Andet multimedie
bentjuul 3670
InDesign 2.02 og bullets
Fra : Storm

Dato : 23-03-04 23:49

Er der nogen der ved om man i InDesign kan lave en grafik (vektor) og
derefter lægge den ind så den kan bruges som bulletpunkt fra Type -
Insert special Character? eller smartere...
Skal den ind via Glyphs? Og hvordan gør jeg det hvis det er muligt?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 24-03-04 04:37

In article <1gb4kkk.191fago1mp2328N%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> [...]
> Insert special Character? eller smartere...
> Skal den ind via Glyphs? Og hvordan gør jeg det hvis det er muligt?

Bullit ligger på tastaturgenvejen alt + skift + q
Er det derimod en helt speciel bullit du vil lave må du nok lave den i
Illustrator - og gemme den i et InDesign bibliotek - hvor du kan trække
den ud på dokumentet og copy-paste.

På torsdag sender vi vores første 100% InDesign CS producerede avis i
trykken - det er gået over al forventning med hensyn til konvertering
fra Quark.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 24-03-04 19:59

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> wrote:

> [...]
> Er det derimod en helt speciel bullit du vil lave må du nok lave den i
> Illustrator - og gemme den i et InDesign bibliotek - hvor du kan trække

Nej, det ser ud til, at der ikke er mulighed for at lave sin egen, som
man kan bruge som om det var en font.

> På torsdag sender vi vores første 100% InDesign CS producerede avis i
> trykken - det er gået over al forventning med hensyn til konvertering
> fra Quark.

Godt gået Villy, (det havde du vist ikke troet for bare 18 måneder
siden - jeg tror det må være den første avis i dk - du leverer
selvfølgelig pdf'er til tryk?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 25-03-04 06:19

In article <1gb649d.1g9rmuzex4qh2N%NinzenREMOVE@ofir.dk>, Storm
<NinzenREMOVE@ofir.dk> wrote:

> Nej, det ser ud til, at der ikke er mulighed for at lave sin egen, som
> man kan bruge som om det var en font.

Man kan bruge Fontographer - men kun i OS 9.
Jeg har den - og vil godt prøve at lave det til dig - du skal blot
maile din "Bullet" creation som Illustrator EPS fil til mig - husk at
komprimere først.
Og så skal jeg vide om den skal erstatte bullet i en eksisterende font
- eller et som et nyt tegn (hvis der er plads - ellers erstatte et
andet tegn som ikke bruges) - samt hvilken font der sakl bruges som
grundlag.
villy (snabel a) hammel-nyt.dk

> Godt gået Villy, (det havde du vist ikke troet for bare 18 måneder
> siden -

Der kom først rigtig gang i den da vi fik CS pakken på dansk for en 14
dage siden - så nu mangler vi bare de 4 andre aviser vi udgiver - dem
regner vi med at have klar inden sommerferien.
-Og så bliver Panteren for alvor sluppet løs - ikke noget med Classic.

CS programmerne har åbenbart solgt godt - vi får nu hver uge adskillige
filer der er lavet i et CS program - også PDF version 1.5 - som ikke
kan bruges i Quark - men det klarer vi jo nemt nu med Acrobat 6.

> jeg tror det må være den første avis i dk - du leverer
> selvfølgelig pdf'er til tryk?

Nemlig.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Storm

Dato : 26-03-04 08:59

> [...]

> - eller et som et nyt tegn (hvis der er plads - ellers erstatte et
> andet tegn som ikke bruges) - samt hvilken font der sakl bruges som

Stort tilbud - jeg nøjes med bibliotek - copy paste-løsningen
foreløbelig. Det er så simpelt så det faktisk kunne løses med at
"formatere- skew mm" på eksisterende tegn, og det gemmer jeg som en
character style.

> Der kom først rigtig gang i den da vi fik CS pakken på dansk for en 14
> dage siden - så nu mangler vi bare de 4 andre aviser vi udgiver - dem
> regner vi med at have klar inden sommerferien.

OK - jeg melder rundt at i Jylland produceres _næsten_ alle lokalaviser
på InDesign CS Nu mangler vi en Villy i spidsen for produktionen
tror jeg, vi forsøger at quitte Quarken, men det falder ikke alle lige
let og da vi ikke har så meget slutproduktion som jeg tror du har, vil
vi ikke gå til CS endnu. Jeg oplever problemer med InDesign ved tæt
brug, især kan paletterne pludselig blive "tomme" og kun en program-quit
hjælper.

