Latterlig Lupo
Fra : P. Blom

Dato : 23-03-04 22:42

Hej NG...

Startoplysning: Bilen er en Lupo 3L fra 2001 (den nye model)

Hvad er der sket med min bil?

Her idag da jeg var på vej hjem fra byen af, mistede bilen li'som gejsten.
Det føltes som om den mistede halvdelen af effekten. Jeg kørte så de sidste
5-6 km hjemad. Da bilen havde stået i 20 min. tid, kørte jeg en lille omgang
for at se om det stadig var der. Det var det ikke. Der trak bilen som den
skulle. Stilte den så igen, for 1½ time senere at vende tilbage til byen. Da
jeg havde kørt ca. 10 km. gjorde den samme nr. igen, for blot denne gang at
blive værre og værre. Da jeg så holdte checkpoint hos en kammerat en times
tid, og kørte videre derfra, gik det virkelig ned ad bakke. Hjemturen er på
ca. 13 km. og den sidste km. måtte kæresten og jeg skubbe bilen!

Motoren 'stallede' og lugtede MEGET brændt! Hvis jeg starter motoren nu,
slår den igang, drøner lige 200 omdrejninger op og ned, og går så ud med et
sæt. Det røg lidt fra motoren, og den lugtede meget, meget stygt af brændt
gummi.

Da den mistede effekten kunne den ikke klare mere end 50-60 km/t.

Hvad i alverden kan det være?

Jeg er temmelig afhængig af bilen til daglig, men vil på den anden side ikke
lade VW rippe mig. Har haft en uheldig oplevelse med dem der nær kostede mig
10-20.000 kr. hvor jeg istedet slap med 1000,- hos Mercari. Men der er langt
til dem herfra!

Håber der er nogle bud på hvad det er!

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Patrick Blom

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-04 23:45

"P. Blom" <patrick@kaffekrogen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

et
> sæt. Det røg lidt fra motoren, og den lugtede meget, meget stygt af brændt

Har du kigget ned i motorummet da det røg og lugtede, det kunne jo være rart
at lokalisere hvor det kom fra.

Jeg var engang ude for at mit værksted havde haft en slange afmonteret, og
så ført den en forkert vej da de monterede den igen, derved kom den i
berøring med et varmeskjold over udstøningen, da der var smeltet hul i den
kunne den ikke længere gå tomgang.

Måske det kunne være varm olie du kunne lugte, jeg ved at 3L har en sygdom
med at flække i turboladeren, hvorved den kan tabe olie, eller evt. suge det
med ind i cylinderen alt efter hvor revnen opstår. I sidstnævnte tilfælde
vil motoren tage vildt mange omdrejninger og ryge kraftigt blåt i af
udstødningen (motorolien brænder nemlig rigtig godt).

Har du ikke falck eller DAH abo. der kan hjælpe dig med transporten til
Løvskal ?
Det er da obligatorisk når man kører VW :)

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Hans Paulin

Dato : 24-03-04 07:44

P. Blom skrev:

> Håber der er nogle bud på hvad det er!

....meld tilbage i gruppen hér, hvis (når) du finder fejlen, tak!
Hans

Fra : Leonard

Dato : 24-03-04 09:10

"P. Blom" <patrick@kaffekrogen.dk> wrote:

>Da jeg så holdte checkpoint hos en kammerat en times
>tid, og kørte videre derfra, gik det virkelig ned ad bakke. Hjemturen er på
>ca. 13 km. og den sidste km. måtte kæresten og jeg skubbe bilen!

Så gik det jo ikke nok ned af bakke, siden I ikke kunne trille hjem

--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Mathias

Dato : 24-03-04 10:43

P. Blom wrote:
> Hvad er der sket med min bil?

Måske dumt spørgsmål, men: Er der nok olie på?

-Mathias

Fra : p.jarnbak

Dato : 24-03-04 11:02

"P. Blom" <patrick@kaffekrogen.dk> wrote in message
> [...]

> gummi.
>
> Da den mistede effekten kunne den ikke klare mere end 50-60 km/t.

Har en kolega med en 110 hk tdi der max kunne køre 45km/t på grund af
katten var faldet sammen og dermed blokerede for udstødningen.En jernstang
igennem hjalp.
Hej Palle.

Fra : P. Blom

Dato : 24-03-04 17:19

> Har en kolega med en 110 hk tdi der max kunne køre 45km/t på grund af
> katten var faldet sammen og dermed blokerede for udstødningen.En jernstang
> igennem hjalp.
> Hej Palle.

Jeg startede bilen op idag nu den var helt koldt. Den havde lidt besvær med
at starte, men slog igang. Derefter virkede det som om der opstod et
voldsomt modtryk og den meget varme og brændte lugt kom efter 5-10 sek. Så
skyndte jeg mig at slukke for motoren igen. Da jeg var alene og meget nervøs
for at lade den stå i tomgang, fik jeg ikke set om der kom røg ud gennem
afgangen.

