/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
moms regler ved import at både
Fra : christina


Dato : 22-03-04 12:10

Hej gruppe

Vi er ved at få hovedpine over moms-reglerne ved import at lystfarttøjer til
EU fra et ikke-EU land, og har i den forbindelse nogle spørgsmål:

1) Hvis båden - der iøvrigt er fransk - er fra før 1985, skal der da betales
moms på båden? (der har ikke været svaret moms i sin tid)

2) Vedrørende import - vi kan forstå at der skal udfærdiges et målebrev før
en båd kan registreres i Danmark. Er det rigtigt?

3) Skal man betale told på et lystfarttøj ved indførelse?

4) Kan man betale moms i for eksempel Spanien, selvom man er dansker, for at
undgå den høje danske moms?

Jeg håber der er nogle af jer, der kan hjælpe med disse spg.

Venlig hilsen,

christina






 
 
PKJ (22-03-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 22-03-04 14:47


"christina" <cjcolclough@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
news:1079953811.527734@balder.adm.ku.dk...
> Hej gruppe
>
> Vi er ved at få hovedpine over moms-reglerne ved import at
lystfarttøjer til
> EU fra et ikke-EU land, og har i den forbindelse nogle spørgsmål:
>
> 1) Hvis båden - der iøvrigt er fransk - er fra før 1985, skal der da
betales
> moms på båden? (der har ikke været svaret moms i sin tid)

Spm 1. synes jeg du skal spøge T&S om.

> 2) Vedrørende import - vi kan forstå at der skal udfærdiges et
målebrev før
> en båd kan registreres i Danmark. Er det rigtigt?

ad 2. Nej
> 3) Skal man betale told på et lystfarttøj ved indførelse?

ad 3 Ikke fra EU men fra andre lande vil det oftest forekomme.

> 4) Kan man betale moms i for eksempel Spanien, selvom man er dansker,
for at
> undgå den høje danske moms?

ad 4. Hvis du køber en brugt båd i Spanien kan der betales MOMS i
Spanien.

Nye både skal ved køb i EU momses i Danmark.
Men en ny båd kan hurtigt blive en brugt båd. Eks. MOTOR TIMETÆLLER
vise over 50 Timer og båden have været i det påhældende land i xx
måneder.


>
> Jeg håber der er nogle af jer, der kan hjælpe med disse spg.
>
> Venlig hilsen,
>
> christina

Men spørg hos T&S i momsafd. De ved besked og oplyser gerne om
reglerne.

Jeg købte ny båd i EU i 1997. Sørg for at få god dokumentation for den
betalte moms hvis du
sejler sydpå. Jeg har oplevet stor agressivitet fra især franske
toldere.
Da det var værst i Lorient fik jeg besøg af 3 forskellige hold toldere i
løbet af bare en weekend.
Første hold gav en form for kvittering der blot kunne vises for
efterfølgende tolder-hold.
Det gav straks fred ombord.
Uheldigvis for en engelsk sejler havde tolderne ved besøg hos ham
skrevet det foregående årstal
på englænderens kvittering. Næste hold tilbageholdt ham i flere timer
for forsøg på at vildlede
myndighederne.

Hvis ikke det kan dokumenteres
at der *ER* betalt moms i et EU land, tilfalder momsen det land hvor det
opdages. f.eks i Frankrig.
Hvorvidt det er sandt skal jeg ikke sige, men jeg hørte på vej sydover
at de franske toldere fik
en provision af det som blev indkradset.

/PKJ




christina (22-03-2004)
Kommentar
Fra : christina


Dato : 22-03-04 15:18

Hej igen

Tak for hjælpen. Der går rygter om nye momsregler for både der er fra før
1985, som går ud på at der ikke skal betales moms på disse både. Vedkommende
jeg har snakket med fra Told og Skat er ikke bekendt med denne regel.

Umiddelbart kigger vi på en anden både, hvor der i 1983 er betalt fransk
moms. Imellem tiden har båden været ført udenfor EU og sejles nu under
amerikansk flag. Told og Skat oplyser, at der skal betales dansk moms ved
indførelse til Danmark, selvom der tidligere er betalt moms. Kan det være
rigtigt? Det er jo lige med dobbelt momsførelse.

