Køb af bil hos privat
Fra : Jane Madsen

Dato : 22-03-04 07:54

I forlængelse af min anden trå har jeg lige lidt flere spm. som jeg håber
nogle kloge hoveder herinde kan besvare

Hvordan garderer man sig bedst mod skjulte fejl, når man køber bil hos en
privat?

Jeg har mere eller mindre købt en brugt bil hos en privat (mangler at betale
osv), men da jeg ikke har nogen stor viden om biler og mekanik osv. kan jeg
ikke se, om der er skjulte fejl på bilen. Den er forholdsvis ny (97), så jeg
regner da selvfølgelig ikke med det, men man kan jo aldrig være sikker!

Så hvordan garderer jeg mig bedst mod at købe en bil med flækket motorblok,
defekt topstykke (her slynger jeg om mig med udtryk, jeg ikke har en
fjerneste kendskab til hvad betyder)?

Det skal lige siges, at jeg højst har mulighed for at få bilen checket af en
mekaniker efter jeg har fået den hjem, da jeg ikke kender nogen mekanikere,
der kan tage med 100 km. væk og kigge på den.

/Jane

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-03-04 08:04

"Jane Madsen" <REMOVEmadsen_jane@hotmail.com> skrev :

>Hvordan garderer man sig bedst mod skjulte fejl, når man køber bil hos en
>privat?

Ved at undersøge bilen nøje.... det var det nemme svar. Det bedre
svar er måske, ved lige at forhøre sig rundt omkring, og hitte ud af
hvad folk har at sige om den pågældende bil.

Alternativt kunen det være et fif, at alliere sig med et
mærkevareværksted, i nærheden af sælgeren, og så betale dem en times
tid, for at gennemgå bilen for dig - det tror jeg de fleste værksteder
kan lokkes til.

>Det skal lige siges, at jeg højst har mulighed for at få bilen checket af en
>mekaniker efter jeg har fået den hjem, da jeg ikke kender nogen mekanikere,
>der kan tage med 100 km. væk og kigge på den.

Så er du lidt ude på Lars' mark .... husker jeg ret, havde du
fundet en Hyundai et eller andet, og den er der nok ikke voldsomt
mange herinde der har mange erfaringer med.

Fra : Nicolaj Christensen

Dato : 22-03-04 09:34

> [...]
> mekaniker efter jeg har fået den hjem, da jeg ikke kender nogen
mekanikere,
> der kan tage med 100 km. væk og kigge på den.

Hvad med en FDMtest ? Dog skal du nok selv ud at køre efter FDM.
Jeg har ingen forbindelse til FDM.

Fra : Rasmus

Dato : 22-03-04 10:05

"Jane Madsen" <REMOVEmadsen_jane@hotmail.com> wrote in message
> [...]
motorblok,
> defekt topstykke (her slynger jeg om mig med udtryk, jeg ikke har en

Fejl er aldrig noget man kan gardere sig 100% imod,hverken mekaniker eller
en FDM test er en garanti for der ingen fejl er.

.....fornuft er nok det bedste redskab, virker sælger reel, opfører bilen sig
som den skal, og check alle de basale ting. Hvis bilen ikke har servicebog
kan man jo altid checke olien, dækmønster, bremser...etc. for at få en ide
om bilen er vedligeholdt.

mvh
Rasmus

Fra : David Bjergsø

Dato : 22-03-04 12:54

> "Jane Madsen" <REMOVEmadsen_jane@hotmail.com> wrote in message

> betale
> jeg
> jeg

> motorblok,

Hej du....

Jeg får gerne sælger til at skrive under på at bilen er i aftalt stand, og
at handlen kan gå tilbage hvis det viser sig at der er bøvl med dytten. (det
kan være svært at få sælger med på, men det ender som regel i nogle
indrømmelser.....)

