Bedste GyserFilm?
Fra : Master_K1

Dato : 23-03-04 00:04

Hey!
Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Fra : @

Dato : 23-03-04 00:10

"Master_K1" <master_k1@yba.dk> skrev i en meddelelse
> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Ingen, desværre.

Fra : Thomas

Dato : 23-03-04 00:07

"Master_K1" <master_k1@yba.dk> skrev i en meddelelse
> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Stephen King's IT... Jeg så den om formiddagen, og kunne ikke
sove om aftenen den dag... (Skal lige siges jeg kun var omkring
14 år dengang Men der er nu stadig et par gode gys i den nu!

Mvh. Thomas

Fra : Jens Gregersen

Dato : 23-03-04 01:30

> Stephen King's IT... Jeg så den om formiddagen, og kunne ikke
> sove om aftenen den dag... (Skal lige siges jeg kun var omkring
> 14 år dengang Men der er nu stadig et par gode gys i den nu!

Det samme her. Den og så Barneleg - den dukke (Chuck?) er altså stadig for
klam!
Ellers synes jeg da også at Scream I var pænt uhyggelig _første_ gang man så
den (og var 13-14 år).

--
Jens Gregersen, 9670 Løgstør
Fjern dyret ved henvendelse via mail

Fra : Brian Nielsen

Dato : 23-03-04 18:23

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> wrote in message

> Stephen King's IT... Jeg så den om formiddagen, og kunne ikke
> sove om aftenen den dag... (Skal lige siges jeg kun var omkring
> 14 år dengang Men der er nu stadig et par gode gys i den nu!

Den vil helt klart vinde en del hvis instruktøren lod sig inspirere af
George Lucas,
og opdaterede slutningen. Mon ikke de kunne få lov at låne CGI modellen til
Shelob?

/Brian

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-03-04 19:18

On Tue, 23 Mar 2004 18:23:21 +0100, "Brian Nielsen"
<bn73@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>George Lucas,
>og opdaterede slutningen. Mon ikke de kunne få lov at låne CGI modellen til

Næppe af George Lucas.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Gromit

Dato : 23-03-04 00:19

Psycho. Uha, den får mig stadig til at gyse som én af de meget, meget få.
Også er den endda i S/H og fra 1960!!!

Fra : MP Jakobsen

Dato : 23-03-04 07:11

On Tue, 23 Mar 2004 00:04:28 +0100, Master_K1 wrote:

> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Da jeg var i ti-års alderen kunne den smilende klovn i Poltergeist godt
gøre mig lidt nervøs, når lyset blev slukket.

Men kan man ikke generalisere lidt og sige at drenge - særligt film-nørder
- har sværere ved at få de virkelig 'grumme gys' i forhold til piger?
Ifølge Anne Jerslev (Det er bare film, 1999) er der en kønslig forskellig
måde at se på f.eks. gysere på - måske er der noget om snakken.

Fra : Maria de Francis

Dato : 23-03-04 07:54

"MP Jakobsen" <"mpej[slet_dette]"@adr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ifølge Anne Jerslev (Det er bare film, 1999) er der en kønslig forskellig
> måde at se på f.eks. gysere på - måske er der noget om snakken.

Argh... generaliseringer er grimme og sætter folk i bås. De andre piger, jeg
kender, kan også godt lide en god gyser, men om det er fordi vi er mere
nørdene end gennemsnittet ved jeg ikke. Har nørder et andet forhold til
gysere end gennemsnittet? Har film-nørder?

Men apropos Poltergeist, så har jeg det sg stadig sådan med nr 2. Jeg kan
stadigvæk godt gyse ved tanken om Reverend Kane. Han er spooky.

Mvh Maria

--
"Life is what happens to you while you're busy making other plans."
- John Lennon

Fra : MP Jakobsen

Dato : 23-03-04 15:28

On Tue, 23 Mar 2004 07:53:36 +0100, Maria de Francis wrote:

> [...]
>
> Men apropos Poltergeist, så har jeg det sg stadig sådan med nr 2. Jeg kan
> stadigvæk godt gyse ved tanken om Reverend Kane. Han er spooky.

Jeg taler kun ud fra personlige erfaringer nu, men det er helt klart mit
indtryk at folk der ser mange film i en eller anden grad opbygger en eller
anden form for 'special-effect-filter', der får dem til fokusere mere på
effekten end på affekten. Og jeg tror, som jeg også generaliserede i
forrige tråd, at drenge i endnu højere grad får mindre ud af gysere end
piger. Men det /er/ en billig generalisering.

MP

Fra : Maria de Francis

Dato : 23-03-04 17:29

> [...]
> forrige tråd, at drenge i endnu højere grad får mindre ud af gysere end
> piger. Men det /er/ en billig generalisering.

Ditto, udfra personlig erfaring. Jeg tror mere på at folk m/k, der ser mange
film/gysere opbygger det filter, end på at det bare er kønsbestemt. Jeg selv
ser mere effekten i filmen. Hvis det da ikke lige bliver et selvforsvar at
se på effekten. I en gyser som Audition, overgik jeg på et tidspunkt, hvor
jeg syntes det var for ulækkert, til udefra at se på hvilke effekter de
brugte.

Mvh Maria

Fra : MP Jakobsen

Dato : 23-03-04 22:10

On Tue, 23 Mar 2004 17:28:45 +0100, Maria de Francis wrote:

> [...]
> jeg syntes det var for ulækkert, til udefra at se på hvilke effekter de

Jeg ved godt det lyder stygt, men er det ikke mere 'pige-agtigt' at hoppe
op af stolen eller at skrige til en gyserfilm end det er 'drenge-agtigt'?
Der ligger selvfølgelig også en masse gammeldags i det såsom at drengene
skal 'vise sig' og pigerne skal spille på deres 'behov for beskyttelse'...
Det er ihvertfald også noget af det Anne Jerslev peger på i 'Det er bare
film'.

MP

Fra : Maria de Francis

Dato : 23-03-04 08:05

"Master_K1" <master_k1@yba.dk> skrev i en meddelelse
> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Jeg kan ikke lige mindes at jeg ikke har kunne sove bagefter en god gyser.
For mig er de bedste gysere okkulte/overnaturlige, i stil med The Sixt
Sense......ja og så noget hen efter psyko, der stadig er værd at se.
Men det vel ikke det du spørger om?

Mvh Maria

--
Who is the biggest fool? The fool? Or those who follow him?

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 23-03-04 09:25

"Master_K1" <master_k1@yba.dk> skrev i en meddelelse
> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Poltergeist - der hvor han river sin hud af foran spejlet, klovnen og den
lille piges stemme i fjernsynet!

btw... er det ikke noget med at hende den lille piger er død i
virkeligheden? Nogen der ved af hvad?

Faktisk gjorde Bamse og Kylling også at jeg ikke kunne sove en nat.
Det var noget med et skelet hovede der kom ud af et kuk-ur! Af en eller
anden grund blev jeg bare pisse bange for det

Fra : Sune

Dato : 23-03-04 09:32

On Tue, 23 Mar 2004 09:25:29 +0100, "Rune Vestergaard" <runwest@post6.tele.dk> wrote:

>btw... er det ikke noget med at hende den lille piger er død i
>virkeligheden? Nogen der ved af hvad?

http://www.snopes.com/movies/films/polter.htm

Mvh
Sune

Fra : Ingolf

Dato : 23-03-04 09:55

"Master_K1" <master_k1@yba.dk> wrote in message
> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

"The thing" - 1982
http://www.imdb.com/title/tt0084787/

"Alien" - 1979
http://www.imdb.com/title/tt0078748/

Fra : Poul E M

Dato : 23-03-04 10:22

Helt klart The Shinning fra 1980 med Jack Nicholson i hovedrollen.
Faktisk skal jeg kun tænke på den så får jeg gåsehud, der er for mange
spøgelser i den film.
hilsen Poul E M

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-03-04 11:08

Master_K1 wrote:
> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Da jeg så Nightmare On Elm Street 3 da jeg var 13 år, kunne jeg ikke
sove i et par dage...

/David

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 23-03-04 11:39

"David Rasmussen" <david.rasmussen@gmx.net> escribió

> Da jeg så Nightmare On Elm Street 3 da jeg var 13 år, kunne jeg ikke
> sove i et par dage...

Som knægt blev jeg volsomt skræmt af "Kaninbjerget", men det var nok mest på
grund af alderen

Fra : @

Dato : 23-03-04 12:01

> Da jeg så Nightmare On Elm Street 3 da jeg var 13 år, kunne jeg ikke
> sove i et par dage...

Tøsedreng!

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 23-03-04 11:45

Således skrev "Master_K1" <master_k1@yba.dk> i dk.kultur.film Tue, 23
Mar 2004 00:04:28 +0100:

>Hey!
>Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Jeg sneg mig til at fange en eller anden tredie-rangs rumfilm på
fjernsynet, da jeg var alt, alt for lille.

Jeg fandt aldrig ud af hvad den hed, men scenen hvor det grønne
rumslim æder den onde astronaut op nedefra, reddede mig 10 års
mørkerædhed og en manisk trang til ikke at lade mine fødder hænge ud
over sengkanten om natten...

Knud
--
Support Mental Health. Or I'll kill you. -- Fortune file

Fra : Zeki

Dato : 23-03-04 12:56

> [...]
> rumslim æder den onde astronaut op nedefra, reddede mig 10 års
> mørkerædhed og en manisk trang til ikke at lade mine fødder hænge ud

Hey - den kan jeg godt huske. Tror den hed 'Farlig Planet'.

mvh Zeki

Fra : BettinaP

Dato : 23-03-04 13:06

"Zeki" <zeki@nospam.dk> wrote in message

> Hey - den kan jeg godt huske. Tror den hed 'Farlig Planet'.
>
> mvh Zeki

uh, er det den hvor man hele tiden hører et åndedræt man ikke helt kan
placere hvor kommer fra?

Fra : Morten DH

Dato : 23-03-04 16:04

"BettinaP" <bep@bep.dk> skrev i en meddelelse
> uh, er det den hvor man hele tiden hører et åndedræt man ikke helt kan
> placere hvor kommer fra?

Du tænker vist på Forbidden Planet tror jeg...

Fra : BettinaP

Dato : 24-03-04 10:45

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> wrote in message
> "BettinaP" <bep@bep.dk> skrev i en meddelelse
>
> Du tænker vist på Forbidden Planet tror jeg...

hm, at dømme efte traileren så nej, tror filmen var fra midt 70´erne og
noget mere uhyggelig (men ok, jeg var vist ikke ret gammel)

Fra : Morten DH

Dato : 23-03-04 16:03

"Zeki" <zeki@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Hey - den kan jeg godt huske. Tror den hed 'Farlig Planet'.

