/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Vectra 2.0 16V.... hvad skal man se efter ~
Fra : Brian


Dato : 21-03-04 16:39

Hejsa

Igennem en bekendt, har jeg mulighed for at købe en Opel Vectra 2.0 16V CDX
( Hvis der er noget der hedder CDX) fra 1994.

Hvad er der at holde øje med på sådan en vogn... hvor er den normalvis
hårdest plaget af rust ?
Andre svagheder på sådan en ?

/Brian



 
 
Deaster (21-03-2004)
Kommentar
Fra : Deaster


Dato : 21-03-04 16:57

"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse
news:c3kct0$1fc$1@sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Igennem en bekendt, har jeg mulighed for at købe en Opel Vectra 2.0 16V
CDX
> ( Hvis der er noget der hedder CDX) fra 1994.
>
> Hvad er der at holde øje med på sådan en vogn... hvor er den normalvis
> hårdest plaget af rust ?

Sådan groft sagt: Hele bilen.




--
Mvh
Deaster



ham (21-03-2004)
Kommentar
Fra : ham


Dato : 21-03-04 19:54


"Brian" <Nejtak@til.spam> skrev i en meddelelse
news:c3kct0$1fc$1@sunsite.dk...
> Hejsa
>
> Igennem en bekendt, har jeg mulighed for at købe en Opel Vectra 2.0 16V
CDX
> ( Hvis der er noget der hedder CDX) fra 1994.
>
> Hvad er der at holde øje med på sådan en vogn... hvor er den normalvis
> hårdest plaget af rust ?
> Andre svagheder på sådan en ?
>
> /Brian
>
RUST i paneter bagvanger og forvange, er lige de værste steder.



Jan W Nielsen (21-03-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 21-03-04 20:26

> Igennem en bekendt, har jeg mulighed for at købe en Opel Vectra 2.0 16V
CDX
> ( Hvis der er noget der hedder CDX) fra 1994.
> Hvad er der at holde øje med på sådan en vogn... hvor er den normalvis
> hårdest plaget af rust ?

Hej Brian

Jeg har selv en Vectra 2.0 fra en af de første årgange, og jeg har brugt
mange ressourcer på at sætte den i stand.

Bilen kan ses her: http://tinyurl.com/3h8yy

Modellen er frygteligt plaget af rust, og derfor kan der påregnes
pladearbejde, hvis man vil beholde den i nogle år. Ydermere er det en god
ide at sprøjte ekstra med tynd tectyl på spraydåse i alle hulrum. (Man kan
købe nogle sparydåser, der har sådan en lang slange med en dyse i enden).
Desuden bør du få den ekstraordinært godt renset i bunden og få den
rustbeskyttet.

Bilen ruster særligt i de bagerste vangere (dyre at skifte) i panelerne, der
er de bærende pladedele under dørene og de bagerste skærmkanter. Men den
ruster også under listerne ved vinduerne og under sidelisterne ved
dørvinduerne. Specielt inde mod B-stolpen, der er der, hvor
sikkerhedsselerne til forsædet sidder monteret på indersiden i kabinen. Løft
for eksempel i listen rundt om forruden oppe ved taget og se, om der er rust
der. Kik samtidig op under gummlisten i de nederste hjørner ved bagruden.
(Du skal åbne bagagerummet).

Bilen er i øvrigt både hurtig og uhyre brændstoføkonomisk. Faktisk finder du
ikke stort set ikke nogen familiebiler fra samme årgange, der både kan køre
så stærkt og kan køre så langt på literen.

Den motor, der ligger i det eksemplar, du har kik på, har problemer med
tandremmen, og det betyder, at motoren kan ødelægges fra den ene dag til den
anden. Sørg derfor for at skifte tandremmen hyppigere end det anbefales fra
Opel.

Det lyder slemt - men på mange måder er det en meget vellykket bil - du
skulle bare have bedt Audi galvanisere den.

--
/Jan W Nielsen





Jan W Nielsen (21-03-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 21-03-04 20:40

> Det lyder slemt - men på mange måder er det en meget vellykket bil - du
> skulle bare have bedt Audi galvanisere den.

Men at DE (altså Opel) skulle have bedt Audi galvanisere den..

--
/Jan W Nielsen





Brian (21-03-2004)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 21-03-04 21:01

Hejsa

Jan W Nielsen skrev:
> Jeg har selv en Vectra 2.0 fra en af de første årgange, og jeg har
> brugt mange ressourcer på at sætte den i stand.
>
> Bilen kan ses her: http://tinyurl.com/3h8yy

Den står dælme flot i lakken, af sådan en "ældre" bil at være !!

> Modellen er frygteligt plaget af rust, og derfor kan der påregnes
> pladearbejde, hvis man vil beholde den i nogle år. Ydermere er det en
> god ide at sprøjte ekstra med tynd tectyl på spraydåse i alle hulrum.
> (Man kan købe nogle sparydåser, der har sådan en lang slange med en
> dyse i enden). Desuden bør du få den ekstraordinært godt renset i
> bunden og få den rustbeskyttet.

Noteret!
Jeg har nu heller ikke tænkt mig at købe den, hvis den ikke er rustbeskyttet
efter den forlod fabrikken....

> Bilen ruster særligt i de bagerste vangere (dyre at skifte) i
> panelerne, der er de bærende pladedele under dørene og de bagerste
> skærmkanter. Men den ruster også under listerne ved vinduerne og
> under sidelisterne ved dørvinduerne. Specielt inde mod B-stolpen, der
> er der, hvor sikkerhedsselerne til forsædet sidder monteret på
> indersiden i kabinen. Løft for eksempel i listen rundt om forruden
> oppe ved taget og se, om der er rust der. Kik samtidig op under
> gummlisten i de nederste hjørner ved bagruden. (Du skal åbne
> bagagerummet).

Fin gennemgang, takker!
Jeg printer skidtet ud, så jeg kommer hele vejen rundt

> Bilen er i øvrigt både hurtig og uhyre brændstoføkonomisk. Faktisk
> finder du ikke stort set ikke nogen familiebiler fra samme årgange,
> der både kan køre så stærkt og kan køre så langt på literen.

Det er også det der tiltaler mig lidt.... og så er den til at forsikre for
en "knejt" der ikke har kørt sålænge i eget navn

> Den motor, der ligger i det eksemplar, du har kik på, har problemer
> med tandremmen, og det betyder, at motoren kan ødelægges fra den ene
> dag til den anden. Sørg derfor for at skifte tandremmen hyppigere end
> det anbefales fra Opel.

Det har jeg nu altid gjort ved mine biler, det er godt nok de dummeste penge
at spare!

> Det lyder slemt - men på mange måder er det en meget vellykket bil -
> du skulle bare have bedt Audi galvanisere den.

Jeg giver Audi et ring, og booker en tid

Takker for den meget fine gennemgang!

/Brian



Jan W Nielsen (21-03-2004)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 21-03-04 23:43

> Den står dælme flot i lakken, af sådan en "ældre" bil at være !!

Det er fordi, den var en tur hos maleren, da den blev istandsat.

> Fin gennemgang, takker!
> Jeg printer skidtet ud, så jeg kommer hele vejen rundt

Velbekomme.

--
/Jan W Nielsen





Brian (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 22-03-04 21:12

Hejsa

Jan W Nielsen skrev:
>> Den står dælme flot i lakken, af sådan en "ældre" bil at være !!
>
> Det er fordi, den var en tur hos maleren, da den blev istandsat.

Åhhh ja... der skulle der vel også være penge til, når den er
renoveret for 20K

/Brian



Ukendt (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-03-04 12:50

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:405dec83$0$28845$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> Modellen er frygteligt plaget af rust, og derfor kan der påregnes
> pladearbejde, hvis man vil beholde den i nogle år. Ydermere er det en god
> ide at sprøjte ekstra med tynd tectyl på spraydåse i alle hulrum. (Man kan
> købe nogle sparydåser, der har sådan en lang slange med en dyse i enden).
> Desuden bør du få den ekstraordinært godt renset i bunden og få den
> rustbeskyttet.

