Oplysningspligt ved honorar?
Fra : Kasper Carøe Olsen

Dato : 22-03-04 23:11

Hejsa,

Jeg har søgt lidt på ToldSkat om honorarer. Jeg skal udbetale et
engangsbeløb som et honorar. Det er klart at modtageren er skattepligtig af
indkomsten, men er jeg forpligtiget til at indberette udbetalingen? I mit
regnskab vil navn, cpr. m.v. naturligvis fremgå.

Pft.

/Kasper

Fra : Omeg@ Support

Dato : 23-03-04 07:25

"Kasper Carøe Olsen" <news@abkm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> indkomsten, men er jeg forpligtiget til at indberette udbetalingen? I mit
> regnskab vil navn, cpr. m.v. naturligvis fremgå.

Som udgangspunkt vil jeg svare ja, for du får ikke det skattemæssige
fradrag, hvis modtageren ikke bliver beskattet af det.

Du skal lave en S73 / S74 og sende til vedkommende for det år, som han/hun
har fået beløbet. Blanketten kan fås hos ToldSkat. Der kan du også få et
program til at udfylde blanketten.

mvh
Jørgen

Fra : MAndersen

Dato : 24-03-04 07:52

"Omeg@ Support" <info(nospam)@omegasupport.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> har fået beløbet. Blanketten kan fås hos ToldSkat. Der kan du også få et

Er jeg stået lidt af her? Jeg fakturerer alle mine kunder et årligt
honorarbeløb.

Det indgår da som en almindelig udgift i deres virksomhed, og der skal
hverken udfyldes S det ene eller det andet?

MAndersen

Fra : Omeg@ Support

Dato : 24-03-04 08:22

> Er jeg stået lidt af her? Jeg fakturerer alle mine kunder et årligt
> honorarbeløb.
>
> Det indgår da som en almindelig udgift i deres virksomhed, og der skal
> hverken udfyldes S det ene eller det andet?

Jamen så har du intet problem, når du laver en faktura. Jeg formoder, at den
i så fald er med moms, og at dine kunder er momsregistrerede.

I spørgsmålet stod der noget om CPR-NR, og så konkluderede jeg, at det
drejede sig om privatpersoner, der ikke var ansatte.

mvh
Jørgen

Fra : MAndersen

Dato : 24-03-04 09:46

> Jamen så har du intet problem, når du laver en faktura. Jeg formoder, at
den
> i så fald er med moms, og at dine kunder er momsregistrerede.

Jeg er ikke momsregistreret, honoraret er momsfrit. Men mine kunder er
momsregistreret, men kan selvfølgelig ikke trække momsen fra.

> I spørgsmålet stod der noget om CPR-NR, og så konkluderede jeg, at det
> drejede sig om privatpersoner, der ikke var ansatte.

Det var så lige den jeg havde overset.

MAndersen