OSX og Apache webserver part II...
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-04 20:09

Jeg har groet langt hår og leget nørd, og jeg har faktisk fået
nogenlunde styr på den sudo pico terminal dims...

Og jeg har fået serveren til at køre, så den server mit web-site fra
en extern harddisk, og serveren kan også bruge startfiler med andre
navne end index.html

Men foreløbig kører serveren kun på mit intranet, for der mangler
neemlig en del, jeg kan ikke få serveren til at skrive logfilen i
min mappe.

Thorbjørn Ravn Andersen har foreslået, at jeg udskifter flg. kode

> CustomLog "/private/var/log/httpd/access_log" common

med denne kode:

> CustomLog "/User/admin/log-filer/access_log" common

men det virker ikke, og jeg har også prøvet at ændre den til:

> CustomLog "/Brugere/admin/logfiler/access_log" common

men det virker heller ikke, serveren vil slet ikke starte med disse
to koder.

Er der nogen som har et bedre bud, så jeg kan få Apache til at lægge
logfilen i den mappe jeg har lavet til den.

Det næste spørgsmål handler om .htaccess, er der nogen der kender
sytaxsen til hvordan man definerer de IP-adresser, der ikke må få
adgang til web-sitet.

Jeg har prøvet med

> deny from 195.215.249.220

men det virker ikke...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-03-04 20:57

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 22/03/04 20:09 wrote:

> Thorbjørn Ravn Andersen har foreslået, at jeg udskifter flg. kode

> med denne kode:

Der manglser et 's'

CustomLog "/Users/admin/log-filer/access_log" common
--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-04 21:40

Peter Kiil wrote:

> Der manglser et 's'
>
> CustomLog "/Users/admin/log-filer/access_log" common

Mit System er dansk, så hos mig heder mappen med den sorte siluet
"Brugere", gør det en forskel...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-03-04 21:59

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 22/03/04 21:40 wrote:

> Mit System er dansk, så hos mig heder mappen med den sorte siluet
> "Brugere", gør det en forskel...?

Går som Thorbjørn foreslår. Åbn terminalen og skriv 'pwd' - så får du den
korrekte sti til din usermappe. Alternativt kan du skrive 'cd ' og så trække
den mappe du har lavet til logfiler ind i terminalvinduet, efterfulgt af
enter. Skriv derefter pwd for at få den fulde sti til din logmappe.

--
/peter

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 22-03-04 22:37

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Mit System er dansk, så hos mig heder mappen med den sorte siluet
> "Brugere", gør det en forskel...?

Prøv at tage info på mappen "brugere". Så kan du se det navn systemet
reelt anvender.
Generelt er de danske navne bare en skal, der er lagt ovenpå.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-04 22:48

Preben Bødker Nielsen wrote:

> Generelt er de danske navne bare en skal, der er lagt ovenpå.

Ja tak det er jeg nu blevet klar over...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-04 22:07

Peter Kiil wrote:

> CustomLog "/Users/admin/log-filer/access_log" common

Et - nul til Peter Kiil, s'et i Users gjorde forskellen, nu skal jeg
så bare vide, om jeg kan fjerne log-filen en gang i døgnet, og om
serveren skal lukkes ned når jeg gør det...?

Jeg skal også lige høre om flg., hvis jeg lukker og åbner for
webdelingen i Systemindstillinger, svarer det til at genstarte
serveren, eller skal hele maskinen fysisk genstartes...?

Har du et bud på hvorfor .access filen ikke fungerer, den ser sådan
her ud.

ErrorDocument 403 /noperms.html
ErrorDocument 404 /url_not_found.html

order allow,deny
deny from 192.168.1.21
deny from 195.215.249.220
deny from 195.215.249.190
allow from all

Listen over deny IP's er selvfølgelig længre, den første IP er fra
mit eget lokale netværk, og en test viser, at den pågælde maskie
ikke er excluderet.

Jeg kan heller få serveren til at vise mit 404 dokument...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-03-04 22:20

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 22/03/04 22:06 wrote:

> Et - nul til Peter Kiil, s'et i Users gjorde forskellen, nu skal jeg
> så bare vide, om jeg kan fjerne log-filen en gang i døgnet, og om
> serveren skal lukkes ned når jeg gør det...?

Kan du ikke bare prøve at hive den ud mens serveren kører og så se om den
laver en ny? Det vil jeg tro den gør.

> Jeg skal også lige høre om flg., hvis jeg lukker og åbner for
> webdelingen i Systemindstillinger, svarer det til at genstarte
> serveren, eller skal hele maskinen fysisk genstartes...?

Det svarer til det du for ud af en genstart (for apaches vedkommende)

> [...]
> ikke er excluderet.
>
> Jeg kan heller få serveren til at vise mit 404 dokument...

Hvis den hedder .access er det derfor. Den skal hedde .htaccess

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-04 22:25

Peter Kiil wrote:

> Hvis den hedder .access er det derfor. Den skal hedde .htaccess

Den hedder .htaccess så det er ikke der fejlen ligger...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-03-04 22:55

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 22/03/04 22:25 wrote:

> Den hedder .htaccess så det er ikke der fejlen ligger...

Hvor ligger den?

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-04 23:44

Peter Kiil wrote:

> Hvor ligger den?

I den mappe hvor web-sitet ligger, samme mappe som index.htm filen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-03-04 22:55

Peter Kiil <spam@kiil.net> writes:

> Kan du ikke bare prøve at hive den ud mens serveren kører og så se om den
> laver en ny? Det vil jeg tro den gør.

Det er ikke standardunixopførsel.

For at gøre en lang historie kort, skal serveren have at vide at den
skal genåbne logfilen.

apachectl kan formentlig.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-03-04 22:59

Thorbjoern Ravn Andersen - thunderbear@bigfoot.com on 22/03/04 22:55 wrote:

> Det er ikke standardunixopførsel.

Det er jeg klar over, men min OS X ser nu ikke ud til at brokke sig over
det.

--
/peter

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-03-04 23:04

Peter Kiil - spam@kiil.net on 22/03/04 22:59 wrote:

> Det er jeg klar over, men min OS X ser nu ikke ud til at brokke sig over
> det.

Og dog. Det gjorde den så alligevel.

--
/peter

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-03-04 23:08

> Det er jeg klar over, men min OS X ser nu ikke ud til at brokke sig over
> det.

Næh.

I Unix er "en strøm af bytes" (en fil) og "et navn der peger på en
strøm af bytes" (et filnavn) adskilte begreber. En fil kan godt have
flere navne (laves med "ln" uden -s), som alle er ligeværdige.

At slette en fil betyder bare at man fjerner et af dens navne. Selve
strømmen af bytes slettes først når filen ingen navne har mere, OG når
der ikke er nogen processer der har filen åben.

Det betyder også at hvis man har et program der skriver og skriver og
skriver til en fil, løser det ikke problemet at slette den filen, da dette
ikke frigiver filens plads førend processen lukker filen. Som fx
Apache.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Peter Kiil

Dato : 22-03-04 23:26

Thorbjoern Ravn Andersen - thunderbear@bigfoot.com on 22/03/04 23:08 wrote:

> [...]
> skriver til en fil, løser det ikke problemet at slette den filen, da dette
> ikke frigiver filens plads førend processen lukker filen. Som fx

Så lærte jeg også lidt idag

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-03-04 23:53

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> [...]
> skriver til en fil, løser det ikke problemet at slette den filen, da dette
> ikke frigiver filens plads førend processen lukker filen. Som fx

Det vil sige, at det mest rigtige er, at jeg lige slår webserveren
fra i Systemindstilliger, fjerner logfilen og slår webserveren til igen.

ER det meget besværligt, at få Apache til at påbegynde en ny logfil
hver nat klokke 0:00, og så tilføje datoen til filnavnet...?

Det kan et oldgammelt progam som MacHTTP klare...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 23-03-04 00:05

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 22/03/04 23:52 wrote:

> ER det meget besværligt, at få Apache til at påbegynde en ny logfil
> hver nat klokke 0:00, og så tilføje datoen til filnavnet...?

Prøv at indsætte følgende:

CustomLog "|/usr/sbin/rotatelogs /Users/admin/log-filer/access_log 86400"
common

Det er 1 linie!
--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-04 00:26

Peter Kiil wrote:

> Prøv at indsætte følgende:
>
> CustomLog "|/usr/sbin/rotatelogs /Users/admin/log-filer/access_log 86400"
> common
>
> Det er 1 linie!

Er det et eksperiment, eller er den skråsikker...?

Og hvilken betydning har tallet "86400"....?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Kiil

Dato : 23-03-04 00:29

Niels Ebbesen - info@niels-ebbesen.net on 23/03/04 0:26 wrote:

> Er det et eksperiment, eller er den skråsikker...?

Det skulle virke.

> Og hvilken betydning har tallet "86400"....?

86400 sekunder.

--
/peter

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-04 01:12

Peter Kiil wrote:

> 86400 sekunder.

Det vil sige, at serveren laver en ny logfil, for hver gang der er
gået 86400 sekunder, gælder det så fra det tidspunkt, hvor jeg
indtaster og arkiverer koden i httpd.conf, eller fra det tidspunkt
hvor serveren sidst har været genstartet...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 23-03-04 01:07

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> 86400 sekunder.

= ét døgn

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-03-04 09:16

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> ER det meget besværligt, at få Apache til at påbegynde en ny logfil
> hver nat klokke 0:00, og så tilføje datoen til filnavnet...?

Ingen anelse. Jeg mindes svagt at der er blevet oprettet en gruppe
til at diskutere fx Apache. Måske var det en ide at spørge der?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-03-04 00:10

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> ErrorDocument 403 /noperms.html
> ErrorDocument 404 /url_not_found.html

> order allow,deny
> deny from 192.168.1.21
> deny from 195.215.249.220
> deny from 195.215.249.190
> allow from all

Der kan være flere årsager til at det ikke virker:

*   I httpd.conf er .htaccess slået fra som default. Hvis du ikke har
   ændret det vil det stadig være slået fra. Du skal ændre omkring linie
   404, hvor der står 'AllowOverride None' til 'AllowOverride All'.

*   Jeg tror opbygningen i direktiverne i .htaccess er lineære, eller hvad
   man skal kalde dem, således at den først siger at de tre IP ikke må
   komme på, og så giver den lov til alle at komme på. Sådan virker det i
   hvert fald her hos mig. Hvis jeg skriver deny from all på en linie, og
   dernæst allow from all, så kan alle tilgå filer og vice versa. Prøv at
skriv 'allow from all' først, og derefter de IPere du vil nægte adgang.
Ved ikke om det virker, men det er da et forsøg værd.

Men husk at tjek om .htaccess er slået til inden du begynder at dimse
med det.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: evil hackers from Serbia.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-04 00:28

Jonas Voss wrote:

> [...]
>    ændret det vil det stadig være slået fra. Du skal ændre omkring linie
>    404, hvor der står 'AllowOverride None' til 'AllowOverride All'.

Du har fuldstændig ret, det var slået fra...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-03-04 00:43

> Du har fuldstændig ret, det var slået fra...!

Det var da herligt det ikke var andet end det. Virker dine IP-ting og
404 og 403 direktiver så nu?

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: We've run out of licenses

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-04 01:06

Jonas Voss wrote:

> Det var da herligt det ikke var andet end det. Virker dine IP-ting og
> 404 og 403 direktiver så nu?

Nej det kører ikke, maskinen med IP 192.168.1.21 kan stadig tilgå
sitet, og når jeg indtaster en ugyldig adresse, så får jeg det 404
dokument der er indbygget i serveren.

jeg har dobbelttjekket at 'AllowOverride None' er ændret til
'AllowOverride All'...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-03-04 01:39

In dk.edb.mac, info@niels-ebbesen.net wrote:

> Nej det kører ikke, maskinen med IP 192.168.1.21 kan stadig tilgå
> sitet, og når jeg indtaster en ugyldig adresse, så får jeg det 404
> dokument der er indbygget i serveren.

Har du prøvet at ændre på rækkefølgen af dine IP-direktiver? Det gør i
hvert fald en forskel her.

Hvis jeg skriver:

Order allow,deny
   Deny from localhost
   Allow from all

Så kan alle inkl. localhost se siden, selv om jeg jo ikke vil have at
localhost skal kunne se den.

Hvis jeg skriver:

Order allow,deny
   Allow from localhost

så kan kun localhost se siden idet Apache antager, at når jeg bruger
allow,deny, og ikke har specificeret nogle deny, så må ingen se den,
udover dem jeg har givet Allow.

Sådan har jeg i hvert fald forstået det, jeg korrekses gerne (:

> jeg har dobbelttjekket at 'AllowOverride None' er ændret til
> 'AllowOverride All'...

Godt så (:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Collapsed Backbone

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-04 11:08

Jonas Voss wrote:

> Har du prøvet at ændre på rækkefølgen af dine IP-direktiver? Det gør i
> hvert fald en forskel her.

Mine error filer virker heller ikke, så et eller andet kunne tale
for, at fejlen skal søges et helt andet sted.

Jeg har læst lidt på lektien, og har fundet flg.: "htaccess files
must be uploaded as ASCII mode, not BINARY." Jeg laver .htaccess
filen med BBEdit, og jeg er ikke sikker på, at den gemmer i ASCII
mode, hvilket program kan gemme som ren ASCII.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 23-03-04 17:11

> [...]

> filen med BBEdit, og jeg er ikke sikker på, at den gemmer i ASCII
> mode, hvilket program kan gemme som ren ASCII.

hvorfor ikke bruge den dertil indbygede brugerflade (CLI) istedet?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-04 19:08

Morten wrote:

> hvorfor ikke bruge den dertil indbygede brugerflade (CLI) istedet?

Fordi jeg laver .htaccess filen på min arbejdsmaskine, og lægger den
over på serveren via AppleTalk, serveren har en lille dum 13" skærm,
min arbejdsmaskine har en stor 21" LaCie skærm.

Og da jeg har temmelig meget købe software, som ikke kan køre OSX,
så kører min arbejdsmaskine OS 9.2.2, og nej, jeg har ikke lige
30.000 piskeslag til at bruge på opdateringer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Lind

Dato : 23-03-04 19:47

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 23-03-04 20:10

> [...]

> kører min arbejdsmaskine OS 9.2.2, og nej, jeg har ikke lige 30.000
> piskeslag til at bruge på opdateringer...

