Pension udbetalt til køb af lejlighed
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-03-04 22:19

Hejsa

Jeg blev færdig med min uddannelse for få år siden.

Jeg overvejer at købe en lejlighed, og jeg har på nuværende tidspunkt
omkring 150.000 kroner i pensioner. Samtidig har jeg en opsparing af en
rimelig størrelse.

- Vil det være klogt at hæve min arbejdsmarkedspension for at købe noget
fast ejendom..?

- Vil det være klogt at hæve min pension for evt at betale pantebreve ud i
lejligheden, så jeg kommer til at få en billigere husleje, hvis det er dét,
der betyder, at jeg overhovedet kan komme på ind på ejendomsmarkedet...?

Hvor meget skal jeg i givet fald betale i skat af min pension, der pt står i
min bank..? Jeg har både rate- og kapitalpension.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Morten Højgaard Roth

Dato : 21-03-04 10:42

Jan W Nielsen skrev:

> - Vil det være klogt at hæve min arbejdsmarkedspension for at købe
> noget fast ejendom..?

Nu ved jeg jo ikke, hvordan din ordning med din arbejdsgiver er. Men typisk
er det jo sådan, at pensionen er en del af lønnen, hvor arbejdsgiveren fx
indbetaler 2/3-dele og lønmodtageren 1/3. En sådan ordning vil det nok være
dumt at ophæve eller forsøge at få udbetalt, da du ikke får ret meget ud.
Men det er svært at sige præcist hvor meget; du må kigge din police igennem.

Jeg ved ikke, om du derudover indbetaler privat på rate/kapitalpension. Hvis
du har penge stående dér, skal du betale 60 pct. i afgift for at hæve
pengene (din egen bidragsdel), før du fylder 60 (medmindre du er syg etc.).
Det er altså også en ret dårlig forretning.
Jeg tror bedre det ville kunne betale sig at låne til udbetalingen i en bank
fx, da forrentningen ville være bedre end den negative forrentning det ville
være at hæve pensionsordningen.

Vh

Morten

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-03-04 14:16

> [...]
være
> dumt at ophæve eller forsøge at få udbetalt, da du ikke får ret meget ud.

Jeg tænker ikke på at ophæve ordningen - men på at hæve det beløb, der på
nuværende tidspunkt står i min bank fra den pågældende ordning. Gør det
nogen forskel...?

> [...]
> du har penge stående dér, skal du betale 60 pct. i afgift for at hæve
> pengene (din egen bidragsdel), før du fylder 60 (medmindre du er syg

Min egen bidragsdel og min arbejdsgivers bidragsdel står på samme konto -
kan jeg kun hæve det antal kroner, som min egen bidragsdel udgør..? Og kan
jeg kun hæve fra enten kapital eller rate-pensionen..?

> [...]
bank
> fx, da forrentningen ville være bedre end den negative forrentning det

Som sagt så er det ikke ordningen, jeg vil hæve - blot det nuværende
indestående.

Håber på uddybende svar, da jeg sidder og regner på, hvor stort et beløb,
jeg kan rejse, hvis jeg tømmer alle lommerne. Udbetalingen kan jeg sagtens
betale - det er mere de der pantebreve, som jeg har i tankerne.

--
/Jan W Nielsen

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 23-03-04 00:07

> - Vil det være klogt at hæve min arbejdsmarkedspension for at købe noget
> fast ejendom..?

Hvis du hæver din pension før tiden snupper Skattefar 60% i "afgift" - dvs
at de respektable 150000 bliver til sølle 50000 i hånden!

Det lyder ikke klogt.

Hvis du kun kan skaffe de sidste 50000 ved at tage et tab på 100000, så lad
være: for du har slet ikke råd! Du skal regne med omkring 20% af huslejen i
form af extraudgifter til forsikring, vedligehold, ejendomskatter,
grundejeforening, og alt muligt andet mærkeligt samt have en reserve på godt
50000 netop i tilfælde af at Oliefyret eller noget andet dyrt "stiller
træskoene".

Der er efter min mening bedre og bedre chancer for at ejendomsmarkedet
knækker halsen med mulighed for at gøre en ganske meget bedre handel på
købersiden indenfor de næste 2 år.

Fra : Brian

Dato : 19-05-04 21:10

"Frithiof Andreas Jensen" <frithiof.jensen@diespammerdie.jensen.tdcadsl.dk>
skrev i en meddelelse news:405f7184$0$150$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
>
> Hvis du hæver din pension før tiden snupper Skattefar 60% i "afgift" - dvs
> at de respektable 150000 bliver til sølle 50000 i hånden!

Vrøvl, hvis han har fået et fradrag på 60%, så er det jo fløjtende
ligegyldigt, at han ophæver den!
Derfor kan du heller ikke kalde det et "tab".

Men det kan sikkert kun lade sig gøre med din egen, da arbejdsgiver er en
overenskomstmæssig konto, hvor arbejdsgiver skal give lov til sådanne
ekstraordinære ting - og det plejer de ikke at gøre.
Det sidste her, er jeg ikke 100% sikker på, men derhenad.

Brian

---

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 24-05-04 20:04

"Brian" <jegbrugerdenikke@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Vrøvl, hvis han har fået et fradrag på 60%, så er det jo fløjtende
> ligegyldigt, at han ophæver den!

..... men det ved vi jo ikke, vel?

> Derfor kan du heller ikke kalde det et "tab".

Penge betalt unødigt i Skat er da tabt på gulvet - eller tror du selv på at
du får noget igen?

(Ifølge Told & Skat får *jeg* omkring 20% "retur" men, selvfølgelig, YMMV)?