Enig.

> Den motor, der ligger i det eksemplar, du har kik på, har problemer med
> tandremmen, og det betyder, at motoren kan ødelægges fra den ene dag til
den
> anden. Sørg derfor for at skifte tandremmen hyppigere end det anbefales
fra
> Opel.

Det er 1.8i 16v der er den "store" synder. 2.0i 16v er ikke mig bekendt
slem.

Under alle omstændigheder bør man overholde tandremsskift. Jeg kan se i mit
servicehæfte se at sidste tandremsskift er udført 66.000km efter forrige.
Jeg har godt nok ikke nerverne til at køre 6.000km mere end foreslået.
Specielt fordi jeg helst ikke vel betale for 24 styk knækkede ventiler...

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



Carsten Hjorth (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Carsten Hjorth


Dato : 22-03-04 20:47


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> skrev i en meddelelse
news:405dec83$0$28845$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> > Igennem en bekendt, har jeg mulighed for at købe en Opel Vectra 2.0 16V
> CDX
> > ( Hvis der er noget der hedder CDX) fra 1994.
> > Hvad er der at holde øje med på sådan en vogn... hvor er den normalvis
> > hårdest plaget af rust ?
>
> Hej Brian
>
> Jeg har selv en Vectra 2.0 fra en af de første årgange, og jeg har brugt
> mange ressourcer på at sætte den i stand.
>
> Bilen kan ses her: http://tinyurl.com/3h8yy

Pæn bil! ligesom jeg kan lide det, original og velholdt!
Dog synes jeg du skal holde fest, inviter skærmene ned til dækkene....

/Carsten



John Sahl (22-03-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 22-03-04 21:15

Carsten Hjorth wrote:
> Pæn bil! ligesom jeg kan lide det, original og velholdt!
> Dog synes jeg du skal holde fest, inviter skærmene ned til dækkene....

Det må han ikke for kæresten

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Brian (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 22-03-04 21:11

Hejsa

Carsten Hjorth skrev:

> Pæn bil! ligesom jeg kan lide det, original og velholdt!
> Dog synes jeg du skal holde fest, inviter skærmene ned til dækkene....

*lol*

Tænkte faktisk lidt det samme.... men de fælge, fortjener undervognen
næsten et nøk mod asfalten

/Brian



Ukendt (22-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 22-03-04 23:32

> Pæn bil! ligesom jeg kan lide det, original og velholdt!
> Dog synes jeg du skal holde fest, inviter skærmene ned til dækkene....

Ha-ha....

Det er der mange der siger.... Måske har jeg skiftet menning, men jeg har
stadig et anti-Jalla/Brian-gen, der betyder, at jeg ikke kan tålede
overstylede gamle æsker.

Faktisk var de nuværende fjedre dyrere end et tilsvarende billigt
sænkningssæt, men jeg valgte alligevel den originale højde.

Den krænger, men på gode dæk har den ikke problemer med at hænge i - det gør
den bedre end en ny 320i på alm dæk - det er prøvet ved køreteknisk kursus
på JyllandsRingen.

--
/Jan W Nielsen




John Sahl (22-03-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 22-03-04 23:49

Jan W. Nielsen wrote:
> Den krænger, men på gode dæk har den ikke problemer med at hænge i -
> det gør den bedre end en ny 320i på alm dæk - det er prøvet ved
> køreteknisk kursus på JyllandsRingen.

Så forestil dig hvor godt den ville køre når den kommer under
4x4-højde

Sæt i gang!

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Hr. Mogens Knudsen (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Hr. Mogens Knudsen


Dato : 23-03-04 06:00

On Mon, 22 Mar 2004 23:49:23 +0100, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Så forestil dig hvor godt den ville køre når den kommer under
>4x4-højde - Sæt i gang!

Mener jeg også -> bilen er MEGET velholdt, og prikken over i'et vil
IMO være at få en sænket undervogn monteret.