/D

Fra : Jane Madsen

Dato : 22-03-04 13:59

> [...]
(det
> kan være svært at få sælger med på, men det ender som regel i nogle

Hej

Ja, det er nok en god idé. hvis jeg kan få ham overtalt til noget i den
stil...
Jeg vil dog sige, at sælger virker meget reel, og at bilen har fuld
servicebog, og sidst har været til service for et ½ år siden, og bilen
generelt virker meget velholdt og velkørende, så jeg tror ikke ligefrem, der
er noget.... Men måske er jeg bare nervøs, fordi det er den første bil, jeg
køber

/Jane

Fra : Emil Jensen

Dato : 22-03-04 15:55

> Men måske er jeg bare nervøs, fordi det er den første bil, jeg køber

Og med god grund! For jeg har hørt om andre og selv oplevet at købe en bil,
smide en masse penge til reperationer, og sælge den igen efter 1½-2 år med
stor tab. Og bilen var købt af en som virkede reel, så man skal absolut ikke
købe bil alene på sælgerens glatte ansigt. Følg hellere rådene som Jan
Stevns kom med...

Mvh

Emil

Fra : Jane Madsen

Dato : 22-03-04 20:05

> [...]
der
> er noget.... Men måske er jeg bare nervøs, fordi det er den første bil,

Så er vidunderet hentet hjem!

Sælger gik uden at blinke med til, at vi skrev mine forbehold på slutsedlen,
så det i sig selv er da betryggende! Jeg får den checket hos en mekaniker
inden ugens udløb, og så må vi jo håbe, at sælger er ligeså reel, som han
virker!

Tak for råd!

/Jane

Fra : jan@stevns.net

Dato : 22-03-04 21:01

"Jane Madsen" <REMOVEmadsen_jane@hotmail.com> skrev :

>Så er vidunderet hentet hjem!

Tillykke med den !

> [...]
>inden ugens udløb, og så må vi jo håbe, at sælger er ligeså reel, som han

Det lyder som om han er reel nok.

>Tak for råd!

Ingen årsag, vi kan vel hjælpe hinanden.

Fra : David Bjergsø

Dato : 23-03-04 09:30

> [...]
> inden ugens udløb, og så må vi jo håbe, at sælger er ligeså reel, som han

Tillykke

Det glæder mig at vi kunne hjælpe dig.

/David

Fra : Rasmus

Dato : 22-03-04 18:59

"David Bjergsø" <davidb@indutek.com> wrote in message
> [...]

(det
> kan være svært at få sælger med på, men det ender som regel i nogle

Det ville jeg sku ikke skriver under på, selvom bilen var i tip top stand.

Men du har altid reklamationsret, hvad enten du handler privat eller ved en
forhandler.

mvh
Rasmus

Fra : David Bjergsø

Dato : 23-03-04 09:29

> Men du har altid reklamationsret, hvad enten du handler privat eller ved
en
> forhandler.
>
> mvh
> Rasmus

Ja, klage kan man altid, forskellen er vel om man kan få noget ud af det
eller ej. Det er vel nu engang derfor at man sælger biler privat.....

/David

Fra : Jens

Dato : 22-03-04 20:42

"Jane Madsen" <REMOVEmadsen_jane@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> mekaniker efter jeg har fået den hjem, da jeg ikke kender nogen
mekanikere,
> der kan tage med 100 km. væk og kigge på den.

Hvis der er skjulte fejl og mangler ved bilen som ikke skyldes slidtage og
som sælger formodes at kende til (stort olieforbrug etc etc) og som man ikke
umiddelbart kan se på en kort prøvetur, hæfter sælger for dem medmindre han
i slutsedlen har taget forbehold for dem uanset om han tager generelle
forbehold for alle fejl og mangler.

Mvh

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-04 01:17

> [...]
han
> i slutsedlen har taget forbehold for dem uanset om han tager generelle

Hvis man køber en bil som beset i en privat handel, kan man ligesågodt
indstille sig på at komme til at betale for alle fejl selv.
Man kan kun gardere sig bedst muligt ved selv at gå bilen grundigt efter evt
få en mekker eller FDM til at kigge på den og teste motor, transmission og
undervogn.

Man går en lang sej kamp imøde hvis man er blevet tørret af en der VIL
snyde.
Tro mig jeg har prøvet det, og gav op. Undervejs blev jeg tilbudt hvidevare
og alverdens underlige ting, men penge kom der altså ikke på bordet.

Det er vel også en del af konceptet at købe privat som beset, at man mod at
få bilen billigere påtager sig selv ansvaret.
Alt andet ville være hykleri.

Hvis man vil have garanti skal man købe ved en forhandler (og betale for
det).

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===