Sommerdæk - Kan man skille skæg fra snot ?~
Fra : Ukendt

Dato : 23-03-04 19:42

G'aften Gruppe....

Een bliver nødt til at få svaret på et par spørgsmål..

Nu begynder det jo så småt at blive lunere i vejret, så vi skal have fat i
et par sommersko til Méganen.

Potten er født med 185/65 - 15, og ifølge min dækmand til hyrebilen,
passer 195/60 - 15 osse, uden jeg skal have regnestok med for at udregne den
reelle hastighed......

Og så til spørgsmålene : De tilbud jeg har set for dæk og fælge samlet har
alle været med 195/55 - 15 - Betyder det noget i forhold til
speedo-visningen ????

Og hvad med dækkene ?? Jeg har set tilbud med hhv. Falken, Kingstar og
NangKing dæk - specielt de sidste lyder noget skumle i min verden, men hvad
med de andre ???

Er der andre bud på kvalitetsdæk, der kan stå fast i regnvejr og ikke
larmer heeeeeeelt vildt ?? Mine vinterdæk (som sad på bilen da jeg købte
den) er Fulda Kristall. Hvordan er Fuldas sommerdæk ??
Jeg skal ikke have super high performance dæk, bare noget "nogenlunde
okay" gummi - Sidenhen kan jeg altid skifte til noget andet og bedre... Det
handler i første omgang mest om at få alufælge med et fornuftigt dæk til en
ordentlig pris.

Jeg er forelsket i AEZ's Luna fælg. Kender nogen herinde et sted med et
tilbud på dem i 15" incl. dæk ??

VenHils
Peter
2001 Renault Mégane 1,6 16v RXT St.car

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-04 20:36

> Nu begynder det jo så småt at blive lunere i vejret, så vi skal have fat i
> et par sommersko til Méganen.

Glem de elendige dæk til så ny og fin en bil.

Kik evt i tråde om dæk, der er skrevet indenfor de seneste uger her i
gruppen. Der er en del gode råd og konkrete anbefalinger. Give Dækcenter
monterer hamrende gode kvalitetsdæk for måske 3.000 kroner i dine
størrelser.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-04 20:58

"Jan W. Nielsen"skrev

> Glem de elendige dæk til så ny og fin en bil.

Gælder de alle de nævnte mærker ?? Jeg er ganske godt tilfreds med mine
Fulda vinterfødder, og en af mine kollegaer sværger til Fulda på sine
hyrevogne - Er de osse helt ved siden af ??

Jeg har prøvet blandt andet Nokian dæk min gamle Xantia - De var ikke
nogen succes. Meget få km, og elendige egenskaber i regnvejr.. Er det kun
Michelin, Conti o.lign der duer ??

VenHils
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-04 21:06

> Jeg har prøvet blandt andet Nokian dæk min gamle Xantia - De var ikke
> nogen succes. Meget få km, og elendige egenskaber i regnvejr.. Er det kun
> Michelin, Conti o.lign der duer ??

Dækfirmaer (der sjældent ved meget om dæk) fortæller ofte, at mange af deres
mærker altid er hamrende gode dæk. Dette er ikke rigtigt.

Faktisk er der gode og dårlige dæk blandt de fleste fabrikater - og oven i
købet er dæk ikke altid lige gode i alle dimensioner, hvorfor det bliver
helt umuligt at overskue.

Jeg kan kun anbefale, at du ikke lytter for meget til enkeltmands erfaringer
og generel ammestuesnak, men for eksempel køber dine dæk på baggrund af
seriøse undersøgelser som ADACs.

Jeg ville finde et dæk, der er velbeskrevet hos ADAC eller et andet
tilsvarende seriøst sted, og så ville jeg bagefter finde det billigste sted
at købe dem.

Således skal min far til sin Xantia nu have fire nye aluminiumsfælge med nye
Continental Premium Contact i størrelsen 195/60R15 til blot 4500 kroner fra
Give Dækcenter.

Uden fælge er de naturligvis markant billigere.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 17:46

"Jan W. Nielsen" skrev

> Jeg kan kun anbefale, at du ikke lytter for meget til enkeltmands
erfaringer
> og generel ammestuesnak, men for eksempel køber dine dæk på baggrund af
> seriøse undersøgelser som ADACs.

Jowjow....

> [...]
nye
> Continental Premium Contact i størrelsen 195/60R15 til blot 4500 kroner

Se, nu snakker vi .... Det er jo næsten dækkene alene - Tør man spørge
hvilken fælg der er tale om ?? Jeg har kigget lidt på deres site, uden at
blive ret meget klogere

VenHils
Peter

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 24-03-04 19:39

On Wed, 24 Mar 2004 17:46:11 +0100, "Peter Juul"
<juuls(snabela)stofanet.dk> wrote:

>Jeg har kigget lidt på deres site uden at blive ret meget klogere

Jeg har sendt dem en mail uden at blive ret meget klogere

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 00:25

kroner

> Se, nu snakker vi .... Det er jo næsten dækkene alene - Tør man spørge
> hvilken fælg der er tale om ??

