Encoding
Fra : Martin Bratbo

Dato : 20-03-04 20:38

Dette problem kan jeg relativt let programmere mig ud af, men det må
være så ofte forekommende at der næste må ligge en standardløsning på det:
Jeg skal en encode en tekststreng til html/xml format, dvs. erstatte "&"
med "&" ">" ">" osv.
Er der nogen der ved om de et eller andet sted i java API'et ligger en
klasse der har en metode til dette?

Med venlig hilsen

Martin Bratbo

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 20-03-04 21:01

Martin Bratbo <martin@bratbo.dk> writes:

> Er der nogen der ved om de et eller andet sted i java API'et ligger en
> klasse der har en metode til dette?

En simpel løsning er at opbygge en ny streng vha StringBuffer, hvor du
løber hvert tegn igennem og hvis det ikke er et særligt tegn[1], så
tilføjer du det direkte, og ellers tilføjer du "&#" + ascii værdien +
";".

Den resulterende streng er tegnsætuafhængig hvilket kan lette mange
andre steder.

[1] &, <, > og alle tegn > 127. Dette er velegnet til en switch.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Martin Bratbo

Dato : 21-03-04 17:09

Thorbjoern Ravn Andersen skrev:

> [...]
> andre steder.
>
> [1] &, <, > og alle tegn > 127. Dette er velegnet til en switch.

Det er præcis hvad jeg ville gøre hvis jeg vælger selv at kode den. men
jeg synes bare at det er noget der må blive brugt så ofte at der
sikkert lå noget et eller andet sted, og at der så var sørget for at
alle specialtegn var med.

MVH

Martin Bratbo martin@bratbo.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 21-03-04 22:36

> [...]

> den. men jeg synes bare at det er noget der må blive brugt så ofte at
> der sikkert lå noget et eller andet sted, og at der så var sørget for

Sædvanligvis opbygger du XML-dokumenter enten som DOM-træer eller
SAX-hændelser, og der er så som regel en fuld XML-pakke med. Det
findes i 1.4.

Den kode jeg foreslog dig, fylder under 15 linier.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk/ravn

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 22-03-04 13:35

> Sædvanligvis opbygger du XML-dokumenter enten som DOM-træer eller
> SAX-hændelser, og der er så som regel en fuld XML-pakke med. Det
> findes i 1.4.
>
> Den kode jeg foreslog dig, fylder under 15 linier.

Mange anvender Xerces til kodning af XML filer. Desværre er Xerces ret stort
og den version jeg har prøvet koder ikke alle tegn korrekt...

Niels Dybdahl

Fra : Martin Bratbo

Dato : 22-03-04 19:59

> [...]
> findes i 1.4.
>
> Den kode jeg foreslog dig, fylder under 15 linier.

Du har ret. Nogen gange er det sværere at finde noget der allerede er
lavet end at end at lave det selv

MVH

Martin Bratbo

Fra : Michael

Dato : 21-03-04 11:03

Check lige java.net.URLEncoder og se om det ikke er hvad du skal bruge.

Michael

Fra : Martin Bratbo

Dato : 21-03-04 17:11

Michael skrev:

> Check lige java.net.URLEncoder og se om det ikke er hvad du skal bruge.
>
> Michael
>

> "Martin Bratbo" <martin@bratbo.dk> wrote in message

Det er noget i stil med URLEncode jeg søger, men desværre håndterer
URLEncoder URL encodeing , der er en anden encoding en den jeg søger

MVH

Martin Bratbo