Ujævn motorgang i Mondeo 2.0
Fra : Kim Rechnagel

Dato : 21-03-04 16:29

Hej,

Jeg har en Mondeo 2.0 Zetec fra 98 hvor motoren er begyndt at opføre sig
mærkeligt ved kørsel i jævn hastighed. Det føles som om gasspjældet ikke kan
finde ud af om jeg sluppet speederen eller accellererer, så bilen "hopper".
Problemet er der ikke når motoren står i tomgang eller når jeg f.eks.
accellererer ud af et kryds, kun lige der hvor motoren rammer det punkt hvor
den skal trække.

For ca. 4 mdr. siden havde jeg nogenlunde samme problem, der fandt Ford
værkstedet ud af at styreboksen til benzinpumpe, gasspjæld osv. ikke var
programmeret rigtigt. Den stod på et std. program som var lagt i den fra
fabrikken. Dette blev ændret og der har ikke været problemer før nu. Jeg går
ikke ud fra at styreboksen pludselig kan finde på at gå i "standard mode"
igen?

Hvad kan der være galt?
Et dårligt tændrør? (hvordan skiftes de i øvrigt? Skal jeg bare flå gummi
hætterne af dem eller skal de drejes af før jeg kan komme til tændrørene?)
Defekt benzinpumpe?
Styreboks?
Luftfilter?
Defekt katalysator? Har læst mig til at en defekt katalysator (med O2
sensor. Fås de overhovedet uden?) kan få en motor til at gå ujævnt da den
kan have svært med at komme af med udstødningsgassen. Bilen har kun kørt
110.000 Km så katalysatoren burde ikke være slidt.

På forhånd tak for svaret.

Kim

Fra : Ninja Rider

Dato : 21-03-04 21:33

Hejsa

Kim Rechnagel wrote:
> [...]
> accellererer ud af et kryds, kun lige der hvor motoren rammer det punkt hvor

Jeg har oplevet noget i samme stil på en Mondeo 2.0. Det var en vaccum
slange der var blevet skudt af eller faldet af. Det fik den i hvertfald
til at gå MEGET dårligt!
Du kan også prøve at pille + polen af bateriet i en time og sætte den på
igen! så nulstiller man computeren. Det hjælper på de fleste biler med
problemer med motorstyringen!

Mvh Emil

--
Don't take life to serious......
You'll never escape it alive anyway!

Fra : Johnny

Dato : 22-03-04 14:18

"Kim Rechnagel" <KimRe@TCGroup.tc> skrev i en meddelelse
> [...]
> Problemet er der ikke når motoren står i tomgang eller når jeg f.eks.
> accellererer ud af et kryds, kun lige der hvor motoren rammer det punkt

Lyder som samme problem som min forældres 1.8'er fra 96. Nye tænd-rør
og -kabler var hvad der skulle til. Om det enten var tændrørene eller
kablerne ved jeg ikke - der blev skiftet begge dele samtidigt.