads til megen snavs og slagværktøj her
--
Møller

Fra : Troels Pedersen

Dato : 24-03-04 17:42

Møller wrote:
> Har du kørt dem varme og så ladet bilen stå med trukket håndbremse:
> Det kan næsten få alle tromler til at blive skæve p.g.a den ujævne
> afkøling.

Det er ikke utænkeligt. Dog er det er ikke kommet pludseligt. Det er nærmere
kommet snigende de sidste 1000-2000 km.

> [...]
> moment hele vejen rundt, da det er dem der også holder de fleste
> skiver på plads ! Der er ikke plads til megen snavs og slagværktøj

Jeg har aldirg brugt et måleur ved montage af nye skiver eller tromler. Men
har heller aldrig haft problemer før nu.
Hvordan bruges et sådant?
Anveder prof'er altid et måleur ved montage af bremser?

Jeg har altid blot sørget for at gøre navet rent, og sørget for helt plane
kontaktflader imellem nav og skive/tromle - Men det kan da vise sig ikke at
være tilstrækkeligt så.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Møller

Dato : 24-03-04 19:05

> Det er ikke utænkeligt. Dog er det er ikke kommet pludseligt. Det er
nærmere
> kommet snigende de sidste 1000-2000 km.

KLIP>

> [...]
> har heller aldrig haft problemer før nu.
> Hvordan bruges et sådant?
> Anveder prof'er altid et måleur ved montage af bremser?

Ja !

Men ikke alle værksteder
Heller ikke såkaldte autoriserede.

Sættes fast med en magnet på karosseriet og så kører man den færdigmonterede
skive og hjul langsomt rundt medens man ser på måleuret, at udslaget holder
sog inden for de fastsatte grænser, på de fleste biler kan man komme til fra
bagsiden, men hvis stænkpladen dækker det hele, så kan det være lidt
vanskeligee, hvis skiverne holdes fast af nogle små befæstigelsesskruer,
spender man skiven fast med dem, monterer hjulet forskrigtsmæssigt, tager
det af igen og foretager målingen fra ydersiden .
Men trods alt vil det med ordentlig flydende kalibre eller forbundne
cylindre (hvis der cylindre på begge sider, er de altid forbundne) i de
fleste tilfælde ikke være det voldsomme at mærke, hvis skiverne ikke bliver
rigtig skæve.
Om man kan måle indvendig på tromler efter de er monteret: her bliver jeg
dig svar skyldig.

> [...]
> kontaktflader imellem nav og skive/tromle - Men det kan da vise sig ikke

Der kan altid være lidt snavs/rustflager der der har sat sig fart, så evt en
sletfil med megen løs hånd til at køre over flangen før samling kan vøre
nødvendig.
rustbeskyttelse på flangerne kan være godt, men pas på, en roterende
bremseskive kan få megen rystbeskyttelse til mat blive slynget ud på selve
bremsefladen, det er uheldigt og opvarmningen vil få megen fedt og olie
til at blive flydende.
Husk at gør skiver med videre rene i speciel bremserengøringsmiddel: f.eks.
Bremserens fra Motip.jeg har fundet det billigst hos Krogslund i Herlev.

Møller

Fra : Troels Pedersen

Dato : 24-03-04 19:26

Møller wrote:
> Ja !
>
> Men ikke alle værksteder
> Heller ikke såkaldte autoriserede.

Hehe, nej det tænkte jeg nok...

<KLIP - Udførlig beskrivelse>

Dejlig beskrivelse, så ved jeg da hvad det handler om , til hvis jeg engnag
kommer ud for sådanne problemerne foran.

Hvor i ligger i øvrigt den store forskel på at rense med bremserens eller
benzin/sprit. Normalt når jeg montere nye bremsedele, bærer jeg plastik
handsker så mine sorte fingre ikke sættes på bremsefladerne. Men det kunne
jo være fint at rense dem med bremsevæske ved hvert serviceeftersyn hjemme i
carporten!

Hvad mener du i øvrigt om at smørrekalibre og andre bevægelige dele på
bremserne... Hvad bør man bruge - Kobberfedt?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC

Fra : Møller

Dato : 24-03-04 22:43

> [...]
> kommer ud for sådanne problemerne foran.
>
> Hvor i ligger i øvrigt den store forskel på at rense med bremserens eller

Benzin er normalt ikke fedtfri.
bremserens fordamper meget hurtigt og renser utrolig godt, dag vide om det
ikke er xylon de bruger.

> [...]
> jo være fint at rense dem med bremsevæske ved hvert serviceeftersyn hjemme

Det gør jeg, bare en papkasse med en plastposi i og i plastposen noget
køkkenrulle så løber det ingen steder.

jeg købte 3 x 600 ml for en hund (gravhund) hos Krogslund.

> Hvad mener du i øvrigt om at smørrekalibre og andre bevægelige dele på
> bremserne... Hvad bør man bruge - Kobberfedt?

Jeg bruger kobberfedt eller specialfedt fra DOW eller silikonefedt fra en
boreplatform

Der er nogle der fraråder kobberfedt, men det er mest fordi man mener, at
kobberet og alu-dle ikke har det godt sammen, så det er især skruer til
alu-fælge man er bange for. men der har jeg ikke haft problemer.
Hellere smøre en hver gang en aldrig det gælder alle skruer.
PS. inden jeg får reaktioner på dette:
En skrue er en bolt uden møtrik, så er det vist på plads.
Man bruger ikke bolte til hjul. Kun til gennemgående huller.

> --
> MVH Troels
> Ford Sierra 2.0i DOHC
> www.broendbjerg.dk

Møller
så er der 9 mdr. til jul, så hvis nogen skal have en baby til (h)jul er det
med at komme i gang med forarbejdet

Fra : Troels Pedersen

Dato : 25-03-04 07:24

Møller wrote:
> Benzin er normalt ikke fedtfri.
> bremserens fordamper meget hurtigt og renser utrolig godt, dag vide
> om det ikke er xylon de bruger.

Ok, hermed er en flaske bremserens skrevet på sedlen til weekendens arbejde!
(220.000 km service - Den rundede igår

> Jeg bruger kobberfedt eller specialfedt fra DOW eller silikonefedt
> fra en boreplatform

Jeg bruger selv kobberfedt på bremsedele. Det er det jeg har de bedste
erfaringer med, det virker i al fald... Når man nu ikke har en boreplatform
i nærheden

> [...]
> En skrue er en bolt uden møtrik, så er det vist på plads.
> Man bruger ikke bolte til hjul. Kun til gennemgående huller.

Jeg bruger normalt bare det fedt jeg har ved hånden til hjulene, ofte
lejefedt. Jeg ville ikke være bange for at bruge kobberfedt om sommeren på
mine alufælge. Men kørte jeg med alufælge om vinteren hvor der saltes, ville
jeg ikke være helt tryg ved at bruge kobberfedt - Masser af saltvand omkring
hjulene + skruerne, og samtidig har spændingsrækken for metaller i
baghovedet.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC