enkeltmandsfirma-spørgsmål.
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-03-04 20:34

Hej NG.

Jeg er nystartet som selvstændig og har derfor flg. spørgsmål:

1) Jeg er ikke import/eksport registreret. Kan jeg købe et webdesign af min
firma-hjemmeside, hos et polsk firma uden problemer mht. moms eller andet?

2) Kan jeg godt dele opgaver ud til andre personer og give dem løn for det
job de laver, uden problemer og uden ansættelseskontrakter? Eller skal der
noget med ansættelseskontrakter, løn, feriepenge, forsikringer eller andet
"forstyrrende" ind i billedet?

3) Kan man ansætte arbejdskraft i et enkeltmandsfirma? Hvordan?

4) Når jeg ikke er import/eksport registreret, må jeg så købe varer fra
udlandet???

Det var lige hvad jeg kunne finde på at spørge jer om...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 23-03-04 00:10

On Mon, 22 Mar 2004 20:34:02 +0100, Martin Jørgensen
<unoder.spam@jay.spam.net> wrote:

> [...]
>firma-hjemmeside, hos et polsk firma uden problemer mht. moms eller andet?

Det vil jeg mene, men Polen er snart en del af EU (er det
ikke 1/6 i år?) og derefter er det som ved handel med øvrige
EU-lande.

> [...]
>noget med ansættelseskontrakter, løn, feriepenge, forsikringer eller andet

Øh.. freelance?

>3) Kan man ansætte arbejdskraft i et enkeltmandsfirma? Hvordan?

Davs og velkommen, du er ansat
Du skal selvfølge aftale ansættelses- og lønbetingelser.
Indeholde a-skat atp og hvad der nu ellers ere og afregne
feriepenge mv.

>4) Når jeg ikke er import/eksport registreret, må jeg så købe varer fra
>udlandet???

Ja, men det er let - og gratis - at blive
import/eksportregistreret (bemærk at der er tale om et
sammansat or som ikke skal deles)

>Det var lige hvad jeg kunne finde på at spørge jer om...

/Knud

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 23-03-04 17:37

Hej Knud.

Knud Berggreen wrote:
-snip-

> Det vil jeg mene, men Polen er snart en del af EU (er det
> ikke 1/6 i år?) og derefter er det som ved handel med øvrige
> EU-lande.

Jeg hørte i går at det var "til Maj"... Men betyder det, at jeg ikke må
handle med lande udenfor EU eller hvordan skal jeg forstå svaret? Hvordan
gør man i praksis? Importør-/eksport-registreringen omfatter kun fysiske
varer, gør den ikke? Og er registreringen uafhængig af omsætning/styktal?

> Øh.. freelance?

Ja. Er det svært/besværligt i et enkeltmandsfirma? Jeg tænkte på at ordet
"enkeltmandsfirma" skal vel ikke læses/forstås bogstaveligt? Fra
registreringsattesten fra Told og Skat, læste jeg noget om at man skal
registreres som arbejdsgiver...

> Davs og velkommen, du er ansat
> Du skal selvfølge aftale ansættelses- og lønbetingelser.
> Indeholde a-skat atp og hvad der nu ellers ere og afregne
> feriepenge mv.

Ja, ok. Hvis jeg får behov for freelance-ansættelser (som jeg måske gør), så
kan jeg vel blive "sporadisk angiver"? Er der noget særligt, jeg skal være
opmærksom på? Det lyder besværligt det med løn, AM-bidrag osv.osv....

> Ja, men det er let - og gratis - at blive
> import/eksportregistreret (bemærk at der er tale om et
> sammansat or som ikke skal deles)

Okay, tak for det. Jeg må altså ikke købe noget som helst i udlandet uden at
være import-registreret?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Knud Berggreen

Dato : 23-03-04 23:43

On Tue, 23 Mar 2004 17:37:11 +0100, Martin Jørgensen
<unoder.spam@jay.spam.net> wrote:

>Okay, tak for det. Jeg må altså ikke købe noget som helst i udlandet uden at
>være import-registreret?

Jo, men så bliver du sandsynligvis opkrævet for moms i
forbindelse med udlevering af varen.
Hvis du er importregistreret får du udleveret varen uden
momsopkrævning men T&S får indberetning om importen.

/Knud
--
Berggreen Service
Software Sales & Distribution in

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-04 18:21

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@jay.spam.net> wrote in message
> 1) Jeg er ikke import/eksport registreret. Kan jeg købe et webdesign
af min
> firma-hjemmeside, hos et polsk firma uden problemer mht. moms eller
andet?

Ja. Når Polen kommer med i EU skal det polske firma dog tillægge polsk
moms med mindre du oplyser dit moms nummer. Ellers er der ingen ben i
> [...]

der
> noget med ansættelseskontrakter, løn, feriepenge, forsikringer eller

Hvis de er moms-registrerede kan de blot give dig en regning (med moms).
Er de ikke, er der tale om et honorar, og så er der en oplysningspligt
overfor T&S uden, at der dog bliver tale om et ansættelsesforhold.
Konklusionen er kun at anvende moms-registrerede til enkeltstående
opgaver.

> 3) Kan man ansætte arbejdskraft i et enkeltmandsfirma? Hvordan?

Ja, men så bliver du arbejdsgiver med alt hvad dertil hører. Et
enkeltmandsfirma er blot ejet af én person. Der kan godt være ansatte.

> 4) Når jeg ikke er import/eksport registreret, må jeg så købe varer
fra
> udlandet???

Deciderede (fysiske) varer kan der måske være problemer omkring. Ydelser
(herunder software) kan du blot købe.

Hilsen
Uffe

Fra : Knud Berggreen

Dato : 23-03-04 23:44

On Tue, 23 Mar 2004 18:20:59 +0100, "Uffe Kousgaard"
<look_at_www.routeware.dk> wrote:

>Hvis de er moms-registrerede kan de blot give dig en regning (med moms).

Nej, de må ikke tillægge moms eller angive at moms er
inkluderet såfremt de ikke er momsregistreret.

/Knud

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 08:14

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> wrote in message

> Nej, de må ikke tillægge moms eller angive at moms er
> inkluderet såfremt de ikke er momsregistreret.
>
> /Knud

Prøv nu lige at læse min sætning igen.

hilsen
Uffe

Fra : Poul-Erik Andreasen

Dato : 24-03-04 09:59

On Wed, 24 Mar 2004 08:14:10 +0100
"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> wrote:

> "Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> wrote in message

> moms).

> Prøv nu lige at læse min sætning igen.

Knuds mail er afsændt kvart i tolv så han har nok
haft tændstikker i øjenlågene

--
Poul-Erik Andreasen

http://www.linux-service.dk