Klima/aircon Mercedes 124 300
Fra : Zach

Dato : 21-03-04 20:45

Kan der i en Mercedes 124 300 TE være klimaanlæg men ikke airconditon?

Fra : Hr. Mogens Knudsen

Dato : 21-03-04 20:49

On Sun, 21 Mar 2004 20:44:58 +0100, "Zach" <zach@privat.dk> wrote:

>Kan der i en Mercedes 124 300 TE være klimaanlæg, men ikke airconditon?

MB leverer begge typer (manuel/automatisk), og ordene bliver iøvrigt
brugt i flæng.

/Mogens

Fra : Zach

Dato : 21-03-04 21:26

"Hr. Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> MB leverer begge typer (manuel/automatisk), og ordene bliver iøvrigt
> brugt i flæng.

Jeg troede bare at et klimaanlæg altid indeholdte aircon...?

Fra : claus b. p.

Dato : 21-03-04 21:45

"Zach" <zach@privat.dk> wrote in message
> Kan der i en Mercedes 124 300 TE være klimaanlæg men ikke airconditon?

Der er termostatstyret varmesystem som standard. Begrebet klimaanlæg
indbefatter også et aircon, så hvis nogen påstår det modsatte, må de være
begrebsforvirrede.
I de senere modeller, (210-) er der termostatstyret aircon, mens klimaanlæg
er betegnelsen for det elektronisk styrede anlæg med et LCD display, der er
ekstraudstyr.

/Claus

Fra : Zach

Dato : 21-03-04 21:56

"claus b. p." <cbp33@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
klimaanlæg
> er betegnelsen for det elektronisk styrede anlæg med et LCD display, der

Forsår jeg dig ret, så er der tre muligheder;

1) Termostarstyret varmesystem
eller 2) aircon
eller 3 )klimaanlæg der indeholder aircon?

I bilen er der en drejeknap som man kan sætte på den ønskede temperatur, men
er det bare den termostatstyrede varme. Hvordan ser man at der er aircon i
bilen? Hvad står der på knapperne?

Fra : claus b. p.

Dato : 21-03-04 23:53

> [...]
men
> er det bare den termostatstyrede varme. Hvordan ser man at der er aircon i

På model 124 tror jeg kun der er 2 muligheder, med eller uden aircon. Det
synlige tegn er en ekstra kontakt i midterkonsollet med en afbryder til
kompressoren. I motorrummet vil en ekstra kompressor være drevet af en
kilerem.
I Danmark er aircon først blevet almindeligt de sidste 5-10 år, så der er
næppe mange -124'ere der har aircon. Modellen udgik i 95-96.

/Claus

Fra : Zach

Dato : 22-03-04 07:44

> [...]
> I Danmark er aircon først blevet almindeligt de sidste 5-10 år, så der er
> næppe mange -124'ere der har aircon. Modellen udgik i 95-96.

Som jeg kan overskue det, er der masser af 124ere med aircon og en del med
klima.

Fra : AlterEgo

Dato : 22-03-04 10:05

Det

> Som jeg kan overskue det, er der masser af 124ere med aircon og en del med
> klima.

Enig. Hertil vil jeg sige at tempomatic som det termostatstyrede vareanlæg
hedder
fungere rigtig godt. Desuden ser midterkonsolet pænere ud med drejehjul til
varmen
frem for de mindre pæne knapper. Men der er jo en holdningssag

w124 går fra 86-94. Af mange ment som det bedste bil nogensinde...

Fra : Michael Nielsen

Dato : 22-03-04 08:39

"Zach" <zach@privat.dk> wrote in message
> Kan der i en Mercedes 124 300 TE være klimaanlæg men ikke airconditon?

124-serien blev leveret med "manuelt" og automatisk klimaanlæg.
Det manuelle klimaanlæg har to temperaturindstillingshjul (altså separat
temperaturindstilling for højre og venstre side), hvor du indstiller ønsket
temperatur, og denne temperatur vil holdes konstant. Du justerer selv
hastighed på viften, og hvor det skal blæse (frontrude, på fødderne, etc),
vælger selv om resirkulering af luft skal være på, og kan også vælge
lufttørrefunktion.

Det automatiske klimaanlæg har kun et temperaturindstillingshjul, hvor du
indstiller ønsket temperatur. Viftehastighed osv. styres så automatisk.

Biler _uden_ klimaanlæg har dog også samme temperaturindstillingsfunktion
som de med manuelt klimaanlæg - forskellen er, at du mangler nogle knapper,
og har ingen kølekompressor :) Men du kan indstille temperaturen separat for
højre og venstre side, og den vil holdes konstant i den grad det kan la´ sig
gøre (i +30 C hjælper det helt klart med en lille kølekompressor der fremme
;) )

Jeg har prøvet dem alle, og min favorit er helt klart det manuelle
klimaanlæg - ikke alene fordi det ser meget penere ud, men også fordi jeg
ikke kan lide fuld orkan i bilen hver gang jeg starter ;)
--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : Zach

Dato : 22-03-04 16:46

"Michael Nielsen" <benzito@online.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> klimaanlæg - ikke alene fordi det ser meget penere ud, men også fordi jeg
> ikke kan lide fuld orkan i bilen hver gang jeg starter ;)

Hvis der er en "EC"-knap i bilen er det så ikke aircondition?