Er der nogen der er godt inde i disse ting, da det virker håbløst at en
brugt vare skal momses 2 gange.

mvh
christina






"PKJ" <Poul_XXXkjeldahl@hotmailXXX.com (Remove X)> skrev i en meddelelse
news:405eeda6$0$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "christina" <cjcolclough@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
> news:1079953811.527734@balder.adm.ku.dk...
> > Hej gruppe
> >
> > Vi er ved at få hovedpine over moms-reglerne ved import at
> lystfarttøjer til
> > EU fra et ikke-EU land, og har i den forbindelse nogle spørgsmål:
> >
> > 1) Hvis båden - der iøvrigt er fransk - er fra før 1985, skal der da
> betales
> > moms på båden? (der har ikke været svaret moms i sin tid)
>
> Spm 1. synes jeg du skal spøge T&S om.
>
> > 2) Vedrørende import - vi kan forstå at der skal udfærdiges et
> målebrev før
> > en båd kan registreres i Danmark. Er det rigtigt?
>
> ad 2. Nej
> > 3) Skal man betale told på et lystfarttøj ved indførelse?
>
> ad 3 Ikke fra EU men fra andre lande vil det oftest forekomme.
>
> > 4) Kan man betale moms i for eksempel Spanien, selvom man er dansker,
> for at
> > undgå den høje danske moms?
>
> ad 4. Hvis du køber en brugt båd i Spanien kan der betales MOMS i
> Spanien.
>
> Nye både skal ved køb i EU momses i Danmark.
> Men en ny båd kan hurtigt blive en brugt båd. Eks. MOTOR TIMETÆLLER
> vise over 50 Timer og båden have været i det påhældende land i xx
> måneder.
>
>
> >
> > Jeg håber der er nogle af jer, der kan hjælpe med disse spg.
> >
> > Venlig hilsen,
> >
> > christina
>
> Men spørg hos T&S i momsafd. De ved besked og oplyser gerne om
> reglerne.
>
> Jeg købte ny båd i EU i 1997. Sørg for at få god dokumentation for den
> betalte moms hvis du
> sejler sydpå. Jeg har oplevet stor agressivitet fra især franske
> toldere.
> Da det var værst i Lorient fik jeg besøg af 3 forskellige hold toldere i
> løbet af bare en weekend.
> Første hold gav en form for kvittering der blot kunne vises for
> efterfølgende tolder-hold.
> Det gav straks fred ombord.
> Uheldigvis for en engelsk sejler havde tolderne ved besøg hos ham
> skrevet det foregående årstal
> på englænderens kvittering. Næste hold tilbageholdt ham i flere timer
> for forsøg på at vildlede
> myndighederne.
>
> Hvis ikke det kan dokumenteres
> at der *ER* betalt moms i et EU land, tilfalder momsen det land hvor det
> opdages. f.eks i Frankrig.
> Hvorvidt det er sandt skal jeg ikke sige, men jeg hørte på vej sydover
> at de franske toldere fik
> en provision af det som blev indkradset.
>
> /PKJ
>
>
>



PKJ (22-03-2004)
Kommentar
Fra : PKJ


Dato : 22-03-04 15:49


"christina" <cjcolclough@yahoo.co.uk> skrev i en meddelelse
news:1079965089.756784@balder.adm.ku.dk...
> Hej igen
>
> Tak for hjælpen. Der går rygter om nye momsregler for både der er fra
før
> 1985, som går ud på at der ikke skal betales moms på disse både.
Vedkommende
> jeg har snakket med fra Told og Skat er ikke bekendt med denne regel.
>
> Umiddelbart kigger vi på en anden både, hvor der i 1983 er betalt
fransk
> moms. Imellem tiden har båden været ført udenfor EU og sejles nu under
> amerikansk flag. Told og Skat oplyser, at der skal betales dansk moms
ved
> indførelse til Danmark, selvom der tidligere er betalt moms. Kan det
være
> rigtigt? Det er jo lige med dobbelt momsførelse.
>
> Er der nogen der er godt inde i disse ting, da det virker håbløst at
en
> brugt vare skal momses 2 gange.
>
> mvh
> christina