Hvilke programpakker er det der ikke kan køre under OS X i Classic?

Personligt har jeg selv konstateret at Photoshop LE 5 ikke ville
installere. Det var jeg lidt ked af :(

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten

Dato : 23-03-04 20:38

> Fordi jeg laver .htaccess filen på min arbejdsmaskine, og lægger den
> over på serveren via AppleTalk, serveren har en lille dum 13" skærm,
> min arbejdsmaskine har en stor 21" LaCie skærm.

så er det da voldsom meget nemmere at slå sshd (Ekstern login) til på
serveren, og ssh'e til den.

> Og da jeg har temmelig meget købe software, som ikke kan køre OSX,
> så kører min arbejdsmaskine OS 9.2.2, og nej, jeg har ikke lige
> 30.000 piskeslag til at bruge på opdateringer...

behøvs heller ikke.

<http://www.versiontracker.com/php/search.php?mode=basic&action=search&str=ssh&plt%5B%5D=macos&x=0&y=0>

nap en af disse OS9 SSH klienter, derefter kan du pille skærmen helt af
OSX maskinen og fjernstyre den.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-04 23:09

Morten wrote:

> så er det da voldsom meget nemmere at slå sshd (Ekstern login) til på
> serveren, og ssh'e til den.

Jeg tager en ting ad gangen, og lige nu er det ikke vigigt med et
ekstern login, og jeg har en ide om, at det kan åbne
sikkerhedshuller, og derfor vil jeg lige vente til jeg har lidt mere
styr på OSX.

Men jeg kan oplyse, at jeg har redigeret .htaccess dokumentet med
pico og nu fungerer det helt fint...

Du ka i stedet fortælle mig, hvor i httpd.conf jeg kan slå visning
af directories fra, og så vil jeg også gerne vide, hvor jeg
indstiller, så det er ligemeget om brugerne skriver www foran
domainenavnet, så det virker med www.photo-gallery.dk og
photo-gallery.dk

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 24-03-04 00:57

> [...]

> ekstern login, og jeg har en ide om, at det kan åbne
> sikkerhedshuller, og derfor vil jeg lige vente til jeg har lidt mere

OpenSSH serveren (sshd) er nok det sikreste på dit netværk overhovedet,
så du risikerer intet i den sammhæng. Du vil osse blive glad for at du
såfremt du forwarder port 23 kan tilgå og administrere din server fra
en hvilken som helst maskine med internetadgang. (macSSH på OS7-9 og
putty på win32 - *nix maskiner er næsten altid udstyret med en ssh
klient som standart)

> Men jeg kan oplyse, at jeg har redigeret .htaccess dokumentet med
> pico og nu fungerer det helt fint...

Meget fornuftigt... konvertering af macroman og overførsel over ftp er
ofte noget rigtigt ged. Men siden du anvendte pico fra OSX serveren,
kunne du i fremtiden have glæde af at gøre det fra din G4 over ssh.

> Du ka i stedet fortælle mig, hvor i httpd.conf jeg kan slå visning
> af directories fra

Options All -Indexes (slået fra)
Opetions All +Indexes (slået til)

>, og så vil jeg også gerne vide, hvor jeg
> indstiller, så det er ligemeget om brugerne skriver www foran
> domainenavnet, så det virker med www.photo-gallery.dk og
> photo-gallery.dk

Det gør du på din DNS, ikke i din apache. Hvis ikke du har adgang til
selv at redigere din DNS, kan du evt anvende to identiske virtualhost
for henholdsvis www.domaine og domaine.

Hvis ikke du har behov for reverse DNS kan jeg varmt anbefale at du
redelegerer dit domaine til <http://gratisdns.dk>

Kig iøvrigt på PHP applikationen Gallery, så behøver du ikke bekymre
dig om html skrivning, håndredigering af .htacess filer osv når du
tilføjer nye billeder. <http://gallery.menalto.com> Det kan varmt
anbefales... kort sagt kan du droppe dine billeder på serveren over
ftp eller afp, hvorefter der automatisk oprettes et album + thumbnails
mm. Her i gruppen ved jeg at såvel Henrik Voss, Rné Frej og Preben
bruger Gallery til deres billeder.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-03-04 10:37

Morten wrote:

> Options All -Indexes (slået fra)
> Options All +Indexes (slået til)

Jeg har søgt httpd.conf filen igennem, og jeg kan ikke finde
"Options All +Indexes", og det burde jeg kunne, for som det er nu,
så er det slået til, så man kan se indholdet i directory's.

Men det skal måske bare skrives ind i .htaccess filen...?

> Det gør du på din DNS, ikke i din apache. Hvis ikke du har adgang til
> selv at redigere din DNS, kan du evt anvende to identiske virtualhost
> for henholdsvis www.domaine og domaine.

Ok - så kører det allerede for det virker på min nuværende web-server.

> [...]
> ftp eller afp, hvorefter der automatisk oprettes et album + thumbnails
> mm. Her i gruppen ved jeg at såvel Henrik Voss, Rné Frej og Preben

De færdige php-gallerier er gode nok, hvis man bare skal publicere
en lille sjat billeder, de duer slet ikke til mine behov, men bare
vent, Bill og jeg har aftalt, at vi sammen skriver php-koden til et
stort avanceret fotogalleri-system.

Jeg har jo en solid ballast af erfaringer med webdesign, og driften
af et on-line fotogalleri, så jeg regner med, at vi kan lave noget
der er mere funktionelt og brugervenligt, og så har jeg også nogle
helt nye og spændende ideer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-03-04 19:14

> [...]

> så er det slået til, så man kan se indholdet i directory's.

> Men det skal måske bare skrives ind i .htaccess filen...?

Ja, så gør du det på katalog-basis, og ikke for serveren som helhed.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: The Internet is being scanned for viruses.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-03-04 20:07

Jonas Voss wrote:

> Ja, så gør du det på katalog-basis, og ikke for serveren som helhed.

Jeg fandt lige denne, som kan bruges i .htaccess filen, den gælder
også for alle underlæggende directory's.

# forhindre at brugere kan få listet indhold i directory's
IndexIgnore *

Den frække er, at den viser directory'et men ikke indholdet...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 24-03-04 22:12

> [...]

> så er det slået til, så man kan se indholdet i directory's.

> Men det skal måske bare skrives ind i .htaccess filen...?

nej jeg kiggede i en virtuelhost på min OSX Server, hvilket du ikke
umidelbart kan bruge pga af dens opbygning med flere config filer.
Her er et udsnit fra min config på en umodificeret OSX klient

-
<Directory "/Library/WebServer/Documents">

#
# This may also be "None", "All", or any combination of "Indexes",
# "Includes", "FollowSymLinks", "ExecCGI", or "MultiViews".
#
# Note that "MultiViews" must be named *explicitly* --- "Options All"
# doesn't give it to you.
#
   Options Indexes FollowSymLinks MultiViews
-

fjern "Indexes"

> De færdige php-gallerier er gode nok, hvis man bare skal publicere
> en lille sjat billeder, de duer slet ikke til mine behov,

prøv du nu alligevel at oprette en virtuel host hvor gallery kører i,
tror ikke den vil have problemer med din mængde af billeder.