/Mogens

Karsten Andersen (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 23-03-04 07:45

Tue, 23 Mar 2004 05:59:45 +0100, skrev Hr. Mogens Knudsen, på 11
linier, i <10hv50pu50vvu9400gl8f11p132brpihmt@4ax.com>, :

>On Mon, 22 Mar 2004 23:49:23 +0100, "John Sahl"
><spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:
>
>>Så forestil dig hvor godt den ville køre når den kommer under
>>4x4-højde - Sæt i gang!
>
>Mener jeg også -> bilen er MEGET velholdt, og prikken over i'et vil
>IMO være at få en sænket undervogn monteret.
>

Med 205 dæk på 7½ tome fælge er ikke til og rykke af vejen i en
Vectra A, selv når den ikke er sænket.
Hvis man skal have den hurtigere skal der støre motor i.

--
Med venlig hilsen
Karsten
Horsens

Ukendt (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-03-04 08:34

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:c3nq95$ot9$1@dknews.tiscali.dk...
> Jan W. Nielsen wrote:
> > Den krænger, men på gode dæk har den ikke problemer med at hænge i -
> > det gør den bedre end en ny 320i på alm dæk - det er prøvet ved
> > køreteknisk kursus på JyllandsRingen.
>
> Så forestil dig hvor godt den ville køre når den kommer under
> 4x4-højde
>
> Sæt i gang!

Jeg husker ordene "Endnu en fordel ved ikke at være sænket". De kom fra Jan
W.'s mund... da han var ved at bakke på banen igen på Randers KTA.

Prøv lige at tænk på hvis den havde været sænket... Hvis han liiige maser
forrøret - det koster altså en "bondegård" til sådan en :) - Been there done
that - got a new forrør.

Men jeg synes nu stadig at den skulle sænkes... Ikke voldsænket, men bare
lidt :) Eventuelt kun 30mm - det vil se SÅ sødt ud. Et Eibach ProKit kan kun
anbefales. Det er vel fjedre til 2-2.500 kroner. :)

--
Mvh Bjørn,
Opel Vectra A
http://www.opelpower.dk/galleri/?mode=showcar&carid=1



John Sahl (23-03-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 23-03-04 08:44

Bjørn wrote:
> Jeg husker ordene "Endnu en fordel ved ikke at være sænket". De kom
> fra Jan W.'s mund... da han var ved at bakke på banen igen på Randers
> KTA.

Nåh ja, det havde jeg da helt glemt *G*

> Prøv lige at tænk på hvis den havde været sænket... Hvis han liiige
> maser forrøret - det koster altså en "bondegård" til sådan en :) -
> Been there done that - got a new forrør.

Man lærer så længe man lever.

> Men jeg synes nu stadig at den skulle sænkes... Ikke voldsænket, men
> bare lidt :) Eventuelt kun 30mm - det vil se SÅ sødt ud. Et Eibach
> ProKit kan kun anbefales. Det er vel fjedre til 2-2.500 kroner. :)

Jeg stemmer for minimum 40mm for den er godt nok høj

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Ukendt (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 23-03-04 08:49

> Jeg stemmer for minimum 40mm for den er godt nok høj

Jamen, hvad skulle I så sidde her og hygge-sludre om..?

Nej, spøg til side - jeg vil kun bruge penge på at holde den i god stand, og
ikke flere penge på lir. Årsagen er, at jeg nu bare vil køre billigt til jeg
en dag køber en anden og nyere bil.

--
/Jan W Nielsen




Roberto Saldo (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 23-03-04 09:08

Jan W. Nielsen wrote:
>>Jeg stemmer for minimum 40mm for den er godt nok høj
>
>
> Jamen, hvad skulle I så sidde her og hygge-sludre om..?
>
> Nej, spøg til side - jeg vil kun bruge penge på at holde den i god stand, og
> ikke flere penge på lir. Årsagen er, at jeg nu bare vil køre billigt til jeg
> en dag køber en anden og nyere bil.

Er det bare mig der synes at sænke sin bil er fjollet med mindre man
også skifter dæmpere og undlader at køre på de hullede danske veje?

Bumper det ikke forfærdeligt over kraterne i asfalten og de toppede
brosten?