Pas på med køb af brugt båd udenfor EU. Det kan nærmest ikke lade sig
gøre mere.

se f.eks

http://www.lystsejleren.dk/bygogsejl/opslagstavlen.html#10:

/PKJ



Claus Tersgov (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 22-03-04 16:31



Uheldigvis faldt christina over tastaturet og skrev derved følgende:

> Umiddelbart kigger vi på en anden både, hvor der i 1983 er betalt
> fransk moms. Imellem tiden har båden været ført udenfor EU og sejles
> nu under amerikansk flag. Told og Skat oplyser, at der skal betales
> dansk moms ved indførelse til Danmark, selvom der tidligere er
betalt
> moms. Kan det være rigtigt? Det er jo lige med dobbelt momsførelse.

Ja, det lyder usandsynligt, men sådan er det. Båden er jo blevet
eksporteret eller har sajler uden for EU's farvande i en given
periode.

Det kan i øvrigt også ske for en dansk båd, hvis ejeren har forladt EU
eller har haft bopæl uden for EU i en nærmere bestemt periode.

Jeg kan ikke huske sagen i detaljer, men bl.a. har FTLF været
indvolveret i en sag eller en klage mod toldvæsnet, fordi disse
regler kunne ramme deres medlemmer. Jeg kender ikke udfaldet...

Claus


Claus Tersgov (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 22-03-04 16:20



Uheldigvis faldt PKJ over tastaturet og skrev derved følgende:

>> 2) Vedrørende import - vi kan forstå at der skal udfærdiges et
>> målebrev før en båd kan registreres i Danmark. Er det rigtigt?
>
> ad 2. Nej

Jo det er!

En båd kan ikke registreres i skibsregistret uden at der er målerbrev.
Målerbrevet skal være udstedt af en af registret godkendt opmåler.

Claus


Bjarke Christensen (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 23-03-04 20:00

- men det er jo ikke alle både der skal optages i skibsregisteret...

/Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:c3mvvk$2unm$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Uheldigvis faldt PKJ over tastaturet og skrev derved følgende:
>
> >> 2) Vedrørende import - vi kan forstå at der skal udfærdiges et
> >> målebrev før en båd kan registreres i Danmark. Er det rigtigt?
> >
> > ad 2. Nej
>
> Jo det er!
>
> En båd kan ikke registreres i skibsregistret uden at der er målerbrev.
> Målerbrevet skal være udstedt af en af registret godkendt opmåler.
>
> Claus
>



Claus Tersgov (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 23-03-04 23:05



Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> - men det er jo ikke alle både der skal optages i skibsregisteret...

Nej, men det er det eneste sted i danmark, man kan registrere en båd.

Kan du give andre eksempler på, hvor man kan registrere en båd....

Claus


Bjarke Christensen (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 23-03-04 23:43

Hmmm nu brugte manden jo ordet "målebrev" så det kunne jo være han tænkte på
et målebrev ustedt af DS til brug for kapsejladsdeltagelse....

Og så var svaret jo rigtigt ... Bare en tanke ...

/Bjarke



"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:c3qc4c$40$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
> følgende:
>
> > - men det er jo ikke alle både der skal optages i skibsregisteret...
>
> Nej, men det er det eneste sted i danmark, man kan registrere en båd.
>
> Kan du give andre eksempler på, hvor man kan registrere en båd....
>
> Claus
>



Claus Tersgov (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-03-04 00:09



Uheldigvis faldt Bjarke Christensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Hmmm nu brugte manden jo ordet "målebrev" så det kunne jo være han
> tænkte på et målebrev ustedt af DS til brug for
> kapsejladsdeltagelse....

Hvad får dig til tro, at Christina er en mand??

Sluttelig brugte hun selv ordet "registreres"...

Claus


Claus Tersgov (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 22-03-04 16:34



Uheldigvis faldt christina over tastaturet og skrev derved følgende:


> Vi er ved at få hovedpine over moms-reglerne ved import at
> lystfarttøjer til EU fra et ikke-EU land, og har i den forbindelse
> nogle spørgsmål:

Momsen er til at overkomme, men vær opmærksom på, at både bygget efter
1950 og som er importeret uden fra EU *skal* CE-mærkes!

