Re. ISkold G4'er
Fra : Lars

Dato : 21-03-04 12:41

Hej Lone...og tak for svar

Du har fuldstændig ret...det er sparsomme informationer...men problemet
er at jeg ikke rigtigt har nogle. Det må jo i hvert fald være et
hardware problem går jeg ud fra. Min mistanke gik straks til
strømforsyning eller batteri. Jeg har godt nok for snart et år siden
skiftet hele strømforsyning og blæser mm på maskinen, fordi den larmede
og det var den model Apple måtte indrømme larmede for meget så man kunne
rekvirere strømforsyning/blæser gratis via Apple hvis man selv gad
skifte den.

Den har kørt helt uden problemer siden. Og det at knappen rent faktisk
lyser når man trykker på den vidner da om at der kommer en eller anden
form for spænding på.

Maskinen kørte upåklageligt og blev lukket helt ned igår. Strømmen blev
afbrudt til alt mit udstyr - det gør jeg hver aften fordi der står et
hav af små lysende lamper og æder strøm derinde ellers...

Hilsen fra Lars

> Prøvede her til morgen at starte min ellers super velkørende G4
> (Quicksilver 2x867MHz)
>
> Når jeg trykker på startknappen på maskinen lyser knappen - når jeg
> slipper den igen holder den op med at lyse - intet sker.
> Ingen lyd - ingen blæser eller strømforsyning lader til at starte.
>
> Nogen ideer...please?
>
> Hilsen Lars Brink

Hej Lars.
jeg kan ikke hjælpe dig med dit problem, men ved at det er en skod
situation.

Hvorfor jeg skriver, er at min erfaring er, at det ofte hjælper de
andre, hvis du skriver lidt om hvad f.eks. dine sidste handlinger var
inden G4 gik kold. Samt alt hvad du kan komme i tanke om er
ændret/tilføjet osv, inden for det sidste stk. tid.

Fra : Morten

Dato : 22-03-04 02:02

Lars <lars@ad-man.dk> wrote:

> Maskinen kørte upåklageligt og blev lukket helt ned igår. Strømmen blev
> afbrudt til alt mit udstyr - det gør jeg hver aften fordi der står et
> hav af små lysende lamper og æder strøm derinde ellers...

To mulige løsninger:

1) Pil alle eksterne SCSI, firewire og USB diske af, åben den og
afmontere stikkende til alle interne SCSI og ATA enheder.
Luk den, start og nulstil NVRAM (hold ævle+skift+P+R nede til du
har hørt startlyden 4x).
Nu skulle du gerne får din "diskette" skærm hvor maskinen leder
efter en valid bootdisk.
Luk den ned, monter dine kabler igen og start.

Duer det ikke, prøv da osse og afmontere backup batteriet (kan ikke
huske oim det er nødvendigt)

2) Alternativt kan du prøve at resette powermanageren på officiel vis,
kig i din manual eller på Apples supportsider for at hitte ud af
hvordan dette gøres.

Jeg er ret sikker på at løsning 1 skulle få din G4 til at boote som
normalt igen.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).