Fra : Hr. Hansen

Dato : 22-03-04 16:49

Zach wrote:

> Hvis der er en "EC"-knap i bilen er det så ikke aircondition?

Hvis du mener AC så er det aircon, aircon er en billig/simpel udgave af
Klimaanlæg

Fra : Zach

Dato : 22-03-04 18:38

"Hr. Hansen" <tele1adslSLETDETTE@OGOGSÅDETTEtele2adsl.dk> skrev i en
meddelelse news:NVD7c.179$1b1.10@news.get2net.dk...

> Hvis du mener AC så er det aircon, aircon er en billig/simpel udgave af
> Klimaanlæg

Jeg mener faktisk EC. Så sent som id ag prøvede jeg en Mercedes og ejeren
trykkede på EC og kaldte den for aircon??????

Fra : Holten

Dato : 22-03-04 19:35

"Zach" <zach@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg mener faktisk EC. Så sent som id ag prøvede jeg en Mercedes og ejeren
> trykkede på EC og kaldte den for aircon??????

Min har også en EC-knap (økonomi-knap), og den slår i mit anlæg
køle-kompressoren fra.

MVH

Holten

Fra : Michael Nielsen

Dato : 23-03-04 08:36

> "Michael Nielsen" <benzito@online.no> skrev i en meddelelse

> Hvis der er en "EC"-knap i bilen er det så ikke aircondition?

Som Holten er inde på; EC = Economy = kølekompressoren kører ikke.
Er der en EC-knap, er der klimaanlæg i bilen.
--
Michael Nielsen

´87 Mercedes-Benz W124 260 E
www.mercefreaken.com

Fra : Zach

Dato : 23-03-04 18:37

> "Zach" <zach@privat.dk> wrote in message

> Som Holten er inde på; EC = Economy = kølekompressoren kører ikke.
> Er der en EC-knap, er der klimaanlæg i bilen.

OK - jeg er måske lidt tungnem.
EC-knap betyder at der er klimaanlæg i bilen. Men er der dermed også
aircondition?

Fra : Holten

Dato : 23-03-04 19:45

> [...]
>
> OK - jeg er måske lidt tungnem.
> EC-knap betyder at der er klimaanlæg i bilen. Men er der dermed også

Ja, hvis det ellers er en org. knap.
Hvilke andre knapper har du; fortæl/beskriv.
Tag e.v.t.et billede og smid i dk.binær.motor.

MVH

Holten

Fra : Zach

Dato : 23-03-04 20:05

"Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, hvis det ellers er en org. knap.
> Hvilke andre knapper har du; fortæl/beskriv.
> Tag e.v.t.et billede og smid i dk.binær.motor.

Billede ligger i dk.binær.motor

Fra : Holten

Dato : 23-03-04 20:45

"Zach" <zach@privat.dk> skrev i en meddelelse

> "Holten" <Virkerikke@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Billede ligger i dk.binær.motor

Nu er det ikke verdens bedste billede at se på, men jeg er sikker på, at du
har fuldaut. klimaanlæg i vognen, magen til min kones.
Kig ude foran i motorrummet, sidder der en blæser, altså lige bag ved
motorhjelmens kølergitter. Gør der det har du klima med aircon, om det så
virker eller ej.

Virker det ikke skal du nok have nyt freon på, og måske en lækagesøgning.

MVH

Holten

Fra : Mathias

Dato : 24-03-04 10:19

Holten wrote:

> Nu er det ikke verdens bedste billede at se på, men jeg er sikker
> på, at du har fuldaut. klimaanlæg i vognen, magen til min kones.

Der er kun én temperaturknap og ingen drejeknapper til luft, så ja, bilen
har såkaldt "klimatiseringsautomatik".
I instruktionsbogen til W124 er der desuden gode billeder af hvordan de 3
forsk. anlæg ser ud og fungerer.

-Mathias

Fra : Holten

Dato : 22-03-04 19:33

> [...]
> klimaanlæg - ikke alene fordi det ser meget penere ud, men også fordi jeg
> ikke kan lide fuld orkan i bilen hver gang jeg starter ;)

Helt enig; konen har fuldaut. i sin W124 300 d. årg. 1987.
Selv har jeg manuelt klima i min W124 TD turbo 1991, og det virker for mig
bedre, for som du skriver bestemmer man selv hastighed på blæser.

MVH

Holten