Kørselsfradrag
Fra : Hjalte

Dato : 22-03-04 14:56

Hej alle...
Jeg er nystartet selvstændig med enkaltmandsvirksomhed.
Er der nogen af jer vil forklare lidt om reglerne ved kørselsfradrag...

Måske skal det lige nævnes at jeg har startet en café / fastfood resturant,
og det jeg kører for virksomheden er for det meste i metro (ca. 20 km et par
gange om ugen) efter varer.

MVH.
Hjalte

Fra : Michael Sørensen

Dato : 22-03-04 16:54

> Jeg er nystartet selvstændig med enkaltmandsvirksomhed.
> Er der nogen af jer vil forklare lidt om reglerne ved kørselsfradrag...

Man skal skelne mellem kørselsgodtgørelse og kørselsfradrag. Det er enten
eller. Man kan ikke opnå begge dele.

Der kan ydes skattefri godtgørelse efter ligningsrådets satser i følgende
tilfælde:
a) Befordring mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads i indtil 60 arbejdsdage
b) Befordring mellem arbejdspladser
c) Befordring indenfor samme arbejdsplads

Kørselsgodtgørelse for benyttelse af egen bil (eventuelt leaset) eller
motorcykel til erhvervsmæssig kørsel (dvs. kørsel omfattet af LL§9B) er
skattefri, hvis den ikke overstiger følgende (i 2003)

Indtil 20.000 km. pr år = 2,90 kr. / km.
Over 20.000 km. pr. år = 1,60 kr. / km.
Benyttelse af cykel, knallert eller EU-knallert = kr. 0,4 pr. km.

Krav til bilag:
Bogføringsbilag vedrørende den erhvervsmæssige kørsel skal indeholde:
1) modtagerens navn, adresse og cpr-nummer
2) kørslens erhvervsmæssige formål
3) dato for kørslen
4) Kørslens mål med eventuelle delmål
5) Angivelse af kørte km.
6) De anvendte satser
7) Beregning af befordringsgodtgørelsen

Vælger man eksempelvis offentlige transportmidler, kan man få refunderet
omkostningerne ved almene regler for udlæg / refusion

Se i øvrigt ligningslovens §§9 A-C

/Michael Sørensen
8700 horsens