Forslag til en god middag?
Fra : Helle

Dato : 21-03-04 18:58

Hejsa.

Min kæreste fylder 27 år her d. 2.april og jeg vil gerne lave en god og
hyggelig middag til ham. Han er til gode bøf og sovs og den slags. Hvad
finder jeg på? jeg forstiller mig noget med oksekød. Det må gerne være
rigtig lækkert og spændende, men ikke helt vildt kompliseret og svært at
lave da jeg ikke er såååå garvet i et køkken. jeg vil gerne lave en
hovedret og en dessert. Krydret mad må det også gerne være.

Gode forslag og opskrifter modtages gerne!! Både til hovedretten og
desserten.

Mvh Helle

--
Når du besvarer mig privat, så slet "FJERN" fra email adressen.

www.hellenielsen.dk

Fra : zasha

Dato : 21-03-04 20:36

<klip> Min kæreste fylder 27 år her d. 2.april og jeg vil gerne lave en god
og
> hyggelig middag til ham. Han er til gode bøf og sovs og den slags.
</klip>

Tja, nu har jeg lige lavet en aldeles pragtfuld middag, så den får du lige
hér:

(ingen forret, men det er du jo naturligvis velkommen til, jeg ville foreslå
et stykke varmtrøget laks, nybagt brød og smør, pyntet med lidt salat)
En sødlig hvidvin ville passe godt hertil :)

Fandt i SuperBest en økologisk rullesteg med persille, der blev brunet i en
gryde i ca. 15 minutter (krydret udelukkende med noget frygtelig dyrt salt
(Falk Salt, ved ikke om det er bedre, men stegen smagte genialt godt,
ligeledes sovsen) hvorefter den simrede i noget over en times tid, tilsat
kulør og 2 krus vand.

Gemene kogte kartofler, men bevares, flødekartofler er da ikke at foragte,
havde bare ikke lige noget i huset.
OG en hjemmelavet agurksalat (hæld en del sukker over skiverne, hæld en sjat
eddike over og ...vupsi...den dejligste agurksalat på ganske kort tid )

Sovs lavet af vandet/saften fra stegen, lige jævnet med en meljævning.

Serveret rygende varmt, rullestegen skåret i herretykke skiver! Drik hvad du
vil, vi fik sodavand :) Miranda faktisk, samger glimrende :)

Dessert...ja, det er måske unfair men det blev altså Luksus Flødeboller med
marcipanbund fra Summerbird, mest fordi jeg lige havde fået dem hjem *slurp*
(jeg sælger dem nemmerlig gennem min hjemmeside)

Ja, det var bare mit bud....

Hilsen Miver og Mulle's mor

http://www.chocolade.dk/summerbird.html og http://hei.homepage.dk (privat
side)

Fra : k

Dato : 22-03-04 21:21

Vil du love mig ikke at lave rullesteg, kogte kartofler og agurkesalat med
sodavand til! Hvis du altså holder af din kæreste

Fra : Helle

Dato : 22-03-04 22:17

"k" <donot@nospam.com> wrote in message
> Vil du love mig ikke at lave rullesteg, kogte kartofler og agurkesalat med
> sodavand til! Hvis du altså holder af din kæreste

*g* ja...men synes da det lød lækkert - nok bare ikke lige til en lidt
hyggelig og måske romantisk aften.

Har I ikke nogle gode forslag? tænker på noget der gerne må blive hygget om?
kan man ikke lavet noget kinesisk halløj med ris og en masse ting i en masse
små skåle?? aner ikke hvad. Har også tænkt på fondue eller oksemørbradbøf m.
paprikasovs og hasselbagt kartoffel men det er også lidt kedeligt. Det må
gerne være noget der ikke sådan lige er hverdagsmad. Noget hvor en god
flaske rødvin kan drikkes til..

