En noget dyr værkstedsregning
Fra : Andreas Frøsting

Dato : 22-03-04 13:28

Hejsa,

Nå, i går røg bremserne på Lupoen og jeg røg ligeud (se detaljer i
dk.teknik.bil) og jeg har netop snakket med værkstedet.

Jeg er godt klar over at ting nogen gange er lidt voldsommere end de
ser ud til, men udfra det overslag jeg fik i morges på ca. 8-9000,-
til de 24.000,- jeg netop har fået at vide, såeh... føj for satan jeg
skal til at finde et velvilligt forsikringsselskab!

Altså, jeg har haft bilen (min første bil) i ca. 1½ måned, bremserne
sætter ud og jeg fortsætter ligeud. Så skal man så til at bevise at
værkstedet måske ikke har checket dem ordentligt op, hvilket jeg
ligeså godt kan opgive (trods jeg har bedt dem checke dem efter to
gange), men jeg synes godt nok 24.000 lyder som en helvedes dyr
omgang.

Af hvad jeg så af skader:
- bøjet nummerplade og front (plast) (ikke frontspoiler, men stykket
over denne)
- glas til begge blinklys smadret og pæren i det ene
- ophæng til venstre forlygte knækket/løst/defekt
- bule i kølerhjelm (nærmere et knæk på midten)
- revne i kulfiberdims der går på tværs af motorrummet og holder bla.
låsen til kølerhjelmen

...og så nævnte han noget om spidsen af en vange.

Det lyder godt nok lidt vildt i mine øjne.
Lygter mv. kan jeg forstå, men ikke helt vangerne, med mindre en Lupo
er lavet af alu helt igennem (hvilket ikke er tilfældet).
Farten var ca. 20-25kmt da vi bumpede ind i Skodaen foran der slap med
en ridse (af hvad jeg ved).

Sidder nærmest og venter på han ringer og siger begge forhjulsophæng
også skal skiftes...

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 22-03-04 13:32

[ hest ]

...og så glemte jeg det egentlige spørgsmål...

I morgen kommer en gut fra forsikringen og kigger på den. Hvor meget
indsigt har han i tingene?
Prisen lyder ret vild på mig og jeg tænkte om man kunne få en uvildig
person til at kigge på det, ikke mindst så jeg er sikker på det ikke
bare er værkstedet der tænker "forsikringen gi'r"...

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Deaster

Dato : 22-03-04 13:56

Andreas Frøsting wrote:
> [ hest ]
>
> ..og så glemte jeg det egentlige spørgsmål...
>
> I morgen kommer en gut fra forsikringen og kigger på den. Hvor meget
> indsigt har han i tingene?

Som regel en del.

> Prisen lyder ret vild på mig og jeg tænkte om man kunne få en uvildig
> person til at kigge på det, ikke mindst så jeg er sikker på det ikke
> bare er værkstedet der tænker "forsikringen gi'r"...

En påkørsel med 25 km/t kan godt påføre en del skade. Hvilket værksted
drejer det sig om ?

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-03-04 13:37

Andreas Frøsting <andreas@phpwizard.dk> writes:

> [...]
> ligeså godt kan opgive (trods jeg har bedt dem checke dem efter to
> gange), men jeg synes godt nok 24.000 lyder som en helvedes dyr

det kan godt være at prisen er ok, taget i betragtning af at lupoen
vistnok er dyr ligegyldig hvad der skal skiftes. Men hvis du kun har
haft bilen 1½ måned, så må sælger af bilen (er den ny eller brugt
anskaffet?) vel hænge på den. At bremserne svigter bør vel være en så
stor fejl at man kan påstå at det har været der da du købte den? Har
de overhovedet ikke kommet med årsagen til dit "bump"? Hvis de ikke
kan finde fejlen ville jeg godt nok ikke være tryg ved at sætte mig
ind i den bil igen. Det kan jo være at næste gang bremserne sætter ud
køre du 110kmt og skal lave en nødopbremsning!

/Thomas
--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Deaster

Dato : 22-03-04 13:56

Andreas Frøsting wrote:
> [...]
> en ridse (af hvad jeg ved).
>
> Sidder nærmest og venter på han ringer og siger begge forhjulsophæng

Har du ikke en værkstedsrapport på et opgjort i Autotaks, så er det nemmere
at overskue ?