Den har været oppe og vende her i gruppen for en del år tilbage - hedder The
Killings at Outpost Zeta originalt (http://www.imdb.com/title/tt0168922/)
den måtte jeg også give op overfor den vinter i 81 (eller var det 82) hvor
DR sendte den...
Har stadig aldrig fået set den - så hvis nogen har den liggende er jeg
interesseret

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 23-03-04 16:22

Således skrev "Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> i dk.kultur.film
Tue, 23 Mar 2004 16:02:57 +0100:

> [...]
>den måtte jeg også give op overfor den vinter i 81 (eller var det 82) hvor

Det passer meget godt med tidspunktet og de beskrivelser, der er på
imdb.

Knud
--
Hey, this isn't my tagline ! Who put it here ?

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 23-03-04 16:15

Således skrev "Zeki" <zeki@nospam.dk> i dk.kultur.film Tue, 23 Mar
2004 12:56:15 +0100:

>Hey - den kan jeg godt huske. Tror den hed 'Farlig Planet'.

Har du et link til imdb eller en engelsk titel?

Det var nok i slutten af 70'erne i Frankrig jeg så den.

Knud
--
555 = number of the WannaBeast

Fra : Silver

Dato : 23-03-04 16:08

"Knud Winckelmann" <knud@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rumslim æder den onde astronaut op nedefra, reddede mig 10 års
> mørkerædhed og en manisk trang til ikke at lade mine fødder hænge ud

Ser man på et tidspunkt et par personer ligge på jorden inde i en
rumstation, og så går en af de folk som er levende hen og trykker på maven
på deres rumdragt og det viser sig at han kan trykke den helt ned til
jorden? fordi de er blevet ædt? for så vil jeg sgu give dig helt ret, den
scene kan jeg stadig huske nu, mange år senere brrr. Det du fortæller om den
film minder mig om den scene så det kan være det er den samme film.

Mvh
Silver.

Fra : Peter T.

Dato : 23-03-04 16:50

Knud Winckelmann wrote:

> [...]
> rumslim æder den onde astronaut op nedefra, reddede mig 10 års
> mørkerædhed og en manisk trang til ikke at lade mine fødder hænge ud

Var det ikke den engelske serie Dr. Who? Skør professor med lidt for langt
halstørklæde... Jeg tror jeg var 4-6 år dengang. Minder. :)

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : BettinaP

Dato : 23-03-04 12:56

"Master_K1" <master_k1@yba.dk> wrote in message
> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Invasion of the Bodysnatchers med Donald Sutherland. Damn den var ubehagelig
....i hvert fald når man kun er 10 år gammel. Jeg kan stadig ikke holde ud at
se den fordi jeg kan huske hvor rædselsslagen jeg blev første gang jeg så
den

BettinaP

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 23-03-04 13:05

"Master_K1" <master_k1@yba.dk> skrev i en meddelelse
> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Helt klart mumitroldene. Føj de var uhyggelige.

--
Leg lader sig ikke fornægte. Man kan fornægte næsten alle abstrakte
begreber, som skønhed og ret, sandhed og godhed, ånd og gud. Man kan

Fra : Jensen

Dato : 23-03-04 14:53

On Tue, 23 Mar 2004 00:04:28 +0100, "Master_K1" <master_k1@yba.dk>
wrote:

>Hey!
>Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

The Ring, jap. udgave.

Dette var første gang i 10 år at jeg virkelig blev skræmt af bestemte
scener, og hev stikket ud af min telefon, slukkede lyden på min
computer og fjernsyn. Høje lyde ville på dette tidspunkt højst
sandsynligt have skræmt mig til døde :)

Det er den type gys, jeg er bange for. Ikke det amerikanske
splatter/chok crap-gys som der er så meget af.

Fra : Silver

Dato : 23-03-04 16:13

"Master_K1" <master_k1@yba.dk> skrev i en meddelelse
> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

En zombie film jeg engang så....jeg var omkring 11 - 12 år gammel, husker
scenen som gjorde at jeg tapede mit skab komplet til så min mor rasede af
mig dagen efter da hun kom ind på mit værelse med vasketøjet.

Det er ude på en båd, en politibåd kommer op til en sejlbåd som bare ligger
og vugger, en af mændene går ned i båden og ser at der ligger stykker af
mennesker dernede, husker svagt at der ligger en hånd på et bord eller sådan
noget, han vender sig om så han står foran en højt skab og pludselig vælter
der en zombie ud og stikker sine kløer ind i halsen på politimanden så
blodet vælter ud over det hele, kan stadig huske det chok jeg fik og de
drømme.....skide tv....

Silver.

Fra : ML-78

Dato : 23-03-04 16:14

Silver skrev:

> [...]
> der en zombie ud og stikker sine kløer ind i halsen på politimanden så
> blodet vælter ud over det hele, kan stadig huske det chok jeg fik og

Det lyder som Lucio Fulcis "Zombi 2", også kendt som "Zombie" og "Zombie
Flesh-Eaters".

ML-78

Fra : Morten Steen

Dato : 23-03-04 17:19

> Det lyder som Lucio Fulcis "Zombi 2", også kendt som "Zombie" og "Zombie
> Flesh-Eaters".

Korrekt. Jeg så den til Natfilmfestivalen sidste år. Den holder IKKE i dag,
IMHO.

TIL GENGÆLD genså jeg også "Zombiernes By" (City Of The Living Dead, Gates
Of Hell, etc.), og DEN holder endnu. Den gjorde mig til et nervevrag da jeg
var 11-12 år, og havde stadig atmosfære og gore nok til at få det til at
løbe koldt ned ad ryggen på mig.

Ellers må jeg erkende at "Blair Witch Project" gav mig the willies. Jeg så
den alene på DVD en aften, med alt lyset slukket. Det tog lige et par
minutter inden jeg turde rejse mig og SPURTE rundt for at tænde alt lyset
igen, ha-ha. Og jeg har altså været i midten af 20'erne på det tidspunkt.
Sejt...

Morten

Fra : ML-78

Dato : 23-03-04 17:34

Morten Steen skrev:

> Korrekt. Jeg så den til Natfilmfestivalen sidste år. Den holder IKKE i
dag,
> IMHO.

Helt enig. Elendig, amatøragtig film.

> [...]
da jeg
> var 11-12 år, og havde stadig atmosfære og gore nok til at få det til

Dem må jeg hellere få set engang. Når vi er enige om "Zombi 2" kunne det
også være, at vi var enige om denne. Fulcis film har jeg endnu ikke
rigtig fået taget hul på. Hans tilbedere plejer også at tale om "The
Beyond" i begejstrede, skingre toner - hvad er din mening om den?

> Ellers må jeg erkende at "Blair Witch Project" gav mig the willies.

Den har netop købt i dag på tilbud. Den lyder lovende efter din
beskrivelse.

ML-78

Fra : Morten Steen

Dato : 23-03-04 17:57

> [...]
> rigtig fået taget hul på. Hans tilbedere plejer også at tale om "The
> Beyond" i begejstrede, skingre toner - hvad er din mening om den?

Historien er ren nonsens, men kanon atmosfære og fin gore. Den gik også rent
hjem da jeg så den til sidste års festival.
Spoiler : fugleedderkopangrebet fik mig til at kigge væk et par gange. Det
sker MEGET sjældent.

> Den har netop købt i dag på tilbud. Den lyder lovende efter din
> beskrivelse.

Uha, giv mig absolut en melding når du har fået set den! Det er virkelig en
film der deler anmeldelserne. Enten/eller. Ingen imellem. Jeg er helt klar
pro.

Og forresten, jeg fandt faktisk 2'eren være RIGTIG god. En helt anden, mere
konventionel, type film, men også fantastisk atmosfære. Jeg kan huske jeg
havde helt hvide knoer af at holde kæresten så hårdt i hånden da vi så den i
biffen dengang. *Fnis - er jeg bare lige 15 år igen når jeg ser en god
gyser, eller hvad? - Måske netop derfor jeg holder så meget af det!*

Morten

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 25-03-04 19:30

"Morten Steen" <morten.x@NOSPAMfilm.dk> skrev i en meddelelse

> Korrekt. Jeg så den til Natfilmfestivalen sidste år. Den holder IKKE i
dag,
> IMHO.

Den holder 100% idag....
Specielt der hvor Olga Karlatos blir trukket ind i en splint i den smadrede
dør.... Det er helt ufatteligt blæret lavet....

> [...]
jeg
> var 11-12 år, og havde stadig atmosfære og gore nok til at få det til at

Har selv ity of the living dead, men kan sgu ik rigtigt huske den!
Er det den med ham den syge doktor der piller huden af folk og bruger den
selv?

> [...]
> igen, ha-ha. Og jeg har altså været i midten af 20'erne på det tidspunkt.

Der var ét sted i Blair Witch hvor jeg fik en klam fornemmelse ned af
ryggen!
Der i slutningen hvor man lige ser heksen i et kort glimt og kameraet går
ud... føj...

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 23-03-04 21:42

"Silver" <dsl46016@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der en zombie ud og stikker sine kløer ind i halsen på politimanden så
> blodet vælter ud over det hele, kan stadig huske det chok jeg fik og de

Okay det er lidt spooky det du beskriver der, er et klip jeg som lille har
haft massere af mareridt over, jeg har kun set dette klip i et eller andet
program der anmeldte film, men det var nok til at skræmme mig, nu er jeg
næsten nød til at se den film, selv om du senere skriver den ikke holder
idag.

Mvh. Brian

Fra : Jesper

Dato : 23-03-04 17:46

Master_K1 <master_k1@yba.dk> wrote:

> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Så gode gyserfilm er der ingen der laver, men nogle af de bedste til at
rejse de små nakkehår er:

Invasion of the Body Snatchers (1956)
Nightmare Alley (1946)
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-04 18:16

Master_K1 wrote:

> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Jeg ved ikke, om den tæller som gyser, men Eraserhead gjorde i hvert
fald mig stærkt angstfyldt, da jeg så den første gang. Jeg tror det er
lyddesignet, der gør det - den film krrrryyyber ind under huden på én.

--
mvh.
Karsten Strandgaard Jørgensen

Fra : lhs

Dato : 23-03-04 18:33

Hej

Angus Scrimm og co fra Phamtasm så jeg for adskillige år siden i i tv i NYC
på et YMCA, og skulle ud på den øde røde gang for at komme på toilettet
sådan kl. 0100 mens lysrøret blinkede på de blodrøde vægge, det var spooky.

Lars HS

Fra : Michael Hansen

Dato : 23-03-04 22:28

> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Jeg husker, at jeg som barn, sådan 7-8 år, så - altså indtil jeg blev jaget
i seng af mine intetanende forældre - "uhyret fra den sorte lagune" (eller
var det blå lagune?). Den skræmte mig totalt. Mange år senere så jeg et par
klip i TV i en kavalkade af en art. Sjovt - det var totalt kikset - en fyr i
dykkerdragt med papmaché hoved....

