Halvering af fartbøder
Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 23-03-04 23:12

Skal vi ikke bare sige at jeg kender en som fik en fartbøde på motorvejen.
Betjntene svarede at man kunne få halveret bøden når man var under 18, men
ikke når man var studerende.

Så undre man sig. Hvad skal en på under 18 bag et rat på motorvejen?

Er det ikke godtnok sådan, at er man studerende så klipper de 50% fra som en
"rabat"

--
Thomas Buus
GSXR 250

Fra : Reino Andersen

Dato : 23-03-04 23:26

Thomas Buus Andersen skrev:

> Skal vi ikke bare sige at jeg kender en som fik en fartbøde på motorvejen.

Jow jow

> Betjntene svarede at man kunne få halveret bøden når man var under 18, men
> ikke når man var studerende.

Det er også korrekt. At være studerende gør ikke i sig selv, at man får
bøden halveret. Personer med lav indkomst (som studerende jo ofte er blandt)
får dog også bøden halveret.

> Så undre man sig. Hvad skal en på under 18 bag et rat på motorvejen?

Overtræde færdselsloven ligesom ham, der kørte for hurtigt...

--
Reino

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 23-03-04 23:37

Reino Andersen wrote:

> Overtræde færdselsloven ligesom ham, der kørte for hurtigt...

Så overtræder man nok mere end bare paragraf 47 eller hvad den nu hed :)

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-04 23:26

> Er det ikke godtnok sådan, at er man studerende så klipper de 50% fra som
en
> "rabat"

Man halverer på baggrund af indkomstforhold - ikke andet.

Kontakt dem og send en kopi af dit studiekort - dette sandsynliggør, at du
ikke har nogen stor indtægt, og plejer at være dokumentation nok.

--
/Jan W Nielsen

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-03-04 11:44

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> skrev i en meddelelse

> Man halverer på baggrund af indkomstforhold - ikke andet.

Du mener det sikkert rigtigt, men lad os fastslå, at man også halverer under
18 år (ikke indkomstbestemt)

> Kontakt dem og send en kopi af dit studiekort - dette sandsynliggør, at du
> ikke har nogen stor indtægt, og plejer at være dokumentation nok.

Det er indhentede skatteoplysninger der afgør det, så den form for
dokumentation er ikke nødvendig.

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 11:55

> Det er indhentede skatteoplysninger der afgør det, så den form for
> dokumentation er ikke nødvendig.

Skatteoplysninger kan jo være forældede, og ofte gives rabetten alene ved
fremsendelse af fax med kopi af studiekort - hvis ikke er der lige sket en
ændring.

--
/Jan W Nielsen

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-03-04 12:49

> [...]
> fremsendelse af fax med kopi af studiekort - hvis ikke er der lige sket en

Hold nu op med det pjat! Et studiekort kan også være forældet eller
ugyldigt, hvis man f.eks er droppet ud af uddannelsen. Et studiekort er ikke
automatisk garant for, at man ikke tjener penge. Hvis man ex. tager en udd.
hvor der ikke er mødepligt, kan man have et fuldtids/deltidsarbejde ved
siden af.

Det er indtægtsbestemt, og hvis du mener, at du er berettiget til nedslag i
bøden skal det også bevises, at du har en lav indtægt (svjh 115.000/år).

Politi og anklagemyndighed kan (og det gør de!) indhente oplysninger om
arbejdsgivere der betaler løn til dig, og man kan denne vej se, om du har
indtægter. Sort arbejde tæller naturligvis ikke med

Det er muligt, at du i praksis har oplevet, at man kan faxe kopi af
studiekort ind til bødekontoret, men det er ikke det, der gør udslaget. Det
er ovenstående. Nu skal du ikke gøre politiet dummere end de er

/Caspersen

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 15:18

> Hold nu op med det pjat!

Jeg mener ikke, det er pjat.

> Et studiekort kan også være forældet eller
> ugyldigt.

Jeg har gennem nogle år haft en meget tæt kontakt til politiet og ved
positivt, at man ikke sjældent beder unge mennesker sende en kopi af deres
studiekort ind pr fax. At forfalske sådan et kort overfor politiet og dermed
eventuelt gøre sig skyldig i overtrædselse af Straffelovens bestemmelser om
dokumentfalsk er nok en dårlig ige.

Du har sikkert ret i, at de også kan trække indkomstoplysninger fra andet og
mere sikkert sted, men det udelukker ikke den færnævnte fremgangsmåde.

> [...]
Det
> er ovenstående. Nu skal du ikke gøre politiet dummere end de er

Jeg VED, at de i flere kredse administrativt nedsætter bøden til det halve -
ofte på baggrund af førnævnte fremgangsmåde. Det er ikke gætværk, det her.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : C. Caspersen

Dato : 24-03-04 17:58

> [...]
og
> mere sikkert sted, men det udelukker ikke den færnævnte fremgangsmåde.

Det sagde jeg heller ikke

> Jeg VED, at de i flere kredse administrativt nedsætter bøden til det
halve -
> ofte på baggrund af førnævnte fremgangsmåde. Det er ikke gætværk, det her.