Det kan blive *meget* dyrt!

Claus


Bjarke Christensen (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 23-03-04 20:04

Ahh det ved jeg da ikke. Momsen på en både til 200.000 er 50.000 kr.
Godkendelsen af en båd (fra et nogenlunde kendt værft) koster ca 30.000.

Såå ... jeg ved da ikke om momsen er "til at overkomme" ....

Fælles for begge er, at man ikke får så meget ud af sine penge.....

/Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:c3n0q6$2vp0$1@news.cybercity.dk...
>
>
> Momsen er til at overkomme, men vær opmærksom på, at både bygget efter
> 1950 og som er importeret uden fra EU *skal* CE-mærkes!
>
> Det kan blive *meget* dyrt!
>
> Claus
>



Rolan Nielsen (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Rolan Nielsen


Dato : 23-03-04 10:52

Der er kun en rigtig ting at gøre: kontakt langturssejlerne Hr. Gert
Brügge. Jeg tør godt påstå, at han er den der kender mest til
fænomenet i DK.

Så hvis i ikke allerede er medlem så meld jer ind her: www.ftlf.dk -
den bedste rådgivning for sejlere - og i øvrigt gratis for medlemmer -
finder du her.
Herudover er det en uovertruffen forening med verdens bedste
medlemsblad "Træfpunkt".

Mange sejler hilsner

Rolan

Tobester (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Tobester


Dato : 24-03-04 17:15

Jeg er efterhånden ved at være med på, at en båd skal CE godkendes. Og jeg
har læst på de forskellige links.

Men hvorfor?

Hvem kontrollerer det? Hvis ikke man vil optages i skibsregistret og ikke
sejler kapsejlads, hvem kigger så på den slags papirer? Er det
forsikringsselskabet, havnefogeden, andre?

Skal alle både i DKproduceret før reglernes ikræfttræden CE-godkendes ,
eller er det blot typen, der skal/skulle? Er det sket? Hvilke konsekvenser
har det, hvis det ikke er sket?

Oprigtige spørgsmål, ikke et oplæg til yderligere diskussion.



Claus Tersgov (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-03-04 20:27



Uheldigvis faldt Tobester over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg er efterhånden ved at være med på, at en båd skal CE godkendes.
> Og jeg har læst på de forskellige links.

> Men hvorfor?

Ja, det har EU kommisionen jo bestemt, og som medmel af EU er danmark
jo nødsaget til at følge direktivet.

> Hvem kontrollerer det? Hvis ikke man vil optages i skibsregistret og
> ikke sejler kapsejlads, hvem kigger så på den slags papirer? Er det
> forsikringsselskabet, havnefogeden, andre?

Helt sikkert forsikringsselskabet. Og er du involveret i en skade, en
anden har påført, så vil hans forsikring sikkert ikke betale, fordi du
sejler rundt i et fartøj, der ikke er klassificeret og godkendt.

Samtidig vil jeg gætte på, at hvis du selv laver en skade, som din
ansvarsforsikring skal dække, så vil din forsikring sikkert påstå, at
du ikke har overholdt reglerne, når du sejler rundt i et fartøj, der
ikke er godkendt. De vil nok vinde en sag, hvis de sagsøger dig..

Sluttelig kigger en køber jo på papirene. Som du kan se, må du ikke
markedsføre et fartøj, der ikke er godkendt. Straframmen er op til to
års fængsel, altså kan du ikke sælge båden efterfølgende.

> Skal alle både i DKproduceret før reglernes ikræfttræden
> CE-godkendes , eller er det blot typen, der skal/skulle? Er det
sket?

Alle både bygget efter skæringsdatoen i 1998 skal CE-mærkes. Alle
både importeret uden for EU, og som er konstrueret efter 1950 skal
også mærkes. Reglerne er de samme uanset om der bygges een eller tyve.
Antageligvis er værftet selv godkendt af EU til at foretage
mærkningen. En CE-mærkning er dybest set ikke andet end en erklæring
om, at varen er produceret i overensstemmelse med de gældende
EU-direktiver og standarder. Små bådebyggere, der ikke er godkendt
benytter en godkendt skibsinspektør eller et klassificeringsselskab.

