office 98, web og powerbook 1400c?
Fra : Jakob Højer Kristens~

Dato : 26-04-01 23:33

Er det muligt at få office 98 til at fungere rimeligt på en sådan
maskine med 42 mb ram? Hvad med IE5 og outlook?

Jeg har prøvet den med word 6 men det virker noget trægt

Hvad for et system ville virke optimalt på sådan en fætter, det skal vel
være et der kan barberes så meget som muligt, ydelse foretrækkes frem
for features

Hygge

Jakob H K

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-04-01 03:45

Hej Jakob

Jakob Højer Kristensen wrote:

> Er det muligt at få office 98 til at fungere rimeligt på en sådan
> maskine med 42 mb ram? Hvad med IE5 og outlook?

Jeg vil sige nej. For det første er det for lidt RAM og for det andet er
den for langsom til det. MSO 98 er et tungt program at køre med

> Jeg har prøvet den med word 6 men det virker noget trægt

Hm, jeg ville netop have sagt, at MSO 4.2.1 ville være det maksimale, du
skulle installere. MSO 4.2.1 har en speciel PowerBook installering, hvis du
vælger speciel installering. Jeg brugte den på min gamle PB 190 med 24mb
RAM - Word 6 og PowerPoint 4 - ikke Excel, og det syntes jeg kørte
tilfredsstillende, bortset fra de kendte nykker med Word.

> Hvad for et system ville virke optimalt på sådan en fætter, det skal vel
> være et der kan barberes så meget som muligt, ydelse foretrækkes frem
> for features

Hvis du da ellers har mod på det, så vil jeg sige, at OS 9.1 vil være
optimalt, men den vil jo nok fylde for meget selv i en barberet version. I
så fald vil jeg gå helt tilbage til en System 7.6.1, som er et ganske
glimrende system. Igen har jeg kun en 190'er at sammenligne med, men på et
tidspunkt installerede jeg en OS 8.1 på den og barberede den ned til kun at
bruge 7.9mb RAM, og det kørte ikke alt for godt. Det var stabilt nok men
trægt. Så prøvede jeg System 7.5.5. Det var faktisk godt og hurtigt, men
nogle af de 3.-parts ting jeg brugte krævede mindst 7.6.x for at virke, så
jeg installerede en 7.6.1 på den, og det må siges, at det var jeg glad for.
Den blev hurtigere og mere stabil med 7.6.1. Så jeg vil nok tilråde dig
ikke at gå højere op end det. En helt normal installering til PB bruger kun
ca. 8.5mb RAM, når netværkstingene + nogle få andre ting, som jeg ikke
brugte blev pillet ud. Ellers 'barberede jeg ikke ved den.

Da jeg solgte den, blev der lagt en ClarisWorks/AppleWorks 5 Office på den
samt Word 6, for det var de to programmer, ham som købte den var vant til
at bruge, så det ville han gerne blive ved med. Desuden fik han en
WordPerfect 3.2 på, fordi det var den, de bruger på hans arbejde, og så fik
han samtidig WP 3.5E på sin hjemme-Mac, så han er dækket ind med de
forskellige muligheder.

Så hvis du vil have det optimale ud af en 1400, så vil en CWKS 5 være et
særdeles godt valg, den er både stabil og hurtig, og hvis du så samtidig
har en MacLinkPlus 10 eller 11, vil du også have både frem- og
tilbagekonverteringsmuligheder.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 27-04-01 20:40

> Hej Jakob

> Jeg vil sige nej. For det første er det for lidt RAM og for det andet er
> den for langsom til det. MSO 98 er et tungt program at køre med

Det bliver konen sgu ked af at høre. Hun skriver lystigt på sin
PB1400/117 med Word 98 (ikke Office) under OS 8.1. Ingen fartdjævel, men
en perfekt skrivemaskine.

Thomas Tvegaard

Fra : Peter B. Perlsø

Dato : 27-04-01 21:10

in article 1esjl5m.uxn03b4fx6z2N%tvegaard@mac.com, Thomas Tvegaard at
tvegaard@mac.com wrote on 27/04/01 21:39:

> Det bliver konen sgu ked af at høre. Hun skriver lystigt på sin
> PB1400/117 med Word 98 (ikke Office) under OS 8.1. Ingen fartdjævel, men
> en perfekt skrivemaskine.

Jeg kørte engang Office98 på en Performa5200... om jeg havde 64 Mb RAM
husker jeg ikke, men hastigheden var acceptabel for de simple fuktioner.

, Peter - http://titancity.com

Q: How do you keep a lawyer from drowning?
A: Shoot him before he hits the water.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 28-04-01 03:43

Hej Thomas

Det hjælper da lidt, at det kun er Word, for så er der højst sandsynlig
næsten ingen 'shared libraries' installeret og heller ikke alle de der
fælles-ting til både Excel og PP. - Så lad hende da enddelig blive i
troen...-)

mvh. Erik Richard

Fra : Per Madsen

Dato : 27-04-01 10:00

in article 1eshyqi.8w4supi47r5sN%jaggehk@ofir.dk, Jakob Højer Kristensen at
jaggehk@ofir.dk wrote on 27/04/01 0:33:

> [...]
>
> Hvad for et system ville virke optimalt på sådan en fætter, det skal vel
> være et der kan barberes så meget som muligt, ydelse foretrækkes frem

Hej Jakob
Med den mængde ram kan du sagtens køre Office 98, IE og OE. På min Powerbook
1400cs (133 mHz, MacOS 8.1 DK) m. 28 mb ram kan det sagtens køre, hvis jeg
slår virtuel hukommelse til. Men du har ret,- det går lidt trægt. Med 42 mb
fysisk ram skulle det snildt kunne køre.
Har du spørgsmål, er du velkommen til at ringe.

Mvh

Per Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-04-01 12:20

Jakob Højer Kristensen <jaggehk@ofir.dk> wrote:

> Er det muligt at få office 98 til at fungere rimeligt på en sådan
> maskine med 42 mb ram?

det skulle ikke være et problem, med mindre du forventer at have alle
tre programmer åbne samtidig. En af mine veninder kørte Office98 på en
P6400 med 32MB.

Word 8 er faktsik hurtigere end Word 6 (også kaldet katastrofen)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen

Hjælp! Jeg _er_ boligløs i København fra 1 april