Det er nogle billige og helt almindelige aluminiumsfælge - ikke noget for
entusiaster:

http://www.give-daek.dk/2003/FTK.jpg

P.S.: Mogens - måske skal du ringe til ham. Første gang jeg selv ringede,
tog han ikke engang telefonen. Men derfor kan han jo godt sælge gode og
billige dæk.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 25-03-04 05:15

On Thu, 25 Mar 2004 00:25:06 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>P.S.: Mogens - måske skal du ringe til ham. Første gang jeg selv ringede,
>tog han ikke engang telefonen. Men derfor kan han jo godt sælge gode og
>billige dæk.

OK - så er jeg gået kold. Det samme gælder for Point S - inegn svar.
Jeg gider slet ikke handle med folk, der markedsfører sig med mail,
men aldrig svarer på den. For dårligt, IMO...

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-04 08:16

> OK - så er jeg gået kold. Det samme gælder for Point S - inegn svar.
> Jeg gider slet ikke handle med folk, der markedsfører sig med mail,
> men aldrig svarer på den. For dårligt, IMO...

Helt og fuldkommen enig.

Men jeg gad måske ikke give 800 kroner mere for at straffe ham, hvis jeg
bare kunne ringe

--
/Jan W Nielsen

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 25-03-04 19:40

On Thu, 25 Mar 2004 08:15:42 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Men jeg gad måske ikke give 800 kroner mere for at straffe ham, hvis jeg
>bare kunne ringe

Dét kommer jég næppe til...

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 25-03-04 20:28

"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> OK - så er jeg gået kold. Det samme gælder for Point S - inegn svar.
> Jeg gider slet ikke handle med folk, der markedsfører sig med mail,
> men aldrig svarer på den. For dårligt, IMO...

Give plejer at svare rimelig hurtigt. Brugt dem to gange.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 23-03-04 21:05

On Tue, 23 Mar 2004 20:36:24 +0100, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Glem de elendige dæk til så ny og fin en bil.

Lige mine ord - køber en fin ny bil og sparer på dækkene.
Wrong, IMO

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 17:51

"Hr. Mogens Knudsen"

> Lige mine ord - køber en fin ny bil og sparer på dækkene.
> Wrong, IMO

Hovhov :)

Det er ikke et ? om at spare på dækkene. Det jeg skriver er blot, at jeg
ikke behøver high performance dæk til en milliard stykket. Og kan jeg få et
dæk der er ligeså godt som de "etablerede" mærker til en lavere pris, er det
okay med mig. Jeg vil ikke gi' 1000 kroner for fx. Michelin, hvis jeg kan få
et andet dæk med de samme egenskaber til en lavere pris, navnet uanset.

Mit ? gik jo osse på om fx. Falken, Kingstar og NangKing er helt til
lokummet... (selv om NangKing mest lyder som et sted jeg henter en rulle med
ris og karry........ )

VenHils
Peter

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 24-03-04 19:24

On Wed, 24 Mar 2004 17:50:47 +0100, "Peter Juul"
<juuls(snabela)stofanet.dk> wrote:

> Mit ? gik jo osse på om fx. Falken, Kingstar og NangKing er helt til
>lokummet... (selv om NangKing mest lyder som et sted jeg henter en rulle med
>ris og karry........ )

Jeg har haft Falken - dem brøds jeg ikke om. Kørte okay i fugtigt
vejr, men gav pludseligt slip (svært at identificere grænsen)

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 20:32

"Hr. Mogens Knudsen"

> Jeg har haft Falken - dem brøds jeg ikke om. Kørte okay i fugtigt
> vejr, men gav pludseligt slip (svært at identificere grænsen)

Taler vi om kørsel på grænsen eller var det lige pludselig at grebet slap
??? (Een ved jo nok, at De ynder at køre lidt rask, Herr Knudsen)

Jeg farer ganske roligt frem.... Men hvad støj, slidstyrke osv ??

VenHils
Peter

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 24-03-04 20:37

On Wed, 24 Mar 2004 20:31:42 +0100, "Peter Juul"
<juuls(snabela)stofanet.dk> wrote:

> Taler vi om kørsel på grænsen eller var det lige pludselig at grebet slap

>??? (Een ved jo nok, at De ynder at køre lidt rask, Herr Knudsen)
> Jeg farer ganske roligt frem....

Jow, jow - men man kan jo aldrig vide. Selv med 60 km/t i timen, kan
dækket jo finde på at slippe. Jeg ville købe dét dæk igen
(har læst det samme andre steder)

>Men hvad støj, slidstyrke osv ??

Husker jeg ikke - men jeg kørte i alt fald over 35.000 km på dækket
('92 Alfa Romeo 75 3.0 V6)

/Mogens

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 24-03-04 20:40

On Wed, 24 Mar 2004 20:36:51 +0100, Hr. Mogens Knudsen
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Jeg ville købe dét dæk igen

VRÆL !!!!

Ville IKKE købe det igen !!!

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-03-04 08:33

Hr. Mogens Knudsen wrote:

> VRÆL !!!!
>
> Ville IKKE købe det igen !!!

Sådan kan det gå :)

--
Roberto Saldo

Fra : Aksel

Dato : 23-03-04 21:04

"Peter Juul" <juuls(snabela)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> ordentlig pris.
>
> Jeg er forelsket i AEZ's Luna fælg. Kender nogen herinde et sted med et

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/default.asp?ComponentID=4795&SourcePageID=70159

Adac test af sommerdæk, 15" er ikke med i år, men sidste år.

Hold dig fra discountdæk, dit liv er afhængigt af 4 anlægsflader hver på
størrelse med en håndflade.

Ved sommerdæk er det især egenskaberne på våd vej der er vigtige.

Hilsen Alsel

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 24-03-04 08:37

"Aksel" <akselj.fjerndette@jensen.mail.dk> wrote in message

http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/default.asp?ComponentID=4795&SourcePageID=70159

hmm brugte lidt tid på at finde ud af hvordan de bedømte de forskellige dæk,
men det var først da jeg kiggede på oversigten af testen over alle dæk at
der stod : notenskala 1 (sehr gut) og 5 (mangelhaft) at det var til at
finde ud af

sjovt at Continental Premium Contact kun får 2 stjerner i 195/65-15 V
og 3 stjerner i 195/60-15H ?

hmm jeg kunne selv godt overveje Conti PremiumC når mine fordæk
Fulda carat attiro 4mm tilbage, er slidt ned men på den anden side så sidder
der spritnye Goodyear eagle ventura bag på, og det ville jo ikke skade at
have ens dæk i alle hjørner men de klare sig heller ikke så godt i test
undtagen i regnvejr hvor de får meget høje karaktere.....

på Polo'en fik jeg Uniroyal R 680 på og de var kanon i både regnvejr og
tørvejr men der var en del dækstøj og rullemodstanden var høj og fra jan 03
til marts 04 og små 25kkm var de høvlet ned til 3-4 mm, men hold da kæft
hvor kunne de stå fast. nåja jeg kører jo heller ikke bedstefars kørsel
rundt i svingene

--
Allan
Nissan Primera 2,0 SE aut

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 12:05

> sjovt at Continental Premium Contact kun får 2 stjerner i 195/65-15 V
> og 3 stjerner i 195/60-15H ?

Der er mange faktorer, der skal gå op i en højere enhed, når man konstruerer
et dæk.

Det ene dæk af de to beskrevne er både bredere og stærkere, så det kan tåle
højere hastigheder (V-mærkning). Dette KAN have påvirket dækkets
performance.

Samme fænomen ser man med vinteregenskaber på dæk - her er
hastighedsvinterdæk fra samme fabrikant også typisk dårligere end dæk til
lavere hastighed. Dette betyder selvfølgelig ikke, at hastighedssommerdæk
generelt er ringere end dæk til langsommere biler (ofte omvedt), men det KAN
betyde noget for et konkret dæk, der er lavet til flere hastigheder.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 24-03-04 18:23

On Tue, 23 Mar 2004 21:03:38 +0100, "Aksel"
<akselj.fjerndette@jensen.mail.dk> wrote:

>http://www.adac.de/Tests/Reifentests/Sommerreifen/default.asp?ComponentID=4795&SourcePageID=70159
>
>Adac test af sommerdæk, 15" er ikke med i år, men sidste år.

Hvad så med os der er ikke så tysktalende?
Flemming Jacobsen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-03-04 08:31

Thunderbird [7100] wrote:

> Hvad så med os der er ikke så tysktalende?

Du bruger Google translation tools:

<http://www.google.com/language_tools>

195/65 R 15 V V

Uniroyal Rallye 540

Kurzkritik:
Sehr ausgewogener, recht komfortabler Reifen, gut auf Nässe (vor allem
beim Bremsen). Keine ausgeprägten Schwächen.

Bliver til:

Short criticism: Very more balanced, quite comfortable tire, well on
wetness (particularly when braking). No pronounced weaknesses.

Det er da meget godt af en automat.

--
Roberto Saldo

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 25-03-04 08:43

> Short criticism: Very more balanced, quite comfortable tire, well on
> wetness (particularly when braking). No pronounced weaknesses.

Det kunne sgu godt ligne teksten fra en annonce for kineserdæk

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-03-04 08:54

Andreas M. Hansen wrote:

> Det kunne sgu godt ligne teksten fra en annonce for kineserdæk

Heh heh :)

--
Roberto Saldo

Fra : Møller

Dato : 24-03-04 17:24

"Peter Juul" <juuls(snabela)stofanet.dk> wrote in message
> [...]
en
> ordentlig pris.
>
> Jeg er forelsket i AEZ's Luna fælg. Kender nogen herinde et sted med et

http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,451614,00.html

Der er alt for mange dårlige dæk ude på lagrene.
Og sær altid for, at få nye dæk og fra samme produktionsuge: det fremgår
tydeligt af koden på dækkens side.
se e.eks:
http://www.sds.dk/sider/tips.html

og andre...