> [...]
> af et on-line fotogalleri, så jeg regner med, at vi kan lave noget
> der er mere funktionelt og brugervenligt, og så har jeg også nogle

Har du kigget på hvad gallery kan? send mig en mail så skal jeg
oprette dig som bruger http://gallery.reippuert.dk så du kan se hvad
det kan. tror det er fuldt ud tilstrækkeligt....

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-03-04 23:11

Morten wrote:

> [...]
> # doesn't give it to you.
> #
>    Options Indexes FollowSymLinks MultiViews

Jeg takker, den er brugbar, jeg har dog også fundet en som virker i
..htaccess filen, og den er faktisk lidt smartere, da den gør, at man
kan ha' et enket eller nogle få udvalgte directory's, som brugerne
kan få adgang til.

> Har du kigget på hvad gallery kan? send mig en mail så skal jeg
> oprette dig som bruger http://gallery.reippuert.dk så du kan se hvad
> det kan. tror det er fuldt ud tilstrækkeligt....

Ja det er da et udmærket fotogalleri, problemet er bare, at det er
en skabelon, som iøvrigt minder meget om coppermine photo gallery,
og jeg vil ha et 100% personligt design...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tom

Dato : 25-03-04 01:33

On 24/03/04 23:10, in article 40620759.8060209@niels-ebbesen.net, "Niels
Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja det er da et udmærket fotogalleri, problemet er bare, at det er
> en skabelon, som iøvrigt minder meget om coppermine photo gallery,
> og jeg vil ha et 100% personligt design...

må jeg foreslå at der kigges på følgende sider:
http://www.cmsinfo.org/article.php3?story_id=517
Flere hundrede opensource CMS, hvoraf flere også kan køre som fotogralleri
Og
http://steptwo.com.au/cm/vendors/list/index.html
Og
http://www.opensourcecms.com/
Skal du lave et galleri, som du vil designe selv/ bygge ovenpå eksisterende
php baserede sites er det faktisk ikke så svært.
Du skal bare lige forstå en række basale ting ( som jeg foøvrigt ikke
forstår selv)
Til gengæld er der virkeligt tale om open source soft.
Noget af det er svært at instalere ( men virker når det kører ) mens andet
er utroligt let at installere, til gengæld kan du ikke selv lave designet
om....
Som f.eks post Nuke..
Et bud på et php/opensource site, der virkeligt kan udvikles er SPIP ( net)
Og
http://www.templeet.org/
Begge to løsninger der er så "rå" I sin opbygning at der skal bygges en
masse ovenpå ( af en selv)
Til gengæld er alt " åbent" og klart til at blive lavet om ..
( problemer )
SPIP er primært fransk og templeet mangler en masse..
Tom

PS
Drop alle de kommercielle løsninger.. Tror faktisk at det er lidt som at
købe katten I sækken. Hver gang du får en ide koster det kassen, og du er
allerede langt inde I "at rode med httpd etc osv.."
læs også lystigt på
http://www.oreillynet.com/
Og
http://www.macdevcenter.com/

Fra : Morten

Dato : 25-03-04 02:42

> [...]

> en skabelon, som iøvrigt minder meget om coppermine photo gallery,
> og jeg vil ha et 100% personligt design...

intet problem det er bygget op på CSS (som jeg endnu ikke har fået
tid til at lære, men det kommer en dag), og burde således være
rimeligt nemt at ændre på layoutet for den CSS kyndige.

Det var selve funktionaliteten i Gallery jeg mente du bør kigge på,
tror det kan gøre rigtigt mange ting lettere og muligvis osse bedre
for dig.

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-03-04 03:10

> [...]

> en skabelon, som iøvrigt minder meget om coppermine photo gallery,
> og jeg vil ha et 100% personligt design...

Men du er jo erfaren indenfor webdesign, så kan du jo bare implementere
dit eget 100% personlige design. Det står dig frit for SVJV.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: firewall needs cooling

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-04 13:46

Jonas Voss wrote:

> Men du er jo erfaren indenfor webdesign, så kan du jo bare implementere
> dit eget 100% personlige design. Det står dig frit for SVJV.

Jeg er godt klar over, at mange af den type php-ting kan ændres og
tilpasses, og der er jo ingen grund til at opfinde den dybe
tallerken to gange, så når jeg laver en databaseversion af mit
fotogalleri, så vil jeg nok ta' udgangspunkt i noget som jeg kan
bygge vidre på.

Men en databaseversion af mit fotogalleri vil nok kræve en lidt
kraftigere maskine, og så er det et større projekt, at lave den
skræddesyede version som jeg skal bruge, så det kommer først i anden
omgang, nu skal jeg først og fremmet ha' serveren konfigureret, så
den kan serve den eksisterende version af mit fotogalleri.

Jeg har iøvrigt det meste på plads, jeg mangler kun et eller andet
så jeg kan se at serveren kører, findes der noget enkelt som kan
vise logfilen efterhånden som den skrives, li'som det kan ses på
flg. billede af min nuværende web-server:
http://www.photo-gallery.dk/oversigt/computer/macintosh/_web-server-02.html
det gør at jeg kan se overvåge trafikken.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-03-04 14:53

> [...]

> tallerken to gange, så når jeg laver en databaseversion af mit
> fotogalleri, så vil jeg nok ta' udgangspunkt i noget som jeg kan

Fornuftigt. Jeg har ikke kigget gallery efter i koderne, men det er
sikkert ligetil, og alt PHP er sikkert pænt pakket ind i funktioner du
bare kan kaste rundt med.

> [...]
> omgang, nu skal jeg først og fremmet ha' serveren konfigureret, så
> den kan serve den eksisterende version af mit fotogalleri.

Jeg ved ikke hvor meget det kræver at servere sådan en databaseversion
af et fotogalleri, din nye server kan sikkert sagtens klare det. I
øvrigt kan jeg ikke anbefale at gemme billeder i databasen, det er både
pladsfråds (pga. datatyperne i MySQL), og så kan det give problemer at
trække data ud af basen igen. I stedet bør man lægge billederne i
filsystemet, og i databasen opbevare en sti til billedet i stedet for
selve billedet. Det kræver også mindre af serveren at servere filer fra
filsystemet end fra en database, går jeg ud fra. Jeg kan ikke bevise det
på nogen måde.

> [...]
> http://www.photo-gallery.dk/oversigt/computer/macintosh/_web-server-02.html
> det gør at jeg kan se overvåge trafikken.

Vi tager den lige igen. I terminalen skriver du:

tail -f /Sti/til/din/access_log

Så får du skrevet en linie ud på skærmen hver gang der bliver forespurgt
en fil fra serveren.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: manager in the cable duct

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-04 16:50

Jonas Voss wrote:

> tail -f /Sti/til/din/access_log

Tak Jonas, det virker fint...

Næste skridt er så, at jeg skal ha' fundet et program der kan køre
terminal på min arbejdsmaskine med MacOS 9.2.2, det skal være en der
bruger et minimum af resoucer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 25-03-04 17:17

> [...]