På mange af de "små irritationer" skulle CS køre bedre - ik å?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 26-03-04 23:43

> [...]
> hjælper.
>
> På mange af de "små irritationer" skulle CS køre bedre - ik å?

Vi har ikke haft nogen problemer overhovedet - siden vi fik CS pakken -
og InDesign CS er meget mere brugervenlig for Quark brugere - det var
det fik mine arbejdskammerater med på det.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 26-03-04 16:38

Storm skrev:

> På mange af de "små irritationer" skulle CS køre bedre - ik å?

InDesign CS kører mildest talt elendigt på min søsters nye dual
G5 med nyeste OS X installeret.
Den kører klippestabilt her på min WinXP, men det hun oplever,
ser godt nok meget mystisk ud. Bla. har hun problemer med at
markere tekst- og billedrammer. De bliver ikke markeret når man
klikker på dem og nogle gange skal man klikke et par centimeter
ved siden af rammerne for at markere dem. Meget sært.
Ofte forsvinder indholdet af billed- eller tekstrammer helt og
aldeles fra skærmen.

Det er dog ikke altid den kokser, men når den gør, er den umulig
at arbejde med. For mig ser det ud som en hardwarekonflikt, men
alle hendes andre programmer kører fint, så det ser mærkeligt ud.
Hun er pt. så træt af InDesign CS, at hun overvejer at købe den
nyeste Quark i stedet (hun har tidligere været en glad og tilfreds
Quark-bruger). Det undrer mig bare, for jeg har ikke hørt om andre
Mac-brugere, som har så voldsomme problemer med InDesign CS.

Jeg har foreslået hende at ringe til Adobe, for hvis andre har
oplevet det samme, må Adobe vel have en idé om, hvordan man løser
det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 26-03-04 22:50

> InDesign CS kører mildest talt elendigt på min søsters nye dual
> G5 med nyeste OS X installeret.

Her må Villy på banen når han har fået armene ned
der må være en løsning.

> Ofte forsvinder indholdet af billed- eller tekstrammer helt og
> aldeles fra skærmen.

Det oplever jeg desværre også af og til med min 2.03, men jeg har heller
ikke så stærk en maskine, jeg når lige at bande - så kommer de igen.

> [...]
> Quark-bruger). Det undrer mig bare, for jeg har ikke hørt om andre
> Mac-brugere, som har så voldsomme problemer med InDesign CS.

Nej det lyder helt galt.

> Jeg har foreslået hende at ringe til Adobe, for hvis andre har
> oplevet det samme, må Adobe vel have en idé om, hvordan man løser
> det.

Det ville jeg også gøre - eller prøve at poste i adobe.indesign
brugergruppen. Der er god hjælp at hente, og måske henviser Adobe i
første omgang der til.

Forresten - kan man ikke som i Illustrator lave et tekstfelt, skrive i
det og så skrewe det f.eks. 17 grader - uden at teksten skrewer med, men
blor får figursats?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 26-03-04 23:32

In article <c41m9e.9o.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> ved siden af rammerne for at markere dem. Meget sært.
> Ofte forsvinder indholdet af billed- eller tekstrammer helt og

Det lyder som et hardwareproblem. Skærm-mus-grafikkort - evt. løs ram
klods.
Her er der ingen problemer - 6 maskiner lidt ældre G4 466 maskiner alle
med hele CS pakken.

> [...]
> Hun er pt. så træt af InDesign CS, at hun overvejer at købe den
> nyeste Quark i stedet (hun har tidligere været en glad og tilfreds

Hun bliver bestemt ikke glad for Quark 6 - vi gav den lige en chance
inden vi endeligt besluttede os for InDesign - og anskaffede en enkelt
version - mage til skrammmel og stadig oldnordisk at arbejde med.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-03-04 00:10

Storm skrev:

> Det ville jeg også gøre - eller prøve at poste i
> adobe.indesign brugergruppen. Der er god hjælp at hente, og
> måske henviser Adobe i første omgang der til.

Det gør de muligvis. Et eller andet skal der gøres i hvert tilfælde.
Hun har spurgt forhandleren af G5'en, men de har vist ingen idéer.

