Brugtmoms?
Fra : Søren Rohde

Dato : 20-03-04 21:57

Hej,

Hvis jeg som erhvervsdrivende køber noget brugt udstyr af en privat person,
og kun modtager en normal kvittering, hvad gør jeg så med momsen?

Jeg ved at der på et tidspunkt har været noget der hedder "brugtmoms", men
jeg ved ikke om det stadig gælder, og om der er noget jeg skal være
opmærksom på.

Da der jo er betalt moms af varen er det vel rimeligt at jeg kan fradrage
momsen af købet, og selvfølgelig tillægge moms af salgsprisen ved evenetuelt
videresalg. Men der er jo problematikken med illegal og import osv.

Håber nogen kan hjælpe mig med at gøre tingene rigtigt. På forhånd tak.

Mvh. Søren Rohde

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 20-03-04 22:49

"Søren Rohde" skrev:
> Hvis jeg som erhvervsdrivende køber noget
> brugt udstyr af en privat person, og kun
> modtager en normal kvittering, hvad gør
> jeg så med momsen?

Umiddelbart ingenting. Private tillægger ikke moms, så der er ingenting at
trække fra.

> Jeg ved at der på et tidspunkt har været
> noget der hedder "brugtmoms", men jeg
> ved ikke om det stadig gælder, og om
> der er noget jeg skal være opmærksom på.

Brugtmoms fungerer ved ting du køber privat med videresalg for øje, hvis du
vælger at bruge ordningen. Du kan stadig ikke fratrække noget moms ved
købet, men du kan nøjes med at tage moms af avancen.

Læs hele vejledningen her:
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?action=openall&o_id=83327&ov_id=200181&top=83288&i=24

--
Mvh, Lars

Seneste nyt om DVD optagere: www.recordere.dk/nyheder

Fra : Søren Rohde

Dato : 21-03-04 10:14

"Lars Ladingkaer" <ng.mail2@ladingkaer.comX> skrev i en meddelelse

> [...]

> vælger at bruge ordningen. Du kan stadig ikke fratrække noget moms ved
> købet, men du kan nøjes med at tage moms af avancen.

Tak for svaret. Da den første køber har betalt momsen er det vel rimeligt at
jeg kan trække den fra igen. Ideen med kun at afregne moms af differencen
løser selvfølgelig problemet ved videresalg, men hvis det er noget jeg køber
for at bruge det i forretningen er det jo ikke uden betydning om momsen kan
trækkes fra. Et sted i vejledningen står der "Fradragsretten for moms på
almindelige driftsudgifter påvirkes ikke af ordningen". Betyder det så at
jeg godt kan fratrække momsen hvis det er til brug i firmaet - eller betyder
det at det bare er ærgerligt...?

Mvh. Søren Rohde.

Fra : alexbo

Dato : 21-03-04 10:54

"Søren Rohde" > skrev
>"Fradragsretten for moms på almindelige driftsudgifter påvirkes ikke af
ordningen". Betyder det så at
> jeg godt kan fratrække momsen hvis det er til brug i firmaet -

Nej, for der er ingen fradragsret for privatkøb.

mvh
Alex Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 11:07

"Søren Rohde" <fam_rohde@stofanetVÆK.dk> wrote in message
> [...]

at
> jeg godt kan fratrække momsen hvis det er til brug i firmaet - eller

Du kan ikke trække det fra. Dermed er det også mindre interessant for
erhvervsdrivende at købe brugt af private, end det er for private
købere - set i.f.t. et nykøb.

hilsen
Uffe

Fra : Søren Rohde

Dato : 28-03-04 10:25

"Uffe Kousgaard" <look_at_www.routeware.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan ikke trække det fra. Dermed er det også mindre interessant for
> erhvervsdrivende at købe brugt af private, end det er for private
> købere - set i.f.t. et nykøb.

Nej det kan jeg godt se. Hvis jeg så køber en brugt genstand og sælger den
videre, skal jeg vel skrive en momsfaktura,, da deer jo skal betals moms af
fortjenesten. Men hvis det er tilfældet kan køberen altså ud fra momsbeløbet
se hvad jeg har givet for varen.... Eks.: købt for 1000, solgt for 2250,
momsen er heraf de 250 (25% af 1000). Køber kan heraf udlede at jeg har
givet 1000 for varen.

Er det rigtigt forstået?

Hvis jeg køber en brugt vare af et firma er der vel moms på varen på helt
samme måde som hvis varen var ny ikke...?

Mvh. Søren

Fra : alexbo

Dato : 28-03-04 10:38

"Søren Rohde" <fam_rohde@stofanetVÆK.dk> skrev

> Nej det kan jeg godt se. Hvis jeg så køber en brugt genstand og sælger den
> videre, skal jeg vel skrive en momsfaktura,,

Nej,
§ 92. Virksomheder, der leverer brugte varer m.v. efter reglerne i lovens §§
70-71, skal udstede en særskilt faktura over den pågældende leverance af
brugte varer m.v. i overensstemmelse med reglerne i kapitel 11, jf. dog stk.
2 og 3.
Stk. 2. Der må ikke i fakturaen anføres et afgiftsbeløb eller anden
angivelse, hvoraf afgiftsbeløbet kan udregnes

mvh

Alex Christensen

Fra : Søren Rohde

Dato : 29-03-04 19:51

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Stk. 2. Der må ikke i fakturaen anføres et afgiftsbeløb eller anden
> angivelse, hvoraf afgiftsbeløbet kan udregnes

Det vil altså sige at jeg skal skrive 0,00 i momsfeltet når jeg sælger varen
videre? Og lave en særlig mellemregning i regnskabet så moms af differencen
kommer til at passe?

Bare for at jeg forstår det...

Mvh. Søren (tak)