> Næste skridt er så, at jeg skal ha' fundet et program der kan køre
> terminal på min arbejdsmaskine med MacOS 9.2.2, det skal være en der

jeg har postet et url til en søgning efter SSH klienter i enten denne
eller den anden tråd. personligt har jeg brugt MacSSH, men om det nu
er den bedste ved jeg ikke.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-04 19:33

Morten wrote:

> jeg har postet et url til en søgning efter SSH klienter i enten denne
> eller den anden tråd. personligt har jeg brugt MacSSH, men om det nu
> er den bedste ved jeg ikke.

Det har jeg prøvet, og den eneste freeware jeg fandt der, er
NiftyTelnet 1.1 SSH r3, men den ka' jeg ikke få til at virke...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 25-03-04 20:33

<http://pro.wanadoo.fr/chombier/>

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-04 20:18

Morten wrote:

> jeg har postet et url til en søgning efter SSH klienter i enten denne
> eller den anden tråd. personligt har jeg brugt MacSSH, men om det nu
> er den bedste ved jeg ikke.

Jeg har fundet MacSSH ver.2.1fc3, og den spiller fint fra min bæbare
G3'er med MacOS 9.2.2, men når jeg forsøger at starte programmet fra
min G4'er der også kører MacOS 9.2.2, så slutter det p.g.a. fejl nr.
2, er der nogen som har et bud på hvad det kan skyldes...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 25-03-04 21:07

> [...]

> min G4'er der også kører MacOS 9.2.2, så slutter det p.g.a. fejl nr.
> 2, er der nogen som har et bud på hvad det kan skyldes...?

at noget i OS9 installationen på din G4 er i udu...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-04 21:38

Morten wrote:

> at noget i OS9 installationen på din G4 er i udu...

Det er ikke voldsomt sansynligt, alt andet kører fint og stabilt, ja
selv Netscape 7.0 er stabilt, men jeg har også prøvet NiftyTelnet
1.1 SSH r3, og den vil heller ikke starte op.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 25-03-04 22:07

On 2004-03-25 21:38:29 +0100, Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> said:

> Det er ikke voldsomt sansynligt, alt andet kører fint og stabilt, ja
> selv Netscape 7.0 er stabilt, men jeg har også prøvet NiftyTelnet 1.1
> SSH r3, og den vil heller ikke starte op.

noget /må/ være i udu eller mangle - jeg kan ikke huske hvordan OS9
opfører sig, men du skulle vel ikke have en ildvæg eller lignende
kørende?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-04 22:47

Morten wrote:

> noget /må/ være i udu eller mangle - jeg kan ikke huske hvordan OS9
> opfører sig, men du skulle vel ikke have en ildvæg eller lignende kørende?

Nej classic MacOS har igen åbne porte, der åbnes først porte, når
man starter et program som bruger de pågældne porte.

Jeg tror fejlen skyldes, at der ikke er serielle porte på min G4'er,
MacSSH bygger jo på noget telenet, og de gamle telenet terminal
emulatorer var jo oprindligt bygget til kommunikation over de
serielle porte (modem- og printerporten).

Nogen af telenet programmerne er så tilføjet mulighed for
kommunikation over Ethernet porten og TCP-IP, men de kan også bruge
de serielle porte, og jeg har den teori, at når programmerne ikke
kan finde disse porte under opstarten, ja går de ned.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 25-03-04 23:28

> Nej classic MacOS har igen åbne porte, der åbnes først porte, når
> man starter et program som bruger de pågældne porte.

og ssh klienter åbner selvfølgelig for porte...

> [...]
> emulatorer var jo oprindligt bygget til kommunikation over de
> serielle porte (modem- og printerporten).

Jeg kan svare dig at det ikke er tilfældet, macSSH snakker ganske
almindelig TCP/IP, jeg er ret sikker på at den anden SSH klient du
har afprøvet osse gør det.

> [...]
> de serielle porte, og jeg har den teori, at når programmerne ikke
> kan finde disse porte under opstarten, ja går de ned.

fin teori, den er blot ikke aktuel i dette tilfælde, med mindre du ikke
har aktiveret TCP/IP på din G4 (hvilket er højst utænkeligt)

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-03-04 23:49

Morten wrote:

> fin teori, den er blot ikke aktuel i dette tilfælde, med mindre du ikke
> har aktiveret TCP/IP på din G4 (hvilket er højst utænkeligt)

Jeg har aktiveret TCP-IP, og jeg har lige prøvet et par andre gamle
sager som jeg havde i gemmerne, h.h.v. ZTerm og NCSA Telnet, men de
dur ikke, ZTerm er så gammelt, at det kun kan bruge serielle porte,
og NCSA Telnet kan vist ikke køre ssh.

Og så har jeg prøvet en købe-dims der hedder dataComet, og den
spiller helt fint, så nu kan jeg jo overveje, om jeg virkelig vil
gi' 60$ for et terminal program...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 26-03-04 01:06

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Og så har jeg prøvet en købe-dims der hedder dataComet, og den
> spiller helt fint, så nu kan jeg jo overveje, om jeg virkelig vil
> gi' 60$ for et terminal program...

Niels tro mig det er ikke nødvendigt, et eller andet ER i udu på din
maskine siden den ikke vil starte MacSSH.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-03-04 01:31

Morten wrote:

> Niels tro mig det er ikke nødvendigt, et eller andet ER i udu på din
> maskine siden den ikke vil starte MacSSH.

Tja, der kan ligge et eller andet i Udvidelser eller Konrolpaneler
som MacSSH ikke kan li', men det kan være en temmelig vanskelig
opgave at finde det...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 26-03-04 02:07

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Tja, der kan ligge et eller andet i Udvidelser eller Konrolpaneler
> som MacSSH ikke kan li', men det kan være en temmelig vanskelig
> opgave at finde det...

= èn af mange grunde til jeg ikke længere vil røre ved OS9 med en
ildtang

heldigvis er det nemt (og tilladt) at have flere OS) systemmpaper,
smid en "ren" en over på en anden partition.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-03-04 11:25

Morten wrote:

> = èn af mange grunde til jeg ikke længere vil røre ved OS9 med en
> ildtang
>
> heldigvis er det nemt (og tilladt) at have flere OS) systemmpaper,
> smid en "ren" en over på en anden partition.

Der er fordele og ulemper ved alting, jeg har næsten 20 års erfaring
med classic MacOS, så jeg kan noget med det, som det vil ta' mig
flere år at lære, at udføre i en terminal.

Og jeg føler egenlig ikke trang til at blive kodeskriver, mine
kompetancer og know-how ligger på nogle andre områder, men jeg er da
villig til at lære mig så meget, at jeg kan opsætte en Apache server...

Og serveren kører nu, jeg har lige sluttet af med en komplet
adskildelse og rengøring af hardwaren, så den er helt klar til at gå
i luften.

Men jeg kan lige oplyse, at jeg har prøvet at starte med "MacOS
9.2.2 Standard udvidelser, og der vil MacSSH gerne starte op, så nu
skal jeg finde ud af hvad der konflikter, der er 6 kontrolpaneler og
27 udvidelser, som jeg skal finde synderen iblandt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Tom

Dato : 26-03-04 11:47

En kommentar kunne også være at vi der har OSX rimeligt simpelt kan finde
Open source software, oveni købet I "insatll pakker", sådan er der ikke skal
kompileres, rodes med koder eller noget som helst..
Næsten. For hvis den enkelte vil til at køre en apache server på en Mac,
skal der altså rodes lidt.. Men ikke nær så meget som det fremgår af denne
og de andre apache tråde..
Det er først når "man" selv vil have indflydelse på hvad der sker.. Der skal
pilles.
I princippet, tror jeg at alle der har installeret OSX kan åbne deres
browser skrive localhost/127.0.0.1, og så ser de deres server..
Det er først når de vil til at lave denne side om, og forbinde maskinen til
nettet, lave fancy lay out etc..
At der sker noget.