Hvis det nu er kat'en der er gået, hvordan vil en sådan TDI'er så reagere
på/ved at køre helt uden kat? Så kan jeg i det mindste køre den på værksted.

/Patrick

Fra : p.jarnbak

Dato : 25-03-04 06:51

> Hvis det nu er kat'en der er gået, hvordan vil en sådan TDI'er så reagere
> på/ved at køre helt uden kat? Så kan jeg i det mindste køre den på
værksted.

> /Patrick

Den vil køre helt normalt da det er en diesel kat(Nox) og ikke reguleret
som på en benzin.Det er heller ikke noget der bliver opdaget til syn da de
kun
måler sod(røg).Den omtalte pasat har nu kørt i 2 år efter at indmaden er
fjernet
og køre fint.
Hej Palle.

Fra : Deaster

Dato : 24-03-04 13:00

P. Blom wrote:
> [...]
> stygt af brændt gummi.
>
> Da den mistede effekten kunne den ikke klare mere end 50-60 km/t.

Hvorfor i alverden kører du videre i en bil der opfører sig sådan + lugter
brændt ?

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : P. Blom

Dato : 24-03-04 17:16

> Hvorfor i alverden kører du videre i en bil der opfører sig sådan + lugter
> brændt ?

Alternativt kunne jeg stille bilen på en p-plads i nærheden af city vest,
brabrand.
Og dermed bruge x antal kr. på skader forårsaget af indbrud og/eller
hærværk.

Ikke det bedste kvarter at stille bilen i!

/Patrick

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 24-03-04 18:30

> Ikke det bedste kvarter at stille bilen i!

Enig. Men hvad koster en brændt Lupo motor?? Det lyder nemlig vildt at køre
videre med de symptomer. Husk at en dieselmotor er meget hurtig til at
revne topstykket hvis den bliver for varm.

Men idet du hverken oplyser termometerstand, vandstand, røgudvikling i
udstødning eller hvor det brænder i motorrummet er du svær at hjælpe.

Summa: Lad bilen stå og sæt den på værksted.

Fra : Patrick Blom

Dato : 24-03-04 19:06

> [...]
> udstødning eller hvor det brænder i motorrummet er du svær at hjælpe.
>
> Summa: Lad bilen stå og sæt den på værksted.

Bilen står skal ligeså pænt på sin plads. Nu går mit videre spørgsmål om man
kan transportere en sådan på værksted uden kat'en, da det helt 100 er den
der er stået af.

/Patrick

Fra : Deaster

Dato : 24-03-04 19:25

"Patrick Blom" <patrick@kaffekrogen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
man
> kan transportere en sådan på værksted uden kat'en, da det helt 100 er den

Hvordan ved du at det er KAT'en som er stået af ?

Deaster

Fra : Deaster

Dato : 24-03-04 19:24

> [...]
> hærværk.
>
> Ikke det bedste kvarter at stille bilen i!

Øhh, hvad har Falck eller Dansk Autohjælp gjort siden du ikke kunne få fat
på dem ?

Deaster

Fra : Patrick Blom

Dato : 24-03-04 20:09

> Øhh, hvad har Falck eller Dansk Autohjælp gjort siden du ikke kunne få fat
> på dem ?

Ingen abb. på ovenstående, så det koster pænt mange $$$. Kunne jo
selvfølgelig bare melde mig ind nu her, og få dem til at transportere bilen
på værksted.

Grunden til min teori om kat'en er at der umiddelbart ikke er symptomer på
en direkte mekanisk defekt i motoren. Derimod opstår der lynhurtigt et stort
modtryk så motoren nærmest bliver kvalt. Derfor ligger min teori deri. Som
regel holder mine teorier stik. (læs: som regel!)

Muligvis er det ikke kat'en, men hvad det så er, det må herren vide!

Savner stadig svar på hvordan bilen vil reagere på at køre uden kat'en.

/Patrick

Fra : Deaster

Dato : 24-03-04 20:18

> Ingen abb. på ovenstående, så det koster pænt mange $$$. Kunne jo
> selvfølgelig bare melde mig ind nu her, og få dem til at transportere
bilen
> på værksted.

Mjoo, men det koster jo kun ca. 1 K hvis man ikke har abonnement, noget
billigere end en ny motor.

> [...]
> modtryk så motoren nærmest bliver kvalt. Derfor ligger min teori deri. Som
> regel holder mine teorier stik. (læs: som regel!)

Ok.

> Muligvis er det ikke kat'en, men hvad det så er, det må herren vide!
>
> Savner stadig svar på hvordan bilen vil reagere på at køre uden kat'en.

På benzin gør det ikke den store forskel hvis den er fjernet helt, du får
lidt flere heste ud af det, men jeg ved ikke hvordan en diesel reagerer på
det.

Deaster

Fra : Simone

Dato : 24-03-04 20:43

> [...]
> brabrand.
> Og dermed bruge x antal kr. på skader forårsaget af indbrud og/eller

Tja, det var jo hvad jeg gjorde, dog var det i Odense.
Resultatet var en totalt udbrændt bil...

/Simone