> Forresten - kan man ikke som i Illustrator lave et tekstfelt,
> skrive i det og så skrewe det f.eks. 17 grader - uden at
> teksten skrewer med, men blor får figursats?

Prøv at vælge den hvide pil (Direct Selection Tool) og træk så en
ramme rundt om tekstrammen, så du får alle hjørnepunkterne i rammen
valgt. Dobbeltklik derefter på Rotate Tool, skriv ønsket roterings-
grad og fjern fluebenet i Rotate Content.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 27-03-04 09:16

> [...]
> valgt. Dobbeltklik derefter på Rotate Tool, skriv ønsket roterings-
> grad og fjern fluebenet i Rotate Content.

Sådan - så forsvinder grand oplysningerne ganske vist i
transformpaletten - men før skewede jeg en rektangel og lagde i et lag
for sig selv - så hev jeg med den hvide pil i de to af hjørnepunkterne i
tekstfeltet til det passede oveni... Tak skal du have.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-03-04 00:10

Villy Erichsen skrev:

> Det lyder som et hardwareproblem. Skærm-mus-grafikkort - evt.
> løs ram klods.

Jeg tror nemlig også det er et hardwareproblem.
Da jeg så det med rammerne, som ikke kunne vælges, lignede det
nærmest noget grafikkortshalløj, men jeg har også foreslået
hende at prøve med en anden mus. RAM-klodserne kunne også være
en mulighed, for der er monteret mere RAM i den end den var
"født" med.

> Her er der ingen problemer - 6 maskiner lidt ældre G4 466
> maskiner alle med hele CS pakken.

Det lyder lovende. Kører de også OS X?

> Hun bliver bestemt ikke glad for Quark 6 - vi gav den lige en
> chance inden vi endeligt besluttede os for InDesign - og
> anskaffede en enkelt version - mage til skrammmel og
> stadig oldnordisk at arbejde med.

For ikke at snakke om prisen, for Quark er vel ikke kommet ned
i et prisleje, så den kan konkurrere med InDesign.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Villy Erichsen

Dato : 27-03-04 07:35

In article <c42gns.1hs.1@tgm.dyndns.dk>, Thomas G. Madsen
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

RAM-klodserne kunne også være
> en mulighed, for der er monteret mere RAM i den end den var
> "født" med.

Muligheden foreligger i høj grad - det er altid det første jeg tjekker
hvis en maskine begynder at halte - og jeg "nokker" lige et par gange
med alle klodserne - så jeg er sikker på at der er ordentlig kontakt.
Det har et par gange vist sig at være fejlen - og InDesign er jo meget
kræsen med hensyn til at hardwaren fungerer - mere end andre programmer
- derfor kan din søsters maskine godt afvikle andre programmer men ikke
InDesign.
Der er i øvrigt en opdatering til version ID 3.01 - der retter en del
fejl - det skader jo ikke at være Up To Date.

> Det lyder lovende. Kører de også OS X?

Ja, nyeste version. Ikke vildt meget ram. 512 - 1 GB. 512 er på min
hjemmemaskine - hvor jeg producerer det meste - og det kører bare som
smurt.

> For ikke at snakke om prisen, for Quark er vel ikke kommet ned
> i et prisleje, så den kan konkurrere med InDesign.

Det er noget med 14.000,- + moms for Passport versionen
6.450,- + moms for InDesign CS DK

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-03-04 13:24

Villy Erichsen skrev:

> Der er i øvrigt en opdatering til version ID 3.01 - der retter
> en del fejl - det skader jo ikke at være Up To Date.

For hulen da. Det vidste jeg ikke. Det vil jeg lige gøre hende
opmærksom på også.

> Ja, nyeste version. Ikke vildt meget ram. 512 - 1 GB. 512 er
> på min hjemmemaskine - hvor jeg producerer det meste - og det
> kører bare som smurt.

Ok. Så kan det næsten ikke være andet end hardware-problemer
på søsteren maskine. Det er i hvert tilfælde meget sandsynligt,
at det er hardware.

> Det er noget med 14.000,- + moms for Passport versionen
> 6.450,- + moms for InDesign CS DK

Altså over det dobbelte for noget oldnordisk skrammel. ;)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-03-04 23:11

Villy Erichsen skrev:

> Der er i øvrigt en opdatering til version ID 3.01 - der retter
> en del fejl - det skader jo ikke at være Up To Date.