Mvh Helle

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-03-04 22:56

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
om?
> kan man ikke lavet noget kinesisk halløj med ris og en masse ting i en

Riijstafel - MEGET hyggeligt - men romantisk???

Har også tænkt på fondue eller oksemørbradbøf m.
> paprikasovs og hasselbagt kartoffel men det er også lidt kedeligt. Det må
> gerne være noget der ikke sådan lige er hverdagsmad.

Altså, hvis det både skal være festligt, hyggeligt og romantisk, er det hele
TRE ting på én gang...
Det betyder først og fremmest, at du ikke skal stå i stegeos med forklæde
på, men at det skal kunne tilberedes på forhånd, så du kan dufte mere af
parfume end af friture, ikke?

> Noget hvor en god
> flaske rødvin kan drikkes til..

En god flaske rødvin kan drikkes til ALT

Det ville lette opgaven, hvis du fortæller os, om din kæreste er mest til
stegt lever og flæskesteg med rødkål - eller noget lettere.

Under alle omstændigheder er her et forslag:
- Agurketern i gele m. esdragon, løg og persille (portionsanretning) med
rejer og creme fraichesovs med dild og hvidløg (kan laves dagen før).
- Kyllingelår med kartoffelbåde (krydres og sættes i ovnen, lige inden du
går i bad og gør dig lækker) og salat.
- eller Oksemørbrad med flødekartofler og salat (så får du bare lidt mere
tid til at gøre dig lækker - stegen sættes i ovnen, før du arrangerer
håret).
- Hindbærfool (frosne hindbær m. sukker, blandet i flødeskum, evt. med lidt
makroner eller hakkede nødder) - kan laves dagen før og sættes i køleskab, n
år I starter på forretten).

Ha' en god aften!
Hilsen Inger

Fra : Helle

Dato : 22-03-04 23:58

> Det ville lette opgaven, hvis du fortæller os, om din kæreste er mest til
> stegt lever og flæskesteg med rødkål - eller noget lettere.

Som sagt: ingen forret.

Han er til gode oksebøf og ikke alt det der gammedavs flæskesteg med tung
rødkål.
Ingen fisk.
Ris, pasta, kartofler i alle afskygninger og salat kan han lide. Krydderier
kan han også lide. Sovs må der gerne være.
Oksestege er også fint.

Men kan man ikke lave noget med nogle kogte ris og så en masse tilbehør i en
masse skåle? hvad hedder sådan noget? orientalsk? noget man kan spise med
pinde?

Mvh Helle

Fra : Inger Pedersen

Dato : 23-03-04 00:08

> [...]

en
> masse skåle? hvad hedder sådan noget? orientalsk? noget man kan spise med

Rijstafel.

Jeg har søgt på google.news (kultur.mad+drikke) på riijstafel og ristafel -
men det (for mig at se) mest brugbare er på rijstafel - se her:

Sv: Ristafel [opskrift]
.... tilbehør. mvh Mogens Rijstafel til 4 personer (fra: "Værd at vide",
udgivet af eksportsvineslagteriernes salgsforening) ca. 1 kg. ...
dk.kultur.mad+drikke - 24 Okt 1999 af Viffer - Vis tråd (1 artikel)

Re: Ris Taffel
.... risskåle, eller fra de specielle farveglade ris-tallerkener. Rijstafel
(eller ristaffel): 6 pers. 4 dl lange ris 8 dl vand Salt ...
dk.kultur.mad+drikke - 1 Okt 2000 af Peter W. Bosse - Vis tråd (2 artikler)

Re: Rice taffel
.... mvh Jette og Eva Rijstafel er en hollandsk betegnelse for indonesisk
mad, hvor
hovedbestanddelen er ris, og hvor der er en række sideretter og sauces. ...
dk.kultur.mad+drikke - 12 Okt 1999 af translat2497@my-deja.com - Vis tråd (5
artikler)

Håber, du kan bruge det. - og ha' - stadig - en god aften.