--
Roberto Saldo

John Sahl (23-03-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 23-03-04 09:19

Roberto Saldo wrote:
> Er det bare mig der synes at sænke sin bil er fjollet med mindre man
> også skifter dæmpere og undlader at køre på de hullede danske veje?

Jeg er også af den mening at man skifter begge dele så de matcher
hinanden.

> Bumper det ikke forfærdeligt over kraterne i asfalten og de toppede
> brosten?

Nu er det ikke alle der ønsker at køre rundt i en sofa. Jeg ønsker
så mange informationer fra underlaget som muligt.

Dog skal der da stadig være lidt komfort over det, men jeg oplever
ingen problemer med det på trods af 40-profildæk og sænkning med
både fjedre og andre dæmpere.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Hans Paulin (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 23-03-04 10:16

Roberto Saldo skrev:

> Er det bare mig der synes at sænke sin bil er fjollet med mindre man
> også skifter dæmpere og undlader at køre på de hullede danske veje?
>
> Bumper det ikke forfærdeligt over kraterne i asfalten og de toppede
> brosten?

....da min var sænket 40/60 syntes jeg den kørte bedre end i dag - og så
noget federe ud...

....jeg hævede den kun fordi jeg sku til syn - og fordi jeg godt ville
kunne stoppes uden at jeg fik problemer...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm


Roberto Saldo (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Roberto Saldo


Dato : 23-03-04 10:25

Hans Paulin wrote:
> Roberto Saldo skrev:
>
>
>>Er det bare mig der synes at sænke sin bil er fjollet med mindre man
>>også skifter dæmpere og undlader at køre på de hullede danske veje?
>>
>>Bumper det ikke forfærdeligt over kraterne i asfalten og de toppede
>>brosten?
>
> ...da min var sænket 40/60 syntes jeg den kørte bedre end i dag - og så
> noget federe ud...
>
> ...jeg hævede den kun fordi jeg sku til syn - og fordi jeg godt ville
> kunne stoppes uden at jeg fik problemer...

Ja okay, men hvis man køber dele med TÜV papirer burde det ikke kunne ske.

Nu får vi se, først skal der fælge på dyret.
Måske sænkehalløj hvis jeg engang bliver overstadig og dæmperne
begynder at bløde.

--
Roberto Saldo (Yoda familieslæde 9.32kg/hk)

Hans Paulin (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 23-03-04 11:01

Roberto Saldo skrev:

> Hans Paulin wrote:

>> ...da min var sænket 40/60 syntes jeg den kørte bedre end i dag - og
>> så noget federe ud...
>>
>> ...jeg hævede den kun fordi jeg sku til syn - og fordi jeg godt ville
>> kunne stoppes uden at jeg fik problemer...
>
> Ja okay, men hvis man køber dele med TÜV papirer burde det ikke kunne
> ske.

....50-centimeter-op-til-lygten-reglen gælder jo stadig, har jeg ladet
mig fortælle - no matter what... ;-(
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidbil.dk/whois/hans_paulin/hans_paulin.htm




Karsten Andersen (23-03-2004)
Kommentar
Fra : Karsten Andersen


Dato : 23-03-04 17:07

Tue, 23 Mar 2004 09:07:41 +0100, skrev Roberto Saldo, på 19 linier, i
<c3or65$nnh$1@news.net.uni-c.dk>, :

>Jan W. Nielsen wrote:
>>>Jeg stemmer for minimum 40mm for den er godt nok høj
>>
>>
>> Jamen, hvad skulle I så sidde her og hygge-sludre om..?
>>
>> Nej, spøg til side - jeg vil kun bruge penge på at holde den i god stand, og
>> ikke flere penge på lir. Årsagen er, at jeg nu bare vil køre billigt til jeg
>> en dag køber en anden og nyere bil.
>
>Er det bare mig der synes at sænke sin bil er fjollet med mindre man
>også skifter dæmpere og undlader at køre på de hullede danske veje?
>
>Bumper det ikke forfærdeligt over kraterne i asfalten og de toppede
>brosten?

Bare man husker sit nyrebælte.


--
Med venlig hilsen
Karsten
Horsens

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177523
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408677
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste