rettighedsløse filer!
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 20-03-04 16:41

Når man kopiere en bunke filer til en bærbar maskine eller flytter dem
via Retrosuspect til enekstern disk for derefter at flytte dem retur på
samme vis til f.eks. sin hjemmemaskine, så flytter rettighederne med,
hvilket betyder at man pludselig ikke har ret til de filer, som man lige
har flyttet hjem for at bruge dem dér.

Man kan løse det manuelt ved at tage en ny kopi af dem (internt på
maskinen), men det er lidt træls...

Er der en måde at flytte filer på, så de f.eks. bliver "alles-eje"?

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 27-03-04 16:51

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> maskinen), men det er lidt træls...
>
> Er der en måde at flytte filer på, så de f.eks. bliver "alles-eje"?

Sjovt - det er der åbenbart ingen der ved en sk.. om!

Fra : Lone Schmidt

Dato : 27-03-04 19:18

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Sjovt - det er der åbenbart ingen der ved en sk.. om!

Hej Stig

Der kan være flere ting som spiller ind, det er ikke nødvendigvis mangel
på viden , der er årsag til at du ikke får svar.

Jeg oplever ofte, og det tror jeg at mange andre gør, at der ikke er tid
til at nærlæse alle indlæg, så der bliver "skimmet" hen over dem.

Derved er der unægteligt nogle der smutter

--
Venlige hilsner
og grumme go´hygge

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 27-03-04 19:40

Stig Leerbeck <wannabee@post5.tele.dk> wrote:

> Sjovt - det er der åbenbart ingen der ved en sk.. om!

Kan du ikke nøjes med at tage en æble i på øverste mappe, tildele
nødvendige rettigheder samt "anvend på underliggende....)

/Preben
--
http://www.ravnekrogen.dk/gallery/salg

Fra : Karl Antz

Dato : 27-03-04 19:59

> Kan du ikke nøjes med at tage en æble i på øverste mappe, tildele
> nødvendige rettigheder samt "anvend på underliggende....)

Det vil jeg ikke anbefale.

Problemet er her at kommandoen _kun_ gælder die filer og mapper der
ligger _direkte_ under den som infoen går på, men _desværre ikke_
eventuelle filer og mapper der ligger endnu længere nede.

Klartekst:

Du har en mappestruktur der siger mappe1/mappe2/mappe3/mappe4 og har
rettigheder til det hele. Undermapperne i denne mappe har andre
rettigheder

Du ændrer rettighederne og klikker så på "anvend på underliggende..."

Resultat: Rettighederne må mappe1 og mappe2 _er ændret, rettighederne på
mappe3 og mappe4 er _ikke_ ændret.

Ja jeg ved - det er bøvlet ...

Men som Morten vil kunne forklare dig meget bedre, kan du i Terminalen
med et snuptag ændre alle rettighederne indenfor en mappe; og han vil
sikkert osse kunne give dig grunden til at det indenfor et unix-system,
som OS X faktisk er, osse giver god mening - ikkesandt morten?

hilsen ka'l

du tar en info på mappe 1
--
Karl Antz