Dæk, 55 eller 60 ?
Fra : Kent Nielsen

Dato : 21-03-04 20:34

Hej.
Hvad vil det betyde for bilens køregenskaber at skifte fra standard
monteringen 195/55-15" til 195/60-15" og er det egentligt lovligt ?
(Det er forøvrigt en VW Passat St.c. ´90)

Kent Nielsen

Fra : Soren Pedersen

Dato : 21-03-04 21:44

Du skal være opmærksom på at 55 profil er en "skæv" profil, og derfor dyrer
end de mere gængse profiler. Og, ja - Jeg ved godt at det ikke var det du
spurgte om

Mvh
/Søren - Xantia HDi W/E (Week End) og Pug 309 W/E (Wife Edition)

Fra : Kent Nielsen

Dato : 21-03-04 23:39

"Soren Pedersen" <soren@muncheb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spurgte om
>
> Mvh
> /Søren - Xantia HDi W/E (Week End) og Pug 309 W/E (Wife Edition)

Netop

(Derfor min skumle bagtanke til at skifte til en 60-serie.)

Kent Nielsen

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 22-03-04 11:14

> [...]
> Hvad vil det betyde for bilens køregenskaber at skifte fra standard
> monteringen 195/55-15" til 195/60-15" og er det egentligt lovligt ?

Det er lovligt. Med de originale dæk er rulleomkredsen 1815 mm,
mens den vil stige til 1876 mm med den store profil. Det er tilladt at
ændre omkredsen med ±5% (1725-1905).

http://www.stevns.net/dkfritidbil/detail/daek_faelg.htm

/Jakob