Boller i Karry
Fra : Martin Andersen

Dato : 21-03-04 20:47

Vil bare spørge om I også tilsætter revet æble i karrysovsen til ovennævnte
ret?

Mvh

Martin

Fra : Peter C:\\>

Dato : 21-03-04 21:08

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> skrev i en meddelelse
> Vil bare spørge om I også tilsætter revet æble i karrysovsen til
ovennævnte
> ret?

Her var endelig et madspørgsmål jeg kunne være med på

NEJ......det kunne jeg aldrig finde på !

MVH Peter C:\

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 21-03-04 21:08

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> wrote in message
> Vil bare spørge om I også tilsætter revet æble i karrysovsen til
ovennævnte
> ret?

Jeg gør.
Det står der jo man skal på posen med kødboller

--
Erik Rudbeck
Swap mail address before replying

Fra : Ralph

Dato : 21-03-04 21:51

"Erik Rudbeck" <key.dk@news> skrev i en meddelelse
> Jeg gør.
> Det står der jo man skal på posen med kødboller

Hvad er en "pose med kødboller"? Er kødboller ikke noget man laver selv?

--
venligst
Ralph

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 21-03-04 22:07

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> "Erik Rudbeck" <key.dk@news> skrev i en meddelelse
>
> Hvad er en "pose med kødboller"? Er kødboller ikke noget man laver selv?

Ahem...host
Det har jeg gjort en enkelt gang, men siden er det noget vi har 'haft folk
til'...

- Men jeg er noget misundelig på dem der har tid, lyst og evner til selv at
nusse med farsen, lade det stå lidt under et klæde, kigge til det igen, og
smage det til med lidt et-eller-andet.
- og så fise en halv times tid af med at forme og håndkoge farsen som små
boller, og til slut få noget himmelsk ud af kogevandet!!!

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-03-04 09:19

I news:405e040b$0$199$edfadb0f@dread16.news.tele.dk <Erik Rudbeck>
<key.dk@news> skrev:

> [...]
> - og så fise en halv times tid af med at forme og håndkoge farsen som
> små boller, og til slut få noget himmelsk ud af kogevandet!!!

Hvis du kender en god slagter, så køb et stykke af hans bedste medister.
Farsen er 'nusset' og emballeret og lige til at lave boller af. Voila,
'hjemmelavede' boller på få minutter :)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 22-03-04 09:53

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Hvis du kender en god slagter, så køb et stykke af hans bedste medister.
> Farsen er 'nusset' og emballeret og lige til at lave boller af. Voila,

Smart!

Og så kan man bare presse boller ud af tarmen efter behov?
(Ja undskyld, men det hedder det vel!)

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-04 10:39

"Erik Rudbeck" <key.dk@news> skrev i en meddelelse

> Og så kan man bare presse boller ud af tarmen efter behov?
> (Ja undskyld, men det hedder det vel!)

Yep. Store boller, små boller, det vælger man selv. Har man ikke brug for al
farsen, fryser man resten ned, eller steger medisteren som normalt.

Tina

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 22-03-04 10:52

I news:405eb444$0$137$edfadb0f@dread11.news.tele.dk <Tina>
<wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev:

> Yep. Store boller, små boller, det vælger man selv. Har man ikke brug
> for al farsen, fryser man resten ned, eller steger medisteren som
> normalt.
>
> Tina

Aaah, en lidelsfælle :)

Dovenskab er en dyd, bare den ikke går ud over kvaliteten ;)

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-03-04 21:18

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> skrev i en meddelelse

> Vil bare spørge om I også tilsætter revet æble i karrysovsen til
ovennævnte
> ret?

Generelt er karry og æbler en fin kombinqation.
Jeg gør det, når jeg har lyst - og æbler til rådighed.

Hilsen Inger

Fra : David Rasmussen

Dato : 21-03-04 21:48

Martin Andersen wrote:
> Vil bare spørge om I også tilsætter revet æble i karrysovsen til ovennævnte
> ret?

Nogengange. Æble, ananas og rosiner gør sig enormt godt i boller i karry.

/David

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 23:47

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> skrev i en meddelelse
> Vil bare spørge om I også tilsætter revet æble i karrysovsen til
> [...]

Yep, både finthakket æble og løg.

Tina

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 22-03-04 06:53

Hej

Både æblestykker, og ananasstykker til allersidst - mums!!!

Hilsen
Peter

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-03-04 10:16

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> wrote in message
> Vil bare spørge om I også tilsætter revet æble i karrysovsen til
ovennævnte
> ret?

Dog ikke, men er det ikke noget med at kokosmælk er godt til karrysovs ?

--
mvh/rg. Christian
Her skulle der have stået

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-03-04 12:15

Christian B. Andresen wrote:

> Dog ikke, men er det ikke noget med at kokosmælk er godt til karrysovs ?

Man kan variere boller i karry så meget at det nærmest bliver en
asiatisk ret. Faktisk er retten jo nok en fordansket og forenklet udgave
af visse asiatiske retter. Hvis du bruger kokosmælk til saucen, putter
rosiner, æbler og ananas i, så er du allerede tæt på noget "asiatisk".
Så kan du putte rød peber, bønnespirer etc. i også.

/David

Fra : Emil

Dato : 22-03-04 16:26

David Rasmussen skrev:

>Man kan variere boller i karry så meget at det nærmest bliver en
>asiatisk ret. Faktisk er retten jo nok en fordansket og forenklet udgave
>af visse asiatiske retter.

Det er lidt sjovt med karry, for det er ikke noget veldefineret
produkt - altså udover at det er et blandingskrydderi med bl.a.
gurkemeje.

Et hurtigt kig på http://www.krydderiland.dk/da/dept_4.html
forklarer lidt om problematikken. Eller søg på "karry" hos
<http://www.dk-kogebogen.dk/opskrifts-service/spurgt-efter-opskrift-2.php?id=1%22>

Alligevel står der i mange fine kogebøger blot at der skal bruges
karry i en given ret. Udfaldet af smagen i retten kan variere
meget.

>Hvis du bruger kokosmælk til saucen, putter
>rosiner, æbler og ananas i, så er du allerede tæt på noget "asiatisk".
>Så kan du putte rød peber, bønnespirer etc. i også.

Mulighederne er uudtømmelige. Jeg foretrækker småtern af syrlige
æbler som første valg. En sjat æblejuice i nødstilfælde.

Ofte kan man rette lidt på en 'forkert' karry, ved at tilsætte
hakket Mango Chutney, sød eller stærk efter behov.

Som du indirekte skriver, kan man søge inspiration til
variationer over "boller i karry" ved at søge på asiatiske
opskrifter. Start her
http://intra.nakskov-gym.dk/biblio/Guide2/side91.htm

m.v.h. Emil

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-03-04 10:33

"Martin Andersen" <15andersen_removethis_@telia.com> writes:
>Vil bare spørge om I også tilsætter revet æble i karrysovsen til
>ovennævnte
>ret?

Jeg kunne ikke drømme om at bruge revet æble. Bruger gerne æbler, men skal
være ikke alt for små tern - de revne giver en forkert konsistens.

Hvis ikke lige jeg har nogle æbler, bruger jeg bare nogle andre søde
frugter. Jeg køber jævnligt nogle store 3 kg poser på frost med
tropefrugt-blanding. Er gode til karry-retter og chilli-retter.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : CB

Dato : 26-03-04 11:55

Det er meget forskelligt. Hvis svigerforældrene skal spise med, gør jeg.
Hvis ikke gør jeg ikke. Det er hvad folk kan lide.
Til gengæld spiser vi rugbrød til.

CB