Andet multimedie
bentjuul 3670
Script i Photoshop
Fra : Bach|DK|

Dato : 20-03-04 17:26

Hvordan laver man et script/automatisering af funktioner i photoshop?
Skal nemlig have lavet den samme billedbehandling på flere billeder.

--
Michael Bach

http://m-b-f.dk - under opbygning
ICQ#: 56140045

Fra : Kurt Lund

Dato : 20-03-04 18:20

Bach|DK| skrev:

> Hvordan laver man et script/automatisering af funktioner i photoshop?
> Skal nemlig have lavet den samme billedbehandling på flere billeder.

Der står rigtig meget om det i hjælpefilerne, så det vil nok være en god
ide at starte der. Hvis der så opstår specifikke spørgsmål, så vend
tilbage.

Nyhedsgrupperne er generelt "hjælp til selvhjælp" og ikke et gratis forum
hvor man bare kan blive fodret.

Så: gør en indsats selv, før du spørger.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Anders Houmark

Dato : 20-03-04 23:54

Bach|DK| wrote:
> Hvordan laver man et script/automatisering af funktioner i photoshop?
> Skal nemlig have lavet den samme billedbehandling på flere billeder.

Per Madsen har tidligere svaret på det i dk.fritid.foto*

Der står:
Først skal du oprette en action, og det gør du ved at åbne et tilfældigt
billede, gå over til den boks i højre side, som hedder History/Actions, og
klikker på fanen med Actions.
Nede i bunden af boksen er der nogle små knapper. Lige til venstre for
skraldespanden er der en lille knap, som du klikker på (opret ny action). Så
giver du din action et navn (f.eks. billestørrelse ændres til 630 x 480), og
klikker på knappen Record. Nu gør du det, som du vil have gjort automatisk,
som for eksempel at lave billedet om til 640 x 480. Når du har udført den
sidste handling, så dit billede er som du vil have det til at være, trykker
du på stopknappen i Action boksen, og din action er gemt.

For at afspille en action, skal du vælge Filer - Automate - Batch
Under rullemenuen action vælger du din nyoprettede action fra før.
Source skal så være Folder, og ved at trykke på vælg/choose vælger du det
bibliotek, hvor de billeder ligger, som skal laves om.
Destination er det bibliotek, som de ændrede billeder skal ligge i (skal
også hedde folder)
Derefter klikker du på OK, og alle billederne bliver udsat for den samme
behandling.

Hilsen,
Per Madsen

* url:
http://groups.google.com/groups?q=action+photoshop+group:dk.fritid.foto&hl=da&lr=&ie=UTF-8&newwindow=1&group=dk.fritid.foto&selm=ablbar%24htc%241%40news.cybercity.dk&rnum=3

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : hcma

Dato : 21-03-04 11:47

"Bach|DK|" <post@NOSPAMPLEASEm-b-f.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan laver man et script/automatisering af funktioner i photoshop?
> Skal nemlig have lavet den samme billedbehandling på flere billeder.
>
> --
> Michael Bach

Du indspiller en action.
Jeg har uploaded en simpel vejledning her:
http://www.hcma.dk/photoshop_action.htm
m v h
hc

Fra : Bach|DK|