Andet multimedie
bentjuul 3670
Billedefiler til tryk
Fra : B. Johansen

Dato : 22-03-04 09:59

Fra : Miss007

Dato : 22-03-04 10:19

Fra : Simon Justesen

Dato : 22-03-04 10:49

> > Hvad bruger I? Tiff filer?
> >
> > På forhånd tak for hjælpen.
>

> Jeg bruger Tiff eller Eps i 300 dpi.
>
> --
>
> Trine (8500 Grenå)
>
> Mobil: Samsung E700
> Teleselskab: TDC

Jeg holder mig også til TIFF og EPS.

Sådan rent teoretisk er der vel intet i vejen for at man bruger JPG,
så længe man bruger minimum 300 DPI, ingen tekst og ingen kompression?
Jeg skal ikke kunne sige det, for jeg har aldrig turdet sende et job afsted
i det format - nogen der har erfaringer?

/ Simon

Fra : KNL DtP

Dato : 22-03-04 15:01

"Simon Justesen" <simon@NOSPAM!formprint.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan rent teoretisk er der vel intet i vejen for at man bruger JPG,
> så længe man bruger minimum 300 DPI, ingen tekst og ingen kompression?

JPG-filformatet kan kun køre med 24-bits farver - dvs. den kun kan bruges til
RGB. De nyere udgaver af Photoshop kan vist godt gemme et CMYK-billede i
JPG-formatet, men det er vist kun Photoshop, der forstår at åbne og vise dem
korrekt. Tror ikke Quark er så glad for en CMYK JPG :)

Man kan ikke undlade at komprimere, når man vælger JPG. Uanset om man stiller
den på max. quality eller laveste kompressionsfaktor, så vil den smide data
væk. Derfor er TIF at foretrække, da det er er loseless-filformat. Ved at slå
LZW-kompression til, sparer man faktisk den del diskplads, og denne type
kompressionsalgorimte virker som ZIP (og bibeholder derved alle
informationer).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Villy Erichsen

Dato : 22-03-04 16:15

In article <405ef19e$0$28837$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>, KNL DtP
<knl_dtp@hotmail.com> wrote:

> "Simon Justesen" <simon@NOSPAM!formprint.dk> skrev i en meddelelse

> JPG-filformatet kan kun køre med 24-bits farver - dvs. den kun kan bruges til
> RGB.

Sludder og vrøvl

> De nyere udgaver af Photoshop kan vist godt gemme et CMYK-billede i
> JPG-formatet,

Photoshop 4 kan da også - og det er efterhånden en gammel svend.

> men det er vist kun Photoshop, der forstår at åbne og vise dem
> korrekt. Tror ikke Quark er så glad for en CMYK JPG :)

Quark og JPG er i det hele taget noget møg. Mange gange pakkes filen
ikke ud ved filmudkørsel - så hvis man har en billedboks hvor billedet
fylder ud med en JPG fil - risikerer man at det på filmen kun fylder et
lille hjørne

> [...]
> den på max. quality eller laveste kompressionsfaktor, så vil den smide data
> væk. Derfor er TIF at foretrække, da det er er loseless-filformat.

Korrekt - det samme gælder for EPS

> Ved at slå LZW-kompression til, sparer man faktisk den del diskplads, og denne type
> kompressionsalgorimte virker som ZIP (og bibeholder derved alle
> informationer).

Må IKKE bruges når det sendes til tryk - mange ripper kan ikke behandle
formatet - spørg trykkeren først - LZW kompressionen giver iøvrigt ikke
nogen nævneværdig besparelse.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-03-04 16:25

"Villy Erichsen" <spam@hammel-by.dk> skrev i en meddelelse
> Må IKKE bruges når det sendes til tryk - mange ripper kan ikke behandle
> formatet - spørg trykkeren først - LZW kompressionen giver iøvrigt ikke
> nogen nævneværdig besparelse.

Jeg har lige lavet et tiff-billede på ca 750 x 900 pixels.
Med LZW-komprimering fylder det 170 kB, - uden 1975 kB.

Det synes jeg da er en nævneværdig forskel...

/Per

Fra : Villy Erichsen

Dato : 23-03-04 07:08

In article <405f04e9$0$188$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Per
Christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> "Villy Erichsen" <spam@hammel-by.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har lige lavet et tiff-billede på ca 750 x 900 pixels.
> Med LZW-komprimering fylder det 170 kB, - uden 1975 kB.
>
> Det synes jeg da er en nævneværdig forskel...

Helt enig - jeg må dertil sige at det er mange år siden jeg har brugt
det - dengang gav det ikke noget nævneværdigt.
Trykkerierne vi arbejder sammen med modtager ikke LZW komprimerede
filer.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-03-04 16:52

>Sludder og vrøvl

Mjahr - en del grafikprogrammer har problemer med jpg i mindre end
24bit.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Villy Erichsen

Dato : 23-03-04 07:05

In article <pr2u505qm5800c929fkbomp01lsuggmmjb@4ax.com>, Peter Loumann
<me@privacy.net> wrote:

> Mjahr - en del grafikprogrammer har problemer med jpg i mindre end
> 24bit.

Det skal nok passe - men påstanden var: JPG-filformatet kan kun køre
med 24-bits farver - og det er noget sludder

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-04 21:32

> [...]
> ikke ud ved filmudkørsel - så hvis man har en billedboks hvor billedet
> fylder ud med en JPG fil - risikerer man at det på filmen kun fylder et

I de 15 - 20 år jeg har brugt Quark har jeg aldrig været udefor at jpg
skulle være et problem.

Mvh Kajo

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-03-04 10:56

"Miss007" <misskat@EnToTreSletmail.dk> skrev:

>Jeg bruger Tiff eller Eps i 300 dpi

300 er unødvendigt i nogle tilfælde, f.eks. avistryk. Den lokale avis
her bruger mindre, svjh. 180.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Villy Erichsen

Dato : 22-03-04 16:16

In article <o0et505tbelpcv746t513h766vi5hs8v69@4ax.com>, Peter Loumann
<me@privacy.net> wrote:

> 300 er unødvendigt i nogle tilfælde, f.eks. avistryk. Den lokale avis
> her bruger mindre, svjh. 180.

Det lyder fornuftigt - branchestandarden siger 173 dpi

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-03-04 16:51

Villy Erichsen <spam@hammel-by.dk> skrev:

>f.eks. avistryk. Den lokale avis her bruger mindre, svjh. 180.

>Det lyder fornuftigt - branchestandarden siger 173 dpi

Aha! Tak!

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : B. Johansen

Dato : 23-03-04 09:30

Ok!

Jeg tænkte nok, at det var noget i den stil, jeg skulle rode mig ud i

Tak for hjælpen!

Hilsen

Brian

Fra : B. Johansen

Dato : 24-03-04 12:30

Hej!

Nu har jeg lige talt med trykkeren!

Det billede, som jeg skulle bruge til en folder var taget af en fotograf og
gemt som .jpg med 300 dpi.

I følge trykkeren, så er det godt nok til tryk, så nu glæder jeg mig til at
se prototypen.

Venlig hilsen

Brian