Det forandrer dog ikke det faktum at der rent faktisk skal laves en del
arbejde, før en mac "webserver" er helt oppe..
Bla, noget med en terminal. Og andet ret langhåret..

Omvendt er man ikke interresseret I dette arbejde tilbyder apple jo en masse
bla. En side på .mac og lignende der sikkert er nok til de fleste..

Tom

PS
Har selv rodet som en sindsyg, bidt negle til blods, og forstået "en lille
smule"..

On 26/03/04 11:24, in article 406404F3.1020701@niels-ebbesen.net, "Niels

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-03-04 13:04

Morten wrote:

> heldigvis er det nemt (og tilladt) at have flere OS) systemmpaper,
> smid en "ren" en over på en anden partition.

Det er ikke så vigtigt, ind til vidre kan jeg bare fjernstyre
serveren fra min PowerBook.

Findes der terminal komandoer, som gør det muligt at genstarte
Apache via en SSH-forbindelse...?

Jeg kunne godt bruge komandoer til flg. tre ting:

Luk Apache ned :
Start Apache:
Genstart Apache:
Genstart computeren:

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Theis M. Mønsted

Dato : 26-03-04 13:13

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> Apache via en SSH-forbindelse...?
>
> Jeg kunne godt bruge komandoer til flg. tre ting:

Hep!

Luk apache ned: apachectl stop
Start apache: apachectl start
Genstart: apachectl restart (eller apachectl graceful, som genindlæser
konfigurationen, uden at påvirke de brugere der evt. måtte være igang
med at bruge serveren)
Genstart computeren: reboot

Håber du kan bruge det til nowet :)

--
Mvh.
Theis M. Mønsted

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-03-04 13:36

Theis M. Mønsted wrote:

> Håber du kan bruge det til nowet :)

Nej for komandoerne virker desværre ikke...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Theis M. Mønsted

Dato : 26-03-04 13:47

Niels Ebbesen wrote:

> Nej for komandoerne virker desværre ikke...

Hvad siger den til dig da?

--
Mvh.
Theis

Fra : Michael Holm

Dato : 26-03-04 14:00

Tom <nospam@fakemail.dk> wrote:

> Det forandrer dog ikke det faktum at der rent faktisk skal laves en del
> arbejde, før en mac "webserver" er helt oppe..
> Bla, noget med en terminal. Og andet ret langhåret..

helt forkert, det er kun fordi niels har nogle speciele ønsker.

fast internet forbindelse med fast ip
Du slår webdeling til åbner iPhoto vælger dine billeder,
vælger export
til web
binngo bongo, iphoto lader dig gemme billederne i din site mappe

og hele familien kan se dine nye billeder :)
ingen langhårethedellerterminal :)

--
Michael T. Holm
http://www.toitsu.dk - http://alexanderteknik.tk

Fra : Morten

Dato : 26-03-04 14:44

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Nej for komandoerne virker desværre ikke...

Jo de gør, men da du arbejder på et flerbuger system og er logget ind
som en almindelig bruger, skal du bruge komandoen "sudo" før de nævnte
komandoer, for midlertidigt at erhverve dig superbruger rettigheder.

ting og programmer der kører i andres userspace, kan man ikke røre ved,
uden erhvervelse af superbruger rettigehder.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 26-03-04 14:53

Morten<spam@reippuert.dk> writes:

> [...]
>
> ting og programmer der kører i andres userspace, kan man ikke røre ved,
> uden erhvervelse af superbruger rettigehder.

Og hvis man synes det er noget skrammel skal man bare tænke over hvad
der sker når man har andre brugere på systemet via fx ssh.

Det er ikke så sjovt at de kan zappe ens programmer...

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-03-04 15:21

Morten wrote:

> [...]
>
> ting og programmer der kører i andres userspace, kan man ikke røre ved,
> uden erhvervelse af superbruger rettigehder.

Ja med sudo virker det fint...tak

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 25-03-04 17:32

> [...]

> Næste skridt er så, at jeg skal ha' fundet et program der kan køre
> terminal på min arbejdsmaskine med MacOS 9.2.2, det skal være en der

Prøv Webmin, som tidligere foreslået.
Webbaseret, minmum af resourcer på OS9 cpu'en, kan tilgås alle steder
fra og indeholder både terminal-adgang samt mange andre ting.

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-03-04 02:22

> [...]

> en lille sjat billeder, de duer slet ikke til mine behov, men bare
> vent, Bill og jeg har aftalt, at vi sammen skriver php-koden til et

Hvorfor ikke lade Apache gøre det hele for dig, nu er du jo ved at blive
en erfaren Apache-bruger:

<http://apachegallery.dk/>

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Someone else stole your IP address,
call the Internet detectives!

Fra : Morten

Dato : 25-03-04 03:00

Jonas Voss <hexley@spymac.com> wrote:

> Hvorfor ikke lade Apache gøre det hele for dig, nu er du jo ved at blive
> en erfaren Apache-bruger:

> <http://apachegallery.dk/>

sidst jeg kiggede på den lod den sig ikke umidelbart installere på OSX
(det var da jeg kørte 10.2x).

Mener der var problemer med såvel dependancies iforhold til OSX's standart
komponenter på 10.2x, samt visse ikke OSX-installerede ting der ikke lod
sig kompilere på OSX (den gang)

gallery virker endviddere meget mere "modent"

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-03-04 03:40

In dk.edb.mac, spam@reippuert.dk wrote:

> [...]

> komponenter på 10.2x, samt visse ikke OSX-installerede ting der ikke lod

Nej, jeg kan godt se hvad du mener. Jeg har ikke læst INSTALL før nu, og
kan ser der er dels nogle perl-moduler den mangler (som sikkert kan
installeres separat), samt nogle Imlib2 biblioteker, som muligvis kan
overtales til at installeres på OS X. Jeg har ikke prøvet.

> gallery virker endviddere meget mere "modent"

gallery er helt sikkert fint. Jeg har aldrig prøvet det, blot set din
og Renes sider med billeder.

Jeg synes bare det kunne være mere end almindeligt herligt at have
Apache til at klare det hele for en, det må være en syg besættelse jeg
har.