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 31-03-04 14:22

>Har du ikke en værkstedsrapport på et opgjort i Autotaks, så er det nemmere
>at overskue ?

Joeh, har den lige her ;)
Men taksatoren gav værkstedet ret i det meste (pånær lige et par ting
jeg "kunne få lakeret med i prisen da forsikringen jo skulle betale"
som jeg afviste), så prisen blev ikke meget lavere.

Nå, jeg har ikke set regningen, men jeg gætter på ca. 22.000, inkl. at
de skiftede hele køleren trods den kun fik trykket nogen lameller i
toppen (låsen fra kølerhjelmen ramte).
Som værkføreren sagde "den virker ikke", hvortil jeg kommenterede den
havde kørt fra Odense til København i den tilstand og at jeg næppe var
kommet forbi Nyborg hvis den ikke havde virket, hvortil han svarede
"den kan eksplodere"... Jaja :)

Nå, ny kofanger, forlygter, blinklys, kølerhjelm, køler og kølervæske,
opretning af den venstre vange, udskiftning af broen der holder låsen
til kølerhjelmen (glasfibertingest), udskiftning af noget
indsugningsting i plast, tværstiver, stræbearm, støtteplade samt noget
plastik omkring en tågelygte...

I alt ca. 13000 + moms for delene og så for 3700,- + moms i lakering
og så lidt til værkstedet for at skrue på det.

Jeg har lige snakket med den stakkels Skodaejer som jeg bankede op i.
Utroligt flink person, hans bil blev lappet for ca. 5000,-, det var
lidt opretning af nogen beslag og en ny kofanger samt lakering.
Han fik en Octavia 1.9TDI som lånebil, så han var lykkelig ;)

Jeg har hevet sikringen til ABS'en. Nu bremser den perfekt, men skal
bare lige huske der ikke er ABS. Værkstedet interesserede sig ikke en
hujende fis for bremserne. De kørte den op på et bremsefelt og testede
den mens jeg kiggede på og sagde "det virker".
....hvad kunne jeg så stille op mod en synsmand (det var en synshal) og
tre mekanikere? Jeg aner intet om biler og mumlede blot noget med det
var en periodisk fejl, hvilket alle overhørte.

Ikke desto mindre, jeg prøvede på vejen hjem fra værkstedet hvor den
virkede anderledes både i styring og bremserne, så noget har de pillet
ved.
Jeg har en teori om kolde, våde bremser der trigger en fejl i ABS'en -
men hvordan beviser jeg lige det?
Det kan mærkes når jeg sætter sikringen til ABS'en i, den hugger knap
så kraftigt ved samme tryk på pedalen.

Den skal til FDM i morgen. Både speciel bremsetest og en
brugtvognsditto - den er jo trods alt brugt og værkstedet kan da
ligeså godt arbejde lidt for pengene

Jeg vender tilbage...

--
Andreas Frøsting - den fattige udgave
http://phpwizard.dk

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 02-04-04 08:44

>Den skal til FDM i morgen. Både speciel bremsetest og en
>brugtvognsditto - den er jo trods alt brugt og værkstedet kan da
>ligeså godt arbejde lidt for pengene

FDM fandt ikke det helt store udover:

1. Håndbremsen bremser kun med ca. 60% kraft på venstre baghjul og
stort set ikke på højre.

2. Der er en eller anden slange ved motoren (ikke turbo-relateret) der
har en lille læk så der løber lidt olie ud. Det drypper ikke og det er
absolut minimalt spild, men det skal selvfølgelig fikses.

3. På bremserne er der monteret nye... ja, hvad hedder det...
indsugningskapper/luftsluser der skal lede luften ind om skiverne. De
så ret nye ud og det samme gjorde skruerne. Så kunne det være rart at
vide hvad der har siddet der da ulykken skete...

4. Den ryster en del ved nedbremsning så skiverne er lidt skæve, men
de er samtidig helt nede på 13.3 og 13.2mm, så de bliver nok skiftet.

Det var i bund og grund det hele, resten så fint og ud mekanikeren var
lidt imponeret over at se en så fejlfri brugt Lupo 3L.

Vi undrede os til gengæld over, at den ene dør tilsyneladende er af
alu og den anden er af stål, nogen der ved om det er normalt eller vi
skal til at måle igenigen?

