Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
360 graders billeder
Fra : Thomas Schnell Øster~

Dato : 20-03-04 20:36

Hej NG

Vil lige høre om der er nogen herinde som har noget erfaring
med at lave 360 graders billeder. Noget lig dem som er på dette
link.... http://www.aarhusteater.dk/Default.asp?ID=232#
Det som jeg gerne vil lave er nogle 360 graders billeder som kan afspilles
i quicktime...dvs..med musen kan man flytte rundt med billedet...
Har et canon s50...men kan det gøre det??? eller skal man
have fat i noget andet????

Mvh
Thomas

Fra : Børge Larsen

Dato : 20-03-04 20:47

Prøv at søge på nettet efter panorama programmer, der findes flere
forskellige. Til olympus digitale cameraer medfølger panorama funktionen.

M.v.h.

Børge
"Thomas Schnell Østergaard" <schnell@nospam.jensen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:405c9d11$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : TC

Dato : 21-03-04 00:51

Bruger selv ULEAD COOL 360, det kan både lave QT format, screensaver, og
pakke billedet med et lille fremviser program, som så kan mailes til venner
og familie, samt lægge kreationen ud på din hjemmeside!
Og så er det ufatteligt simpelt, at bruge

Hvilket kamera du bruger er underordnet, men jo bredere vinkel du har på
objektivet, jo færre billeder skal der til en hel cirkel (færre
sammenføjninger), dog giver fiskekøje objektiver lidt ekstra arbejde med, at
rette motiverne ud!

Den panorama funktion der er i et Olympus kamera giver jeg ikke ret meget
for!! Købte selv et af slagsen, fordi jeg selv er ret pjattet med panoramaer

Det eneste Olympus programmet gør, er at sætte billederne sammen til et
meget bredt billede.

Prøv evt. at besøge www.panoramas.dk hvor der både er eksempler og
forklaringer på den professionelle metode, og links til andre panorama
freaks

Tommy C

Fra : Henrik

Dato : 22-03-04 12:36

Børge Larsen <bl-dk@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:405c9fb3$0$215$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> meddelelse news:405c9d11$0$190$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Og så er der jo også lige denne mulighed, om end lidt mere kostbar løsning
se et færdigt resultat i 360 grader i Quick Time vr.
http://www.eyesee360.com/examples/catalog/show.php?pano_id=13&viewer=qtvr

og udstyret man skal bruge her:
http://www.kaidan.com/Detail.bok?no=101
Til den nette sum af 750 $
men smart er det..

MVH. Henrik.

Fra : NoBrain

Dato : 20-03-04 22:16

"Thomas Schnell Østergaard" <schnell@nospam.jensen.mail.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Vil lige høre om der er nogen herinde som har noget erfaring
> med at lave 360 graders billeder.

Du kan også prøve PixMaker Pro det er nemt at gå til
http://www.pixaround.com

Mvh NoBrain

Fra : NoBrain

Dato : 20-03-04 22:23

"NoBrain" <nobrain@c.dk> wrote in message

> Du kan også prøve PixMaker Pro det er nemt at gå til
> http://www.pixaround.com

En lille tilføjelse

Her er en fin forklaring + demo
http://www.lyngvig.dk/Pix/Default.htm

Mvh. NoBrain

Fra : Per O. Madsen

Dato : 21-03-04 00:46

> [...]
> i quicktime...dvs..med musen kan man flytte rundt med billedet...
> Har et canon s50...men kan det gøre det??? eller skal man

Dette program er suverænt: http://www.panoramafactory.com/

Har flere panoramabilleder liggende her:
http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=1287

Kan også lave de små Quicktime videoer du ser forskellige steder.

Per O.

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-04 15:03

Hej Thomas
I programpakken, der medfølger Canon S50 ligger panoramaprogrammet
PhotoStitch.
Dette program kan også aflevere mov-filer såfremt man også installerer
gratisprogrammet Quicktime.

Yderligere har jeg en lille fidus mht. til et fotostativ.
Jeg har købt et laserwaterpas med tilhørende stativ for næsten ingen penge i
byggemarkedet.
Jeg bruger således stativet til panoramafoto. På stativets hoved er der den
justeringsmulighed, at man kan oprette til absolut vandret panorering med
den indbyggede librelle (et slags vaterpas med en boble i rundt glas)

Mvh
Sven Ole Pedersen

Fra : Asle Bjerva

Dato : 21-03-04 19:46

"Sven Ole Pedersen" <sop(snabela)image.dk> skrev i melding
> [...]
> justeringsmulighed, at man kan oprette til absolut vandret panorering med
> den indbyggede librelle (et slags vaterpas med en boble i rundt glas)

Et lite tips med hensyn til panoramabilder. Resutatet blir mye bedre om du
ikke velger vidvinkel ved opptakene, men en brennvidde tilsvarende ca 50mm
på 135 filmformat. De fleste kameraer også S50 har feil i optikken slik at
det blir en forvrenging av bildene i vidvinkel og tele området, men det er
lite fortegning "midt i". Jeg har samme kameraet, og en Mintolta D7 og har
laget mange paoramaer basert på opptak med begge. Canon'en har for øvrig
noe mer fortegning enn Minoltaen.

Resutatet blir også mye bedre om man baserer seg på bilder tatt i
høydeformat, da har man mer å gå på ved behandlignen og man får mulighet til
å la folk tilte opp og ned på resultatet.

Jeg bruker Photovista panorama som gir betydlig bedre resultat enn den
medfølgende Canon programvare.

--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : TC

Dato : 21-03-04 19:46

"Sven Ole Pedersen" <sop(snabela)image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> justeringsmulighed, at man kan oprette til absolut vandret panorering med
> den indbyggede librelle (et slags vaterpas med en boble i rundt glas)

Hej Sven O

Fin ide med det stativ, har selv overvejet det!
Men hvordan monterer du kameraet? Stiller du det bare løst ovenpå??

Mvh
Tommy C

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 22-03-04 13:01

> Fin ide med det stativ, har selv overvejet det!
> Men hvordan monterer du kameraet? Stiller du det bare løst ovenpå??

Jeg har et Canon A10, og antager at S50'eren er noget i samme stil i
opbygningen. Mit A10 har et gevind i bunden, hvor man kan fastgøre pladen
fra stativet, ganske som man gør med et normalt kamera.

MVH
Thomas

Fra : Per O. Madsen

Dato : 21-03-04 22:53

> [...]
> justeringsmulighed, at man kan oprette til absolut vandret panorering med
> den indbyggede librelle (et slags vaterpas med en boble i rundt glas)

Et godt stativ har indbygget en libel (lille glas med en boble i væske) og
det er nok til at få stativet til at stå vandret. Et godt stativ er et must
ved panoramaoptagelser. Giv de 6-800 kr. et godt stativ koster, og du har
stativ til rigtig mange år.

Per O.