Kunne være jeg skulle vove pelsen og forsøge at få det til at køre på
min æske.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: overflow error in /dev/null

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-03-04 14:25

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> ftp eller afp, hvorefter der automatisk oprettes et album + thumbnails
> mm. Her i gruppen ved jeg at såvel Henrik Voss, Rné Frej og Preben

Det kan jeg absolut tilslutte mig. Det er et imponerende stykke
arbejde de har gjort hos Menalto og Gallery kan tilpasses på alle
mulige måder, men er samtidig _meget_ nemt at installere og bruge

Tjek de gallerier der ligger på min server:

http://gallery.rfn.dk
http://gallery.rodeby.dk
http://www.vifester.dk

Jeg er ved at hitte ud af, hvor jeg bruger Gallery til et kommercielt
site, da det er muligt at "indbygge" Gallery i andre sider. Det er dog
ikke så nemt og måske kan jeg ikke hitte ud af det

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 26-03-04 15:13

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:

> Det kan jeg absolut tilslutte mig. Det er et imponerende stykke
> arbejde de har gjort hos Menalto og Gallery kan tilpasses på alle
> mulige måder, men er samtidig _meget_ nemt at installere og bruge

Jeps, ud over adgangstilladelser og søgefunktion er det smart at man
kun behøver at uploade sit billede én gang hvorefter thumbnails
genereres on-the-fly, og man kan bestemme hvor i hvuilken størelse
billederne skal vises - eks at kun bestemte brugere kan se billederne
kan se billelderne i fuld størrelse.

For Niles kunne det være smart at alle kan se billder i eks 800*600,
men at de skal logge ind for at kunne se billderne i den fulde
størrelse der egner sig til print. Eller at alle kun kan se et
begrænset udvalg fra en billedeserie.

Slideshow funktionen er osse smart nå man skal vise moster Anna
billedrne fra hendes fødselsdag. Print bestillingsfunktionen duer
desværre kun out-of-the box med en amerikansk service, men det kan man
sikkert ændre på.

Niles jeg står ved at du bare skal sende en mail så kan prøve gallery
af. Layout og design kan man skrue på med CSS, hvis man ikke bryder sig
om det konservertive valg Menalto har truffet.

Gallery er ganske enkelt en "killer-app".

> Jeg er ved at hitte ud af, hvor jeg bruger Gallery til et kommercielt
> site, da det er muligt at "indbygge" Gallery i andre sider. Det er dog
> ikke så nemt og måske kan jeg ikke hitte ud af det

kan ikke finde noget kode du kan "nappe"?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-03-04 16:12

> kan ikke finde noget kode du kan "nappe"?

Jeg har læst lidt på nogle forskellige sites, men jeg gik i stå pga.
tidsmangel. Jeg skal dog til at tage det op igen.

Mit problemer bliver nok, at jeg gerne ville integrere det i statiske
HTML-sider, men det kræver desværre nok noget php, og det kan jeg ikke
htite ud af.

Jeg vil evt. bare gør sådan, at når man klikker på et link, så åbner
et nyt vindue med ét bestemt galleri, som man så kan bladre rundt i,
uden at kunne komme til at se andre albums. Alternativt kunnne jeg
måske pakke Gallery ind i nogle frames, hvis den vil finde sig i det.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Jonas Voss

Dato : 26-03-04 17:20

In dk.edb.mac, spam@rfn.dk wrote:

> Mit problemer bliver nok, at jeg gerne ville integrere det i statiske
> HTML-sider, men det kræver desværre nok noget php, og det kan jeg ikke
> htite ud af.

Du kan bare skyde mig en mail, så kan vi kigge på det.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Not enough interrupts

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-03-04 20:12

> Du kan bare skyde mig en mail, så kan vi kigge på det.

Det vil jeg helt sikkert benytte mig af. Så er du advaret! Bare spørg
Morten

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten

Dato : 27-03-04 00:04

> Det vil jeg helt sikkert benytte mig af. Så er du advaret! Bare spørg
> Morten

Jonas vogt din nattesøvn...

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-03-04 10:45

In dk.edb.mac, Morten wrote:

> Jonas vogt din nattesøvn...

Hehe, will do.

Disk cache (n): Pennies, nickels, dimes and quarters.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-03-04 05:51

René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> writes:

> Mit problemer bliver nok, at jeg gerne ville integrere det i statiske
> HTML-sider, men det kræver desværre nok noget php, og det kan jeg ikke
> htite ud af.

Enten er HTML-siden statisk eller også er den ikke :)

Du kan - svjh - lave shtml sider som kan indeholde simple koder. Men
du kan jo altid lave et link til en phpside.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-03-04 11:10

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Enten er HTML-siden statisk eller også er den ikke :)
>
> Du kan - svjh - lave shtml sider som kan indeholde simple koder. Men
> du kan jo altid lave et link til en phpside.

Det er lidt af et "hack", men jeg har da php-koder inde i statiske
html_dokumenter...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 27-03-04 20:33

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> Det er lidt af et "hack", men jeg har da php-koder inde i statiske
> html_dokumenter...

Så er de ikke statiske.

Hvis du har mange sider der skal igennem en fortolker, vil du
formentlig kunne spare en del CPU tid på at accellerere Apaches
behandling. Jeg mener det er mod_php til den slags.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-03-04 21:20

> [...]

> formentlig kunne spare en del CPU tid på at accellerere Apaches
> behandling. Jeg mener det er mod_php til den slags.

Det er egenlig kun tælleren på min forside, som det handler om, og
da jeg kun har 9 sider der ender på .htm, og som derfor belaster
fortolkeren, resten af mine sider ender på .html

Men bare rolig, jeg har vredet min gamle server til yderste, og jeg
er vant til at spare på alle resoucer, så jeg vil selvfølgelig lave
en løsning der er mere regulær...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-04 18:39

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Enten er HTML-siden statisk eller også er den ikke :)
>
> Du kan - svjh - lave shtml sider som kan indeholde simple koder. Men
> du kan jo altid lave et link til en phpside.

Jeg formulerede det nok ret dårligt. Det jeg gerne vil, er at "pakke"
Gallery ind i nogle andre sider, så de HTML-sider den generer ikke
skiller sig ud fra resten af sitet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 23-03-04 01:23

Jonas Voss wrote:

> Det var da herligt det ikke var andet end det. Virker dine IP-ting og
> 404 og 403 direktiver så nu?

Jeg kan se at "AllowOverride None" står to steder i httpd.conf jeg
har kun ændret den sidste, da den omtaler at den vedrører .htaccess
files, men det er måske den første eller begge, hvor None skal
ændres til All....?

#
# Each directory to which Apache has access, can be configured with
respect
# to which services and features are allowed and/or disabled in that
# directory (and its subdirectories).
#
# First, we configure the "default" to be a very restrictive set of
# permissions.
#
<Directory />
Options FollowSymLinks
AllowOverride None
</Directory>

......cut.....

#
# This controls which options the .htaccess files in directories can
# override. Can also be "All", or any combination of "Options",
"FileInfo",
# "AuthConfig", and "Limit"
#
AllowOverride None

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-03-04 01:46

> [...]

> har kun ændret den sidste, da den omtaler at den vedrører .htaccess
> files, men det er måske den første eller begge, hvor None skal

Nej, det er kun den sidste eller, det ville jeg i hvert fald nøjes med,
for at holde lidt styr på hvor man har givet rettighederne.

Som der står i linierne ovenover første forekomst af det, så starter de
med at lave en meget restriktiv opsætning, for rod-kataloget, og som man
så kan slække på individuelt for underliggende kataloger.

Det virker fornuftigt.

Anden gang den er nævnt er, som du skriver, i sammenhæng med .htaccess,
hvor du tillader .htaccess at overrule den restriktive opsætning pr.
subkatalogbasis, hvis det skulle ønskes.

Så du har gjort det rigtige IMHO, da du ændrede den anden forekomst af
'AllowOverride None' til 'AllowOverride All'

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Our POP server was kidnapped by a weasel.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 22-03-04 21:24

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> men det virker ikke, og jeg har også prøvet at ændre den til:

DU kan ikke regne med hvad filer hedder i Finderen! Det er vigtigt.

Det bedste er at klippe-klistere resultatet af pwd direkte over i pico.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-03-04 19:42

> [...]

> Det næste spørgsmål handler om .htaccess, er der nogen der kender
> sytaxsen til hvordan man definerer de IP-adresser, der ikke må få

Det var da helt utroligt! Er der virkelig ingen der har fundet ud af at
lave et ordentligt brugerintergace til det pjat?

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-03-04 20:21

wannabee@post5.tele.dk (Stig Leerbeck) writes:

> Det var da helt utroligt! Er der virkelig ingen der har fundet ud af at
> lave et ordentligt brugerintergace til det pjat?

Joda, det hedder Webmin og det er Niels blevet foreslået at
installere.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 24-03-04 21:53

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Joda, det hedder Webmin og det er Niels blevet foreslået at
> installere.

Og det er "webmin-1.130.tar.gz" man skal downloade?

Stig

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 24-03-04 21:58

> Og det er "webmin-1.130.tar.gz" man skal downloade?

Jeg er nok ikke den rette til at råde, men mon ikke det er en god ide
at installere det via fink. Bare se på Per Rønne fornyligt - han
havde problemer.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten

Dato : 24-03-04 22:29

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Og det er "webmin-1.130.tar.gz" man skal downloade?

jeps, pak den ud og kør sudo ./setup.sh for at installere den.

Fra : Morten

Dato : 24-03-04 22:05

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Det var da helt utroligt! Er der virkelig ingen der har fundet ud af at
> lave et ordentligt brugerintergace til det pjat?

jo masser, kan herunder nævne følgende der kører på OSX:

webmin <http://webmin.org>
Tenon iTools <http://tenon.com>
Mac OS X Server <http://www.apple.com/server/macosx/>

kun førstnævnte er gratis.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 25-03-04 23:20

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> kun førstnævnte er gratis.

Det må være et spørgsmål om tid inden der kommer noget, der kan
håndteres af almindelige mennesker uden at koste en halv længe af en
svindestald til en bonegård.

Men tak for hints'ene!

Stig

Fra : Morten

Dato : 26-03-04 01:12

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Det må være et spørgsmål om tid inden der kommer noget, der kan
> håndteres af almindelige mennesker uden at koste en halv længe af en
> svindestald til en bonegård.

Det tror jeg ikke, webmin er til at håndtere for almindelige mennesker
der ønsker at drive deres egen webserver.

Lidt viden er under alle omstændigheder nødvendig hvis man ikke ønsker
at nøjes med Apple's standart konfigurerede webservere (Personal
Websharing og Apache i OS X Client).

John Doe uden lidt ekstra viden er heller ikke i stand til at sætte en
OSX server op. Problemet som jeg ser det er blot at mange OS9 bruger
insisterer på at den viden de gennem mange år har erhvervet sig ikke
længere er gyldig. Den viden de har erhvervet sig om OS9 og OS9 SW, er
ikke lettere at finde ud af end den bassale viden de nu er nød til at
erhverve sig for at udføre samme funktion på OS X.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 26-03-04 10:49

> [...]

> ikke lettere at finde ud af end den bassale viden de nu er nød til at
> erhverve sig for at udføre samme funktion på OS X.

Kæden hopper af, når jeg ikke kan nøjes med min viden om grundlæggende
strukturer og lidt selvstændig tænken, men bliver nødt til gå rundt og
huske et hav af dødsyge sudo-kommandoer.

Det er jo bl.a. der vandene skiltes mellem Apples og andre styresystemer
og jeg synes de skal holdes adskilt.

Hvis man hævder at udenads kodelæring skal være en forudsætning for brug
af computere på brugerniveau, så er man tilbage ved scratch anno 1983 og
kan roligt kaste sig over DOS.

Stig

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-03-04 00:14

Morten wrote:

> jo masser, kan herunder nævne følgende der kører på OSX:

> [...]

Var det ikke Tenon Intersystems der overtog StarNine som lavede
WebStar serveren, den var virkelig en god og stabil web-server, jeg
har en gammel licens, dens eneste ulempe er, at den ikke kan køre på
et system der er højere end ver. 7.6, og det gør, at man ikke kan
bruge harddiske der er HFS+ formateret...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten

Dato : 26-03-04 01:35

> Var det ikke Tenon Intersystems der overtog StarNine som lavede
> WebStar serveren

ved det ikke, og tror det ærlig talt ej heller.

Tenon har alle dage været et SW hus der førsøgte at gøre UNIX tilgængelig
på Mac OS. I OS7-9 dagene var det med sw som MachTen (unix lag),
WebTen (apache webserver),og XTen (X-windows klient).

I dag er markedet for disse produkter i stor stil uddød pga af OSX er et
BSD styresystem. Deres første OS X produkter var xTools (OpenGL accele-
reret X-windows med aquaficeret windowmanager) og iTools (en bunke
åbensovs software krydret med deres egne GUI brugerflade til
konfiguration).

XTools er der ikke mange der har behov for i dag, da Apple instal-
lerer et X-windows system i 10.3, og købere til iTools produktet vil
ofte fortrække Apples egen server udgave, eller fedte med at lægge
deres egen sw på en OSX klient og evt administrere den fra webmin.

Hvis man kun har behov for en internet server er iTools slet ikke et
dårligt produkt, billigere end OSX server og på mange måder et bedre
GUI til administration af denne.

Kigger du aldrig på de links der postes? <http://www.tenon.com/products/>

> [...]
> et system der er højere end ver. 7.6, og det gør, at man ikke kan
> bruge harddiske der er HFS+ formateret...

mener da at webstar osse findes i en OSX version. Kan efter 2
sekunders googling se at webstar stadig findes og nu tilhører 4D (dem
med database softwaren)

<http://www.4d.com/products/4dwsv.html>

Fra : Peter Kiil

Dato : 26-03-04 02:06

Morten - spam@reippuert.dk on 26/03/04 1:34 wrote:

> mener da at webstar osse findes i en OSX version. Kan efter 2
> sekunders googling se at webstar stadig findes og nu tilhører 4D (dem
> med database softwaren)

Jeg tror Niels refererer til den version han ejer, og ikke produktet
generelt.

--
/peter

Fra : Morten

Dato : 26-03-04 04:03

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Jeg tror Niels refererer til den version han ejer, og ikke produktet
> generelt.

jeg qoutefuckede muligvis men Nils mente at webstar var overtaget af
tenon og produktet aflivet. Det er det ikke, det lever i bedste
velgående hos 4D.

Fra : N/A

Dato : 25-03-04 22:07

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 24-03-04 15:40

On (null), Louise Viborg <nospam@shunozahra.dk> said:

> Kan det virkelig passe at der ikke er nogen der ved noget om tynd mave
> herinde? Nå, men jeg har fundet "synderen" og det er heldigvis ikke
> BlueBell

Jeg har ikke svaret, fordi jeg ved ikke noget specielt om drægtige
katte - og det jeg ellers ved om diarre ved du garanteret også
Men dejligt at høre at det er på retur

--
Knus fra Ann R