> Hvilke konsekvenser har det, hvis det ikke er sket?

Bøde, hæfte eller hvis der er tale om forsæt, fængsel. Ellers mest en
masse bøvl med forsikringen, bådmægler osv..

Det kan hurtigt komme til at koste en hulens masse penge.....

Claus



Martin S?rensen (25-03-2004)
Kommentar
Fra : Martin S?rensen


Dato : 25-03-04 12:43

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> > Hvem kontrollerer det? Hvis ikke man vil optages i skibsregistret og
> > ikke sejler kapsejlads, hvem kigger så på den slags papirer? Er det
> > forsikringsselskabet, havnefogeden, andre?
>
> Helt sikkert forsikringsselskabet. Og er du involveret i en skade, en
> anden har påført, så vil hans forsikring sikkert ikke betale, fordi du
> sejler rundt i et fartøj, der ikke er klassificeret og godkendt.
>
Jeg vil nu _tro_ at der først er kontrol i tilfælde af større skade.

....

> > Skal alle både i DKproduceret før reglernes ikræfttræden
> > CE-godkendes , eller er det blot typen, der skal/skulle? Er det
> sket?
>
> Alle både bygget efter skæringsdatoen i 1998 skal CE-mærkes. Alle
> både importeret uden for EU, og som er konstrueret efter 1950 skal
> også mærkes. Reglerne er de samme uanset om der bygges een eller tyve.

Dog med den krølle, at kan det dokumenteres at båden har været taget i
brug i EU før skæringsdatoen, så burde den kunne reimporteres uden
videre mærkning. En Brite havde ordnet det ved at besøge St. Helena på
sin jordomsejling.

Iøvrigt Er det ikke bare i EU; nosrske og islandske både er også
omfattet. Og sørger man for at båden er f.eks. polsk når Polen kommer
in i EU kan man nok også slippe for godkendelse.

> Det kan hurtigt komme til at koste en hulens masse penge.....
>
> Claus

Ja. Lav en søgning på CEProof, der er megen info.

mvh

Martin

Claus Tersgov (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-03-04 21:14



Uheldigvis faldt Tobester over tastaturet og skrev derved følgende:

> Jeg er efterhånden ved at være med på, at en båd skal CE godkendes.
> Men hvorfor?

Hvis dit spørgsmål går på, hvorfor EU kommissionen har lavet disse
regler, så er svaret vel at sikre forbrugeren.

Biler og alt muligt andet skal overholde en masse sikkerhedsregler, så
det er vel også kun naturligt, at både også har nogle
sikkerhedsregler, og at der er nogen, som indestår for, at disse
regler bliver overholdt.

Claus


Lars Kristensen (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 24-03-04 23:02

Claus Tersgov wrote:
>
> Uheldigvis faldt Tobester over tastaturet og skrev derved følgende:
>
>
>>Jeg er efterhånden ved at være med på, at en båd skal CE godkendes.
>>Men hvorfor?
>
>
> Hvis dit spørgsmål går på, hvorfor EU kommissionen har lavet disse
> regler, så er svaret vel at sikre forbrugeren.
>
> Biler og alt muligt andet skal overholde en masse sikkerhedsregler, så
> det er vel også kun naturligt, at både også har nogle
> sikkerhedsregler, og at der er nogen, som indestår for, at disse
> regler bliver overholdt.

Men biler skal ikke CE-mærkes. Der er nogle lobbyister der har gjort et
godt stykke arbejde der!!!

- Lars


Claus Tersgov (24-03-2004)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 24-03-04 23:09



Uheldigvis faldt Lars Kristensen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Men biler skal ikke CE-mærkes. Der er nogle lobbyister der har gjort
> et godt stykke arbejde der!!!

Men de skal synes og alt muligt andet. Der er da masser af
sikkerhedskrav til biler....

Nu er det jo heller ikke lige Hr. hvem som helst, der starter en
bilproduktion!

Claus


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste