Lidt hurtig hjælp til postering...
Fra : Schulz

Dato : 23-03-04 10:48

Hejsa!

Lige for at være sikker! Jeg anvender Summa-Summarum2 standard:

"Jeg køber en PC-skærm til 1000,-kr incl. moms og sælger den igen for
1500,-kr incl. moms"

Hvordan skal det bogføres mht.: Kasse >Varebeholdning > Vareindkøb >
Vareforbrug > Varesalg? Hvor skal der være S25 og K25?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Martin

---

Fra : Karsten Hansen

Dato : 23-03-04 20:32

"Schulz" <schulz@REMOVEschulzcomputer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan skal det bogføres mht.: Kasse >Varebeholdning > Vareindkøb >
> Vareforbrug > Varesalg? Hvor skal der være S25 og K25?

-hvis du skal bruge så mange konti som du nævner at Summa-Summarum2 std kræver, må det
være et "lorte"-program.
Momsen skal du slet ikke bogføre selvstændigt, idet den i moderne softwareprogrammer selv
bliver afløftet, men vi gør det således:

Kreditor(leverandør) kredit 1000,-
Varebeholdning debet 1000,-
Debitor(kunde) debet 1500,-
Vareforbrug kredit 1500,-
og så afløftes momsen, dvs. softwaren bogfører selv momsen maskinelt på de rigtige
momskonti !

Fra : Omeg@ Support

Dato : 24-03-04 08:19

> Kreditor(leverandør) kredit 1000,-
> Varebeholdning debet 1000,-
> Debitor(kunde) debet 1500,-
> Vareforbrug kredit 1500,-
Det må nu være vareSALG kredit 1500,-

Derudover skal de kr. 1000,- flyttes fra Varebeholdning (aktiver) til
Vareforbrug (drift) når salgsfaktuaen laves.

Varebeholdning kredit 1000,-
Vareforbrug debit 1000,-

Man kan også spinge varebeholdningskontoen over, hvis man køber og sælger i
samme måned.

Ellers er jeg enig.

Jørgen