Hilsen Inger

Fra : Gert Krabsen

Dato : 22-03-04 23:00

Mon, 22 Mar 2004 22:17:24 +0100, Helle <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev:

> [...]
> paprikasovs og hasselbagt kartoffel men det er også lidt kedeligt. Det må
> gerne være noget der ikke sådan lige er hverdagsmad. Noget hvor en god

Fondue er noget snasket noget og synd for kødet. Kogt ko! Med mindre man
bruger det til dessert og laver Chokolade-fondue, hvilket er noget helt
andet

Hurtigt forslag:

Forret: Asparges m/trøffelost, grillet i ovn (nemt, og kan forberedes)
Alternativ: Aspargesfrikkase med ristede kammuslinger (skal times og laves
på minuttet!)

Vin: hvidvin, helst på Sauvignon Blanc.

Hovedret: Helstegt oksemørbrad - skal det være, så la' det være. Helstegt,
for den passer sig selv, mens I spiser forretten.
Tilbehør: kartofler, salat, grønsager el.lign. efter smag.

Vin: only the best! Gerne en gammel Bourgogne - alternativt Pinot Noir fra
Australien eller Zinfandel fra Californien.

Dessert: Ja, f.eks. Chokoladefondue. Men til to er det nok lidt meget. Lav
i stedet chokolademousse af lys/mørk chokolade.

Opskrifter skal jeg nok skrive, hvis det har interesse - ellers gider jeg
ikke

mvh

Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-03-04 09:27

"Helle" <mail@fjernhellenielsen.dk> writes:

>Gode forslag og opskrifter modtages gerne!! Både til hovedretten og
>desserten.

Når jeg skal gøre fruen i huset glad så kan det blandt andet være med
denne lille sag:

Et par stykker andebryst (der bliver kød i overskud, men en er for lidt
til to) ridses på skindsiden.
Brysterne lægges på en hed pande uden fedtstof med skindsiden ned ad.
Brunes kraftigt (Godt råd: dette gøres i god tid, det giver en hulens os i
køkkenet - faktisk kan du roligt gøre det i rigtig god tid - tænk ikke på
salmonella, de bliver slået ihjel senere i processen.)
Brysterne smøres på skindsiden med en blanding af honning,
ultra-finthakket hvidløg, salt, peber og en lillebitte smule kanel.
Ovnen skal op på 210 grader - ind med brysterne i et ildfast fad, denne
gang skal de lægges på kødsiden. Lad dem få ti minutter - tag dem ud, lad
dem hvile i ti minutter (15 minutter skader ikke - husk at dækkede dem til
med pargament og et viskestytkke. Brug ikke alufolie, så steger de bare
videre). Ind i oven nok engang og lad dem blive der ind til temperaturen i
kødet er kravlet over 70 gr. (så er der ingen salmonellaer tilbage). Så er
det klar (de kan sagtens tåle at hvile ti minutter under pergament og et
viskestykke, hvis det er nødvendigt)

Serveres med:

Rodfrugte toppe
Abrikos-sauce
Smørsauterede gulerodsstave
Ristede sesam-frø

Rodfrugtetoppene:
Kog nogle kartofler, lidt selleri, lidt pastinak og et par gulerødder. Mos
det sammen, tilsæt en lille klat smør og et æg, pisket sammen med en slat
mælk. Rør det grundigt sammen, kom det i en sprøjtepose og sprøjt massen
ud i nogle passende store toppe (samme størrelse som kyskager og ind
i ovnen på 200 -210 gr. i 5-8 minutter - de skal bliver let gyldne i
toppen.