Nå, men fordi det er ældre kan gysene jo stadig være gode - Psycho holder jo
stadig. Derimod genså jeg Fuglene for nylig og var egentlig lidt skuffet....

En par andre næsten lige så gamle film, som også holder, er Night of the
living dead og Rosemarys Baby

Men ellers allerede nævnte Shining og Sixt Sense

I sin tid var der også serien Gysertimen i TV. Den havde også en skummel
kendingsmelodi. Jeg husker specielt et afsnit med en fyr der gik rundt i et
hus med elevator og fløjtede og knipsede med fingrene - og så slog han
sikkert også nogen ihjel - det hører sig jo til. Var det i 70'erne..... Den
gav også visse søvnproblemer.....

Nå, bare et par bud til en jo altid interessant diskussion...(o;

vh
Michael

Fra : @

Dato : 23-03-04 22:41

"Michael Hansen" <nyhedsgruppeSLETDETTE@hejza.dk> skrev i en meddelelse

> En par andre næsten lige så gamle film, som også holder, er Night of the
> living dead

Nej, den holder desværre ikke idag og så er den jo i sort/hvid!
Jeg har lige set den idag og jeg kedede mig bravt.
Jeg vil give den 2 ud af 5 afrevne hoveder.

Idag så jeg så også efterfølgeren Dawn of the dead. Den er bedre, men
historien er stadig latterlig dårlig, det samme med skuespillet og
effekterne.
Et stort plus er selvfølgelig, at den er i farver.
Jeg vil give den 3 ud af 5 afrevne hoveder.

Fra : Thomas

Dato : 23-03-04 22:46

> [...]
> living dead og Rosemarys Baby
>
> Men ellers allerede nævnte Shining og Sixt Sense

Jeg genså 'Night Of The Living Dead' for ½ års tid siden, og 'The Shining'
for
omkring et par måneder siden... Og jeg må da ærligt sige, at jeg syntes
ikke
rigtig nogen af filmene holder... Jeg husker jeg blev skræmt utrolig meget
af
NOTLD, første gang jeg så den for omkring 8-10 år siden... Og 'The Shining'
så jeg vist ikke engang til ende dengang, fordi jeg fandt nogen af scenerne
alt for uhyggelige...

Da jeg genså filmene for kort tid siden, kedede jeg mig bravt igennem begge
film.
Udover man naturligvis lige kan få en lille forskrækkelse indimellem...
Det sidste jeg blev rigtig skræmt af, var da jeg for noget tid siden genså
Lars Von
Triers 'Riget'... Uha der var nogen spooky ting i!

mvh. Thomas

Fra : Lotte

Dato : 24-03-04 08:29

De to værste gys jeg nogensinde har fået har været ved ondskabens hotel, og
den nyere udgave af motorsavsmassacren. uhhhh

Fra : Kenneth F

Dato : 24-03-04 09:54

Da jeg så en slange film i sin tid på TV3, "Slangernes Dal" eller
noget i den stil hed den. Jeg har altid frygtet slanger, og når der er
klapperslanger over det hele i den film, er der også klapperslager
over det hele i mit værelse når jeg skal sove

Ellers har gyserfilm aldrig skræmt mig.

Fra : vadmand

Dato : 24-03-04 10:08

"Kenneth F" <marrerit@hotmail.com> skrev i en meddelelse >
> Ellers har gyserfilm aldrig skræmt mig.

Heller ikke mig. Jeg gøs mere over slutningen på "Dr. Strangelove" end over
nogen gyserfilm. Af disse foretrækker jeg dem der er frivilligt komiske (som
Cormans "The Raven") frem for de fleste andre, der er det ufrivilligt. (Så
lidt af "Fuglene" forleden. Et godt eksempel på det sidste. Der er
betydeligt flere gys i "Menneskejagt").

Per V.

Per V.

Fra : Mette

Dato : 24-03-04 19:49

"Master_K1" <master_k1@yba.dk> skrev i en meddelelse
> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Desværre ingen - jeg er måske bare hærdet. Jeg husker dog en sort/hvid film
fra 60'erne, der handlede om en enspænder(samler), der kidnappede en ung
studerende, han havde haft kig på længe. Hun blev låst inde i et rum, hvor
hun så skulle lære at elske ham. Desværre endte han med at slå hende ihjel
og begrave hende under træet i haven. I sidste scene ser man ham kidnappe en
ny studerende....

Det, der gjorde den så god var stemningen, det sørgmodige,
desperationen....uufff!!
Meget uhyggelig stemning i timerne efter filmen - den krøb ind under huden
på én...

Fra : Jim Andersen

Dato : 25-03-04 10:59

Jeg så én i biffen for ca 15 år siden. Ursula Andress var med, og så en
hoben kannibaler. Da kannibal-chefen så havde fået én af baben's venner
spændt spread-eagle ud over alteret og sprættede hans mave op med sin kniv,
løb billet-kontrolløren (ung pige) tværs over midtergangen med hånden for
munden, i fuldt firspring mod toiletterne.

Det grinte vi meget af den sommer.

/jim

Fra : Heidi

Dato : 26-03-04 06:49

Mette wrote:
> [...]
> endte han med at slå hende ihjel og begrave hende under træet i
> haven. I sidste scene ser man ham kidnappe en ny studerende....

Mon det er den her? http://www.imdb.com/title/tt0059043/ Mindes dog ikke
at den er i sort-hvid...

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : nusle

Dato : 24-03-04 20:09

"Master_K1" <master_k1@yba.dk> skrev i en meddelelse

Hej,

> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Da jeg så denne som 11-12 årig sammen med min 14 årige
storebror var vi begge skræmt fra vid og sans:

Humanoids from the Deep
http://us.imdb.com/title/tt0080904/

Jeg tror ikke, at den er noget særligt, men givet at jeg ikke
var så gammel - så var den perfekt til at give mig minder for
livet *S*. Det ville næsten være synd at se den med nutids-
øjne, så vil den sikkert være inderligt elendig mht. kostumer
osv.

I den periode af mit liv så jeg også:

Cannibal Holocaust
http://us.imdb.com/title/tt0078935/

Rosemary's Baby
http://us.imdb.com/title/tt0063522/

Invasion of the Body Snatchers
http://us.imdb.com/title/tt0077745/

+ Div. zombie-film

Det er pga. dem at jeg stadig elsker gyserfilm - selvom det
ikke rigtigt lykkes for mig at blive skræmt som dengang.

Åh, hvilken nostalgi...

Synes også jeg kan huske noget med en video, som hed
noget med "Dødens ansigt" - og som (måske?) var virkelige
optagelser af mennesker som f.eks. spændte en lille abe
fast i et bord med et hul i midten, hvorefter de slog på
abens hjerneskal indtil den var død - så de kunne spise
hjerne frisk og stadig varm. Den video var fyldt med
groteske og vildt ulækre ting *ufff* - men det var så ikke
en gyser - og ikke en film jeg har lyst til at se igen, endsige
tænke på.

Jeps - jeg huskede rigtigt *S*:
http://us.imdb.com/title/tt0077533/

mange hilsner
nusle

Fra : pizza

Dato : 24-03-04 21:25

Maskernes Nat 1 og en alder på 12 er ikke nogen god kombination.

Fra : Martin Andersen

Dato : 24-03-04 21:58

> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Første Mareridt på Elm Street eller The Entity fra engang i 70'erne (Var med
Barbara Hershey)

Fra : Christian Andersen

Dato : 24-03-04 22:57

Martin Andersen wrote:

> [...] The Entity fra engang i 70'erne (Var med Barbara Hershey)

"I can smell your cunt!" - En klassiker ...

--
Party time, excellent, wiuuuu, wiuuuu, wiuuuuuuu!!!

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 24-03-04 23:17

"Master_K1" <master_k1@yba.dk> wrote:

>Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Exorcisten
Alien

Især Alien hjemsøgte mig i adskillige år efter at have set den alene
og ikke ret meget over 10 år gammel.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Kasper Larsen

Dato : 25-03-04 00:02

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Exorcisten
> Alien
>
> Især Alien hjemsøgte mig i adskillige år efter at have set den alene
> og ikke ret meget over 10 år gammel.

Selv om Alien 3 ikke var særlig skræmmende, havde jeg svært ved at sove
derefter, sandsynligvis pga. synes af de mere eller mindre 'vellykkedes'
forsøg på at klone Ripley der flød rundt i glastankene. I sig selv ikke
værre end et besøg på medicinsk museum, men bare tanken om de kloninger
giver mig kvalme.

Fra : Morten DH

Dato : 25-03-04 09:58

"Kasper Larsen" <kb_larsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forsøg på at klone Ripley der flød rundt i glastankene. I sig selv ikke
> værre end et besøg på medicinsk museum, men bare tanken om de kloninger

Øh den scene er nu i Alien: Resurrection - altså nummer 4

Fra : Kasper Larsen

Dato : 25-03-04 21:49

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> "Kasper Larsen" <kb_larsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Øh den scene er nu i Alien: Resurrection - altså nummer 4

Sorry, I stand corrected.

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-03-04 10:02

Kasper Larsen wrote:

> [...]
> forsøg på at klone Ripley der flød rundt i glastankene. I sig selv ikke
> værre end et besøg på medicinsk museum, men bare tanken om de kloninger

Du snakker om Alien 4? Glimrende film forresten.

/David

Fra : ML-78

Dato : 25-03-04 10:09

David Rasmussen skrev:

> Du snakker om Alien 4? Glimrende film forresten.

Den er da så langt den svageste film i serien.

ML-78

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-03-04 10:27

ML-78 wrote:

> Den er da så langt den svageste film i serien.

Overhovedet ikke. Det er den mest underholdende sammen med 2'eren. Men
den er flottere og mere elegant end 2'eren.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-03-04 11:20

On Thu, 25 Mar 2004 10:26:58 +0100, David Rasmussen
<david.rasmussen@gmx.net> wrote:

>Overhovedet ikke. Det er den mest underholdende sammen med 2'eren. Men
>den er flottere og mere elegant end 2'eren.

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret efter at have genset den som
Special Edition. Min oprindelige irritation over den nye
indfaldsvinkel til universet var glemt, og denne gang nød jeg den
faktisk i modsætning til første gang, hvor jeg stod helt af.
Slutbilledet i specialudgaven er fantastisk flot.

Jeg tror også, jeg vil prøve at gense 3'eren med friske øjne.
Hvem ved...?

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : ML-78

Dato : 25-03-04 11:22

Niels Søndergaard skrev:

> [...]
> faktisk i modsætning til første gang, hvor jeg stod helt af.
> Slutbilledet i specialudgaven er fantastisk flot.

Jeg må indrømme jeg aldrig har set 4'eren i sin special edition. Den
oprindelige version gjorde at jeg ikke gad betale penge for DVD'en. Hvis
den er meget anderledes i special edition skulle man måske se den
engang. Jeg synes de to første film i serien er fremragende, og de to
sidste har jeg altid betragtet som nogle ret ligegyldige påhæng.

ML-78

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-03-04 12:05

On Thu, 25 Mar 2004 11:22:26 +0100, "ML-78"
<dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
>engang. Jeg synes de to første film i serien er fremragende, og de to
>sidste har jeg altid betragtet som nogle ret ligegyldige påhæng.

Jeg ved ikke, hvor meget der er lavet om i Specialudgaven. Ikke ret
meget, tror jeg. Det var ikke det, der var det afgørende for min
omvurdering. Det var, at jeg denne gang slugte kamelen med, at man kan
klone en Ripley MED alien-foster ud fra en blodprøve. Hvis man ser
gennem fingre med dette latterlige postulat, er filmen faktisk okay.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-03-04 11:28

Niels Søndergaard wrote:

> Jeg er tilbøjelig til at give dig ret efter at have genset den som
> Special Edition.

Er det den fra Legacy-boksen eller den fra den ret nye Quadrology-boks?

> Min oprindelige irritation over den nye
> indfaldsvinkel til universet var glemt,

Hvordan mener du?

Jeg har hørt meget kritik om den "alien" der er med mod slutningen, men
den gør ikke en ellers underholdende og flot film dårlig for mig.

> og denne gang nød jeg den
> faktisk i modsætning til første gang, hvor jeg stod helt af.

Fedt :)

> Slutbilledet i specialudgaven er fantastisk flot.
>
> Jeg tror også, jeg vil prøve at gense 3'eren med friske øjne.
> Hvem ved...?

Jeg elsker David Fincher så jeg vil så gerne elske den film, men jeg
synes den er ret kedelig. Jeg har dog læst om diverse kontroverser der
gjorde at filmen ikke blev som David Fincher havde tænkt sig, og der er
efter sigende rettet op på nogle ting i Quadrology-udgaven.

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-03-04 12:09

On Thu, 25 Mar 2004 11:27:49 +0100, David Rasmussen

>Er det den fra Legacy-boksen eller den fra den ret nye Quadrology-boks?

Q-boksen. Jeg var så heldig at erhverve den ubrudt forleden for kr.
500.

>Hvordan mener du?

Se mit svar til ML78. Jeg var irriteret over klonings-postulaterne.

>Jeg har hørt meget kritik om den "alien" der er med mod slutningen, men
>den gør ikke en ellers underholdende og flot film dårlig for mig.

Den alien er ret speciel, og jeg er ikke særlig vild med den, men
holder dog meget af dens endeligt, som er noget af det mest klamme,
jeg nogensinde har set - "klamme" her i positiv betydning.

>Jeg elsker David Fincher så jeg vil så gerne elske den film, men jeg
>synes den er ret kedelig.

Jeg er også vild med Finchers øvrige produktion. Var der ikke noget
om, at han faktisk kom med på Alien 3 på afbud og måtte overtage en
masse ting fra andre?

>Jeg har dog læst om diverse kontroverser der
>gjorde at filmen ikke blev som David Fincher havde tænkt sig, og der er
>efter sigende rettet op på nogle ting i Quadrology-udgaven.

Jamen så må jeg da se den meget snart, når jeg nu ligefrem har den
stående.
Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-03-04 12:21

Niels Søndergaard wrote:

> Q-boksen. Jeg var så heldig at erhverve den ubrudt forleden for kr.
> 500.

Er det ikke det den koster i TP?

> Se mit svar til ML78. Jeg var irriteret over klonings-postulaterne.

Det var jeg også. Og flere andre ting :) Men det var stadig en
underholdende og meget flot film (jeg elsker Jean-Pierre Jeunets stil).

> Den alien er ret speciel, og jeg er ikke særlig vild med den, men
> holder dog meget af dens endeligt, som er noget af det mest klamme,
> jeg nogensinde har set - "klamme" her i positiv betydning.

Heheh...

> Jeg er også vild med Finchers øvrige produktion. Var der ikke noget
> om, at han faktisk kom med på Alien 3 på afbud og måtte overtage en
> masse ting fra andre?

Det skal nok passe :)

/David

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-03-04 12:40

On Thu, 25 Mar 2004 12:21:19 +0100, David Rasmussen

Nej, der koster den 650.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : @

Dato : 25-03-04 20:46

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Den alien er ret speciel, og jeg er ikke særlig vild med den, men
> holder dog meget af dens endeligt, som er noget af det mest klamme,
> jeg nogensinde har set - "klamme" her i positiv betydning.

Jeg er ikke meget for at indrømme det, men jeg fældede en tåre da jeg så
scenen.

Fra : J

Dato : 25-03-04 23:32

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Jamen så må jeg da se den meget snart, når jeg nu ligefrem har den
> [...]

Ja det skulle du ta' at gøre. Hvis du kigger på chapter-listen vil du se at
der er enormt mange nye scener i forhold til den oprindelige, som jeg vil
give folk ret i var temmelig mislykket. Der er blevet rettet op på en masse
i Quadrillogy-udgaven.

Med hensyn til tåbelige plot-idéer, så er min favorit den med hvor skurken
kom fra i treeren. Angiveligt skulle Dronningen i slutningen af "Aliens"
have medbragt ikke ét men to æg og gemt dem i en escape pod imens hun havde
travlt med at flå Lance Henriksen midt over! Yeah, right! Hendes
æglægger-bagkrop blev efterladt på LV426. Havde hun dem så i lommen?
Det ene æg blev til den facehugger der smittede Ripley, det andet til den
der smittede hunden og bagefter gik agurk på Fiorina (med mindre altså at
den samme facehugger er i stand til at lægge mere end ét æg, hvilket der
ikke er noget der tyder på).

Hvis man vil lave en Alien-film, så fatter jeg ikke hvorfor monsteret /
monstrene pinedød skal nedstamme i lige linie fra den oprindelige Alien. Den
art må da være kommet et eller andet sted fra inden den inficerede det gamle
skib som blev opdaget af Nostromo's besætning. Man kunne da bare have fundet
et andet inficeret skib eller hvad ved jeg - eller måske endda lave en film
der foregår på dyrenes egen hjemplanet!
Så havde man ikke behøvet at fornærme os med den lamme idé, og igen med
Ripley's kloning i "Alien Resurrection".

Jonas

Fra : Morten DH

Dato : 26-03-04 10:14

Jeg har ikke set den nye udgave endnu :'-(

Fra : J

Dato : 27-03-04 09:56

> Jeg har ikke set den nye udgave endnu :'-(

Det er synd for dig, men der var nu ikke ingen spoilers i min post der
relaterer til den nye udgave - tværtimod! Det er rigtigt at min post
indeholder spoilers, men da de film jeg omtaler er hhv. 18 og 12 år gamle og
forhåbentlig set af alle mennesker i verden, så er det vist ikke længere
forbudt

Nu vi er der, har jeg et relateret spørgsmål: Hvor ny og ukendt skal en film
egentlig være før man ikke må skrive spoilers? Må man f.eks. fortælle folk
at Rick og Elsa ikke får hinanden i Casablanca?

Jonas

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-03-04 10:06

J wrote:

> [...]
> forhåbentlig set af alle mennesker i verden, så er det vist ikke længere

Der er ikke noget der er forbudt. Og så længe du laver en
spoiler-advarsel så er det endda helt i orden at lave spoilers. Men det
har intet med filmens alder endnu. Der er snildt mennesker der ikke har
fået set de pågældende film endnu.

> Nu vi er der, har jeg et relateret spørgsmål: Hvor ny og ukendt skal en film
> egentlig være før man ikke må skrive spoilers? Må man f.eks. fortælle folk
> at Rick og Elsa ikke får hinanden i Casablanca?

Den havde jeg f.eks. ikke fået set endnu. Idiot.

/David

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 27-03-04 10:45

> Den havde jeg f.eks. ikke fået set endnu. Idiot.

Jeg kan nu godt forstå, at man ikke altid lige overvejer, om alle nu kender
slutningen på en film. For nu at tage et ekstremt eksempel, så er der vel
ikke nogen der vil brokke sig over spoilers, der fortæller, om Jesus
overlever eller ej i The Passion of Christ? Eller hvad? Men der var mange,
der ikke ønskede at kende historien bag Ringenes Herre, hvilket var
underligt for mig, der har læst bøgerne flere gange.

Mange films historier er så kendte, at de er en del af vores kulturarv, hvad
enten de eksisterede som historier og blev kendte før eller efter filmen.
Hvis man ikke har set føromtalte film, ved man ikke, hvad der menes med
"We'll always have Paris", så jeg vil *næsten* synes, at det hører med til
almendannelse (ok, her driller jeg måske lidt, men alligevel...).

Med venlig hilsen,
Mikkel

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-03-04 11:44

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:
> overlever eller ej i The Passion of Christ? Eller hvad? Men der var mange,
> der ikke ønskede at kende historien bag Ringenes Herre, hvilket var
> underligt for mig, der har læst bøgerne flere gange.

Du har vel nok empati til at kunne forstå at folk ikke vil kende
slutningen på en historie de ikke har hørt før?

/David

Fra : J

Dato : 27-03-04 12:05

> Du har vel nok empati til at kunne forstå at folk ikke vil kende
> slutningen på en historie de ikke har hørt før?
>
> /David

Det har da ikke noget med empati at gøre. Det handler om hvorvidt man med
rimelighed kan forlange at alle skal lade være med at tale om alt, blot
fordi der er en risiko for at én eller anden ikke forstår hvad de taler om.
I en NG om film må man kunne regne med at brugerne mindst kender til lige så
mange film som resten af befolkningen, og det inkluderer altså at have set
Casablanca og at kende lidt til historien i LoTR - især nu hvor filmene er
lavet.
Hvis man mod forventning ikke kender disse (og andre) helt grundlæggende
historier, så må man være forberedt på at komme til at overhøre samtaler
hvori der refereres til dem, ellers må man blive hjemme.
Jeg synes generelt folk i denne NG er gode til at komme med
spoiler-advarsler, men det skal jo ikke tage overhånd, så man skriver
*spoiler* i emnelinjen om Jesusfilm, fordi det i tråden afsløres at
hovedpersonen bliver korsfæstet til sidst (eller ikke - PAS PÅ *spoiler*:
Jesus bliver ikke korsfæstet til sidst i alle Jesusfilm!)

Men selvfølgelig er jeg enig i at der er film som bliver ødelagt af at man
kender historien før man ser dem, såsom "The Crying Game", "The Usual
Suspects", "Fight Club" og den dér med "No Luke... I am your father!"

Jonas

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-03-04 23:08

J wrote:

> Det har da ikke noget med empati at gøre.

Det har kun noget med empati at gøre.