Det kommer vi ikke videre med. Selvfølgelig nedsætter etaten ikke bøder
udokumenteret. Det har jeg prøvet at redegøre for. Læs iøvrigt Johnnys svar
nedenunder.

Har du selv arbejdet på indfordringskontoret ?

/Caspersen
(som også gennem mange år har haft meget tæt kontakt til politiet)

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 00:14

> Det kommer vi ikke videre med. Selvfølgelig nedsætter etaten ikke bøder
> udokumenteret.

Nå, nå.

Sagen er, at du fortæller, at konkrete tilfælde, som jeg kender til, ikke
kan finde sted i Danmark. Sagen er også, at jeg ikke har for vane at sidde
her i gruppen og fortælle lystfisker-historier. Det burde du vel egentlig
også have erfaret, da du ikke er ny herinde.

Spørgsmålet er, hvornår man mener en sag er dokumenteret, og her kan jeg
blot konstatere, at du har en anden opfattelse end medarbejdere i hvert fald
nogle politikredse i Danmark.

Nu er der desværre gået lidt jo-nej-jo-nej i den her, og jeg kan og gider
ikke dokumentere yderligere, at jeg ikke sidder her og fylder dig med løgn.

Derfor hopper jeg er her.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 00:17

> Det kommer vi ikke videre med. Selvfølgelig nedsætter etaten ikke bøder
> udokumenteret.

Læs i øvrigt indlæg sendt klokken 17:12 - og hold så lige op med at antyde,
at jeg sidder her og fylder dig med "gode historier" en anden gang - for det
gør jeg sgu ikke.

--
/Jan W Nielsen

Fra : C. Caspersen

Dato : 25-03-04 15:58

> [...]
antyde,
> at jeg sidder her og fylder dig med "gode historier" en anden gang - for

Jeg har aldrig haft til hensigt at antyde, at du fylder mig med gode
historier. Men jeg kender en anden praksis og har svært ved at tro, at det
skulle fungere anderledes i andre politikredse. Det er vel under kategorien
"debat". Jeg påstår ikke du lyver, men muligheden for at du kunne have uret
er vel ligeså stor for dig som for mig ?

Så kom ikke og sig, at jeg fylder dig med historier næste gang jeg siger at
en blå bil er pænere end en grøn

/Caspersen

Fra : Johnny

Dato : 24-03-04 15:20

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> Hold nu op med det pjat!
> Det er indtægtsbestemt, og hvis du mener, at du er berettiget til nedslag
> bøden skal det også bevises, at du har en lav indtægt (svjh 115.000/år).

115.000/år i 2003 kan jeg bekræfte :)

> Politi og anklagemyndighed kan (og det gør de!) indhente oplysninger om
> arbejdsgivere der betaler løn til dig, og man kan denne vej se, om du har
> indtægter. Sort arbejde tæller naturligvis ikke med

Kan de det? Hvorfor skulle jeg så selv aflevere min lønsedler samt
SU-papirer på stationen da jeg skulle have nedsættelse...?

> [...]
Det
> er ovenstående. Nu skal du ikke gøre politiet dummere end de er

Tangerer det ikke en fysisk umulighed at gøre politiet dummere end de er?

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 15:26

> Tangerer det ikke en fysisk umulighed at gøre politiet dummere end de er?

He-he...

Pas nu på, du ikke bliver smidt i håndjern af de politifolk, der læser med i
gruppen.

I øvrigt er der utrolig mange fornuftige folk i politiet. Specielt har jeg
stor respekt for ledelsen i Kbhs Politi.

--
/ Jan W Nielsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-03-04 15:32

On Wed, 24 Mar 2004 15:25:30 +0100, Jan W Nielsen wrote:

> I øvrigt er der utrolig mange fornuftige folk i politiet. Specielt har jeg
> stor respekt for ledelsen i Kbhs Politi.

Enig (kender ikke Kbhs politi), men Politiet i Kolding fortjener al ros.
Hold op hvor er jeg blevet "stoppet" mange gange i mine kåde 18-20år's
perioden.. alle gange har det været flinke folk.

Jeg har fået eeen fartbøde (min egen skyld) og selv der var betjenten
flink og jokede lidt med det..

De andre gange har jeg bare fået en advarsel selvom jeg burde have fået
en både - igen flinke folk.

Måske det hænger lidt sammen med min måde, at tale til dem på? (hint
til, at man skal tale ordentlig til dem hvis man vil have et fornuftigt
resultat ud af det).

Selv nu hvor jeg midlertidig kører EU scooter er de mere interesseret i,
hvor jeg har været henne (dengang jeg blev stoppet midt om natten), end
de var i hvorfor en EU-scooter rendte 80 km/t................

10 point!

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : RpR

Dato : 24-03-04 15:55

> Selv nu hvor jeg midlertidig kører EU scooter er de mere interesseret i,
> hvor jeg har været henne (dengang jeg blev stoppet midt om natten), end
> de var i hvorfor en EU-scooter rendte 80 km/t................

Normalt lader de så også EU 45'erne køre selvom de er alt andet end lovlige,
bare du overholder hastighedsgrænserne på vejene.
Min egen er blevet rullet til 16,4hk og larmer som en jetjager, og det rører
dem ikke

--

- RpR
MopedGallery - More addictive than heroine

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-03-04 16:39

On Wed, 24 Mar 2004 15:54:45 +0100, RpR wrote:

> Normalt lader de så også EU 45'erne køre selvom de er alt andet end
> lovlige, bare du overholder hastighedsgrænserne på vejene. Min egen er

Det gjorde jeg - grænsen var 70 på det stykke og min viste 80 så jeg
har nok kørt omkring de 70.

Jeg er også blevet stoppet med min pige bagpå... han blev sur over, at
hvis vi endelig skulle lave det nummer hvorfor helvede jeg ikke havde
givet hende en hjelm på.. ingen bøde men et råd om, at hun skulle have
hjelm på hvis vi skulle gøre sådan noget.

Damn han var sej

> blevet rullet til 16,4hk og larmer som en jetjager, og det rører dem
> ikke

Fy..... damn en slat heste

Fra : RpR

Dato : 24-03-04 18:39

> [...]
> givet hende en hjelm på.. ingen bøde men et råd om, at hun skulle have
> hjelm på hvis vi skulle gøre sådan noget.

Der har han så helt ret. Synes reglen om hjelm burde straffes noget hårdere
end den gør nu.

> Fy..... damn en slat heste

Tjoh, den er officielt DK's hurtigste gear-knallert 2003
http://81.7.135.211/moped1/albinator/showalbum.php?aid=3&uuid=1

Men nu er vi vist en anelse offtopic herinde

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-03-04 19:50

On Wed, 24 Mar 2004 18:39:25 +0100, RpR wrote:

> Der har han så helt ret. Synes reglen om hjelm burde straffes noget hårdere
> end den gør nu.

Enig.

> Tjoh, den er officielt DK's hurtigste gear-knallert 2003
> http://81.7.135.211/moped1/albinator/showalbum.php?aid=3&uuid=1
>
> Men nu er vi vist en anelse offtopic herinde

FUT dk.fritid.knallert

Fra : Leonard

Dato : 24-03-04 22:01

"Martin Johansen [6000]" <visit_my@website.invalid> wrote:

>han blev sur over, at
>hvis vi endelig skulle lave det nummer hvorfor helvede jeg ikke havde
>givet hende en hjelm på..

Hun har sikkert også et kønere hoved end dit ...
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-03-04 22:23

On Wed, 24 Mar 2004 22:01:21 +0100, Leonard wrote:

> Hun har sikkert også et kønere hoved end dit ...

Det kan jeg garantere for LOL

Fra : Leonard

Dato : 25-03-04 11:24

>Det kan jeg garantere for LOL

Godt, så pas da for helvede bedre på det end at lade hende sidde bagpå
uden hjelm! Eller foran eller køre alene, det er sgu ligegyldigt bare
hun har hjelm på!

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-03-04 11:33

On Thu, 25 Mar 2004 11:23:52 +0100, Leonard wrote:

> Godt, så pas da for helvede bedre på det end at lade hende sidde bagpå
> uden hjelm! Eller foran eller køre alene, det er sgu ligegyldigt bare
> hun har hjelm på!

Rolig nu

Det har hun skam også nu Vi havde bare ikke en hjelm på os lige der
og med hjem skulle hun altså

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 01:03

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så undre man sig. Hvad skal en på under 18 bag et rat på motorvejen?
>
> Er det ikke godtnok sådan, at er man studerende så klipper de 50% fra som

I mine unge dage ( ca 15 år siden) da jeg kørt VF500 FII + GPZ 500 "talte"
jeg ofte med polisen, jeg fik 50% rabat både mens jeg var i lære og mens jeg
var soldat.

Ved ikke om samme regler stadig gælder

Derudover fik jeg afdragordninger, der gik nærmest sport i at trække
betalingen i langdrag. Engang ventede jeg så længe med at svare på et
bødeforlæg at jeg blev indkladt til afsoning hvis ikke de hørt fra mig
snarest.
Man skulle jo have noget for pengene, og der var ikke mange at gøre med som
lærling og senere soldat på sulteløn.

Jeg fik min sidste fartbøde i 93 (7-9-13). Men har dog fået et par "gule
kort" i 94 -95.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Lars Frandsen

Dato : 24-03-04 05:27

"Thomas Buus Andersen" <t-buusSLET@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
<snip>

> Så undre man sig. Hvad skal en på under 18 bag et rat på motorvejen?

Det er vel ikke kun bag et rat på en motorvej, man kan overtræde
færdselsreglerne.
"Brian" på 16 på sin overtunede knallert skal vel også have rabat.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 24-03-04 17:13

> Er det ikke godtnok sådan, at er man studerende så klipper de 50% fra som
en
> "rabat"

Da min kammerat (:D) blev taget for ca. 3 år siden, gik jeg op på
politistationen et par dage senere og viste dem mit studiekort. De tog en
kopi af det og vupti så kom der en bøde på det halve.

Mvh
Carsten