xml encoding infor
Fra : muzakker

Dato : 17-12-00 16:10

Hejsa

jeg har dl xerces fra apache og er gået igang!

nu vil jeg gerne have adgang til den info der stå i starten af en xml fil.

<? xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>

men jeg kan simpelhen ikke finde den rigtige indgangsvinkel ?? det jeg
specifikt ønsker at at bestemme encoding ud fra en given fil

mvh flemming

Fra : Niels Ull Harremoës

Dato : 17-12-00 22:51

<? ... ?>r er en Processing Instructiono. Du burde derfor kunne få fat i den
ved at løbe alle børnerne af dit dokument igennem og lede efter dem med type
PROCESSING_INSTRUCTION
I dit eksempel, <? xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>, kan du ikke
umiddelbart få fat i strengen iso-8859-1, men getData() burde give dig
teksten version="1.0" encoding="iso-8859-1" - du må så selv tygge på den for
at hive encoding ud. Alternativt kan du bruge JDOM (http://www.jdom.org) -
den har en ProcessingInstruction klasse med en getValue metode.

MvH
Niels Harremoës

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 18-12-00 05:24

muzakker wrote:

> [...]
>
> men jeg kan simpelhen ikke finde den rigtige indgangsvinkel ?? det jeg
> specifikt ønsker at at bestemme encoding ud fra en given fil

Den information er egentligt kun relevant for parseren selv, og bliver
ikke sendt videre.

Med mindre du har noget helt specifikt du skal bruge det til, saa vaer
ligeglad. De tegn du ser, er allerede korrekt konverteret.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : muzakker

Dato : 18-12-00 17:20

Hej

Jeg skal faktisk bruge encoding informationen til min XSLT-engine.
Jeg ville gerne kunne fortælle hvilken enconding output skal være.

flemming

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-12-00 10:05

muzakker wrote:

> Jeg skal faktisk bruge encoding informationen til min XSLT-engine.
> Jeg ville gerne kunne fortælle hvilken enconding output skal være.

Du kan ikke få det at vide på XSLT-niveau. Check <xsl:output
encoding="..."/> for hvordan programmøren selv specificerer det.

Når først data er på XML-format er encoding sædvanligvis bedøvende
ligegyldigt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : muzakker

Dato : 19-12-00 20:13

Hej

Tak.

Jeg troede bare jeg kunne "konvertere" mine data´s encoding,
men det ser ud til jeg lige skal tjecke op på hvad encoding er

flemming