> Det handler om hvorvidt man med

Det handler om at følge retningslinjerne når man spoiler. Der er en
grund til at de er der.

http://www.faqs.org/faqs/dk/film/

/David

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 27-03-04 15:22

> Du har vel nok empati til at kunne forstå at folk ikke vil kende
> slutningen på en historie de ikke har hørt før?

(Jeg skriver her ikke ud fra din konkrete diskussion med "J" men mere
generelt...)

Det er langt fra alle der har det som du skriver - jeg er f.eks. selv oftest
mere interesseret i om historien er godt fortalt, end i spændingen om
hvordan den præcist ender. Men i princippet og forhåbentligt også i praksis
respekterer jeg da selvfølgelig det mindretal (eller flertal), som ikke
ønsker at høre om slutningen. (Da jeg skulle tjekke biograftiderne for
Nattevagten stod der i avisen hvem morderen var. Det syntes jeg var ret
åndssvagt!, men her var jo også tale om en kriminalhistorie). Jeg bestræber
mig også på at huske at indsætte spoilerspace foran alle væsentlige
afsløringer. Mens du f.eks. selv brød reglen ved ikke at indsætte
spoilerspace, da du svarede på J's indlæg - og dermed bidrag til spoleringen
med endnu et indlæg, der afslører slutningen for uindviede sjæle...

Men selv om jeg forsøger at respektere at nogle ikke ønsker at kende
slutningen på historier som de fleste kender, så kan det også drives for
vidt. Det gælder vel især når det er historier, som har eksisteret længe og
været vidt udbredte inden de kommer på film. (Måske også når der er tale om
et remake af en populær film). Så kan det nogle gange forekomme rimeligt at
forudsætte historien bekendt. Det er jo også langt fra alle film, hvor det
er slutningen, der er afgørende. Og for mange mennesker er det netop heller
ikke afgørende.

Sagen er jo at de store historier lever både på og uden for lærredet. Her
giver det slet ikke mening at sige at folk ikke skal høre slutningen på en
historie, de ikke har hørt før. For én gang skal jo være den første.
Bibelens historier er nok det mest eklatante eksempel. Og for mig virkede
det komisk, at medierne forsøgte at oppiske en åndeløs spænding over
slutningen på handlingen i Ringenes Herre, når bøgerne er blevet læst i et
halvt århundrede og har været nogle af de mest læste. Men jeg kan også komme
med et andet eksempel, som er næsten lige så godt som Bibelens: Da jeg så
Thirteen Days (om Cubakrisen i 1962, da verden var på randen af Tredje
Verdenskrig) i biografen, var teenagerne bag mig skuffede ved filmens
slutning: "Den var der da ikke meget action i," sagde en af drengene. "Nej,
man så jo slet ikke noget," sagde den anden. Hvad havde de regnet med? At
verden havde en atomkrig i 1962, som de bare ikke havde hørt om før? Det
ville vel ikke være en urimelig spoiler på forhånd at fortælle dem om at vi
undgik Tredje Verdenskrig...

Så jo, i praksis er vi vist ret enige - jeg mener bare at der er emner, man
ikke kan stå 100% fast på sin ret til ikke at vide eller høre noget om i
diskussionen, hvis den ellers skal være berigende for nogen af os.

Mikkel

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-03-04 11:59

On Sat, 27 Mar 2004 10:45:21 +0100, "Mikkel Møldrup-Lakjer"
<mikkel@FJERNfabel.dk> wrote:

> [...]
>enten de eksisterede som historier og blev kendte før eller efter filmen.
>Hvis man ikke har set føromtalte film, ved man ikke, hvad der menes med

Eller "round up the usual suspects" eller "This could be the beginning
of a beautiful friendship".

>, så jeg vil *næsten* synes, at det hører med til
>almendannelse (ok, her driller jeg måske lidt, men alligevel...).

Det gør det nu om dage. Har du ikke lagt mærke til, at folk generelt
citerer amerikanske film og tv-serier, hvor de før citerede
Shakespeare, Goethe og Homer (ikke Simpson!)

Der er sket et voldsomt kulturskred, siden jeg blev student i 1967.
Falstaff, Faust og Polyfeimos er yt - Vito Corleone, Gandalf og
Jean-Luc Picard er in.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-03-04 12:03

Niels Søndergaard wrote:

> [...]
>
> Der er sket et voldsomt kulturskred, siden jeg blev student i 1967.
> Falstaff, Faust og Polyfeimos er yt - Vito Corleone, Gandalf og

Jeg er udmærket klar over at den film er en klassiker og alt det pjat.
Men man kan jo ikke have set alle de film som man "skal" have set, læst
alle de bøger som man skal have læst, hørt alt det musik som man skal
have hørt etc.
Den film har jeg bare ikke fået set endnu. Og det er ikke okay at spoile
uden advarsel, heller ikke med denne film.

/David

Fra : J

Dato : 27-03-04 12:17

> [...]
> Den film har jeg bare ikke fået set endnu. Og det er ikke okay at spoile
> uden advarsel, heller ikke med denne film.

Jamen så må du undskylde. Du er ikke en idiot (men det er jeg altså heller
ikke, thank you very much!)
Tilbage står dog spørgsmålet hvilke film man må spoile, for hvis man ikke
kan diskutere Casablanca i en film-NG uden at advare, hvad i alverden kan
man så?!?
Jeg har, hånden på hjertet, svært ved at komme på en mere oplagt kandidat.

Jeg selv har selvfølgelig heller ikke set alle film og læst alle bøger
o.s.v. men du vil ikke høre mig bitche og kalde fremmede mennesker for
idioter hvis de fortæller mig at Kaptain Ahab bliver trukket i dybet af Moby
Dick, heller ikke selvom jeg ikke har læst bogen!

Jonas

Fra : David Rasmussen

Dato : 27-03-04 23:15

J wrote:

> Jamen så må du undskylde. Du er ikke en idiot (men det er jeg altså heller
> ikke, thank you very much!)

Næ, men du kunne tage og følge gruppens retningslinjer og lade være med
at spoile uanmeldt.

> [...]
> man så?!?
> Jeg har, hånden på hjertet, svært ved at komme på en mere oplagt kandidat.

Hvorfor skal der være noget man må spoile omkring uden at give advarsel?
Er det meget svært at skrive en spoiler warning når man spoiler?

> [...]
> idioter hvis de fortæller mig at Kaptain Ahab bliver trukket i dybet af Moby
> Dick, heller ikke selvom jeg ikke har læst bogen!

Næ, men så er der sikkert tusinde andre ting du ikke ved eller ikke
kender til eller endnu ikke har læst/hørt/etc. Det handler ikke om at du
skal gætte om hvad andre mennesker mon burde vide. Reglerne er netop som
de er så du slipper for at bruge din (fejlagtige) dømmekraft. Du skal
bare give en advarsel hver gang du spoiler. Simple as that.
Naturligvis kan man glemme det (det er jeg sikker på at jeg har gjort
flere gange). Men istedet for at gøre sig klog på andres vegne kunne man
udvise det minimum af social respekt som det er at give en advarsel når
man spoiler. Folk der ikke har set Casablanca (eller en anden film)
bliver glade, og der går ikke noget af dig ved at gøre det. Alle er glade.

/David

/David

Fra : J

Dato : 28-03-04 13:52

> [...]
> man spoiler. Folk der ikke har set Casablanca (eller en anden film)
> bliver glade, og der går ikke noget af dig ved at gøre det. Alle er glade.

Nu bliver jeg snart træt. Du må da medgive at der er situationer hvor man
ikke kan forlange spoileradvarsler, selv om indholdet måske spoiler. Må man
f.eks. fortælle at Chaplin's film er i sort/hvid eller ødelægger det din
oplevelse af filmen at du har fået denne information på forhånd? Må jeg
skrive at "When Harry Met Sally" handler om kærlighed eller at "The Thing"
er en gyser eller er det også forkert? Hvor pernittengrynet kan man blive?

Mener du også (genlæs evt. min post lidt længere oppe) at alle dele af
handlingen i alle film til al tid skal være hemmelig, fordi det kan tænkes
at det ikke er alle der har set den? Hvis du gør, så bliver det umuligt at
føre en samtale om film, specielt i en filmrelateret NG som denne. Man vil
f.eks. ikke kunne more sig over Eddie Murphy uden at advare, for der er
sikkert nogen der ikke ved at han er komiker, ligesom man ikke må skrive sin
mening om den dystre stemning i "Blade Runner", fordi din oplevelse af
filmen bliver ødelagt, nu hvor du ved at den har en dyster stemning.

Med hensyn til hvorvidt der går noget af mig ved at advare hver gang jeg
spoiler, så er svaret altså ikke så ligetil. Spørgsmålet er nemlig (om du
vil det eller ej) at definitionen på en spoiler er utydelig. Hvis det stod
til mig bliver der således advaret tilstrækkeligt i denne NG. Hvis det
derimod stod til dig, tror jeg der skulle stå *spoiler* i to trediedele af
emnelinjerne.

Hvis jeg skulle forsøge mig med at opstille regler, kunne én regel måske
være at film over en vis alder (f.eks. 30 år) kan omtales frit. En anden
regel kunne være at yngre film af en vis "storhed" eller popularitet, som
f.eks. "Star Wars", "Jaws" og "Titanic" må anses som almen kendt og derfor
fri for restriktioner. Endelig kunne man måske mene at alt hvad teaseren og
traileren til en film indeholder må anses for fair game. Hvis du ikke vil
vide noget om filmen så lad være med at se traileren / læse indlæg i en
filmrelateret newsgroup om filmen.
Husk at det ikke er mig der pådutter dig den viden. Du opsøger selv denne
NG, vel vidende at den næsten udelukkende indeholder information om film,
hvoraf der tilsyneladende er mange du aldrig har set.

Det er min mening. Du er velkommen til at have din.

Og så kunne du i øvrigt have godt af at lære lidt manerer. Du kalder mig en
idiot, du taler om min fejlagtige dømmekraft, du påstår at jeg gør mig klog
på andres vegne (whatever that means) og slutter af med at mene at jeg
mangler et minimum af social respekt. Gå efter bolden i stedet for manden,
så får vi en bedre debat.

Jonas

Fra : David Rasmussen

Dato : 28-03-04 18:44

J wrote:

> [...]
> er en gyser eller er det også forkert? Hvor pernittengrynet kan man blive?

Hvorfor spørger du mig om disse, og antager at det er mig der har fundet
på denne regel? I alle filmgrupper på nettet gælder der en spoiler-etik.
Den er ikke anderledes her. Der er endda blevet postet links hvor du kan
læse om det.

> [...]
> mening om den dystre stemning i "Blade Runner", fordi din oplevelse af
> filmen bliver ødelagt, nu hvor du ved at den har en dyster stemning.

