Opsigelse af lejlighed (Hvem har ret)
Fra : Ruben Hesselbæk

Dato : 21-03-04 16:00

Jeg har boet i en lejlighed med de normale 3 måneders opsigelse, og i
november vælger jeg så at opsige lejligheden. Jeg kan desværre ikke så sendt
den skriftlige opsigelse til udlejeren, da han er flyttet uden at fortælle
mig det, så jeg får først opsigelsen underskrevet af ham og mig den
13/11-2003, men på opsigelsen har jeg skrevet at lejligheden er opsagt pr.
1. februar 2004.
Jeg har så nu fået at vide af udlejeren at jeg skal betale husleje for marts
måned også, da opsigelsen først er underskrevet d. 13/11, men kan det passe
?.
Jeg mener at det ikke har noget med underskrivelsesdatoen at gøre, men hvad
der står i opsigelsen, men hvem har ret ?

Venlig hilsen
Ruben Hesselbæk

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-03-04 16:02

Ruben Hesselbæk <Mr.Chaos@area99.dk> wrote:

> Jeg har så nu fået at vide af udlejeren at jeg skal betale husleje
> for marts måned også, da opsigelsen først er underskrevet d. 13/11,
> men kan det passe ?.

Det afgørende er om din opsigelser er kommet frem til udlejeren (han
skal ikke underskrive den).

Dog skal jeg ikke kunne sige, om det har nogen betydning at udlejeren er
flyttet uden at give dig besked om den nye adresse. Har du prøvet at
kigge på www.familieadvokaten.dk?

--
Jesper Lund

Fra : Ruben Hesselbæk

Dato : 21-03-04 17:04

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Det afgørende er om din opsigelser er kommet frem til udlejeren (han
> skal ikke underskrive den).

Det har vel noget at sige at der på den aftale vi begge har skrevet under på
står at den er opsagt pr. 1. februar ?

> Dog skal jeg ikke kunne sige, om det har nogen betydning at udlejeren er
> flyttet uden at give dig besked om den nye adresse. Har du prøvet at
> kigge på www.familieadvokaten.dk?

Den kigger jeg lige på.

Takker mange gang

/Ruben Hesselbæk

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-03-04 17:17

> Det har vel noget at sige at der på den aftale vi begge har skrevet
> under på står at den er opsagt pr. 1. februar ?

Tjaah, hvad har udlejeren skrevet under på? At han har modtaget din
opsigelse, eller at han accepterer opsigelsen til den givne dato? Hvis
der "bare" står hans underskrift vil jeg tro, at det er førstnævnte
(accepterer modtagelsen; hvilket som sagt er totalt unødvendigt, da din
opsigelse bare skal være kommet frem).

En helt anden ting: hvis du har opsagt til 1/2, men at 3 mdr. varslet
løber til 1/3 (udlejer påstand), skal han forsøge at genudleje
lejligheden pr 1/2. Har han gjort det?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-03-04 17:22

Ruben Hesselbæk <Mr.Chaos@area99.dk> wrote:

> Det har vel noget at sige at der på den aftale vi begge har skrevet
> under på står at den er opsagt pr. 1. februar ?

Kan du ikke komme med en ca. tidslinie for de enkelte hændelser, ala

15/11 Du afleverer opsigelsen
etc

Specielt: hvornår fremsætter udlejer kravet om husleje for marts måned?

--
Jesper Lund

Fra : Rune Wold

Dato : 21-03-04 16:22

Ruben Hesselbæk wrote:

[klip]

> Jeg mener at det ikke har noget med underskrivelsesdatoen at gøre, men hvad
> der står i opsigelsen, men hvem har ret ?

Som hovedregel er det afgørende tidspunkt for opsigelse af lejeforhold
og opsigelsesvarslets begyndelse det tidspunktet, hvor opsigelsen kommer
frem til udlejer. Derfor har hverken underskrivelsestidspunkt eller
indhold normalt betydning.
Opsigelsen får først virkning, når den kommer frem til udlejer, og
derfor kunne man sige, at opsigelsen ikke er kommet frem før den
13/11/2003, da du ikke har prøvet at fremsende den før.

Det er dog efter min mening ikke afgørende i dette tilfælde, hvis
udlejer uden forbehold har skrevet under på, at lejeligheden er opsagt
pr. 1. februar 2004. Da reglerne om opsigelse i lejeloven kun er
præceptive ift. udlejers opsigelse er både dig og udlejer bundet af
jeres aftale om opsigelse pr. 1. februar 2004.

/Rune Wold

Fra : alexbo

Dato : 21-03-04 19:12

"Ruben Hesselbæk" skrev

> [...]
marts
> måned også, da opsigelsen først er underskrevet d. 13/11, men kan det

Nej, det kan ikke passe.
En 3 mdr. frist fra den 13/11 til et månedsskifte vil være 1/3, så marts
skal du ikke betale for, men februar kan komme på tale.
Om udlejers flytning og underskrift på modtagelsen af opsigelsen har
indflydelse er svært at sige.
Hvis opsigelsen blev sendt rettidigt til den gamle adresse, så har du gjort
hvad du kunne, for at få den rettidigt frem.
Hvis udlejers underskrift er en bekræftelse på opsigelsesdatoen, er der
heller ikke nogen problemer.

Alex Christensen

Fra : Gerner

Dato : 21-03-04 20:47

On Sun, 21 Mar 2004 16:00:28 +0100, "Ruben Hesselbæk" <Mr.Chaos@area99.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

> [...]
>mig det, så jeg får først opsigelsen underskrevet af ham og mig den
>13/11-2003, men på opsigelsen har jeg skrevet at lejligheden er opsagt pr.

Det er jo ikke 3 måneders varsel fra november hvor du selv ville opsige fra.
Første varselsmåned er december og sidste er februar, til fraflytning 1 marts.

>Jeg har så nu fået at vide af udlejeren at jeg skal betale husleje for marts
>måned også, da opsigelsen først er underskrevet d. 13/11, men kan det passe
>?.

Nej. Du skal fraflytte den 1-3-2004. Gør du det tidligere, skal udlejer bestræbe
sig for at udleje og jeg mener det er 2-3 gange.

>Jeg mener at det ikke har noget med underskrivelsesdatoen at gøre, men hvad
>der står i opsigelsen, men hvem har ret ?

Så længe i er enige om at fraflytningen foregår den 1-3, foregik faktisk, så har
i begge ret. Men udlejer kan ikke kræve husleje for marts.

Så meddel ham at opsigelsesvarslet er foretaget korrekt efter lejelovens § 86
stk.1, og han dermed ikke har ret til husleje for marts, og du gerne vil se
dokumentation for at han har overhold stk. 3, hvis du faktuelt flyttede den 1-2.

Har han ellers tilbageholdt nogen form for depositum uden at overholde § 98 stk
2 ?

--
Gerner
937WU/4403hrs