Bagfjeder i VW Transporter
Fra : Anders Thorsby

Dato : 21-03-04 14:36

Da min højre bagfjeder er lidt knækket, fik udsalget hos Thansen mig til
at overveje at skifte den.

I den forbindelse melder to spørgsmål sig...hvad skal der til for at
skifte en bagfjeder?

Og hvorfor er denne fjeder hos Thansen kun til ABS? Det er den eneste de
har udover sænkningsfjedre.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=227098137&n=361683731&pn=376950543

--
best regards
Anders Thorsby

Fra : Fam. Olsen

Dato : 21-03-04 22:22

"Anders Thorsby" <no@spam.please> skrev i en meddelelse

> I den forbindelse melder to spørgsmål sig...hvad skal der til for at
> skifte en bagfjeder?

Klods bilen op, tag hjulet af, en værkstedsdonkraft under bærearmen,
afmonter støddæmperen fra bærearmen, sænk donkraften til fjederen kan pilles
ud og den nye sættes ind. Hvis den ikke kan skiftes selvom donkraften er
helt nede, kan bærearmen vippes yderliger ned af med en brækstang. Samling
foregår i modsat rækkefølge.
Svjh. brugte jeg en 15-20 minutter sidst jeg skiftede bagfjedre på sådan en
svend.

> Og hvorfor er denne fjeder hos Thansen kun til ABS? Det er den eneste de
> har udover sænkningsfjedre.

Tja, hvorfor de kun har den ved jeg ikke, men du skal nok passe lidt på med
hvad du køber. Der findes nemlig mange forskellige. Det har noget med bilens
lastevne at gøre. Heldigvis er de farvemærkede, så du må nok en tur under
bilen og finde 2 farveklatter på fjedrene. Eller endnu bedre så pil en af og
tag med til forhandleren, da nogle af farverne kan forveksles med hinanden.
Dog ikke hvis man står og kigger på begge farver samtidig.

MVH Niels
Alfa forever