"Hvis du gør...". Det er ikke mig der bestemmer over reglerne i denne
newsgroup. Jeg har ikke engang været med til at formulere fundatsen,
eller til at formulere de retningslinjer der eksisterer omkring
spoilere. Jeg henviser dig udelukkende til gruppens (fornuftige)
praksis. Alle andre kan godt finde ud af at overholde den (når de ikke
glemmer det), og forstå hvorfor det er til fælles bedste. Det kan du
sikkert også.

Og for 117. gang: Der er ikke noget du ikke må diskutere. Du skal bare
advare når du spoiler. Det kan ikke være så svært at forstå.

> [...]
> til mig bliver der således advaret tilstrækkeligt i denne NG. Hvis det
> derimod stod til dig, tror jeg der skulle stå *spoiler* i to trediedele af

Du kunne jo starte med at læse lidt rundt omkring på nettet om hvad folk
mener om den sag. Eller i det mindste der der er skrevet for denne
gruppe: http://www.usenet.dk/oss/dk.kultur.film/#spoiler

> [...]
> NG, vel vidende at den næsten udelukkende indeholder information om film,
> hvoraf der tilsyneladende er mange du aldrig har set.

Du skal være velkommen til at prøve at få ændret holdningen og FAQ'en og
fundatsen etc. for denne gruppe, så din holdning afspejles bedre.

> Det er min mening. Du er velkommen til at have din.

Mange tak.

> Og så kunne du i øvrigt have godt af at lære lidt manerer. Du kalder mig en
> idiot,

Det er også idiotisk at spoile uden at advare. Især når man derefter er
for stolt til at indse sin fejl.

> [...]
> på andres vegne (whatever that means) og slutter af med at mene at jeg
> mangler et minimum af social respekt. Gå efter bolden i stedet for manden,

Bolden er manden i dette tilfælde. Problemet er at du ikke overholder de
regler for spoilere som et flertal har besluttet. Du er endda uenig i at
reglerne er fornuftige. Det er også fint nok, men så må du jo prøve at
ændre holdningen hos folk. Systemet med spoileradvarsler plejer ikke at
være svært for folk at forstå eller bruge. Så jeg tror du får det svært.

/David

Fra : J

Dato : 28-03-04 21:35

> [...]
> på denne regel? I alle filmgrupper på nettet gælder der en spoiler-etik.
> Den er ikke anderledes her. Der er endda blevet postet links hvor du kan

Jeg kender reglerne, tak, og jeg ved godt hvem der har og ikke har fundet på
dem. Tal venligst ikke ned til mig. Jeg spørger, fordi jer er interesseret i
den mening, ligesom jeg er i alle andres. Jeg spørger ikke dig specifikt (så
havde du fået en e-mail) men gruppen. Dette er en debat, husker du nok.

> [...]
> praksis. Alle andre kan godt finde ud af at overholde den (når de ikke
> glemmer det), og forstå hvorfor det er til fælles bedste. Det kan du

Igen: Jeg ved godt at det ikke er dig der bestemmer reglerne. Det har jeg
heller ikke påstået én eneste gang, så lad nu være.
Det som hele denne uendelige diskussion handler om er hvorvidt ingen film,
uanset alder og popularitet kan omtales og diskuteres uden spoiler-advarsel.
Jeg mener der må være grænser for galskaben. Det mener du, så vidt jeg
forstår, ikke der bør.
Jeg kom for skade at spoile Casablanca for dig, hvilket selvfølgelig er
beklageligt. Hvorvidt det er mere beklageligt end det faktum at du har levet
på denne planet hele dit liv uden nogensinde at have læst eller hørt
referencer til denne films handling, vil jeg lade dig selv vurdere.

> Og for 117. gang: Der er ikke noget du ikke må diskutere. Du skal bare
> advare når du spoiler. Det kan ikke være så svært at forstå.

Du skal bare læse (og forsøge at forstå) de indlæg du besvarer.Det er heller
ikke svært. Jeg har efterhånden en del gange kommet med eksempler på at
definitionen på hvorvidt en omtale kan kaldes en spoiler er ret uklar. Du
har valgt ikke at forholde dig til det.

> Du kunne jo starte med at læse lidt rundt omkring på nettet om hvad folk
> mener om den sag. Eller i det mindste der der er skrevet for denne
> gruppe: http://www.usenet.dk/oss/dk.kultur.film/#spoiler

Det har jeg gjort. Se evt. ovenfor. Mit problem er ikke at jeg er for dum
til at læse og forstå, men at du og jeg har divergerende opfattelser af om
reglerne er overholdt eller ej. Vi er slet ikke nået til diskussionen om
hvorvidt de er rimelige eller ej endnu.

> Du skal være velkommen til at prøve at få ændret holdningen og FAQ'en og
> fundatsen etc. for denne gruppe, så din holdning afspejles bedre.

Det er ikke ubetinget mit mål at ændre reglerne. Jeg vil bare have lov at
påpege det absurde i at du ikke synes jeg må omtale og afsløre de mest
offentligt kendte filmplots. De eksempler jeg har givet var i min opfattelse
så oplagte at jeg ikke kunne forestille mig at man kunne befinde sig i en
film-NG uden denne almene ballast. Jeg overvurderede åbenbart folk (i hvert
fald dig), hvilket ubetinget er en fejl. Undskyld.

> Mange tak.

> Det er også idiotisk at spoile uden at advare. Især når man derefter er
> for stolt til at indse sin fejl.

Manners, my dear boy! Jeg har undskyldt at jeg kaldte dig en idiot, ikke
fordi du ikke er én, men simpelthen fordi det er ufint at tale til fremmede
på den måde. Er du enig, så er det vist på tide at du begynder at opføre dig
lidt mere høfligt og trækker dine ord i dig. Du har indtil nu kun bitchet og
brugt ukvemsord.

> [...]
> ændre holdningen hos folk. Systemet med spoileradvarsler plejer ikke at
> være svært for folk at forstå eller bruge. Så jeg tror du får det svært.

Jeg er ikke enig i at reglerne er brudt, i hvert fald ikke i min omtale af
Casablanca. Jeg er heller ikke uenig i at reglerne er fornuftige. Med hensyn
til systemet med spoileradvarsler og hvor svært det er at forstå, så tak for
den smukke retorik ("Det er ikke svært, så du får det nok svært"). Du vælger
at fornærme folk på en primitiv og plat måde i stedet for at tale om sagen.
Du lægger mig ord i munden i stedet for at læse det jeg skrev. Derfor ender
det i surhed og gentagelser. Prøv igen.

> /David

Jonas

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-03-04 09:17

J wrote:

> [...]
> havde du fået en e-mail) men gruppen. Dette er en debat, husker du nok.

Jeg taler ikke ned til dig. Jeg prøver at finde ud af hvorfor du vil
have en spoiler-debat med lige netop mig. Jeg er ikke interesseret i at
diskutere spoiler-reglerne i gruppen. Jeg synes bare de skal overholdes
fordi alt andet er mangel på respekt for sine medmennesker. Hvis du er
uenig i spoilersystemet eller er i tvivl om hvor grænsen går, er det da
fair nok. Men jeg kan ikke hjælpe dig med svar. Det er ikke mig der har
lavet reglerne eller mig der bestemmer. Jeg synes bare at det er lettest
hvis man betragter enhver mulig spoiler som en spoiler. Så er der ingen
grund til tvivl eller yderligere diskussion. Med andre ord: hvis man
spoiler om en film som det kan tænkes at mindst et menneske ikke har set
(dvs. alle film), så giver man en advarsel.

Problemet ved at sætte kunstige grænser som for eksempel "det gælder
ikke disse film, for dem har alle jo nok set", er at det kan man
naturligvis ikke være sikker på. Fordi du har set en film, kan der godt
findes andre mennesker som ikke har set den samme film, uden at de er
dumme, grimme, uintelligente eller udannede. Jeg vil gå så vidt som at
sige at ethvert menneske mangler at se mindst en film som kan betragtes
som en del af den (filmisk) almene dannelse.

> [...]
> Jeg mener der må være grænser for galskaben. Det mener du, så vidt jeg

For det første: Du skal ikke give spoileradvarsler bare fordi du
diskuterer en film. Du skal give det når du kommer med en spoiler. Man
kan godt diskutere en film uden at spoile.

For det andet: Hvem skal bestemme hvilke film der uanmeldt må spoiles om
og hvilke der ikke må? Hvordan skal det bestemmes?

> Jeg kom for skade at spoile Casablanca for dig, hvilket selvfølgelig er
> beklageligt.

En lille indrømmelse, gemt imellem en masse forsvar og angreb...

> Hvorvidt det er mere beklageligt end det faktum at du har levet
> på denne planet hele dit liv uden nogensinde at have læst eller hørt
> referencer til denne films handling, vil jeg lade dig selv vurdere.

Jeg har læst og hørt masser af referencer til denne films handling. Men
det ændrer ikke på om det er god stil at spoile uden at advare.

> [...]
> ikke svært. Jeg har efterhånden en del gange kommet med eksempler på at
> definitionen på hvorvidt en omtale kan kaldes en spoiler er ret uklar. Du

Det er ikke mit job at forholde mig til det. Jeg har ikke på noget
tidspunkt ønsket at diskutere spoiler-begrebet med dig. Jeg har bare
ville have dig til at overholde de eksisterende retningslinjer. Uden at
det nødvendigvis vil hjælpe noget, er det mest direkte du kan gøre nok
at henvende dig til dem der er ansvarlige for gruppens fundats og/eller FAQ.

> [...]
> reglerne er overholdt eller ej. Vi er slet ikke nået til diskussionen om

Du mener ikke at reglerne er overtrådt når man nævner slutningen af
handlingen fra Casablanca? Hvordan kommer du frem til det?

> Det er ikke ubetinget mit mål at ændre reglerne. Jeg vil bare have lov at
> påpege det absurde i at du ikke synes jeg må omtale og afsløre de mest
> offentligt kendte filmplots.

Det er det der kaldes en spoiler. Mange ville nok mene at det er absurd
at du ikke kan se det asociale i at spoile uden advarsel. Der er i hvert
fald tilsvarende regler alle andre steder.

> [...]
> film-NG uden denne almene ballast. Jeg overvurderede åbenbart folk (i hvert
> fald dig), hvilket ubetinget er en fejl. Undskyld.

Hvad mener du med "overvurderede"? At folk der har set Casablanca er
bedre end folk der ikke har?

> Manners, my dear boy!

Det er dig der har spoilet uanmeldt, ikke mig.

> [...]
> lidt mere høfligt og trækker dine ord i dig. Du har indtil nu kun bitchet og

Nej, jeg har prøvet at få dig til at forstå den eksisterende spoiler-etik.

> [...]
> til systemet med spoileradvarsler og hvor svært det er at forstå, så tak for
> den smukke retorik ("Det er ikke svært, så du får det nok svært").

Tak.

> [...]
> Du lægger mig ord i munden i stedet for at læse det jeg skrev. Derfor ender

Jeg har talt om sagen i hele denne tråd mens du stolt har forsvaret din
egen fejl.

/David

Fra : J

Dato : 30-03-04 16:43

en hel masse...

Jeg giver op! Mine sidste ord (håber jeg) i denne tråd bliver at jeg synes
det er ærgerligt at debatten i den grad er løbet af sporet.
Det har vist sig at du enten ikke kan, eller ikke vil, læse de indlæg du
"besvarer". Det er ellers den første regel i enhver samtale / debat at man
en gang imellem lytter til hvad modparten siger. Det har du konsekvent
undladt at gøre, hvorfor jeg hermed trækker mig ud.

Jonas

Fra : David Rasmussen

Dato : 30-03-04 16:51

J wrote:

> [...]
> en gang imellem lytter til hvad modparten siger. Det har du konsekvent
> undladt at gøre, hvorfor jeg hermed trækker mig ud.

Kan du give eksempler på hvad det er jeg ikke har læst eller forstået?

Jeg synes du snakker uden om.

/David

Fra : J

Dato : 30-03-04 19:11

> Kan du give eksempler på hvad det er jeg ikke har læst eller forstået?
>
> Jeg synes du snakker uden om.
>
> /David

Pokkers. Jeg kan ikke lade være!
Svaret er i spørgsmålet. Læs dog tråden!!!

Du har forholdt dig til hvorvidt jeg spoilede, og hvorvidt det i din
opfattelse var rimeligt. Så langt så godt. Jeg forstod din holdning første
gang du fremlagde den. Vi er ikke enige. Nok om det.

Der har bare også været andre punkter jeg har forsøgt at debattere. Den ene
er din tone, den anden hvorvidt alle spoilere skal advares imod, eller om
der er emner som må anses for så alment kendte at det vil være invaliderende
for tråden hvis man skal advare mod alt. Desværre har debatten været
ensidig. Hver gang jeg har forsøgt mig med eksempler, forslag og spørgsmål
har du repliceret med den samme evindelige gentagelse: "Jonas spoiler. At
spoile er dumt, ergo er Jonas dum!" Det er ikke alle der er enige i den
første præmis, eller i den anden for den sags skyld. Alligevel fremturer du
med din påstand: Jonas er dum, fordi han ikke giver mig ret.

Begynd f.eks. med din post fra 27. 03. kl. 11:05, hvor du starter vores
samtale med at kalde mig en idiot. Så fortsætter du med at mene at Mikkel
ikke ejer empati, du taler om min fejlagtige dømmekraft og påstår at jeg gør
mig klog på andres vegne (den forstår jeg vist ikke helt...). Du kalder mig
idiot en gang til og taler ned til mig ved at fastslå at det ikke kan være
svært at forstå reglerne, med mindre man er mig. Så taler du om min
manglende respekt for mine medmennesker og påstår at jeg mener andre er
"...dumme, grimme, uintelligente eller udannede", hvilket jeg aldrig har
hverken sagt, antydet eller ment. Du siger til sidst at det er absurd at
være så asocial som mig og kalder mig for stolt til at indse min fejl -og
det selv om jeg har undskyldt at jeg kaldte dig idiot (det var ikke svært,
prøv selv) og beklaget at jeg spoilede "Casablanca" for dig.

Herefter påtaler jeg dine manerer, og spørger dig om du synes der er god
stil at tale sådan til andre, hvilket du undlader at svare på. I stedet
fortsætter du i samme stil med at spørge Peter om han er dum eller bare ikke
kan læse, fordi han ligesom jeg forholder sig mindre dogmatisk til
spoiler-reglerne. Adskillige andre begynder nu at kommentere din mangel på
ordentlig opførsel, hvilket du besvarer ved lige at give mig endnu én om at
jeg er ligeglad med andre, kun har hån tilovers for andre og er meget stolt.

Det begynder at blive trættende. Hvem er for stolt til at indse (eller i det
mindste undskylde) sine fejl?

Læg hertil at den eneste der fremfører dit ubøjelige synspunkt er dig. Flere
andre udtaler sig til dels i dit favør, men i betydeligt mere afmålte og
diskussions-villige vendinger. Atter andre er mere enige med mig, bl.a.
Peter, Mikkel Møldrup-Lakjer, @, Vadmand og andre.
Dette er ikke et forsøg på at optælle stemmer, men blot en lille indikation
på at det ikke er 100% sikkert at jeg er en idiot!

Og vi er ikke engang nået til selve sagen endnu! Sagen er, som den har været
hele tiden, om din opfattelse af hvornår en omtale er en spoiler er den
eneste rigtige. Jeg og flere andre mener godt man kan omtale visse
plot-relaterede dele af visse film, fordi det må anses som almen viden (jeg
og andre kom med flere eksempler, som du burde læse ved lejlighed). Som
ovenfor undlod du fuldstændigt at forholde dig til emnet og faldt tilbage
til "du spoiler, det er dumt, du er dum".

Da jeg efter adskillige uddybende indlæg og spørgsmål endnu ikke havde fået
dig til at give din mening om noget som helst andet, skiftede du spor og
begyndte at belære mig om reglerne og forsvarede dig med at du ikke er
ansvarlig for dem. Du har stadig ikke villet indgå i den interessante
diskussion der kunne være opstået ud af mit spørgsmål om hvorvidt visse, og
i givet fald hvilke, film der "må" omtales uden at spoiler-advare.
Ærgerligt. Al din energi er gået med at hamre dit synspunkt fast: Al omtale
af en films plot, ligegyldigt hvor minimal omtalen er, ligegyldigt hvor
velkendt plottet er og ligegyldigt hvor langt nede i en diskussionstråd det
forekommer, er bandlyst, og de der ikke fatter det er nogle asociale
idioter.

Det begynder at gå op for mig hvordan politiske konflikter rundt omkring i
verden kan fortsætte i det uendelige...

Jeg trækker mig. There will be other battles, far worthier than this one.

Jonas

PS: Altså med mindre du svarer...

Fra : J

Dato : 27-03-04 12:11

> [...]
>
> Der er sket et voldsomt kulturskred, siden jeg blev student i 1967.
> Falstaff, Faust og Polyfeimos er yt - Vito Corleone, Gandalf og

Dette er efter min ikke altid lige pålidelige hukommelse, så undskyld på
forhånd:
En amerikansk undersøgelse spurgte for et par år siden medlemmer af den
såkaldte "Generation X" hvilken figur der havde været den mest
indflydelsesrige i deres liv og den der kom ud som en suveræn nummer ét
var...... dramatisk trommehvirvel...... Luke Skywalker!

Det synes jeg sådan set er i orden, forudsat at de adspurgte også har nævnt
folk med lidt mere substans i (hvilket jeg dog ikke ville satse mange penge
på!)

Jonas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 28-03-04 13:29

On Sat, 27 Mar 2004 11:58:46 +0100, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

>Det gør det nu om dage. Har du ikke lagt mærke til, at folk generelt
>citerer amerikanske film og tv-serier, hvor de før citerede
>Shakespeare, Goethe og Homer (ikke Simpson!)

Hvis det skulle være mere dannelse at citere Shakespeare, Goethe og
Homer, uden at have kendskab til deres værker, så er det vel blot at
hyppe påtaget snobberi eller paratviden?

Jeg kan altså ikke se vigtigheden i at lære børn, hvor "A plague o'
both your houses!" stammer fra, hvis ikke man i øvrigt bruger tid på
at fortælle om historien eller betydningen.

--
- Peter Brodersen

Ugens sprogtip: slitage (og ikke slidtage)

Fra : Peter B. Juul

Dato : 28-03-04 18:42

Peter Brodersen <usenet@ter.dk> writes:

> Jeg kan altså ikke se vigtigheden i at lære børn, hvor "A plague o'
> both your houses!" stammer fra, hvis ikke man i øvrigt bruger tid på
> at fortælle om historien eller betydningen.

Hey!

Det ved jeg!

Det er fra "Shakespeare in Love."
--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : J

Dato : 27-03-04 11:17

> Den havde jeg f.eks. ikke fået set endnu. Idiot.
>
> /David

Du har ikke set "Casablanca"? Idiot.

Jonas

Fra : ML-78

Dato : 27-03-04 12:44

J skrev:

> Nu vi er der, har jeg et relateret spørgsmål: Hvor ny og ukendt skal
en film
> egentlig være før man ikke må skrive spoilers?

Det har ikke noget med det at gøre. Hvis man skriver noget, der kan
afsløre handlingen for én, der ikke har set filmen, laver man en
spoiler-advarsel. Uanset filmens alder og udbredelse.

SPOILER for "Casablanca" i det følgende.

> Må man f.eks. fortælle folk
> at Rick og Elsa ikke får hinanden i Casablanca?

Som ved enhver anden film bør man placere en spoiler-advarsel før man
gør det.

ML-78

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 26-03-04 14:20

On Thu, 25 Mar 2004 23:31:34 +0100, "J"
<albuerum@hotmailminusspam.com> wrote:

> [...]
>et andet inficeret skib eller hvad ved jeg - eller måske endda lave en film

Netop! Jeg har altid undret mig over, hvorfor de ikke lavede en film,
der foregår på deres egen hjemplanet. Og en, hvor de går amok på
Manhattan.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : -V-

Dato : 26-03-04 14:25

Niels Søndergaard wrote:
> Netop! Jeg har altid undret mig over, hvorfor de ikke lavede en film,
> der foregår på deres egen hjemplanet. Og en, hvor de går amok på
> Manhattan.

Det sidste er måske ikke helt ude i skoven, hvis man ellers skal tro de
verserende manuskriptrygter.

Iøvrigt er det 'en fremmed art går agurk i en storby' jo alerede prøvet af i
Predator 2.
Ikke en velykket udførelse.

-V-

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 26-03-04 14:29

On Fri, 26 Mar 2004 14:24:30 +0100, "-V-" <Diplomaten@snotmail.com>
wrote:

> [...]
>verserende manuskriptrygter.
>
>Iøvrigt er det 'en fremmed art går agurk i en storby' jo alerede prøvet af i

Jeg er uenig. Den film er en af mine favoritter.

Men nu vi taler om uhyrer i storbyer, så er der jo også T-Rex'en i
Lost World -- og Godzilla.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : ML-78

Dato : 26-03-04 14:39

Niels Søndergaard skrev:

> Men nu vi taler om uhyrer i storbyer, så er der jo også T-Rex'en i
> Lost World -- og Godzilla.

Samt "King Kong", "The Beast From 20,000 Fathoms" og "It Came From
Beneath the Sea".

ML-78

Fra : -V-

Dato : 26-03-04 14:49

Niels Søndergaard wrote:

> Jeg er uenig. Den film er en af mine favoritter.

You have got to be kidding me.
Hvad er det der tiltaler dig i den film?

