Metro & billetkontrol
Fra : Kim

Dato : 23-03-04 13:07

I flg. Berlingske udfører Metroen razzia-kontrol
ved udgangene på stationerne :

http://www.berlingske.dk/kobenhavn/artikel:aid=420400/

I flg. Metro´s rejseregler :
http://www.m.dk/rejseregler
står bl.a. flg.: "Adgang til Metrotog kræver gyldig billet eller kort"

I flg Metro´s forretningsbetingelser :
http://www.m.dk/forretningsbetingelser
står bl.a. flg.:
"Alle kunder skal have gyldig billet eller kort fra rejsen begynder.
Man skal vise billetter og kort til Metro Stewarden ved forlangende."

Lad os antage, at jeg følger en person til perronen
for at tage afsked med denne eller hjælpe til med baggagen.
Kræves der billet til dette formål ?

Har Metro´s personale ret til at kræve at få forevist gyldig
rejsehjemmel ved en sådan razzia (som imho kun burde
kunne foregå i toget eller ved ind- & ud-stigning af toget ) ?

--
Kim

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 23-03-04 13:23

Kim <k@x.x> skrev:

> [...]
>

> Lad os antage, at jeg følger en person til perronen
> for at tage afsked med denne eller hjælpe til med baggagen.

Nej.

Det er i øvrigt mange år siden, at den praksis med at kræve billet for
ophold på perronen blev stoppet hos DSB.

> Har Metro´s personale ret til at kræve at få forevist gyldig
> rejsehjemmel ved en sådan razzia (som imho kun burde
> kunne foregå i toget eller ved ind- & ud-stigning af toget ) ?

De kan muligvis godt bede om at få fremvist en billet, men de kan ikke
udstede en kontrolafgift selvom der ikke fremvises en billet medmindre
de kan bevise, at der har været foretaget en rejse uden gyldig
rejsehjemmel.

--
Morten http://miljokemi.dk