Gulerødderne skrælles, skæres i brede stave på 4-5 mm tykkelse, smides i
en gryde med en solid klat smør og en smule vand; låg på og dampes indtil
de er møre uden at være slaskede (ca. 15 minutter er passende)

En håndfuld sesamfrø smides på en hed pande, rystes og når de første
begynder at tage farve skal de af. Pas på, det går hurtigere end man tror.
Bliver de sorte, så smid dem ud og prøv igen

Saucen:
Kog en grønsagsfond af følgende: to gulerødder, et pænt stort løg, et
solid skive selleri, en porre, en persillerod hvis du har det samt salt,
timian og et pr peberkorn (det skal være korn, da vi jo ikke er
interesserede i sorte prikker i den færdige sauce. Koges i halvanden liter
vand - når det er kogt ind til omkring en liter, sier du fonden sådan at
de nu ret slatne grønsager kan smide ud. Over at koge igen, kog ind til
der er god en deciliter tilbage. Dette kan du sagtens gøre dagen i
forvejen.
Køb nogle tørrede abrikoser, læg dem i vand i ca. 30 minutter, tag dem op
og hak dem groft. Kom de hakkede abrikoser i en gryde, hæld grønsagsfonden
ved, bring det i kog og fat stavblenderen. Blend det hele sammen så det
får konsistens som en lidt tyk god sauce, smag til med lidt salt.

Så skæres andebrysterne ud i tynde skiver - skær dem lidt på skrå,
arranger dem på et fad sammen med de smørsauterede gulerødder, drys med de
ristede sesamfrø. Server sammen med rodfrugtetoppene. Hvis man ønske det
kan man servere en lille let salat med fintsnittet iceberg, tyndt skivede
radiser, fint-finthakket rødløg og lidt fintskivede champignon - laves som
portionsanretning og dryppes med den bedste olivenolie du har - og til
sidst nogle dråber god balsamico eddike.

Dessert?

Jeg ville finde den bedste chokolade eller delokatesseforretning og købe
nogle stykker rigtig god chokolade/chokoladekonfekt, servere en kop
luksuskaffe og måske et lille (eller stort) glas cognac, hvis man eller
kan lide den slags. Hvis pengepungen er lille, kan man i flere
vinforretninger få selv rigtig gode cognac i kvartflasker.

--
Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11 * Fax 75 51 47 11 * Mobil 26 39 73 11

Fra : janne

Dato : 23-03-04 13:26

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> wrote in message news:<405dd7b3$0$287$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
> hovedret og en dessert. Krydret mad må det også gerne være.
>
> Gode forslag og opskrifter modtages gerne!! Både til hovedretten og

Find en gårdslagter / gårdbutik og køb et par store bøffer af
frilandskvæg. Ved vores lokale er det lidt varierende hvad der er
klar. Det er noget helt andet end det kød man køber i supermarkederne.

Tilbehør kan du jo selv sammensætte efter jeres ynglings, men en bagt
kartoffel med persillesmør, grøntsager og fx. jensens wiskeysovs - til
sidste men ikke mindst et godt flutes enten hjemmebagt eller fra
bageren, er slet ikke så tosset endda.

Janne

Fra : Kristina Søndergaard

Dato : 23-03-04 16:15

"Helle" <mail@FJERNhellenielsen.dk> skrev i en meddelelse:

> Gode forslag og opskrifter modtages gerne!! Både til hovedretten og
> desserten.

Hej Helle,
Denne opskrift med kalkunbryst er virkelig lækker og ikke specielt
krævende - den laver faktisk næsten sig selv:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=5866

Jeg laver den tit, når jeg skal hygge med kæresten eller gode venner og
serverer hasselback-kartofler, broccollisalat, hjemmebagte flutes og
hvidløgssmør til

En lækker, og ligeledes meget simpel, dessert er denne fersken-dessert: læg
knuste makroner i bunden af et par portionsglas, stænk evt. med lidt likør
af en slags (jeg bruger det ikke selv, så ved ikke hvilken), skær syltede
ferskner i skiver og læg dem oven på makronerne og slut af med en creme
bestående af flødeskum og peach melba yoghurt. Det er både billigt, rigtigt
lækkert og noget så nemt

Kristina c",)