Har du set Batman: Dead End?
Den har været opppe i gruppen nogle gange og er særdeles seværdig.

http://www.theforce.net/theater/shortfilms/batman_deadend/

-V-

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 26-03-04 23:45

On Fri, 26 Mar 2004 14:49:20 +0100, "-V-" <Diplomaten@snotmail.com>
wrote:

>You have got to be kidding me.
>Hvad er det der tiltaler dig i den film?

Voodoo magic, mon. Fuckin' voodoo magic.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : J

Dato : 27-03-04 12:29

> Voodoo magic, mon. Fuckin' voodoo magic.
>
> Mvh
> Niels Søndergaard

I rest my case!

Jonas

Fra : -V-

Dato : 27-03-04 13:06

> Voodoo magic, mon. Fuckin' voodoo magic.

Jeg har ikke fået NS's indlæg, så jeg klipper lidt i et andet og beder til
Quoteguden, at det lykkes.

Hvis du er så vild ved Voodoo, så er du helt pjattet med Let And Let Die og
The Believers (som ret beset er forglemmelige film), right?

Der er sikkert andre og klogere end mig, der kan finde flere (dårlige)
voodoofilm.

-V-

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-03-04 15:41

On Sat, 27 Mar 2004 13:05:33 +0100, "-V-" <Diplomaten@snotmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Hvis du er så vild ved Voodoo, så er du helt pjattet med Let And Let Die og
>The Believers (som ret beset er forglemmelige film), right?

Det er ikke, fordi jeg er vild med voodoo., men jeg kan godt lide den
replik og det jamaicanske ganstermiljø, der skildres. Den eneste
voodoo-film, jeg bryder mig rigtig om, er The Serpent and the Rainbow,
der prøver at give en troværdig forklaring på fænomenet.

Predator 2 står højt på min favoritliste, fordi jeg synes, det er en
god og spændende actionfilm.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Morten DH

Dato : 27-03-04 18:20

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> skrev i en meddelelse
> Der er sikkert andre og klogere end mig, der kan finde flere (dårlige)
> voodoofilm.

Ved ikke om jeg er klogere; men Serpent and the rainbow er faktisk ret
spændende og vist nok baseret på en virkelig historie...

Fra : -V-

Dato : 28-03-04 00:44

Niels Søndergaard wrote:
>Den eneste voodoo-film, jeg bryder mig rigtig om, er The Serpent and the
Rainbow,
>der prøver at give en troværdig forklaring på fænomenet.

Tak begge.

Jeg vil prøve at få set den, om chancen tilfalder mig.

-V-

Fra : J

Dato : 27-03-04 12:29

> [...]
> Hvad er det der tiltaler dig i den film?
>
> Har du set Batman: Dead End?
> Den har været opppe i gruppen nogle gange og er særdeles seværdig.

Enig! Etteren er ret god, hvis man kan lide "soldaterkammerater i
junglen"-film, men toeren? Pft! Danny Glover er god, men ikke som
actionhelt. Hele det dér voodoo-pjat er tåbeligt, især fordi monsteret selv
har dreadlocks, og slutningen er til grin (Pas på, David, *spoiler*) fordi
én halvgammel, såret politibetjent først høster monstrenes respekt, og
dernæst egenhændigt får jaget et rumskib fuldt af kamptrænede aliens væk.

Jonas

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 27-03-04 15:55

On Sat, 27 Mar 2004 12:28:45 +0100, "J"
> [...]

>én halvgammel, såret politibetjent først høster monstrenes respekt, og
>dernæst egenhændigt får jaget et rumskib fuldt af kamptrænede aliens væk.

Smag og behag. Jeg synes, 2'eren er bedre end 1'eren. Glover kan da i
det mindste sige replikker uden østrigsk accent. Og så er Bill Paxton
jo også med. Og Maria Conchita Alonzo. Eneste minus er Gary Busey, der
spiller sin sædvanlige, trættende psykopatrolle, denne gang i good
guy-variation.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : J

Dato : 27-03-04 17:59

> [...]
> jo også med. Og Maria Conchita Alonzo. Eneste minus er Gary Busey, der
> spiller sin sædvanlige, trættende psykopatrolle, denne gang i good

Nej, ikke et ondt ord om Danny Glover, og slet ikke til fordel for Arnie -
min kommentar gik slet og ret på hvorvidt han var castet rigtigt, hvilket
jeg slet ikke synes han var, men som du siger, smag og behag... Manden er
ellers en fremragende skuespiller, se bare "Grand Canyon"!
Derudover er jeg meget enig i din mening om de øvrige skuespillere, bortset
fra at jeg stadig godt kan lide Gary Busey, men måske er det bare pga. Mr.
Joshua...
Grunden til at jeg bedre kan lide etteren er nok mest både seerens og de
medvirkendes voksende forståelse af at dét her er mere end vi kan klare,
uanset hvor fede vi er, og så den gode dialog: "What's wrong?" "I'm scared!"
"You scared? You ain't scared of no man!" "There's something in those trees,
and it ain't no man!" (efter hukommelsen).
Slutningen er ikke ret god, det medgiver jeg gerne. At det der redder Arnie
er at han bliver til Paw i urskoven synes jeg er lidt langt ude, og at en
avanceret dræbermaskine der kan rejse mellem planeterne, gøre sig usynligt,
dræbe ethvert væsen uden at blinke o.s.v. ikke kan se en mand, hvis han er
snavset! Helt ærligt!

Jonas

PS: Jo, jeg ved godt at denne post er fuld af spoilers, men der ER altså
advaret i emnelinjen, så lad bare være!

Fra : Jim Andersen

Dato : 26-03-04 15:15

-V- wrote:

> Predator 2.
> Ikke en velykket udførelse.

Hvaba' ! Det er da en god god film.

/jim

Fra : Stig Sørensen

Dato : 25-03-04 14:54

"Master_K1" <master_k1@yba.dk> wrote in message
> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

De bedste gysere jeg har set var da jeg var en 11-13år.
Ikke fordi de bedste var blevet lavet på det tidspunkt, men jeg havde nok en
lidt bedre fantasi end idag.

Film som skræmte mig;

Stephen King's IT.
Ja den grimme klovn *er* altså uhyggelig som 12 årig. Ikke mere at sige om
det. Handlingen er også meget nem at forstå som 12 årig og derfor lever man
sig godt ind i den.

Critters.
De små hårbolde der skød med pigger skræmte også mig. Det var nok fordi jeg
ikke forstod den i en alder på 12.
Da jeg så den for et par år siden forstod jeg handlingen helt ud og grinte
faktisk meget i den.
Det er vidst også lidt af en gyser med humoristisk indhold.

Poltergeist.
Jeg husker specielt da træet bliver levende og alle de døde folk i
svømmepølen.

Sikkert også en del flere. Men idag er der ingen der kan skræmme mig.
Af de seneste gysere jeg har set, hvor jeg fik *choch* i var Wrong Turn.
Alle Scream filmene, Urban Legend, "Jeg ved at du gik i bad sidste sommer"
osv har aldrig sagt mig noget.

Ufatteligt at folk kan blive snydt så meget af en selv.
"Jamen der er jo ingen monster med i filmene osv, og det kunne ske i
virkeligheden derfor er de så uhyggelige".

Ja gud bevar mig vel. En næsten udødelig morder som kan transportere sig fra
sted til sted uden at blive opdaget er da uvirkelig.
Sjovt nok så er han alle de rigtige steder, slår kæmpe store football
collage spillere ihjel, men tilsidst får tæsk af en storbabsede lille pige.

Kæft en råden handling. Nå, det har jo nok noget med smag at gøre...

Men jeg vil hellere se en uvirkelig film så man kan sidde og lade fantasien
løbe frit og lade sig tro på det uvirkelig i det 2 timer filmen varer, end
at sidde og se på en film der skulle afspejle det virkelig mens ens hjerne
sidder og siger; Hvordan kan han det? Hvordan vidste han det? Hvordan,
hvordit og hvordatten.

Der er den Sjete Sans meget bedre end Skrig.
Fordi den er jo uvirkelig, med mindre man tror på liv efter død, og kan lade
hjerne slappe af istedetfor at bekymre sig om hvorvidt han kunne have
overlevet det knivstikkeri osv.

Lidt prædiken blev det også til i denne omgang :)

Men det endelig svar må være:

IT
Poltergeist
Critters (kun som meget ung var den da scary)
Aliens. <- De er stadig fede!

mvh
Stig Sørensen

Fra : Stig Sørensen

Dato : 25-03-04 14:56

"Stig Sørensen" <kontakt@FJERNdontdoit.dk> wrote in message
> IT
> Poltergeist
> Critters (kun som meget ung var den da scary)
> Aliens. <- De er stadig fede!

Doh! Jeg mangler selvfølgelig én!

Freddy går med Krykker.
Igen en uvirkelig film hvor man bare kan side og slappe af og tage imod
gysene.
Virker igen bedst som meget ung selvfølgelig :)

mvh
Stig Sørensen

Fra : @

Dato : 25-03-04 20:51

"Stig Sørensen" <kontakt@FJERNdontdoit.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
lade
> hjerne slappe af istedetfor at bekymre sig om hvorvidt han kunne have

Huh?
Knivstikkeri i Den Sjette Sans?
Hvor?
Jeg tror ærlig talt ikke, at vi to har set den samme film!

Fra : Stig Sørensen

Dato : 25-03-04 22:13

<@> wrote in message news:4063383e$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> lade
>
> Huh?
> Knivstikkeri i Den Sjette Sans?
> Hvor?
> Jeg tror ærlig talt ikke, at vi to har set den samme film!

Knvistikkeriet i Scream selvfølgelig.
Det var et fiktiv eksempel på hvordan jeg kan sidde og tænke over en typisk
'Scream' film.

mvh
Stig Sørensen

Fra : Rasmus Thorsø Nielse~

Dato : 27-03-04 15:25

"Master_K1" <master_k1@yba.dk> skrev i en meddelelse
> Hey!
> Hvilken gyserfilm, har gjort, at i ik kunne sove om natten?

Absolut 'The Exorcist - Directors Cut'

Ellers 'From Dusk Till Dawn'

/rasmus

Fra : Thomas Helvard

Dato : 30-03-04 22:21

"Rasmus Thorsø Nielsen" <rasmus90_fake_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Master_K1" <master_k1@yba.dk> skrev i en meddelelse

De eneste 2 film der nogen sinde kunne give mig mareridt, da jeg var en
lille purk, har været 'Killer Clowns from Outer Space' og 'It'. Selvom sidst
nævnte film's slutning stinker over alle grænser, er resten god nok....

.....behøver jeg at nævne at jeg aldrig tager i cirkus?

- Thomas

Fra : Kenneth F

Dato : 31-03-04 13:41

> ....behøver jeg at nævne at jeg aldrig tager i cirkus?

Nope