Nu vil jeg lige booke tid på værkstedet til pkt. 1, 2 og 4 og så
diskutere 3'eren lidt med dem.

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-04 08:51

> [...]
>
> Vi undrede os til gengæld over, at den ene dør tilsyneladende er af
> alu og den anden er af stål, nogen der ved om det er normalt eller vi

Ud fra det jeg har læst om Lupo så lyder det ikke rigtig at den ene dør er
af stål og den anden af alu. Noget siger mig at den har fået en anden dør og
ejeren har ikke villet bekoste en original dør men har i stedet valgt den
billigere fra std. lupo'en.

Det må være en klar mangel hvis det forholder sig sådan. Døren kan jo lige
pludselig ruste.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 02-04-04 08:58

Hej,

> [...]
>ejeren har ikke villet bekoste en original dør men har i stedet valgt den

Hvordan checker man nemmest om nogen er alu eller stål (udover lige at
skrælle lakken af ? Mekanikeren brugte en dims til at måle tykkelse
på lakken og han kunne kun måle på den ene dør.

>Det må være en klar mangel hvis det forholder sig sådan. Døren kan jo lige
>pludselig ruste.

Det har du ret i... Interessant... :)

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 02-04-04 09:03

> Hvordan checker man nemmest om nogen er alu eller stål (udover lige at
> skrælle lakken af ? Mekanikeren brugte en dims til at måle tykkelse
> på lakken og han kunne kun måle på den ene dør.

En lille magnet - stål er magnetisk - alu er ikke.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-04 09:06

> Hvordan checker man nemmest om nogen er alu eller stål (udover lige at
> skrælle lakken af ? Mekanikeren brugte en dims til at måle tykkelse
> på lakken og han kunne kun måle på den ene dør.

Tja man kunne jo tage en magnet fra køleskabet med ud og se om den bliver
hængende på lupo'en

Fra : Andreas Frøsting

Dato : 02-04-04 09:12

>Tja man kunne jo tage en magnet fra køleskabet med ud og se om den bliver
>hængende på lupo'en

Okay, jeg KOM sent hjem i nat... Jeg har brug for søvn... tror jeg
graver mig ned i bagagerummet... æh, handskerummet...

--
Andreas Frøsting
http://phpwizard.dk

Fra : Peter G C

Dato : 02-04-04 18:00

[klip]

> Tja man kunne jo tage en magnet fra køleskabet med ud og se om den bliver
> hængende på lupo'en

Sjovt problem. Skulle sætte DK-skiltet på potten i dag. Jeg har et fint
stort hvidt magnet-skilt, som anvendes ved sådanne lejligheder..... kan
skidtet så sidde på bagsmækken på en Xantia - næh nej.

Bagsmækken er vel lavet af .... glasfiber ? Sådan var det i hvert fald på
Bx'erne. Men troede sgutte at man også gjorde på Xantiaerne....:-|

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-04 18:16

> Bagsmækken er vel lavet af .... glasfiber ? Sådan var det i hvert fald på
> Bx'erne. Men troede sgutte at man også gjorde på Xantiaerne....:-|

Den har vel ikke bare være spartlet ud på grund af rust

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 02-04-04 18:19

On Fri, 2 Apr 2004 19:16:16 +0200, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Den har vel ikke bare være spartlet ud på grund af rust

Tom for fa'n - du må snart prøve nogle andre bilmærker, så du kan
opleve, hvor lidt moderne biler ruster!

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 02-04-04 18:31

> Tom for fa'n - du må snart prøve nogle andre bilmærker, så du kan
> opleve, hvor lidt moderne biler ruster!

jowjow Trabant er jo også lavet af glasfiber

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 02-04-04 18:31

On Fri, 2 Apr 2004 19:30:44 +0200, "Tom"

> Trabant er jo også lavet af glasfiber

....men ikke nogen bil...

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 02-04-04 19:32

[klip]

> [...]

Enig, Mogens

> jowjow Trabant er jo også lavet af glasfiber

LOL - ska' du ha' flade?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Roberto Saldo

Dato : 04-06-04 07:28

Tom wrote:

> jowjow Trabant er jo også lavet af glasfiber

Aah glasfiber er vist så meget sagt.
Det er en slags epoxy med bomuldsarmering :) totalt uforgængelig.

Mvh
Roberto