Jeg har snakket med hende i dag og det hjalp desværre ikke noget
med opdateringen eller rettere, så har InDesign ikke kokset for
hende i dag, for det gør den ikke hver dag, men den opfører sig
stadig sært. Hun fortalte, at det er tekst der driller mest.
F.eks. så er tekstrammer altid dobbelt, hvilket jeg ikke forstår
en meter af, men det ser sådan her ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/dobbelt_tekst.gif>.
Derimod har billedrammer kun en enkelt blå streg.
Det er da ikke normalt, at tekstrammer har to streger på Mac OS,
er det? Det er ikke på InDesign CS og WinXP.

Når InDesign kokser for hende, er det næsten altid i forbindelse
med tekst. Hvis hun f.eks. har tekstværktøjet valgt og vil sætte
markøren imellem to bogstaver, så havner markøren et helt andet
sted end hun klikker. Hvis hun begynder at skrive, kommer teksten
et helt tredje sted i tekstboksen og hvis hun flytter tekstboksen,
bliver dele af teksten hængende på skærmen som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/fnidder.gif>.

Jeg har set noget lignende med et grafikkort på PC engang, så det
kunne måske også være grafikkortet. Nu ved vi i hvert tilfælde at
det ikke er et specielt InDesign CS på Mac OS-problem og at vi
nok i stedet skal kigge på hardwaren, så tak for hjælpen. :)
Nu kunne det være lækkert med et freeware-program ala Memtest86,
men det virker vist ikke på Mac. Det har tit hjulpet mig med at
finde dårlige RAM-moduler på PC'en.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 27-03-04 23:32

> [...]
> Det er da ikke normalt, at tekstrammer har to streger på Mac OS,
> er det? Det er ikke på InDesign CS og WinXP.

Det er fordi (siger jeg skråsikkert) det er konverterede Quark
dokumenter. Default tekst options i Quark er 1 pt luft i tekstrammer.
hvis hun ikke har stillet på det er resultatet som du beskriver når man
konverterer til InDesign. Det kan aflæses i Text Frame Options som
indrykning.

> [...]
> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/indesign/fnidder.gif>.
>
> Jeg har set noget lignende med et grafikkort på PC engang,

- Jeg har ikke set noget lignende - men kan godt slås lidt med at få
aktiveret præcis det rigtige tekstfelt i koverterede Quarkfiler med
mange elementer hvor alt er i samme lag.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 27-03-04 23:41

Storm skrev:

> Det er fordi (siger jeg skråsikkert) det er konverterede Quark
> dokumenter.

Hun har godt nok konverteret nogle gamle Quark-dokumenter, men
hun påstår at tekstrammerne også er dobbelte på nye dokumenter
oprettet i InDesign og selv på en nulstillet InDesign, hvilket
de i hvert tilfælde ikke er her.

> [...]
> hun ikke har stillet på det er resultatet som du beskriver når
> man konverterer til InDesign. Det kan aflæses i Text Frame

Okay. Det kan endda være at InDesign har en indstilling, som
kan få tekstrammer til altid at se sådan ud, men den kan jeg
ikke lige finde pt. Der er den der Inset Spacing i Text Frame
Options, men det resulterer ikke i en dobbelt Bounding Box her.
Den gør bare at teksten rykker ind.

> - Jeg har ikke set noget lignende - men kan godt slås lidt med
> at få aktiveret præcis det rigtige tekstfelt i koverterede
> Quarkfiler med mange elementer hvor alt er i samme lag.

Hun har vist også nogle Quark-dokumenter som går fuldstændig
i koks i InDesign, så dem har hun valgt at bygge op forfra,
men selv på dem hun har bygget op forfra, kan InDesign finde
på at lade noget af teksten hænge på skærmen, når man flytter
tekstrammerne osv.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 27-03-04 23:51

> [...]
> ikke lige finde pt. Der er den der Inset Spacing i Text Frame
> Options, men det resulterer ikke i en dobbelt Bounding Box her.

Måske ikke umiddelbart, men når jeg aktiverer tekstfeltet igen med en
sort eller hvid pil vises de dobbelte frames hvis jeg har sat indrykning
i Text Feame Options, og det er da meget godt

De andre ting du beskriver kan jeg slet ikke genkende.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Villy Erichsen

Dato : 28-03-04 03:36

> Hun har vist også nogle Quark-dokumenter som går fuldstændig
> i koks i InDesign,

Prøv at lave et nyt InDesign dokument med de samme mål - træk det
konverterede indhold over - det retter mange af de ting der ikke bliver
konverteret ordentligt f. eks. hævet skrift og tabulatorer.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-03-04 00:00

Storm skrev:

> Måske ikke umiddelbart, men når jeg aktiverer tekstfeltet
> igen med en sort eller hvid pil vises de dobbelte frames hvis
> jeg har sat indrykning i Text Feame Options, og det er da
> meget godt

Det gør den da faktisk også her og det er egentlig meget godt ja.
Det er da lettere at se, at tekstrammen har indrykning i hvert
tilfælde.
Jeg vil lige høre hende, om det virkelig gælder for alle dokumenter
og ikke kun de Quark-konverterede.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 28-03-04 00:11

> Jeg vil lige høre hende, om det virkelig gælder for alle dokumenter
> og ikke kun de Quark-konverterede.

Ihvertald for alle med indrykning som også afsløres i Text frames
options - og nu godnat

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-03-04 00:19

Storm skrev:

> Ihvertald for alle med indrykning som også afsløres i Text frames
> options

Nu har jeg spurgt hende i en mail, som hun sikkert svarer på i morgen
eller rettere senere i dag.

> - og nu godnat

Go'nat. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-03-04 03:40

Villy Erichsen skrev:

> [...]
> det konverterede indhold over - det retter mange af de ting
> der ikke bliver konverteret ordentligt f. eks. hævet skrift og

Tak. Det råd vil jeg give videre. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 28-03-04 14:17

Storm skrev:

> Det er fordi (siger jeg skråsikkert) det er konverterede Quark
> dokumenter.

Du har (som altid) ret Nina. Det sker kun på konverterede Quark-
dokumenter og ikke på nyoprettede InDesign-dokumenter, så jeg havde
åbenbart misforstået hende i første omgang.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 28-03-04 19:57

> Det sker kun på konverterede Quark- dokumenter og ikke på nyoprettede
> InDesign-dokumenter, så jeg havde åbenbart misforstået hende i første
> omgang.

Fint - så mangler alle de andre problemer bare - vi håber det er en
ramklods der bare skal sættes ordentlig fast.

Jeg spørger vist mere end jeg svarer og ihvertfald mere end jeg svarer
rigtigt på noget som helst

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Lind

Dato : 28-03-04 21:35

> [...]

> ramklods der bare skal sættes ordentlig fast.
>
> Jeg spørger vist mere end jeg svarer og ihvertfald mere end jeg svarer

Skal du ikke være ked af, Nina,-).....det gør jeg også, og det skyldes
vores naturlige, sunde, menneskelige, ansvarlige, ordentlige og
empatiske livssyn, nysgerrighed og omsorg

Knus
Morten

Fra : Storm

Dato : 29-03-04 07:41

Morten Lind <fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com> wrote:

> Skal du ikke være ked af, Nina,-)

Det er jeg heller ikke.

> det gør jeg også, og det skyldes
> vores naturlige, sunde, menneskelige, ansvarlige, ordentlige og
> empatiske livssyn, nysgerrighed og omsorg

Kære hr. Lind - du går over gevind.
Mit bedste råd - slut denne tråd

God dag,

--
Venlig hilsen ....

Fra : Webee

Dato : 24-03-04 21:49

Hvis du har Fontlab, kunne du tilføje din bullet til en eller flere fonte.

Mvh. Anker

Fra : Storm

Dato : 24-03-04 23:53

Webee <webee@webee.net> wrote:

> Hvis du har Fontlab, kunne du tilføje din bullet til en eller flere fonte.

Okay - Jeg ville lige se hvad den kostede - det ser ud til den ikke
findes til Mac (det troede jeg da ellers) - men lidt windows kan jeg jo
nok skaffe adgang til og så lave en bullet med en demoversion...

Tak for tippet - det må selvfølgelig kunne lade sig gøre. Det må blive
en dag med flere timer i døgnet end i dag

--
Venlig hilsen Nina Storm